Øl og dykning
Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 27-07-07 20:04

Hejsa

Kan I hjælpe mig med at bekræfte/afkræfte min opfattelse af at øl og
dykning blandes meget i klubberne?

Jeg dykker både med klubdykkere og centerdykkere men oplever stort set
kun blanding af alkohol og dykning i klubregi. Jeg skal dog indrømme
at jeg en enkelt gang har set en 3. halvleg med et par enkelte øl i
centret.

Har jeg bare været uheldig, eller er det kun i klubregi at der er øl i
køleskabet?

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : per_dyk@yahoo.dk

Dato : 27-07-07 21:38

On 27 Jul., 21:04, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:

Jeg dykker selv (mest) i klub og har aldrig oplevet at dykning og øl
er blevet blandet.
Men det er da meget almindelig at tage en øl når man er færdig med at
dykke.
Det hører vel med til det almindelige sociale liv der er i en klub og
kan vel næppe være et problem ?

Et dykkercenter derimod er jo en forretning ligesom din frisør og ham
deler du vel heller ikke et par pils med når du er blevet klippet ?

mvh

Per

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-07-07 21:40

"Lars Skov-Dethlefsen" <lars@skov-dethlefsen.dk> skrev i en meddelelse
>Kan I hjælpe mig med at bekræfte/afkræfte min opfattelse af at øl og
>dykning blandes meget i klubberne?

Det kan der være himmelvid forskel på.
Nogle dykker for at få oplevelser under vandet og sammenhold, andre bruger
dykningen som en undskyldning til at give deres alkohol forbrug et skær af
legitimitet.

Det er som regel nogle få personer som sætter trenden, i positiv eller
negativ retning.

Et center har et ønske om at fremstå relativt proffecionelt - uden det går
de konkurs på ingen tid.
En klub har ikke samme økonomiske motivation for at holde folk i ørene, så
hvem der nu er medlem sætter kulturen.
Så hvad der sker, så er det vel en individuel ting hvor man ikke kan sige
"det er klubbens skyld"

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 27-07-07 22:59

[...]

Nu skriver du blanding af dykning og alkohol. Mener du lige som at blande
bilkørsel og alkohol, for så er det et problem. Men at drikke en øl i
klubhuset er ikke at blande disse ting..
..

Bjarne

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 28-07-07 09:34

Hejsa

> Nu skriver du blanding af dykning og alkohol. Mener du lige som at blande
> bilkørsel og alkohol, for så er det et problem. Men at drikke en øl i
> klubhuset er ikke at blande disse ting..

Prøv at kigge lidt anderledes på det. Man skal være rollemodeller for
nye dykkere, og det første man gør er, at slukke tørsten med en øl
efter et dyk. Hvad er der dog i vejen med en sodavand? Nej, jeg er
ikke missionær fra Blå Kors - jeg kan bare ikke se nødvendigheden af
det. På weekendture bliver der jo også drukket om aftenen selv om der
skal laves 2-3 dyk dagen efter. Hvorfor ikke bare tage et natdyk i
stedet?

Det kan godt være at jeg overreagere, men når jeg ser et klubhus med
bar med øl og stærk alkohol i litervis så bliver jeg lidt... hmm...
forvirret.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-07 11:05

Den Sat, 28 Jul 2007 01:33:45 -0700 skrev Lars Skov-Dethlefsen:
> [...]
> efter et dyk. Hvad er der dog i vejen med en sodavand? Nej, jeg er
> ikke missionær fra Blå Kors - jeg kan bare ikke se nødvendigheden af

Danskere kan ikke have det sjovt uden at drikke. Og hvorfor dykker man?
For at have det sjovt.

(Og hvis du spørger mig, er det ikke spor anderledes end ham der ikke
kan møde på arbejde mandag morgen uden at skulle have en konjak først.
Ham kalder vi bare alkoholiker).

Mvh
Kent

Fra : jakob@r-f.dk

Dato : 28-07-07 10:56

Hvis du refererer til barskabet i den klub du for nylig har meldt dig
ind i benyttes det kun ved fester, under Roskilde Festivalen og andre
festlige lejligheder.
I de år jeg har været medlem af klubben tror jeg kun at jeg en eller
to gange har set folk drikke øl (umiddelbart) efter dykning.
Og sidste år formulerede vi en alkoholpolitik som meget gerne skulle
blive præsenteret for alle klubbens medlemmer i kommende klubblad!

vh

Jakob
Roskilde Frømandsklub

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-07-07 11:33

On 28 Jul., 11:55, ja...@r-f.dk wrote:
> [...]
> Og sidste år formulerede vi en alkoholpolitik som meget gerne skulle
> blive præsenteret for alle klubbens medlemmer i kommende klubblad!

Kan du fortælle hvad den går ud på og hvad der har gjort at i har
lavet en sådan politik?

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-07-07 13:16

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 28 Jul., 11:55, ja...@r-f.dk wrote:

>Kan du fortælle hvad den går ud på og hvad der har gjort at i har
>lavet en sådan politik?

Jakob tilgiver sikkert, at jeg svarer for ham

Politikken blev lavet efter, at vi fik flere nye mindreårige medlemmer,
som deltog i den almindelige uddannelse.
Vores tradition er, at eleverne arrangerer julefrokosten, men vi
var lidt i tvivl om hvordan vi skulle forholde os til deres deltagelse.

Derfor formulerede vi først en alkoholpolitik og prøvede at lave
den så generisk, at den dækkede alle tilfælde, men da vi var igang
kunne vi ligeså godt lave en generel rusmiddelpolitik, som ser sådan ud:

Rusmiddelpolitik i Roskilde Frømandsklub

Denne rusmiddelpolitik beskriver de spilleregler

som klubben har omkring anvendelse af rusmidler.

Ved rusmidler forstås alle substanser, herunder alkohol,

som påvirker brugerens mentale kapacitet, dømmekraft,

sindstilstand og / eller motorik, uanset anvendelsesmåde.

Indtagelse af rusmidler er uforeneligt med sikker dykning.

Det er derfor klubbens politik at der ikke må indtages

rusmidler før og under dykning i klubregi.

Medlemmer der ønsker at dykke i klubben må ikke være

påvirkede af rusmidler på det tidspunkt hvor dykningen starter,

dvs. ved dykkerlederens briefing og må ikke indtage rusmidler

under eller have indtaget rusmidler i 12 timer inden dykning.

Rusmidler kan sløre eventuelle symptomer på dykkerskader

hvorfor der kun må indtages rusmidler svarende til 2 genstande

(en genstand = 12 gram alkohol) de første 3 timer efter endt dykning.

Rusmidler må ikke serveres, sælges eller på anden måde uddeles

i klubben til personer under 18 år uanset omstændighederne.

Visse typer medicin kan have samme virkning som rusmidler og

må derfor ikke anvendes i forbindelse med dykning, efter samme

retningslinier som rusmidler.

Ulovlige rusmidler må ikke medbringes, distribueres eller

anvendes i klubben eller klubregi.

Tobak anses ikke for et rusmiddel, men det frarådes at bruge

tobak pga. dets dokumenterede skadelige virkning.

Overtrædelse af rusmiddelpolitikken kan medføre påtale, midlertidig

eksklusion eller ubetinget livsvarig eksklusion. Ligeledes vil formodede

overtrædelser af gældende lovgivning blive politianmeldt.

Søren Arnvig

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 28-07-07 12:11

Jeg arbejder i et dykkercenter og der holder vi øllet helt til side når
vi har kursister og på vores fyraftensdyk.

Når vi er på tur, det være sig weekender eller hele uger, går vi ud fra
at alle er beviste om at kunne være der for sin Makker dagen efter så
Makkeren ikke går glip af et dyk, men at folk tager sig en øl eller
lignende er deres egen sag og vi blander os kun hvis det tager overhånd
og folk ikke burde dykke. Vi er vel voksne og det er ALTID ok at sige
man ikke vil være makker med en der var for langt nede i flasken aftenen
forinden.

Der er noget socialt over at være sammen på tur, at der er øl på bordet
til aftensmaden er i mine øjne normalt i forhold til hvad der ellers
sker rundt omkring i de danske hjem og jeg tror ikke det ødelægger
stemningen. Derimod een i et selskab der er for stiv kender vi vist alle
som pinligt og det hører sig ikke til nogen steder, golf- fodbold-
badminton- håndbold- klubber osv.

Når folk er medlem af en klub er alle lige så at sige og folk står for
det meste kun til ansvar for sig selv. Når vi i centret har betalende
kunder med på tur, må vi sætte en del ting til side for at bevare det
proff. Folk har jo lagt penge på bordet for at komme med på dyk, måske
er deres tidsplan ikke til at være i en klub og derfor vil de ha valuta
nu hvor de har taget fri for at komme afsted!

Med et alm rejseselskab ser man forhåbentlig heller ikke guiderne drikke
(for meget) hvorimod at en fællestur med vennerne hvor man selv
arrengere måske ser lidt anderledes ud!

Det var lige en blanding af fakta og egne tanker her på en lørdag, med
håbet om, at uanset hvad, så dykker folk ansvarligt.

God weekend til alle!

Ps. Hvad der så sker til staff-fester i centret vil jeg ikke beskrive
nærmere

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 28-07-07 17:12

Hejsa Jakob

> Hvis du refererer til barskabet i den klub du for nylig har meldt dig
> ind i benyttes det kun ved fester, under Roskilde Festivalen og andre
> festlige lejligheder.

Det er heller ikke for specifikt at hænge klubben ud - det virker bare
lidt provokerende på mig. Men jeg har desværre set lignende andre
steder og dykket med klubdykkere der var mere optaget at køletaskens
temperatur end flaskens tryk!

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 28-07-07 17:14

Hejsa

> Derfor formulerede vi først en alkoholpolitik og prøvede at lave
> den så generisk, at den dækkede alle tilfælde, men da vi var igang
> kunne vi ligeså godt lave en generel rusmiddelpolitik, som ser sådan ud:

Fint. Det passer fint til min opfattelse af alkohol og dykning.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-07-07 22:03

Selvfølgelig er der øl i en dykkerklub, og selvfølgelig er der det ikke i et
dykkercenter da det ville kræve en bevilling og det tror jeg ikke på at
nogle centere har. En klub er ikke ramt af de samme begrænsninger. Hos os
har vi selvfølgelig både øl og sodavand til dem der er tørstige efter en
hård aften i svømmehallen eller imens man evaluerere dages dyk. Hvorfor
skulle man dog ikke have det? Vi er jo en klub som består af voksne
mennesker.

Vi har da også altid (næste, husker engang i 2005...) øl og vand i båden når
vi ude og har ingen problemer med det. Et center vil nok også have sværere
ved at styrer den slags da de ikke kender klienterne på samme måde som man
gør i en klub.

--
Henrik Manley (hjemme fra 140 km kajaktur med en øl i oppakningen)
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-07-07 22:15

....du er for vild Manley, har du kørt 140 kilometer med den kajak på taget,
bare for at ro lidt rundt?

mvh. Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-07-07 22:19

> ...du er for vild Manley, har du kørt 140 kilometer med den kajak på
> taget, bare for at ro lidt rundt?

Har sku roet mod strømmen og ikke mindst mod vinden..... Savnet mig?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-07-07 22:24

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-07-07 22:27

.....ja efter at have læst denne "blå kors" tråd, kom jeg sku til at savne
dig

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-07-07 07:46

> [...]
> et dykkercenter da det ville kræve en bevilling og det tror jeg ikke på at

At man skal have en alkohol bevilling for at opfylde loven, tror jeg er det
absolut sidste man tænker på i dykkercenter sammenhæng.
Hvis samtlige love og paragraffer skulle opfyldes, kunne intet lade sig gøre
i dette samfund.

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 29-07-07 11:33

Hej Lars
Vi har som de fleste andre klubber jeg har været i en dejlig
bar i klubben.
Vi har dog for sikkerhedens skyld monteret en Gardenekoblig
foran hver barstol til at koble livlinen i så man ikke falder
bagover og knalder hovedet i fliserne

Jeg har lige tjekket regnskabet der blev sidste år solgt "HELE"
6 kasser øl, 14 kasser sodavand og 4 fl wiskey i baren. Det er
inc julefrokost og standerhejsning.

Så jeg kan ikke se det er et problem, hvis ikke man er medlem
af blå kors eller lignende.

Det er også normalt dykkerlederen får skældud hvis ikke han har
sørget for der er en deko dåse til at klare halsen efter
dykningen.

Alt alkoholdindtagelse foregår selvfølgelig kun efter dykningen
er afsluttet.

MVH
Svend Erik
( der synes en øl smager aller best efter en dosis
dobbeltfilteret luft)

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 29-07-07 14:31

Hejsa

> Jeg har lige tjekket regnskabet der blev sidste år solgt "HELE"
> 6 kasser øl, 14 kasser sodavand og 4 fl wiskey i baren. Det er
> inc julefrokost og standerhejsning.

Det er så også en kasse øl pr. aktiv dykker

> Så jeg kan ikke se det er et problem, hvis ikke man er medlem
> af blå kors eller lignende.

Jeg iklæder mig narhatten med det blå kryds på

> Alt alkoholdindtagelse foregår selvfølgelig kun efter dykningen
> er afsluttet.

Ja, for det er jo MEGET sundere en før dykningen ?!?

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-07-07 15:42

>Jeg iklæder mig narhatten med det blå kryds på

Det tror jeg ikke du behøver.....

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 30-07-07 20:38

Lars Skov-Dethlefsen wrote:

> Ja, for det er jo MEGET sundere en før dykningen ?!?

En øl er ikke usund! Tendensen i de sidste års strøm af
forskningsresultater antyder da at et moderat indtag af alkohol er sundt.

Jeg foretrækker klart en pils til logskrivningen efter at grejet er
blevet skyldet, frem for en halv liter sukkervand.

Er rygning i virkeligheden ikke et meget større problem. Vi har da en
del rygere i blandt vores medlemmer og alt andet lige må al den røg have
større indflydelse set over tid en øl efter dykket.

mvh
Nikolaj
Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 31-07-07 08:42

Hejsa

> En øl er ikke usund! Tendensen i de sidste års strøm af
> forskningsresultater antyder da at et moderat indtag af alkohol er sundt.

Rødvin er sundt i moderate mængder. Har nu ikke hørt om at det samme
skulle gøre sig gældende for øl.

> Jeg foretrækker klart en pils til logskrivningen efter at grejet er
> blevet skyldet, frem for en halv liter sukkervand.

Nu behøver man jo heller ikke fylde sig med sukkervand (det er øl jo i
øvrigt også!!). Alkohol har en meget uheldig virkning efter dykning da
alkohol trækker vand ud af kroppen. En krop der i forvejen er
dehydreret grundet den tørre luft. Dette er så bare guf for en gang
DSC.

> Er rygning i virkeligheden ikke et meget større problem. Vi har da en
> del rygere i blandt vores medlemmer og alt andet lige må al den røg have
> større indflydelse set over tid en øl efter dykket.

Rygning er usundt - ja, dels fordi det selvfølgelig er usundt, men
også fordi du ophober CO i kroppen før dykket. Og det er ikke en sundt
kombination med trykstigning.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-07-07 09:15

>Rødvin er sundt i moderate mængder. Har nu ikke hørt om at det samme
>skulle gøre sig gældende for øl.

Øl, vin og snaps og den slags er sundt i moderate mængder.

>alkohol trækker vand ud af kroppen. En krop der i forvejen er
>dehydreret grundet den tørre luft. Dette er så bare guf for en gang
>DSC.

Nu snakker vi jo om at drikke en øl _EFTER_ dykket og øl har den fordel at
der en ganske meget væske i det. The og kaffe og også vanddrivende og giver
aldrig problemer før og efter dyk.

>også fordi du ophober CO i kroppen før dykket. Og det er ikke en sundt
>kombination med trykstigning.

CO forgiftning behandler man i en tryktank, men det er rigtigt at din O2
optagelses ikke er lige så god som hvis du ikke røg. Det er også rigtigt at
CO bliver farligere når trykket stiger men det er de færreste der ryger
imens de dykker.

Henrik Manley

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk
Hejsa

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 31-07-07 10:18

Hejsa

> [...]
> CO bliver farligere når trykket stiger men det er de færreste der ryger

Nej, med CO blokere for optagelse af O2 i de røde blodlegmer.
Partialtrykket på CO i blodet burde derfor også stige når trykket
stiger hvilket burde forvære situationen under normale omstændigheder.

Det er korrekt at CO behandles i tryktank, men det er som en HBO-
behandling. Dette gøres for at lette optaget af O2 med det højere
partialtryk.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-07-07 11:40

> Nej, med CO blokere for optagelse af O2 i de røde blodlegmer.
>Partialtrykket på CO i blodet burde derfor også stige når trykket
>stiger hvilket burde forvære situationen under normale omstændigheder.

Hvordan det da? Der kommer jo ikke mere CO i systemet så partialtrykket
falder når det samlet tryk stiger. At så det at PCO falder ingen betydning
har er en anden sag da CO er bundet i blodet og ikke er en opløst gas.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Norsk

Dato : 31-07-07 12:28

> Nej, med CO blokere for optagelse af O2 i de røde blodlegmer.

Korrekt - CO binder sig meget kraftigere til hæmoglobin end O2
(Hæmoglobin har større affinitet til CO end O2).

> Partialtrykket på CO i blodet burde derfor også stige når trykket
> stiger hvilket burde forvære situationen under normale omstændigheder.

Nej. Hvis dykkeren indtager CO på overfladen i form af cigaretrøg, er
CO allerede bundet til hæmoglobinet ved dykkets begyndelse. Bindingen
er så kraftig at der er en meget lille mængde CO frit opslemmet i
blodet. Partialtrykket er derfor uden betydning.

Indtager dykkeren CO under dykket vil dette også bindes til
Hæmoglobinet.
Man (jeg) kunne forestille sig at dykkeren i så fald vil opleve et
slags shallow water black out, hvis han føler ubehag på dybden, går op
og mister bevistheden når pO2 falder.

Tilbage til tråden.
En øl efter et dyk i hyggelig samværd træker mere op end ned hvad
angår livskvalitet/helbred hvis du spørger mig.
Lev og lad leve, fundamentalister skal man passe på med,
pernittengrynere i for små sko er ved at få for meget magt i DK - hvis
du spørger mig.

Allan Norsk
PS.: Vi har øl i klubkøleskabet der er blevet for gamle - pinligt!

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-07-07 12:48

>PS.: Vi har øl i klubkøleskabet der er blevet for gamle - pinligt!

Vi var lige før sommerferien lige ved at løbe tør for øl - pineligt! Måske
vi skulle indlede et klubsamarbejde så resourcerne kan fordeles.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-07 13:28

Har lige opdaget en kasse Royal i klubben, der skulle have drukket 17-09-06
bagerst i rummet efter vandskade, ÆV
Nå, prøver at smage på dem i aften alligevel

Bliver det nede er alt ok og hvis det kommer op igen er der jo ingen skade
sket

Ken Bordig
Rødovre Sportsdykker Klub