Vragdyk af den lidt lettere slags
Fra : jriis

Dato : 10-07-07 09:14

Man kan let bruge et par timers spændende læsning på vrag.dk, men som
OWD bliver det kun til spændende læsning, da næsten ingen af vragene
ligger inden for grænserne for OWD.

Jeg har selv været på Calmar Castel (ikke sikker på stavemåden) som
ligger på 10-15 meters dybde ud for Falsters kyst, men dette vrag har
åbenbart ikke den store interesse, siden det ikke nævnes nogen steder,
på trods af at det er et stykke danmarkshistorie fra krigen mod
svenskerne i slutningen af 1600 tallet.

Der må være nogen der kender til andre vrag, der ligger indenfor 18
meters grænsen.

Måske er der oplæg til en vrag-ligth.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-07-07 09:28

Af vrag af samme "type" som Kalmar Castel og på samme dybde, kan jeg da
nævne: kanonvraget ved Kronborg, kanonvraget ved Saltholm, Dannebrog i Køge
Bugt, Leoparden lidt nord for Ven og Snarensvend ved Snekkersten, eller hvad
med linieskibet Sjælland, der kan man svømme ud til fra kysten. Alle
positionerne er i vragguiden og hvis ikke, kan du få dem af mig (så skriv
bare).

Men der er jo ingen grund til at lade sig begrænse af dybden, prøv at skubbe
din grænse lidt, under kyndig vejledning og assistance naturligvis, du vil
ikke fortryde det.

mvh. Allan Jensen

Fra : jriis

Dato : 10-07-07 10:44

Tak for tippene. Så er der mere at gå efter for sådan nogen
vandhulsdykkere som mig :)

Fra : Johnny Christensen

Dato : 10-07-07 13:01

Johannes L på den svenske Øresunds side
Ceylon i Øresund
Kalle i Øresund
Enigkeit af Stettin i Østersøen
Vapper i Østersøen, bare nøjes med at dykke indenfor ~18m
Junker 88 i Køge bugt
Resterne af Evi Antonatos på Bornholm

En lille sjat dybere end de 18m ville være bl.a Anders Martin i Kattegat,
bunden er 26 men der behøver du ikke gå ned. SVJH vil et 22m dyk kunne gøre
det.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-07 22:50

> En lille sjat dybere end de 18m ville være bl.a Anders Martin i Kattegat,
> bunden er 26 men der behøver du ikke gå ned. SVJH vil et 22m dyk kunne
> gøre det.

16-18 meter på overbygningen/dækket sidst jeg var der

Og så er der jo også gravemaskinen nord for hundested til 14-16 meter

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 10-07-07 11:40

Hejsa

> Men der er jo ingen grund til at lade sig begrænse af dybden, prøv at skubbe
> din grænse lidt, under kyndig vejledning og assistance naturligvis, du vil
> ikke fortryde det.

Nu er der jo heller ikke nødvendigvis nogen grund til at søge
grænserne. I Danmark bliver man ikke nødvendigvis lykkeligere af at
komme dybere. Mange gange bliver det bare koldere og mørkere. Det
udvider selvfølgelig udvalget af vrag, men... Naturen bliver jo fx
ikke kønnere af at du går dybere.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-07-07 12:07

Nej Lars Skov-Dethlefsen, men jeg tror ikke man "nødvendigvis bliver
lykkeligere" af at dykke i det hele taget

Men hvis man brænder efter eventyr og spænding og synes at gamle vrag er
spændende, så bliver man lykkeligere ved selv at opleve dem og der er rigtig
mange gode grunde til at rykke sine grænser i den forbindelse.

Hvad er der galt med mørke og kulde? både lygte og tørdragt er helt
almindeligt udstyr i Danmark. Og ja du gætter rigtigt, det udvider både
kvantiteten, men også kvaliteten af vragene betragteligt. Men du gætter helt
forkert, hvis du ikke tror der er et farverigt og spændende dyreliv på 30,
ja eller 50 meter for den sags skyld, dyr som slet ikke findes på 18 meter.

Jeg vil påstå, at man mangedobler chancen for spændende og gode oplevelser,
ved at overskride 18-metergrænsen og dykker til bare 30-35 meter. Men man
skal selvfølgelig ikke gøre det uden træning og erfaring, eller uden at man
har lyst og mod på det.

mvh. Allan Jensen

Hejsa

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 10-07-07 16:47

Hejsa

> Nej Lars Skov-Dethlefsen, men jeg tror ikke man "nødvendigvis bliver
> lykkeligere" af at dykke i det hele taget

Nu håber jeg da ikke at dit dykkeri gør dig deprimeret

> Men hvis man brænder efter eventyr og spænding og synes at gamle vrag er
> spændende, så bliver man lykkeligere ved selv at opleve dem og der er rigtig
> mange gode grunde til at rykke sine grænser i den forbindelse.

Hvis man bare ønsker at slappe af, hygge sig og se på en masse flotte
farver og (små) fisk, så er der ingen grund til at rykke ved ens
grænser. Så er 1 1/2 meter vand rigeligt - bare bunden er hård. Hver
sin smag.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-07-07 23:01

On 10 Jul., 10:13, jriis <janr...@the-dot.dk> wrote:
> [...]
> svenskerne i slutningen af 1600 tallet.
>
> Der må være nogen der kender til andre vrag, der ligger indenfor 18

Og så kan man jo også tage op til Sjællands Odde.

Her er f.eks. Ajax, og Neckar. Her er især Neckar et godt naturdyk med
ofte god sigt (faktisk meget bedre end den nærved liggende dybere
vrag).

J.O.