Vragpositioner
Fra : Brian Larsen

Dato : 17-07-07 17:32

Er der nogen på dette udmærkede forum der kan hjælpe med at omregne
vragpositioner, har set på Vragguiden at flere positioner er opgivet i
ED50, hvad svarer det til i almindelige GPS tal (WGS 84) ?

Mvh.
Brian Larsen

Fra : Poul Olesen

Dato : 18-07-07 09:24

Hej

De fleste navigatorer kan indstilles til ED50, indtaste position og
skifte til WGS 84 og positioner er konverterede.

Positioner på vragguiden, stammer fra Dykinfo programmet. I dykinfo er
der hjælp også om Datum:

D A T U M.
ALLE POSITIONER I DykInfo ER MED EUROPEAN DATUM = ED 50.
Det er altid en god ide at angive hvilken datum en position er i, når
man angiver en positioner. De forskellige datums giver forskellige
positionsudlæsning på samme sted, der er en forskel på ca. 85 meter
mellem WGS 84 og ED 50, og der er meget ved vragsøgning!

Datum er en beskrivelse af kortopmålings- og tegnemetode. Der findes
over 130 forskellige. I Danmark anvendes tidligere European Datum
(kaldes ED-50), men Danmark er ved at overgå til WGS-84, og alle
nytegnede søkort er efter WGS 84.
Vær opmærksom på hvilken datum din navigator udregner positionen
efter. Nogle kan indstilles til forskellige datums og de fleste der
sælges i dag er indstillet til WGS 84 fra fabrikanten.
Hvis du udlæser efter WGS 84 skal der til navigator-positionen,
tillægges 0,03 minut på bredden (nordefter) og tillægges 0,07 minut
på længden (østover), hvorefter du nogenlunde har positionen i ED-50
i de danske og sydsvenske farvande. (I mange navigatorer kan der
indstilles en fast positions-korrektion)
I Sverige anvendes tidligere Svensk Datum til korttegning og
angivelse af officielle positioner, men Sverige er ligesom store dele
af verden i dag gået over til WGS 84. Men næsten alle navigatorer
solgt tidligere i Sverige anvendte ED-50 (indtil ca. 1994), og i dag
WGS 84 og derfor er næsten alle dykker-positioner med ED-50 eller WGS
84. Hvis du har en position med Svensk Datum, og ønsker den omsat til
ED-50, skal der til positionen tillægges (cirka) 0,03 minut på
bredden (nordefter) og trækkes 0,08 minut fra på længden (vestover)

Med venlig hilsen
Poul Olesen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 18-07-07 15:29

Her findes en del info og et omregnings program:
http://www.gsdk.dk/?vis=GPS
/Sune

Fra : Brian Larsen

Dato : 18-07-07 17:22

Hej

Takker mange gange for hjælpen og glæder mig til at få omregnet
nogle af vragpositionerne og ikke mindst at se hvor godt de så
passer, fortsat god sommer .

Mvh.
Brian Larsen
Løkken sportsdykkerklub

Fra : Plasmon

Dato : 19-07-07 10:11

Efter en kort søgning på google.dk (ED50 to WGS84)

fik jeg dette resultat.

http://users.pandora.be/tree/wreck/north-sea/wgs84-ed50-osgb36.html

Fra : Steffen Munch

Dato : 19-07-07 16:14

En anden mulighed
http://www.gsdk.dk/pages/GSDK_Datum_Konvertering.htm

Steffen

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 19-07-07 16:27

Genial måde at samle positioner sammen på - endda med navn.
Sådan en side må jeg også have.