Anker
Fra : ole2740@gmail.com

Dato : 14-06-07 11:37

Hej,

Vi står over for at skulle investerer i et nyt anker, efter et lille
uheld tirsdag aften.

Det var vores alu pladeanker der forsvandt og som nu skal erstattes af
et nyt. Der har været en del snak om det nu også er nødvendigt med det
pladeanker, eller om vi kunne nøjes med et foldeanker.

Hvad bruger I andre? Hvad foretrækker I? Og hvorfor.

mvh.

Ole Bro

Fra : Lars

Dato : 14-06-07 12:31

On 14 Jun., 12:37, ole2...@gmail.com wrote:
> [...]
> pladeanker, eller om vi kunne nøjes med et foldeanker.
>
> Hvad bruger I andre? Hvad foretrækker I? Og hvorfor.

Hvor stor er båden det skal bruges til?

Lars

Fra : Henning

Dato : 14-06-07 12:32

On Thu, 14 Jun 2007 10:37:13 -0000, ole2740@gmail.com wrote:

> [...]
>et nyt. Der har været en del snak om det nu også er nødvendigt med det
>pladeanker, eller om vi kunne nøjes med et foldeanker.

Det afhænger helt af hvor du vil kaste ankeret.
Læs om forskellene her http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=71

Kort sagt duer et pladeanker ikke på stenet bund, et foldeanker duer
ikke på sandbund.

Fra : ole2740@gmail.com

Dato : 14-06-07 13:02

On 14 Jun., 13:31, Lars <l...@person.dk> wrote:

> Hvor stor er båden det skal bruges til?
>
> Lars

5,8m RIB - Incl trailer er den vejet til ca. 1050kg. Når vi sidder 8
mand i den med dykkergrej, så er vi vel oppe på 1100 - 1200 kg.

/Ole

Fra : ole2740@gmail.com

Dato : 14-06-07 14:20

On 14 Jun., 13:32, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Det afhænger helt af hvor du vil kaste ankeret.
> Læs om forskellene herhttp://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=71
>
> Kort sagt duer et pladeanker ikke på stenet bund, et foldeanker duer
> ikke på sandbund.

Jeg er med på, at et plade anker er bedst til blød/sandet bund og
foldeankeret er bedst til stenet bund.

Det jeg godt kunne tænke mig at vide er, hvilke ankertyper I bruger
rundt omkring i klubberne. Har i altid begge anker typer med, eller
planlægger i hjemmefra, hvilken type anker der skal være dagens
anker ...

/Ole

Fra : Henning

Dato : 14-06-07 15:50

> [...]
>rundt omkring i klubberne. Har i altid begge anker typer med, eller
>planlægger i hjemmefra, hvilken type anker der skal være dagens

Lige som med resten af udstyret - det primære, og så back-up'en...

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-06-07 16:27

>Hvad bruger I andre? Hvad foretrækker I? Og hvorfor.

Foldeanker og godt med kæde. Foldeankeret er det mest anvendelige og kæden
har vi jo alligevel sammen med vores bundtov og dræg. Foldeankeret er
iøvrigt også dem vi finder flest af.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Happy Diver

Dato : 17-06-07 14:12

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev:

>Foldeanker og godt med kæde.
>Foldeankeret er det mest anvendelige og kæden
> [...]

Til 6,5 meter RIB i Øresund og kattegat har vi
også bare et foldeanker og lang kæde. Det funker
glimrende.