/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Audi A6 2.4 tiptronic versus gammel færge
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 30-07-07 06:24

G'da i hytterne

Jeg har været lidt på fremmed jord - idet jeg blev lokket til en
prøvetur i sådan en fætter - altså Audi'en.

Ejeren havde åbenbart den mening at sådan en dyt, var lige noget for
mig, såfremt jeg ville finde en afløser til færgen

Ok - det var nok for de indviede - Færgen, er jo min kære gamle
Scorpio.

Ud på en prøvetur :

Jamen den kører da fint - støjer nok lidt mere indeni, end jeg er vant
til - men kors !

Den er jo sløv. Holder ved et lyskryds, og klamper så pedalen i
kælderen - motoren fiser op i omdrejninger, a'ha - vi skal lige
stramme elastikken først - og så begynder karossen at bevæge sig.

Joehh ok - et kig ud af ruden - det skal man jo (mindst en gang i
mellem) - fortæller visuelt at der da er fremskridt ;)

den skulle angiveligt have omkring de 160-5 hypper , men enten var de
fleste af dem gået på fold, eller havde lagt sig til at sove, eller
også var der noget andet der snød mig, men hvad ??

Er det fordi det er en herretund kasse - egenvægten er jo på den
forkerte side af 1550kg, så staklerne skal knokle

1550kg/165 heste ~ 9.39Kg pr. stakkel at slæbe - hvor Færgen's krikker
måske har livet lidt lettere med deres 8.96 kg/hyp

I min bog, burde bilerne sågu da være yderst jævnbyrdige - selv om
færgen har rendt et bravt stykke hinsidan 320.000km, og Audi'en blot
130.00 - burde forskellen ikke være så stor.

Kørte vi motorvej, ca 100, og dykkede pedalen, stak færgen også af -
så enten bruger audi'en æsler , eller også (næppe tænkeligt) er en
konventionel 4 trin's gearkasse mere effektiv end en tiptronic .

Jeg ved det ikke, men noget hænder ..

Jeg ved bare en ting - jeg er stadig glad for færgen - og kender nu en
der er ved at overveje om ikke "man måske skulle finde sig en god
færge" - hehe

Nogen af jer andre der har prøvet disse 2 biler



















--
Jan_stevns

 
 
Hans Paulin \(6310\) (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 30-07-07 07:11

jan@bygteknik.dk skrev:

> enten bruger audi'en æsler , eller også (næppe tænkeligt) er en
> konventionel 4 trin's gearkasse mere effektiv end en tiptronic .

Troede du havde pløreturbine i Forten?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



jan@bygteknik.dk (30-07-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 30-07-07 07:17

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> skrev :

>jan@bygteknik.dk skrev:

>> enten bruger audi'en æsler , eller også (næppe tænkeligt) er en
>> konventionel 4 trin's gearkasse mere effektiv end en tiptronic .

>Troede du havde pløreturbine i Forten?

joda - begge er jo en slags pløreturbiner ;)

audi'ens minder i svær grad om de gamle DAF variomatic'er
(milliongear)
--
Jan_stevns

Hans Paulin \(6310\) (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 30-07-07 07:24

jan@bygteknik.dk skrev:

> joda - begge er jo en slags pløreturbiner ;)

Nå, okay

> audi'ens minder i svær grad om de gamle DAF variomatic'er
> (milliongear)

Okay

Nu skrev du jo at Audien "larmede" i forhold til færgen, for ellers ville
jeg have foreslået dét som årsag...

Min kones 2,0 Carina virker mere stram i "antrittet" end min 2,2 Camry - men
larmer osse mere (en billig form for tuning)

Nå, men uden detaillekendskab til limoerne kan jeg ikke hjælpe dig - det ka
være Mogens skal på banen
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Mogens (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-07-07 08:36

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:46ad8417$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Nå, men uden detaillekendskab til limoerne kan jeg ikke hjælpe dig - det
> ka være Mogens skal på banen

Jeg har kun kørt '06 Audi A6 2.0 T med "milliongear" - en underlig
fornøjelse...



Michael Kirkegaard (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 30-07-07 08:52


"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
news:Qxgri.5067$ZA.2005@newsb.telia.net...
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> news:46ad8417$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Nå, men uden detaillekendskab til limoerne kan jeg ikke hjælpe dig - det
>> ka være Mogens skal på banen
>
> Jeg har kun kørt '06 Audi A6 2.0 T med "milliongear" - en underlig
> fornøjelse...

A4 cab. 3.0 med milliongearet var en interessant fornøjelse.
Det gør jeg gerne igen...
Michael



Mogens (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 30-07-07 09:06

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46ad98b4$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> A4 cab. 3.0 med milliongearet var en interessant fornøjelse.
> Det gør jeg gerne igen...

Så hellere tiptronic - 3.2

Tilbage til emnet - jeg ville mene, at du skal over 200 hk med sån een...



Martin Sørensen (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 30-07-07 14:01

On Jul 30, 8:24 am, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Min kones 2,0 Carina virker mere stram i "antrittet" end min 2,2 Camry - men
> larmer osse mere (en billig form for tuning)
>
jotak! Jeg husker tydeligt en FIAT 127/900cc. Motoren havde det bedst
omkring 4000 o/min, og det lød faktisk ok indenfra. Og pappet var ikke
i fare (pga farten i hvert fald

/Martin


Hans Paulin \(6310\) (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 30-07-07 14:44

Martin Sørensen skrev:

> Og pappet var ikke
> i fare (pga farten i hvert fald

Hæ hæ
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Brian (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 30-07-07 15:49

jan@bygteknik.dk wrote:
>
> den skulle angiveligt have omkring de 160-5 hypper , men enten var de
> fleste af dem gået på fold, eller havde lagt sig til at sove, eller
> også var der noget andet der snød mig, men hvad ??

Det der snød dig, var nok at gearkassen var af den slags som Audi kalder
Multitronic, og ikke Tiptronic

Jeg har kun prøvet den slags gearkasse i en meget mindre Nissan, men jeg sad
da med et bette smil på læben - det er sgu lidt spøjst.

Bilmagasinet har forøvrigt testet sådan en Audi:
http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=510

/Brian



jan@bygteknik.dk (30-07-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 30-07-07 16:51

"Brian" <nej@tak.du> skrev :

>Det der snød dig, var nok at gearkassen var af den slags som Audi kalder
>Multitronic, og ikke Tiptronic

Jeg tror du har ret - men testen tager sgu'dda fejl - der *er*
elastikeffekt

Og de nævner sjovt nok også de gamle DAFFOMOBILER


--
Jan_stevns

Klaus D. Mikkelsen (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-07-07 17:50

jan@bygteknik.dk skriver:
>
> Den er jo sløv. Holder ved et lyskryds, og klamper så pedalen i
> kælderen - motoren fiser op i omdrejninger, a'ha - vi skal lige
> stramme elastikken først - og så begynder karossen at bevæge sig.

Milliardmilliongear.... Det er noget underligt noget. Har en kollega der
har købt sådan en A6 med millardmilliongar, "transportermotor""
(turbodisel) og S-klasse udstyr. Til trods for at han har brugt jeg ved
ikek hvor mange penge på en brugt "transporter" spenderer han i
øjeblikket en masse penge på at købe skilte så der kommer til at stå S6
på bilen........

> 1550kg/165 heste ~ 9.39Kg pr. stakkel at slæbe - hvor Færgen's krikker
> måske har livet lidt lettere med deres 8.96 kg/hyp

Det giver en del. Det gør den manuelle kasse og den sidste ½ liter motor
nu også.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

jan@bygteknik.dk (30-07-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 30-07-07 18:18

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Det giver en del. Det gør den manuelle kasse og den sidste ½ liter motor
>nu også.

Jeg skulle nok have gjort det tydeligere at færgen har en konventionel
4 trins automatkasse, med lockup på 4'e remskive

(Scorpio findes ikke med manuel 4gear, alle med manuel gear har 5)



--
Jan_stevns

Klaus D. Mikkelsen (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-07-07 22:06

jan@bygteknik.dk skriver:
>
> Jeg skulle nok have gjort det tydeligere at færgen har en konventionel
> 4 trins automatkasse, med lockup på 4'e remskive

Nu du siger det, så har du vidst nævnt det før (vi snakkede tomatkasser,
lock-up og brændstofforbrug)


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

jan@bygteknik.dk (30-07-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 30-07-07 22:25

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>> Jeg skulle nok have gjort det tydeligere at færgen har en konventionel
>> 4 trins automatkasse, med lockup på 4'e remskive

>Nu du siger det, så har du vidst nævnt det før (vi snakkede tomatkasser,
>lock-up og brændstofforbrug)

Si! - noget med mit relativt høje km/l tal

Den holder iøvrigt stadig 10.9 på literen - målt på de sidste 65
tankfulde ;)

urkkk!! 65 x 68 x 9.5okr literen - det er den onde lyneme mange penge
...

ok - når man så "får kørepenge" luner det lidt




--
Jan_stevns

Klaus D. Mikkelsen (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-07-07 22:32

jan@bygteknik.dk skriver:
>
> Si! - noget med mit relativt høje km/l tal

Jeps

> Den holder iøvrigt stadig 10.9 på literen - målt på de sidste 65
> tankfulde ;)
>
> urkkk!! 65 x 68 x 9.5okr literen - det er den onde lyneme mange penge

Uha, tankede svigermors Omega for hende forleden. Den nupper eddermanme
nogle liter. Den går vel så heller ikke mere end 10 km/l.

Så er det nemt at regne ud, hvad det koster pr kørt km i brændstof. 1
liter 95 blyfri = 10 kr. Ved 10 km/l er det 1 kr/km i brændstof.....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

jan@bygteknik.dk (30-07-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 30-07-07 22:45

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Uha, tankede svigermors Omega for hende forleden. Den nupper eddermanme
>nogle liter. Den går vel så heller ikke mere end 10 km/l.

Man sveder først når man kan hælde 68 liter på ;)

Så er man nemlig iflg bogen løbet tør, for 3 liter siden !


--
Jan_stevns

Klaus D. Mikkelsen (30-07-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-07-07 22:46

jan@bygteknik.dk skriver:
>
> Man sveder først når man kan hælde 68 liter på ;)
>
> Så er man nemlig iflg bogen løbet tør, for 3 liter siden !

Damn, mener altså at Omegaen æder over 70 liter når den er
"mellemtørstig"....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408939
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste