Ørepropper til dykning?
Fra : Kaasing

Dato : 21-06-07 22:41

Hej,

Jeg har en bekendt, som har hul på sin ene tromhinde, men alligevel gerne
vil dykke. Han har hørt at man kan få nogle ørepropper der er specielt
udviklet til dykning, men har ikke kunnet verificere dette. Er der nogen af
jer der kender til ørepropper til dykning, eller dykning med hul på
tromhinden?

Vh

Poul

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 22-06-07 06:28

Hej

Jeg ved ikke om min oplevelse er den typiske, men for nogle år siden dykkede
jeg med hul i trommehinden.
Resultatet var den vildeste infektion i øret som gav 3 måneder på land.

Fra : Lars

Dato : 22-06-07 07:00

On 21 Jun., 23:40, "Kaasing" <kaas...@hotmail.erstat_med_com> wrote:
> [...]
> udviklet til dykning, men har ikke kunnet verificere dette. Er der nogen af
> jer der kender til ørepropper til dykning, eller dykning med hul på

Hej
Jeg har ikke hørt om sådanne propper.
Men en klubbens elever fra sidste år har fået lukket hullet i sit øre
ved en operation for at kunne få en lægeerklæring, som er påkrævet for
at få sit certifikat (CMAS).

/Pernille

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-06-07 07:43

Hej

Hvis du søger på "earplug+diving" på Google finder du masser af info.
Men et godt sted at starte med medicinske spørgsmål er DAN:
http://www.diversalertnetwork.org/medical/articles/article.asp?articleid=33

Et par forhandlere:
http://www.proplugs.com/
http://www.proear2000.com/

Noget praktisk vdr. dykning med perforeret trommehinde:
http://www.proplugs.com/pdf/diving_while_injured.pdf
http://health.ivillage.com/ent/ear/0,,6dfj,00.html

Men det er nu ikke kun dem med hul i trommehinden som kan havde glæde af
dette, men også dem der generelt har problemer med trykudligning eller
tidligere har haft en sprængt trommehinde, kan muligvis havde glæde af disse
hjælpemidler.
Men det er selvfølgelig bedre at undgå det i første omgang, og der har
tidligere været omtalt forskellige udlignings teknikker som ikke er så
hårdre ved trommehinden som den mest gængse Valsalva metode:
http://www-personal.umich.edu/~lpt/ears.htm

Fra denne gruppe:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.dykning/browse_frm/thread/73d4f21526e904f9
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.dykning/browse_frm/thread/723baa0fcd465b3e
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.dykning/browse_frm/thread/f04abfcae088e143/

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-06-07 08:09

Lidt mere om udligning.

Fra DAN:
http://www.diversalertnetwork.org/medical/articles/article.asp?articleid=13

Og efter noget søgning fandt jeg endelig den gode (lange) video fra Dr.
Edmon Kay:
http://faculty.washington.edu/ekay/

/Sune

Fra : KiM

Dato : 22-06-07 09:57

Hejsa.

Jeg har arbejdet et par år på et dive center og har flere gange set
folk der har en speciel maske med 'øreværn'. Og også folk med scuba-
propper.

Jeg vil sige at dem med øre propperne kun har haft problemer med dem,
mens dem med masken har haft rimeligt succes.

Jeg har googlet mig fram til denne side. http://www.divesports.com/IndexPages_Brand/ist_brand.htm

Om det overhovedet er en god idé at dykke med en busted eardrum det
vil jeg ikke kommentere, men jeg tror helt sikkert at proear maskerne
er bedre en ørepropper.

mvh Kim Isaksen

Fra : Kaasing

Dato : 22-06-07 14:24

Tak for alle jeres links, de er meget brugbare.

Vh
Poul