40 meter - er det forsvarligt?
Fra : Laskedyret

Dato : 21-07-07 05:28

Hejsa

Jeg har en kammerat som skal dykke Cenote (ferskvands grotte) på
Yucatan. Dykket skulle foregår ved at man dykker direkte ned til 40
meter og så bevæger sig op igennem grotterne. Han dykker med
atmosfærisk luft og har CMAS ** og 40 dyk - er det forsvarligt?

Og kender nogen en online CMAS dykkertabel?

Mvh Laskdyret

Fra : Henrik

Dato : 21-07-07 14:33

On 2007-07-21 06:27:51 +0200, Laskedyret <laskedyret@hotmail.com> said:

> [...]
> atmosfærisk luft og har CMAS ** og 40 dyk - er det forsvarligt?
>
> Og kender nogen en online CMAS dykkertabel?

Tja, er det forsvaligt? Formodentlig, hvis man ikke har styr på deko
etc. I standardtabellen er der helt op til 51 m.

42 meter siger

dykketid   15m   12m   9m   6m   3m   total      mætning
10                  5   5      E
15               5   5   10      G
20               5   10   15      I
25               5   15   20      J
30            5   5   20   30      K

Så hvis man bare er nede for at penetrere og så ellers op i
hulekomplekset så kan de sagtens lade sig gøre.

Hilsen Henrik

Fra : Laskedyret

Dato : 22-07-07 01:29

> Så hvis man bare er nede for at penetrere og så ellers op i
> hulekomplekset så kan de sagtens lade sig gøre.
>
> Hilsen Henrik

Tak for tabellen og kommentaren Henrik

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 22-07-07 06:22

Hejsa

> Tja, er det forsvaligt? Formodentlig, hvis man ikke har styr på deko
> etc. I standardtabellen er der helt op til 51 m.

Mon ikke man skal være CMAS*** for at udføre DECO?

Hvis man ikke har styr på DECO og penetrering vil jeg sige klart NEJ.
40 dyk er jo heller ikke alverden. Men har man luft nok men og en
erfaren guide går det sikkert!

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : joppe

Dato : 22-07-07 07:49

> Mon ikke man skal være CMAS*** for at udføre DECO?

Sludder
En uddannet CMAS** har indtil for få år siden dykket efter
standardtabellen, hvorfår man har lært både om deko og tabellen til
51m.
Kan du henvise til bare et sted i CMAS std tabel eller
sportsdykkerhåndbog at det ikke er sådan.

At instruktører så de seneste år er begyndt at prædike noget andet kan
man ikke bruge til noget.
Selvfølgelig kan der være lidt fornuft i dybden men der kan altså være
mange andre stressende faktorer f.eks sigt, strøm, temperatur, garn,
snævre passager eller andet der stresser og bringer en tæt på panik
mode hvor der ikke tænkes rationelt.

mvh Jesper

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-07-07 09:31

I min gamle teoribog står: dybdedyk er dyk dybere end 30 meter, grænsen for
dykning med atm.luft er 50 meter, dog kan N2 forgiftning ventes fra omkring
40 meter.

Mig bekendt er der ikke ændret noget på planeten rent fysisk, ej heller er
det meneskelige legeme blevet mere sårbart fysiologisk.

Befolkningen og dykkere i særdeleshed, er blevet en flok pylrerøve

mvh. Allan Jensen

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 22-07-07 09:43

Nej det har du vel ret i, men måden vi anskuer verden på har vel ændret sig.

Din sidste kommentar har du nok ret i.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-07-07 11:09

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> Befolkningen og dykkere i særdeleshed, er blevet en flok pylrerøve

Sjovt at bemærke at nu hvor der er flere dykkere end før, er der samtidig
også færre tilskadekommende end før. Og når skaden sker så er den knapt så
alvorlig som i "gamle" dage.
Ud fra det må man sige at de sidste 10 års skift imod mere forsigtighed har
haft sin berettigelse, generelt set har det opfyldt sit formål. Dykning _er_
en rimelig sikker aktivitet.

Hvad man så som individ syntes at der skal til, for at få det til at kilde i
bollerne, er stadig en personlig opfattelse.

Fra : Søren Reinke

Dato : 22-07-07 11:13

Allan Jensen wrote:
> [...]
>
> Mig bekendt er der ikke ændret noget på planeten rent fysisk, ej heller er
> det meneskelige legeme blevet mere sårbart fysiologisk.

Ja og i gamle dage troede man jorden var flad, og at solen drejede rundt
om jorden. Samt alle mulige andre skøre ting.

Min pointe er, der sker udvikling, så bare fordi man engang mente en
ting er dette IKKE det samme som at det er særligt smart i dag, rent
sikkerhedsmæssigt.

> Befolkningen og dykkere i særdeleshed, er blevet en flok pylrerøve

Ja og nogle opdager aldrig at der sker udvikling på mange områder.

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-07-07 11:24

> [...]
>
> Mig bekendt er der ikke ændret noget på planeten rent fysisk, ej heller er
> det meneskelige legeme blevet mere sårbart fysiologisk.

Nemlig, alle disse moderne metoder er bare skræmmekampagner.

I min farfars gamle lægebog står der, at man kan anvende arsenik til at
behandle syfilis
og tuberkulose klares med varme omslag.
Kroppen har jo ikke ændret sig i de sidste 100 år, så hvorfor ændre på det ?

Ligeledes kunne vi også skippe alle disse nymodens tabeller, tilbage til
69.02,
den brugte vi 1981 og vores fysiologi har jo ikke ændret sig, vel ?

Søren Arnvig

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-07-07 11:48

"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.fjern.dk> skrev i en meddelelse
> I min farfars gamle lægebog står der, at man kan anvende arsenik til at
> behandle syfilis

Shit, min læge sagde det var kviksølv man brugte der...
Elendige heksedoktor #£?%!!!!, har slet ikke fulgt med udviklingen. Han
besvarer ikke mine opkald - jeg har sendt ham over 20 brevduer.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-07-07 16:46

On 21 Jul., 06:27, Laskedyret <laskedy...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> meter og så bevæger sig op igennem grotterne. Han dykker med
> atmosfærisk luft og har CMAS ** og 40 dyk - er det forsvarligt?

Husk en hjelm så du ikke slår hovedet, bare en almindelig cykelhjelm
er fin nok, hvis den er lidt positiv kan du tape noget bly fast til
den. Hvis du ikke kan skaffe en cykelhjelm i mexico kan du bruge et
dørslag med lidt skumgummi i, så kan du bruge lidt elastiksnor som
hagerem.

mvh
Jonas

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 22-07-07 18:44

Hejsa

> [...]
> 51m.
> Kan du henvise til bare et sted i CMAS std tabel eller
> sportsdykkerhåndbog at det ikke er sådan.

Hvad med DSF sikkerhedsregler. http://www.sportsdykker.dk/onlineupdate/filer/SikkerhedsreglerApparat1,2.pdf

CMAS 2-stjernede: Maks. 39 m. uden deko
CMAS 3-stjernede: Maks. 20 min. deko

Det er naturligvis anbefalinger men der er jo heller ingen rigtige
regler på området. Det er jo enhver frit for at dykke til 40 meter på
100% ilt uden certifikat. Det er ikke sikkert at du overlever, men det
er ikke ulovligt.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 22-07-07 18:46

Hejsa

> den. Hvis du ikke kan skaffe en cykelhjelm i mexico kan du bruge et
> dørslag med lidt skumgummi i, så kan du bruge lidt elastiksnor som
> hagerem.

Der skabes et dejligt billede i min hjerne

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : joppe

Dato : 22-07-07 20:08

> [...]
> regler på området. Det er jo enhver frit for at dykke til 40 meter på
> 100% ilt uden certifikat. Det er ikke sikkert at du overlever, men det

Jow jow du har da ret i at det er anbefalinger der er kommet i 2006.
Men husk at folk har måske lært noget andet da de tog certifikat, og
dykket herfter i mange år. Så husk det er anbefalinger, som folk kan
bruge hvis de syntes. Mon ikke tiltagne er kommet fordi CMAS dykkere
ikke lige ku placeres på PADI niveauerne rundt i verden.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 23-07-07 00:29

> [...]

> Jow jow du har da ret i at det er anbefalinger der er kommet i 2006.
> Men husk at folk har måske lært noget andet da de tog certifikat, og

jo men nu ham her med 40 dyk er jo nok rimelig ny uddannet, og har ikke lært
at dykke deco osv.

en diskusjon er om de beskrevne dyk kan laves og er forsvarlig. Noget MEGET
andet er om en næsten ny uddannet, med kun 40 dyk, sikkert ingen erfaringer
med dyk til 40 meter eller deco dyk eller andre typer dyk med tag over
hovet. er det forsvarlig at han dykker ned på 40 meter og ind i en grotter
på luft.

jeg ville da sige klart Nej, jeg ville ikke end gang selv gøre det på luft.

jeg har da set erfarne **cmas dykker med mange dyk på bagen gå i panik over
en regulator der free flower, og skyde sig til over fladen, hvor dan ville
de reager hvis det samme skete inde i en grotte ????

min point er jeg forstår ikke helt den holdning, nååå med der er jo en
erfaren gouite med så det går nok at jeg foretager dyk som jeg slet ikke er
mentalt klar til eller har trænet til eller modtaget nogle uddanelse til.

mvh Morten

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 23-07-07 06:59

Hejsa

> Mon ikke tiltagne er kommet fordi CMAS dykkere
> ikke lige ku placeres på PADI niveauerne rundt i verden. - Skjul tekst i anførselstegn -

Det kunne jo også være rart hvis alle de nationale CMAS-certifikater
der findes rundt om i venden rent faktisk dækker over det samme.

Fx:
CMAS** i Norge og Sverige siger 30 meter
CMAS** i Tyskland har grænser på 25, 30 og 40 meter alt efter
organisation

Jeg forstår godt PADI's problemer med at acceptere de nationale CMAS-
uddannelser som standardiserede uddannelser

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-07-07 22:26

> [...]
>meter og så bevæger sig op igennem grotterne. Han dykker med
>atmosfærisk luft og har CMAS ** og 40 dyk - er det forsvarligt?

Ja! Hvis han selv synes det. Hans uddannelses skulle være nok til den slags
dykning, men det kommer jo meget mere an på din "kammerat" end hans
uddannelses. Den slags dyk som du beskriver er helt uden problemer og meget
nem dykning. Ang. tabel vil der typisk dykkes efter computer da det er en et
multilevel dyk som standard tabellen ikke er beregnet til.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk