Omregninger af positioner
Fra : Peter Warming

Dato : 09-07-07 13:52

Jeg har fået fat i nogle positioner fra Nordsøen. Er der nogen der ved
hvordan jeg omregner dem og om jeg har alle de informationer der skal til
for at få en præcis WGS 84 position

Her er et eksempel og hvad er WGS 84 på denne pos. ?

Kæde 7

A20

Rød:D3105

Violet:G7425

Ca.pos.5523 Nord-0441 Øst

Stort Vrag

På forhånd tak

Peter

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-07-07 14:38

Du bruger decca.exe som du kan hente på http://dykinfo.dk

Det kræver dog lidt viden at gøre det rigtigt da mange decca positioner er
"indforstået" og måske lidt fejlagtigt skrevet f.eks din er rigtigt. Kæde
7B, Grøn 2D 31.05 og Violet 1G 74.25 det skulle give en position der hedder
55:22.406 4:41.696 i WGS84. Jeg ved ikke hvad de A20 er for noget men måske
en henvisning til et kort eller holdnummer???

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Poul Olesen

Dato : 10-07-07 12:39

Henrik Manley skrev den 09-07-2007 15:38:
> [...]
> 55:22.406 4:41.696 i WGS84. Jeg ved ikke hvad de A20 er for noget men måske
> en henvisning til et kort eller holdnummer???

Bortset fra selvfølgelig at Decca positioner som kommer fra det gamle
landbaserede system ikke kan omregnes til GPS positioner. Dit decca.exe
omregner til længe og bredde grader i det landbaserede system. At angive
med 3 decimaler er lidt optimistisk, men positionen rammer vel med lidt
held inden for 500 meter af den korrekte position.

MVH
Poul

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-07-07 13:40

> [...]
>med 3 decimaler er lidt optimistisk, men positionen rammer vel med lidt
>held inden for 500 meter af den korrekte position.

Det har du ret i, dog vil fejlen blive større hvis man ikke angiver flest
mulige decimaler.

Man kan ikke matematisk regne en Decca position om til en præsis position
man kan bruge i en GPS, det skyldes at Decca systemet var radio baseret og
Radio bølger ikke altid bevæger sig lige hurtigt. De bliver bremset lidt når
de går over land. Derfor skrev jeg også at det kræver lidt viden at gøre det
så man får et så præcist gæt som muligt.

De fleste steder er stedfejlen omkring 50-150 meter men flere sted er den op
til 6-700 meter. Har man en sikker GPS position og man også har en Decca
position på i nærheden kan man se forskellen på de 2 og så prøve at lægge
forskellen til på den position man har beregnet. Det har altid lykkes for
mig men det har været i området omkring sjælland hvor vi i sin tid samlede
på "position par" så vi kunne korrigere for disse stedfejl.

Disse korrektioner kan hentes her http://dykinfo.dk/poslogge.zip og bruges i
Earth Google. Det er Anders Clausen (Dana X) der i sin tid sejlede rundt og
samlede dem ind.

Lang tid siden iøvrigt....

--
Henrik Manley