|
| Kan man chippe hvad som helst? Fra : -= JF =- |
Dato : 01-08-07 08:42 |
|
Halløj i garagerne!
Svoger og jeg har hver en Mondeo 2,0 Ghia med 145 hk og begge fra 2001.
Min er en st.car med autgear, og hans er 4-dørs manuel gear.
På et tidspinkt hvor vi holdt for rødt ved siden af hinanden, gik der
lidt gadedreng i den - så vi skulle selvfølgelig lige prøve kræfter.
Han trak godt nok fra mig, men det var med så små marginaler at det
næsten kunne være ligemeget - og det piner han at det ikke gik hurtigere
Så nu har leg lovet ham at spørge lidt om chipning for ham!
Kan den overhovedet chippes?
Hvad giver det af ekstra effekt?
Hvad koster det - og hvad er der af ulemper ved det?
--
Mvh. John - som er rigeligt tilfreds med mine 145 hypper
| |
Carl Astrup (01-08-2007)
| Kommentar Fra : Carl Astrup |
Dato : 01-08-07 09:11 |
|
"-= JF =-" <null@null.null> wrote in message
news:a2ecf$46b03939$3e3d8c6c$12119@news.arrownet.dk...
> Halløj i garagerne!
> Så nu har leg lovet ham at spørge lidt om chipning for ham!
> Kan den overhovedet chippes?
> Hvad giver det af ekstra effekt?
> Hvad koster det - og hvad er der af ulemper ved det?
Stort set. Omend man ikke få meget ud af det i en Benzin. Jeg fik hygget
lidt om min gamle Volvo S40 (1.8 benzin) oppe hos Per Mai, og den var noget
friskere efter besøget. Om det var pengene værd er svært at sige.. Men
tjaeh.. lidt friskere.. (også på papiret)
Prøv at sende ham en mail.
http://www.scantune.dk/
//eCarlos
| |
alexbo (01-08-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 01-08-07 09:45 |
|
"-= JF =-" skrev
> Kan den overhovedet chippes?
Næh, ikke med noget der kan mærkes,
chipning er stort set at skrue op for turbotrykket, så har man ingen turbo,
får man ingen mærkbar effekt.
Du kan sammenligne det med at overclocke en PC, fylde mere EPO på en
cykelrytter, eller skrue stuelampen op på 270 volt.
Fordelene og ulemperne er de samme for alle ting, mere effekt og ringere
holdbarhed.
mvh
Alex Christensen
| |
claus b. p. (01-08-2007)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 01-08-07 10:25 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:46b04aa8$1$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Næh, ikke med noget der kan mærkes,
En motor er konstrueret med en masse kompromisser, og med nogle tolerancer i
produktionen. Hvis man fx. vælger at lade motorstyringen ignorere forurening
og brændstofforbrug kan man sikkert godt opnå noget på nogle biler. Men der
findes stort set ikke færdige chips til ikke-turbo biler, så man skal have
optimeret hos en specialist, og så er det spørgsmålet om det er pengene
værd. Ellers skal man gå hele vejen, og få monteret turbo med det samme. Så
kan man vel stort set få den effekt man ønsker, - hvis man kan få det
godkendt i synshallen. Det er jo ikke lige til at skjule.
/Claus
| |
-= JF =- (01-08-2007)
| Kommentar Fra : -= JF =- |
Dato : 01-08-07 11:04 |
|
Tak for svarene, som jeg vil la' gå videre til svoger.
Jeg var lige inde og kigge på det link Carl sendte, og da der ikke var
chiptuning til benzin-Ford kiggede jeg på andre biler med ca. samme
antal hk. - og det er dælme ikke meget man får ud af det!
--
Mvh. John
| |
Ivar (01-08-2007)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 01-08-07 17:42 |
|
-= JF =- skrev:
> det er dælme ikke meget man får ud af det!
Nej, og det siger vel sig selv. Hvis en motor skal yde mere, skal
der mere benzin-luftblanding i cylinderne (eller virkningsgraden skal
forøges). På en turbo-motor kan elektronikken tillade et højere tryk
og derved give mere fyldning af cylindre. På en sugemotor kan
elektronikken ikke ændre på fyldningen, og derfor ikke give en reel
effektstigning.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.
http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
Jacob Rungwald (01-08-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 01-08-07 21:20 |
|
"-= JF =-" <null@null.null> wrote in message
news:5943e$46b05a56$3e3d8c6c$2945@news.arrownet.dk...
> Tak for svarene, som jeg vil la' gå videre til svoger.
>
> Jeg var lige inde og kigge på det link Carl sendte, og da der ikke var
> chiptuning til benzin-Ford kiggede jeg på andre biler med ca. samme antal
> hk. - og det er dælme ikke meget man får ud af det!
Nej, jeg fik 8hk og 11nm ud af at chippe min gamle 92 BMW 320 med 150hk som
std. Det jeg mærkede mest var at omdrejningsbegrænseren blev flyttet 500
snoninger op :)
Mvh
Jacob
| |
Jørgen M. Rasmussen (02-08-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 02-08-07 09:52 |
|
"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse news:5943e$46b05a56
> Jeg var lige inde og kigge på det link Carl sendte, og da der ikke var
> chiptuning til benzin-Ford kiggede jeg på andre biler med ca. samme antal
> hk. - og det er dælme ikke meget man får ud af det!
>
Du får mere ud af, at få køteren chippet ;)).
| |
|
|