Kemo og dykning
Fra : riber@calico-jack.dk

Dato : 15-07-07 10:50

Hej.

Jeg fik for et par måneders tid siden konstateret testikelkræft,
faktisk samme dag som jeg skulle have været startet på PADI OWD, og
fik af samme grund aldrig taget certifikatet. Men nu her om 3 uger, så
er jeg færdig med min behandling, og vil forhåbeligt blive erklæret
rask. Har dog lige et spørgsmål:

Jeg er meget i tvivl om jeg må dykke, efter endt behandling med
bleomycin. Bleomycin gør at jeg ikke må få forhøjet iltprocent,
hvilket jeg vel ikke får når jeg dykker med almindeligt luft, og ikke
nitrox.

Jeg ved ikke hvem jeg evt. kan spørge om jeg må dette, mine egne læger
kunne ikke svare på - da de ikke vidste hvordan det foregik når man
dykker.

Er der andre herinde som har fået bleomycin behandling, og som kan
dykke uden problemer?

Mvh.
Mikkel

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-07-07 11:03

<riber@calico-jack.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>Jeg ved ikke hvem jeg evt. kan spørge om jeg må dette, mine egne læger
>kunne ikke svare på - da de ikke vidste hvordan det foregik når man

Du skal tage kontakt til en læge med speciale i hyperbar medicin
(dykkerlæge)

www.dykkermedicin.dk

Jeg vil anbefale dig at snakke med Charlotte Barfod

Søren Arnvig

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 15-07-07 11:04

riber@calico-jack.dk wrote:

> Er der andre herinde som har fået bleomycin behandling, og som kan
> dykke uden problemer?

Jeg har ikke personlig erfaring, men DAN er ret autoritative på området,
og de skriver følgende:

http://www.diversalertnetwork.org/medical/articles/article.asp?articleid=32

Fitness and Diving: After cancer and its treatment, lung tissue is less
able to stretch safely, and fibrosis caused by cytotoxics may render the
diver more liable to a burst lung on ascent. Certain drugs, such as
bleomycin, are contraindications to diving. Bleomycin causes a special
type of serious lung fibrosis (and possible adult respiratory distress
syndrome) in response particularly to increased levels of oxygen. For
anyone treated with this drug, any inspired oxygen level above 0.25 ATA
should be avoided.

/ole

Fra : riber@calico-jack.dk

Dato : 15-07-07 11:11

On 15 Jul., 12:04, Ole Michaelsen <nej...@til.spam> wrote:

> [...]
> syndrome) in response particularly to increased levels of oxygen. For
> anyone treated with this drug, any inspired oxygen level above 0.25 ATA

Hej.

Jeg læste lige på et engelsk testikelcancer forum, og de siger at der
skal gå 2 år efter endt kemobehandling, til at man skal have undersøgt
sine lunger for at se om de kan holde til det - og derefter skal man
holde sig over 20 Meter..

:( Lader til at jeg aldrig kommer på de dykkereventyr jeg har drømt om
siden jeg var barn... Øv bøv.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-07-07 16:51

> [...]

>holde sig over 20 Meter..

>:( Lader til at jeg aldrig kommer på de dykkereventyr jeg har drømt om

Med udgangspunkt i vejledningen fra DAN, der taler de faktisk om et max O2
partialtryk på 0,25 ATA.
Det opnår du allerede ved 1,9 meters dybde

20 meter vil give dig PO2 på 0,63

Fra : riber@calico-jack.dk

Dato : 16-07-07 12:45

On 15 Jul., 17:50, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> Med udgangspunkt i vejledningen fra DAN, der taler de faktisk om et max O2
> partialtryk på 0,25 ATA.
> Det opnår du allerede ved 1,9 meters dybde
>
> 20 meter vil give dig PO2 på 0,63

De 20 meter fik jeg fra et testikelcancer forum, argh forvirret.. Nå,
men lader til at jeg må holde mig til fridykning :'(

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-07-07 09:03

>De 20 meter fik jeg fra et testikelcancer forum, argh forvirret.. Nå,
>men lader til at jeg må holde mig til fridykning :'(

Tror det vil være en god idé at snakke med Charlotte Barfod, som Søren
anbefalte.
Du bør også lige nævne fridykningsplanerne til hende, der er en given mængde
lungebelastning involveret der.
Bare lige for at være på den sikre side.

Held og lykke
Johnny