ulykke ved kolding
Fra : Ole Michaelsen

Dato : 09-07-07 07:50

http://ekstrabladet.dk/112/article316843.ece

"Den 44-årige mand var sammen med flere andre tyske dykkere samlet ved
Gl. Ålbo, da han af endnu ukendte årsager druknede. Noget tyder på, at
han ikke åbnede for reserveflasken og derved brugte for meget ilt."

Er der nogen der kan afkode den for mig? Tragisk, men jeg forstår ikke
hvad der står...

Ole M
Amager

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-07-07 08:43

> "Den 44-årige mand var sammen med flere andre tyske dykkere samlet ved
> Gl. Ålbo, da han af endnu ukendte årsager druknede. Noget tyder på, at
> han ikke åbnede for reserveflasken og derved brugte for meget ilt."

Tjaa det lyder lidt krytisk, det kunne være en lukket iso på et dobbeltsæt
og en dårlig oversættelse fra tysk til uvidende journalitisk.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 09-07-07 09:33

Hejsa

> Tjaa det lyder lidt krytisk, det kunne være en lukket iso på et dobbeltsæt
> og en dårlig oversættelse fra tysk til uvidende journalitisk.

Det undre mig at han er kommet til overfladen for herefter at synke i
dybet igen. Han burde jo kunne flyde, men mindre han selvfælgelig ikke
har kunne dumpe noget vægt. Det taler igen for et dobbeltsæt og en
tung bagplade.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-07-07 09:53

>Det undre mig at han er kommet til overfladen for herefter at synke i
>dybet igen. Han burde jo kunne flyde, men mindre han selvfælgelig ikke

De fleste drukne/dykker ulykker sker faktisk på den måde. Det er en af
grundene til at man som makker følges ad også når det går for stærkt opad.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-07-07 10:01

Så kom der lidt mere kød på artiklen:
http://ekstrabladet.dk/112/article316843.ece

Begge dykkerens iltflasker var tomme, og det skyldes muligvis, at han kom
til at hyperventilere under opstigningen. Han forsøgte at få åbnet
reserveflasken, men uden held.
SÅ det skulle oversættes til at han løb tør for luft og ikke kunne lukke sin
pony flaske op.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : hedegaardjensen@gmai~

Dato : 15-07-07 09:31

Jeg er ikke ekspert i dykning og det tekniske omkring det, men jeg var
ude på Gl. Ålbo for at interviewe ejeren af campingpladsen og en
rutineret tysk dykkerinstruktør. Som jeg forstod ulykken (han dykkede
i øvrigt på 40 meter vand, hvor der kun er mudder at se) havde han
tømt begge sine flasker, og han får også åbnet reserveflasken, men fås
kun drejet den en gang i stedet for halvanden gang, som åbenbart var
nødvendigt. Det får ham til at panikke og søge mod overfladen, hvilket
forårsagede en såkaldt lungeemboli, og lungen eller lungerne revnede.