Trimix kursus, hvor?
Fra : Happy Diver

Dato : 15-07-07 01:40

Hej NG
Hvor har i taget jeres trimixkursus? Sydpå eller nordpå og hos
hvem...
Tænker på fordele og ulemper ved begge egne, også eventuelle
prisforskelle.

Og på en anden nota; hvor "erfarne" var i da i skiftede fra
luft/nitrox til trimix? (ordet erfaren er op til fri fortolkning)

MVH
HD

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-07-07 07:51

"Happy Diver (slet 2WNMH)" <skumbanandk@2WNMHyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Og på en anden nota; hvor "erfarne" var i da i skiftede fra
> luft/nitrox til trimix? (ordet erfaren er op til fri fortolkning)

Du skal regne med 2-400 dyks erfaring, afhængig af hvordan du har dykket
hidtil. Ellers er det lidt spild af tid for både dig og instruktøren at
begynde på noget.

Kig realistisk på din egen situation, dykker du ofte krævende dykning og har
mange tilbud om at fortsætte dybere, så er det en god ide.
Hvis ikke, bliver du bare endnu en af de som har et certifikat, men intet
udbytte. Og så bliver det en meget stejl kamp opad bakke for at komme ud på
noget dykning. På det område er den tekniske dykning stadig en meget lukket
affære.

Fra : Bock

Dato : 15-07-07 09:09

En god mulighed er et advanced recreational trimix kursus.

Det er et rigtigt godt springbræt hen mod den tekniske dykning.

Kurset udbydes af bla. Iantd og kan varmt anbefales.

Se evt. mere her : http://www.stevnsdykkerskole.dk

mvh Lars

Fra : Happy Diver

Dato : 18-07-07 15:22

Bock <lars.bock@sletdetteGMAIL.COM> skrev:
>En god mulighed er et advanced
> [...]
Så tænker jeg at jeg næsten ligesågodt kan tage et
normox kursus og dykke de sidste 15 meter dybere...

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-07 11:55

> Så tænker jeg at jeg næsten ligesågodt kan tage et
> normox kursus og dykke de sidste 15 meter dybere...

Nu er det ikke bare et spørgsmål om dybde. Advanced Recreational Trimix er
en indledning til Teknisk dykning. En indledning jeg personligt gerne ville
have haft inden jeg startede på Normoxisk Trimix, da du der får pudset den
grundlæggende form, trim, konfiguration etc.etc af. Normoksik Trimix
forudsætter at du har de grundlæggende egenskaber på plads, og det får du på
Adv. Rec. Tx.

Der findes en del steder du kan tage det, men det gælder nok mest af alt om
at du kan sammen med instruktøren. Tag evt. et par dyk med udbyderen, for
lige at se instruktøren an, inden du skriver dig på kurset. Det er trods alt
dig der skal have mest ud af kurset

Mvh
Søren

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Happy Diver

Dato : 18-07-07 15:24

Johnny Christensen <johnny_chri@hotmail.com> skrev:
> [...]
>de som har et certifikat, men intet
>udbytte. Og så bliver det en meget
>stejl kamp opad bakke for at komme ud på

Jeg synes bare der ligger mange vrag i 45-55
meters området. Og ville gerne kunne tage med på
de ture. Og jeg ved af erfaring at jeg bliver
temmelig narked over 40 meter.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-07-07 22:09

On 15 Jul., 02:40, Happy Diver <skumbana...@2WNMHyahoo.dk> (slet
2WNMH) wrote:
> Hvor har i taget jeres trimixkursus? Sydpå eller nordpå og hos
> hvem...

Jeg tog mit mix kursus i Lysekil med Andrew Geogitsis.

> Og på en anden nota; hvor "erfarne" var i da i skiftede fra
> luft/nitrox til trimix? (ordet erfaren er op til fri fortolkning)

Ikke særligt erfaren?

Det vigtigste jeg synes man skal overveje er:

1) Få fat i en erfaren instruktør du er på bølgelængde med,
instruktøren skal selv lave de dyk han underviser i ellers kan det
hurtigt blive meget efter bogen og teoretisk.

2) Du får lige så meget ud af dit kurset når du har "fri" som når du
har undervisning, så hvis du kan bør du lave det på lejrskole form
hvor alle spiser sammen osv. det er en god måde at få del i din
instruktørs erfaring.

3) de logistiske forhold på dykkerstedet, hvor lang er der i transport
til dykkerstederne, hvor let er det at få fyldt etc.

Derudover synes jeg at det Johnny skriver er noget vrøvl, jeg synes du
har den helt rigtig indstilling angående progressionen i din dykning.
Du vil gerne besøge nogle lidt dybere vrag og søger værktøjerne
hertil. Når du er på kursus er du jo netop sammen med nogen der også
dykker trimix og har derved grundlaget for at lave de dyk du vil. Man
kan vel ikke sidde og vente på at man bliver inviteret på dybere
dykning før man begynder på trimix, det er bare at komme i gang.

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-07-07 13:59

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>kan vel ikke sidde og vente på at man bliver inviteret på dybere
>dykning før man begynder på trimix, det er bare at komme i gang.

Gennem 11 år med trimix dykning har jeg så konstateret følgende:
De som tager kursus med meget grøn baggrund kan sagtens bestå et kursus. Men
invitationerne til den lidt mere spændende dykning har en tendens til at
vente på sig, fordi at de som udfører denne dykning godt kan gennemskue at
disse folk ikke har en særlig solid baggrund.
Og alt andet lige, når man er ude på noget som er lidt krævende, vil man
gerne have fuldt valuta for pengene. Der er mange faktorer som skal spille
sammen, vind, vejr, økonomi, transport, udstyrs og gaslogistik, båd, familie
/ arbejds situation osv osv. Og hvis man skal være barnepige for en grøn
dykker med et certifikat som der kun lige er opfyldt, så er det lidt en
belastning.
Så bliver den nyuddannede trimixdykker med den mangelfulde praktisk dyknings
baggrund, den sidste på listen over folk man inviterer. Når det sker er det
ofte for at afsætte en plads som en af se sædvanlige gutter ikke kunne
udfylde denne gang.
Hvis de får muligheden, skal de typisk bevise deres værd hurtigt for at
sikre en plads i den aktive gruppe - ellers er det ud i kulden igen.

Det er så min erfaring.
Men Jonas har muligvis 365+ tilbud om året om at komme ud hvor evnerne brugt
til noget?
Hvem ved, måske har han ret - netværket kommer som samlet pakke med
certifikatet.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-07-07 16:33

On 20 Jul., 14:59, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> ofte for at afsætte en plads som en af se sædvanlige gutter ikke kunne

Det er min erfaring at hvis du har vist at du har de skills der skal
til, jf. at du har bestået dit kursus og givet udtryk for at du gerne
vil med så bliver du inviteret. Men vi taler jo også 2 helt
forskellige tilgange til uddannelse, ikke at jeg overhovedet vil
deltage i en diskussion om det.

> Men Jonas har muligvis 365+ tilbud om året om at komme ud hvor evnerne brugt
> til noget?

Jeg har flere tilbud end jeg har tid til at sige ja til, så det er jo
både en kedelig og positiv situation. Og ellers er det mig der kommer
med tilbudene.

> Hvem ved, måske har han ret - netværket kommer som samlet pakke med
> certifikatet.

I vores lille kreds der er netværket på plads, og alle kan se de dyk
der bliver tilbudt. F.eks. dem som ikke har cave ser også tilbud om
ture til frankrig osv. når man så har bestået sit kursus så kan man
tage med. Jeg tror måske forskellen ligger i at jeg lægger vægt på om
man har bestået kurset. Jeg ved selv hvor svært det er, og hvis man er
dygtig nok til at bestå så vil jeg gerne dykke med vedkommende og
sådan tror jeg de fleste har det. Det kan man måske tage med når man
overvejer hvilken organisation man vil uddanne sig under, følger der
et netværk med?

mvh
Jonas

Fra : Kalle

Dato : 22-07-07 20:09

Hej

> [...]
>
> Og på en anden nota; hvor "erfarne" var i da i skiftede fra
> luft/nitrox til trimix? (ordet erfaren er op til fri fortolkning)

Erfaring er meget forskellig fra person til person. Nogle er hurtigt klar
til trimix, andre bliver det ALDRIG.

Hvis du vil skal du ud og træne til det, og det er bare om at komme ud og
dykke. Tag fat i nogle erfarende personer som DU synes har en fornuftig
tilgang til dykningen og erfaring i dybere og længere dyk. Så vil de kunne
hjælpe lidt på vej.

Kalle