O-ringe
Fra : TT

Dato : 24-07-07 08:41

Hej med jer,

jeg har mistet min oring til en gammel canister lygte (diverite et eller
andet) som jeg lige har lavet en ny batteri pakke til, nogle der ved hvor
jeg kan få sådan en - jeg tror den er omkring 75 - 76 mm i diameter og med
en godstykkelse på 2 - 3 mm.

Mvh. Torben

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 24-07-07 14:57

Hvor i landet bor du ?

Sten

Fra : TT

Dato : 25-07-07 12:10

KBH.

-TT

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 25-07-07 21:09

Jeg er selv ved at lave en batteri pakke og har brugt lidt tid på nettet og
mobilen, jeg har fået at vide fra deres hovedkontor at her kan man købe
O-ringe i alle størrelser og har de dem ikke skaffe de dem hjem, samtidigt
skulle de også vejlede så man får den helt rigtige type O-ring.
Adressen er : Sami Stål, Vallensbækvej 46 A, 2625 Vallensbæk, tlf.
43662270
Hvis du få hvad du skal bruge og om det er rigtigt det jeg har fået at vide,
sender du mig en mail.

Mvh Sten

Fra : TT

Dato : 26-07-07 10:58

> [...]
> 43662270
> Hvis du få hvad du skal bruge og om det er rigtigt det jeg har fået at

Takker, de hedder Sanistål A/S og er danmarks største VVS grossist, de har i
øvrigt en online shop. www.sanistaal.dk

-TT

Fra : tz@cdnet.dk

Dato : 26-07-07 00:01

On 25 Jul., 22:09, "Sten Nordstrøm" <st...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> 43662270
> Hvis du få hvad du skal bruge og om det er rigtigt det jeg har fået at vide,

Hej Torben

Jeg har også lavet min egen lygte med canister. Jeg har lavet en
canister hvor jeg nettop brugte ringe i den størelse du efter spørg.
Jeg kan sige efter de mange timer jeg brugte at du skal bruge en o-
ring i ganske almendelig nitril. Dem der siger andet vil bare prakke
dig en dyre o-ring på hånden.
Jeg kan også skaffe lige den o-ring du skal bruge. (har arbejdet med
bla. gummi tidligere)
Jeg er før blevet haglet ned for at tilbyde min viden og muliugheder
for at selv levere, men det holder mig ikke tilbage.

mvh
TZ

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 26-07-07 15:53

Hej TZ

Hårdhed - Shore 70, kan du fortælle hvad det betyder ?

Mvh Sten

Fra : TT

Dato : 26-07-07 16:28

> Hej TZ
>
> Hårdhed - Shore 70, kan du fortælle hvad det betyder ?
>
> Mvh Sten

Det kan jeg, frit klippet fra nettet:

Hardness -- O-rings are normally available with a hardness rating, as
measured by an ASTM type-A durometer, of 70 (the "soft" kind) or more rarely
a rating of 90 (the "stiff" kind). The O-rings sold on this page are 90-duro
(except for the -003 SPG O-ring), and well suited for the SCUBA applications
we describe. The soft O-rings are appropriate for dynamic applications where
the O-ring is providing a seal with a constantly moving part, such as inside
regulators. The stiff O-rings are more durable in static applications where
the O-ring is providing a seal with stationary or occasionally moving parts,
such as a valve.

Fra : tz@cdnet.dk

Dato : 27-07-07 16:07

On 26 Jul., 17:28, "TT" <trp@(fjern)hajq.dk> wrote:

> [...]
> the O-ring is providing a seal with stationary or occasionally moving parts,

Hej Steen

Jeg har ikke haft tid til at kigge forbi før nu, men som Torben rigtig
nok har fundet, så er det hårheden på gummi målt ved 20*
desto højre tal desto hårder.
Dem jeg har brugt i min lygte er shore 85 +/- 5 og brugbar fra -25*
til +100*

mvh
TZ

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 27-07-07 20:30

Hej TZ

To spørgsmål :
Vil det sige at en Nitril 70 godt kan bruges til spørgsmålet neden under ?
Jeg har et rustfri stål rør til batteriet som er 44 mm. indven. Proppen er
drejet i PVC hvor jeg har tænkt at dreje 2 riller til 2 O-ringe og proppen
holdes på plads af to exenterlæse, hvor stor en O-ring samt tykkelse vil du
tro jeg skal bruge, eller du har måske en anden ide ?

Fra : Seerup

Dato : 28-07-07 10:13

> [...]
| holdes på plads af to exenterlæse, hvor stor en O-ring samt tykkelse vil du
| tro jeg skal bruge, eller du har måske en anden ide ?

Sten, prøv at kigge her:
http://www.m-seals.dk/cms.ashx/produkt-information/download-kataloger og især på
den her PDF:
http://www.m-seals.dk/cms.ashx/produkt-information/download-kataloger/~download-kataloger-dansk/~pdf/~21-o-rings-kat-36s-2001.pdf
(det er det katalog, der hedder " ORINGE og tilbehør, hovedkatalog 36 sider /
ORINGS and accessories" ( nummer 5 fra toppen.))

O-ringe findes i std.størrelser, og disse størrelser er de samme uanset
hvem/hvor du køber/bestiller. I det anviste katalog finder du både en oversigt
over visse std. O-ringe, MEN også en oversigt over hvilke indbygningsmål de
enkelte skal have, eller hvordan du regner recesser (det hedder det spor, en
O-ring sidder i) og tolerancer ud, for at få en tæt samling.

Valget af hårdhed (SHORE) angår hvilket medie og tryk ringen skal arbejde med,
og om den skal tætte i en statisk- eller dynamisk konstruktion. Altså dens
modstandskraft overfor ydre påvirkning. Det finder du også noget om i PDF'en.

Så når du har funder de nødvendige data, så drøner du hen til en eller anden
teknisk grossist og giver ham disse, og han vil kunne forsyne dig med en ring.

Kig lidt på det her, og sig til, hvis jeg kan hjælpe dig med noget.

Seerup
ASK

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 02-08-07 11:24

Hej Ask

Nu har jeg printet de 36 ark ud og prøvet at finde ud af hvilken størrelse
jeg skal bruge men det er lige over hvad jeg kan klare (har ingen håndværks
uddannelse og kun 7 år i skolen) så hvis du vil hjælpe mig ville jeg være
taknemmelig ?
Som sagt er røret 44 mm. indvendig og proppen er 1/10 mindre, så den lige
selv kan synke ned i røret, så jeg har brug for Dim. og tykkelsen på
O-ringen samt hvor dybe spor i proppen jeg skal lave.

Mvh Sten

Fra : Seerup

Dato : 02-08-07 15:35

| ...... så hvis du vil hjælpe mig ville jeg være taknemmelig......

Naturligvis, lad os lige se på det.........
Side 23, "fremhævede ringe er typisk lagervare" (fordel: billigere og ingen
minimumskøb)
Hvis vi går efter en gummitykkelse (d2) på 3,53mm og vælger en ring med
indvendig diameter (d1) på 37,69mm, så får du en udvendig diameter på selve
O-ringen på 44,75mm. ( 37,69 + (2 x 3,53))

Hvis vi går baglæns, til side 14, for at finde sporet til ringen (recessen) så
ligner dit projekt nok mest type "A".
Her står, at bunddiameteren i sporet (d3) bør være det samme som d2 (ringens
indvendige diameter).
Dvs. dit spor skal drejes ned til Ø 37,69 - eller en dybde på 3,105mm målt på
radius. Når du drejer, så skal du sikre at du ikke får større diameter end max
37,7mm, da det jo påvirker den udvendige diameter på selve O-ringen. Bredden af
selve sporet skal være det samme som tykkelsen på selve gummiet (d2) eller over.
Jeg ville nok vælge en bredde på 4 - 4,25mm.

O-ringen spænder med 0,75mm imod dit rør. Men da sporet er bredere end d2, kan
ringen blive en smule oval. Det kan også være en fordel at smøre røret med en
dråbe silicone eller lignende for at få proppen presset ned.

Jeg _mener_ at denne ring vil kunne løse opgaven. Og det ville nok være den, jeg
vile forsøge med, hvis projektet var mit.

Mvh
Seerup

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 03-08-07 21:52

¨Mange tak

Hvis der skulle opstå et spørgsmål må jeg så spørge igen ?
hvordan skriver jeg til dig, jeg er heller ikke en hund med de mail adresser
hvor dan skal fjerne noget.

Hilsen Sten

Fra : Seerup

Dato : 04-08-07 06:32

> [...]
|
| Hvis der skulle opstå et spørgsmål må jeg så spørge igen ?
| hvordan skriver jeg til dig, jeg er heller ikke en hund med de mail adresser

Du spørger bare.
jp_seerup@hotmail.com

Seerup

Fra : Seerup

Dato : 05-08-07 09:42

| Du spørger bare.
| jp_seerup@hotmail.com
|
| Seerup

Hvis du mailer til adressen, så giv lige et pip her. det er ikke hver dag jeg
checker den.