Touran testet - næsten bestået.
Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-07-07 14:35

Hej ng;

Så har vi testet en Touran som kandidat til nybilskøb. Vi bad om en
TDI 1.9 DSG, men Europcar havde kun TDI 2.0 manuel tilbage.

Motoren en fin. Masser af træk, og lyden generer mig kun under 30-40
km/t.

Det er en utrolig praktisk bil, der er plads til en bagved mig (190) i
førersædet, der er ret godt udsyn og den er let at få ind på en
parkeringsplads. Fruen var ikke begejstret for sædet, men hun prøvede
ikke at indstille ret meget. Jeg tror ikke jeg ville betale ekstra for
de sidste 2 sæder, de er en vittighed.

Men: Affjedringen var rædselsfuld, muligvis pga dækmonteringen:
Continetal Sport-et-eller-andet i 225/45R17. Så snart man kørte over
lapper på vejen kunne man mærke det i hele bilen. Der var en strækning
med Strasseschaden, vi savnede nyrebælter. Sjovt nok klarede den
større bump noget bedre.

Er det en opførsel der genkendes? Er det bedre med mere moderat
dækmontering (205/??R16). Ellers duer den ikke til Portugal.

Små detaljer:

- Fartpiloten er ok, men jeg savner en digital angivelse af hvad man
har sat den på som man ser i franske biler.
- Det er utroligt let at tage sæder ud.
Med vores sædeindstilling var der en rigeligt stor blind vinkel af
højre B-stolpe og passagersædets nakkestøtte.

mvh

Martin

Fra : Mogens

Dato : 29-07-07 14:56

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Så har vi testet en Touran som kandidat til nybilskøb.

Lån en Renault Scenic en week-end, og du har fundet din næste
bil. Havde forleden en passager med, som kom med den næsten
klassiske kommentar, jeg har oplevet flere gange:
"Det var dog en fantastisk dejlig bil, du har fået dig hér"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-07 14:59

>Lån en Renault Scenic en week-end, og du har fundet din næste
>bil.

Det må blive VW'en han vælger mener du? hehe.

Har prøvet en Scenic... for pokker en dårlig oplevelse.

Flade dårlige sæder, sløv momentsvag motor og billig plastoplevelse i
kabinen.. og så til overpris

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Mogens

Dato : 29-07-07 15:03

> Det må blive VW'en han vælger mener du?

Næh...

> Har prøvet en Scenic... for pokker en dårlig oplevelse.
> Flade dårlige sæder, sløv momentsvag motor og billig plastoplevelse i
> kabinen.. og så til overpris

Helt uenige på samtlige punkter (dieselmotor) - de personer, der har
lånt biler, kan tilsvarende ikke give dig ret. Bilen er rigtig god og dejlig
at opleve i hverdagen - og jeg har haft den 11 mdr/50.000 km.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-07 18:35

>Helt uenige på samtlige punkter (dieselmotor)

Er det 1,9'eren du har? Jeg prøvede 1,5'eren og den var der dælme ikke
meget spræl i

>- de personer, der har
>lånt biler, kan tilsvarende ikke give dig ret.

Behøver de heller ikke. Konen og jeg afleverede bilen med tak for lån
og valgte en anden.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : KASO

Dato : 29-07-07 21:01

> Det må blive VW'en han vælger mener du? hehe.
>
> Har prøvet en Scenic... for pokker en dårlig oplevelse.
>
> Flade dårlige sæder, sløv momentsvag motor og billig plastoplevelse i
> kabinen.. og så til overpris

Ved du godt, at man ikke må køre i spirituspåvirket tilstand?

Sjovt nok roses Scenic alle steder for de fremragende sæder - og det er
faktisk den første bil, jeg har kunnet køre fra DK til Italien i ét stræk
uden at blive træt i ryggen (eller andre steder).

Mht. moment, har jeg sammenlignet min 1.9dCi med en 100kg. lettere Touran
1.9TDI - og Renault'en er klart mest lydsvag, kultiveret - og med _lidt_
bedre træk (ikke den helt store forskel - men dog mærkbart).

1.5dCi er ikke helt så kraftig til den tunge bil - men til gengæld
forbavsende økonomisk.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-07 21:16

>Ved du godt, at man ikke må køre i spirituspåvirket tilstand?

Nej det var jeg godt nok ikke klar over

>Sjovt nok roses Scenic alle steder for de fremragende sæder

Jeg synes ikke det er sjovt.. nærmere tragisk :)

> - og det er
>faktisk den første bil, jeg har kunnet køre fra DK til Italien i ét stræk
>uden at blive træt i ryggen (eller andre steder).

Prøv en gammel SAAB 9000 - den kan det samme men med klasser bedre
komfort i sæderne.

>Mht. moment, har jeg sammenlignet min 1.9dCi med en 100kg. lettere Touran
>1.9TDI - og Renault'en er klart mest lydsvag, kultiveret - og med _lidt_
>bedre træk (ikke den helt store forskel - men dog mærkbart).

Synes heller ikke sådan en 1,9 PD rykker ret meget.. og så LARMER
den..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : KASO

Dato : 29-07-07 21:39

> Nej det var jeg godt nok ikke klar over

Det anede mig

> Jeg synes ikke det er sjovt.. nærmere tragisk :)

Hmm - nu er vi jo ikke alle ens bygget - men i div. tests roses Scénic for
sæderne - og alle jeg kender, der har - eller har prøvet én, fremhæver
faktisk sæderne - men det hjælper jo ikke dig, hvis du ikke sidder godt i
bilen. Der er dog mange indstillingsmuligheder - herunder indstillelig
lændestøtte.

> Prøv en gammel SAAB 9000 - den kan det samme men med klasser bedre
> komfort i sæderne.

Næh ellers tak - sådan en forklædt Fiat Croma har ingen interesse

> Synes heller ikke sådan en 1,9 PD rykker ret meget.. og så LARMER
> den..

Jeps - larmen er jo netop PD's "force"
Trækkraften er OK til danske forhold - men jeg ved ikke, hvordan den klarer
sig på en ferietur sydpå. Vores egen Scénic var ganske fin og overbevisende
på en tur sydpå med 2 voksne og 2 børn samt fuld bagage til 14 dage - men
jeg ville selvfølgelig aldrig sige nej til en 2.0 m. 150 eller 180hk
(sidstnævnte version af motoren er vist dog ikke tilgængelig i Scénic -
desværre ).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-07 22:48

>Næh ellers tak - sådan en forklædt Fiat Croma har ingen interesse

LOL :)

>Jeps - larmen er jo netop PD's "force"

Det må det være :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Mogens

Dato : 30-07-07 13:07

> Det må det være :)

Gad vide, om I taler om den samme bil som jeg!
Hvis der er noget, folk bider mærke i, er det da netop den stilhed,
der er i kabinen. Den larmer da til eksempel langt mindre end den
'07 Golf TDI 140, jeg lejede "forleden" (1.500 km kørte jeg i den)

Jeg har netop ansat en gut, som har haft en Touran '06. Udover at
bilen var på værksted ofte (brugte f.eks. uhyre megen olie), måtte
bagklappen udskiftes efter eet år - den var rustet væk...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-07 17:44

Mogens skriver:

> [...]
> der er i kabinen. Den larmer da til eksempel langt mindre end den
> '07 Golf TDI 140, jeg lejede "forleden" (1.500 km kørte jeg i den)

Martin har aldrig kørt i en 2 liters touran....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-08-07 12:20

>Martin har aldrig kørt i en 2 liters touran....

Martin snakker om en 1,9'er....

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-07 15:58

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Martin snakker om en 1,9'er....

Har du kørt sådan en, eller blot stået ved siden af ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-08-07 18:54

>Har du kørt sådan en, eller blot stået ved siden af ?

Ved siden af. Snakker vi kun Touran lige nu?

Ellers har jeg prøvet en 2,0 TDI i en Audi A6 - det ødelagde lidt af
fornøjelsen selvom den bestemt var godt støjdæmpet.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-07-07 15:49

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> klassiske kommentar, jeg har oplevet flere gange:
> "Det var dog en fantastisk dejlig bil, du har fået dig hér"

Sådan basseret på den bilpark vi har scenic/espace i firmaet ville jeg ever
never eje sådan en møgspand.
Stort set alle mine kollegaer har haft værksteds besøg på værkstedsbesøg
hvor de ikke kan løse problemerne eller fordi det bliver ved at må i
stykker.
Det er spritnye biler vi fik i maj 2005 (et par og 60stk).

Min egen espace f.eks har lige bøffet gearkassen efter 103.000km (3/4 gear
lyder det som om der er tabt en pakke skruer ned i motoeren). Udover det har
den ca. holdt på værksted for hver 10.000km for det ene eller andet som de
ikke har formået at løse (flere værksteder har enda været indover - samme
fejl). Min bil er langt fra enestående eksempel.
Hver kollega man taler med har altid en historie om en anden fejl hans bil
laver hvor den bliver ved med at frekventere det lokale værksted.
Så ever never scenic/espace til mig.

/Dennis

Fra : Mogens

Dato : 29-07-07 15:56

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:46aca8dc$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Sådan basseret på den bilpark vi har scenic/espace i firmaet ville jeg
> ever never eje sådan en møgspand. Så ever never scenic/espace til mig.

Der er himmelvid forskel på de 2 biler Renault Espace og Scenic.
Førstnævte Espace er den bil, som topper listen over fejlramte
biler i Tyskland. Vore hollandske venner havde et par en sådan.
Den fejlede aldrig noget, og han køber meget gerne een igen!

Fra : Mogens

Dato : 29-07-07 15:58

> Vore hollandske venner havde et par en sådan.

Der skal stå "et par år"

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-07-07 16:21

> [...]
> biler i Tyskland. Vore hollandske venner havde et par en sådan.
> Den fejlede aldrig noget, og han køber meget gerne een igen!

Vi har også kun 3espacer - resten af scenic.
Same shit vil jeg næsten sige..

De fejler allesammen etellerandet mystisk - jeg vil godt nok håbe indkøberen
ser lyset og køber noget andet når leasing perioden på dem her i ophørt

/Dennis

Fra : KASO

Dato : 29-07-07 21:08

> [...]
> Hver kollega man taler med har altid en historie om en anden fejl hans bil
> laver hvor den bliver ved med at frekventere det lokale værksted.

For det første er der stor forskel på Espace og Scénic - Espace har langt
flere problemer end Scénic - og er iøvrigt baseret på anden teknik. 6-trins
gearkassen i Scénic 1.9 dCi stammer iøvrigt fra Nissan....

Vi har haft 3 Scénic'er siden 1997, hvor de kom til landet - de første 2
blev solgt efter 4 år/80.000km uden fejl. Nuværende Grand Scénic 1.9dCi har
nu kørt knapt 50.000km på 2 år - og har haft en defekt kontakt i
A/C-anlægget samt en raslelyd - begge dele løst på garantien. Blandt de
mange jeg kender med Renault'er, er der ingen med nævneværdige problemer, så
din historie lyder ikke helt sandsynlig - og svarer iøvrigt heller ikke til
div. statistikker, hvor Scénic i nævnte årgang ligger flot.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-07-07 15:22

On Jul 29, 3:56 pm, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> [...]
> klassiske kommentar, jeg har oplevet flere gange:
> "Det var dog en fantastisk dejlig bil, du har fået dig hér"

Den er noget længere nede på listen. Kravene er diesel, automatgear af
en eller anden art, plads til mig (190) + en bag ved, og helst
anhængervægt på 1200kg eller mere. Scenic ligger svjh omkring 850!

Næste test bliver af C4 Picasso, om den skal være grand eller ej har
vi ikke bestemt.

mvh

Martin

Se evt også her:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/86b336b5233e97ef/028ff7530c92f012?lnk=gst&q=Touran+c4&rnum=1&hl=en#028ff7530c92f012

Fra : KASO

Dato : 29-07-07 21:13

>Den er noget længere nede på listen. Kravene er diesel, automatgear af
>en eller anden art, plads til mig (190) + en bag ved, og helst
>anhængervægt på 1200kg eller mere. Scenic ligger svjh omkring 850!

Jeps - diesel m. automatgear samt anhænger lyder ikke som opskriften på en
Scénic.

Picasso, Mazda 5 eller Ford S-Max kunne være bud - omend Fords 1.8TDCI
langtfra er en fornøjelse (ukultiveret, støjende og uden trækkraft ved lave
omdrejninger) - men måske 2.0 er bedre. Bilen kører iøvrigt fremragende og
har særdeles god plads.

VW Touran dumpede, da vi skulle vælge - bl.a. på den "kardantunnel" der
ødelægger midterpladsen bagi - totalt misforstået i en MPV!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-07-07 17:17

Martin Sørensen skriver:

> Er det en opførsel der genkendes? Er det bedre med mere moderat
> dækmontering (205/??R16). Ellers duer den ikke til Portugal.

I høj grad ikke. Min er som gulpladebil med 16" sommerhjul (fra fabrik).
Den vejer også 1900 kg med mig ombord, så om det er fordi den er trykket
længere ned i fjedrne aner jeg ikke

> - Fartpiloten er ok, men jeg savner en digital angivelse af hvad man
> har sat den på som man ser i franske biler.

Det har den nye passat. Så bliver fartpiloten så "avanceret" at den
kræver en ekstra armstilk. HEr foretrækker jeg klart blot at kigge på
speedometeret frem for at ahve en arm (der er i vejen).

> Med vores sædeindstilling var der en rigeligt stor blind vinkel af
> højre B-stolpe og passagersædets nakkestøtte.

Pas, jeg har en skuffereol bag mig der tager _al_ udsynet. JA undtagen
lige som du nævner, så kan jeg faktisk se lidt ud af højre siderude.

Jeg kører dog næsten altid med sædet _helt_ tilbage.

Fra : Per Riber

Dato : 29-07-07 18:00

Martin Sørensen skrev:

> Så har vi testet en Touran som kandidat til nybilskøb. Vi bad om en
> TDI 1.9 DSG, men Europcar havde kun TDI 2.0 manuel tilbage.

Efter min mening er DSG absolut værd at gå efter - har I set på VW's
"discountmodeller" Skoda og Seat, som fås med samme motorer og gearkasser?

Sandsynligvis er indkøbsprisen lavere og afskrivningen noget større, og
partikelfilter er ikke standardudstyr, som det er tilfældet på en
"rigtig" VW.

> Er det en opførsel der genkendes? Er det bedre med mere moderat
> dækmontering (205/??R16). Ellers duer den ikke til Portugal.

Min Seat Toledo 2.0 TDI (van) er udstyret med 205/55R16 (Bridgestone
Turanza ER300), og jeg kan desværre genkende fænomenet. Dækkene støjer
også en del. Vil forsøge at løse problemerne med et andet dækfabrikat
ved førstkommende lejlighed.

Gode forslag modtages med tak. Jeg foretrækker komfortable og lydsvage
dæk - vejgreb og levetid kommer i anden række.

mvh Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-07-07 18:05

Per Riber skriver:

> Sandsynligvis er indkøbsprisen lavere og afskrivningen noget større, og
> partikelfilter er ikke standardudstyr, som det er tilfældet på en
> "rigtig" VW.

DPF er først lige "nu" blevet standard i DK. Det har været ganske
standard i mange andre lande længe....

Fra : Per Riber

Dato : 29-07-07 19:08

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> DPF er først lige "nu" blevet standard i DK. Det har været ganske
> standard i mange andre lande længe....

En helt naturlig følge af afgiftsniveauet.

Ved du, om DPF kan eftermonteres, og har du en idé om prislejet?

Hvis prisen ikke er helt ublu, vil jeg da gerne gøre en indsats for at
nedsætte partikelforureningen.

mvh Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-07-07 19:18

Per Riber skriver:

> En helt naturlig følge af afgiftsniveauet.

Jeps

> Ved du, om DPF kan eftermonteres, og har du en idé om prislejet?

Pas.

> Hvis prisen ikke er helt ublu, vil jeg da gerne gøre en indsats for at
> nedsætte partikelforureningen.

Hvis VW skal montere den er prisen helt hen i vejret....

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-07-07 20:14

On Jul 29, 6:16 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Martin Sørensen skriver:

> I høj grad ikke. Min er som gulpladebil med 16" sommerhjul (fra fabrik).
> Den vejer også 1900 kg med mig ombord, så om det er fordi den er trykket
> længere ned i fjedrne aner jeg ikke

Det er altså ikke noget du kender. Vægten i vores tilfælde har været
ca det samme.

Nu ser vi på Picassoen, det kan være det bare bliver den.

mvh

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-07-07 21:46

Martin Sørensen skriver:

> Det er altså ikke noget du kender.

Ikke på de knapt 30000 km jeg har kørt i den.

> Nu ser vi på Picassoen, det kan være det bare bliver den.

Det er vel også en okay bil

Fra : claus b. p.

Dato : 30-07-07 09:09

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>TDI 1.9 DSG, men Europcar havde kun TDI 2.0 manuel tilbage.
>
>Motoren en fin. Masser af træk, og lyden generer mig kun under 30-40

Jeg har haft en Ford Galaxy (=VW Sharan) med 1,9TDI motor 90hk. Lyden i den
generede mig i høj grad. Der var ligesom motorresonans i hele kabinen, og
man blev træt i hovedet af den konstante støj. Værkstedet justerede lidt på
motor/udstødningsophæng, men det hjalp kun lidt. Har også haft VW
transporter II diesel. Den larmede ad h. til! Sjovt nok var motorkraften i
Galaxyen ikke så ringe, på trods af de kun 90hk på papiret, med en chip var
det nok blevet helt ok, og gearkasserne på begge nævnte kører som i smør,
jeg savnede _næsten_ ikke pløreturbine.

> [...]
>lapper på vejen kunne man mærke det i hele bilen. Der var en strækning
>med Strasseschaden, vi savnede nyrebælter. Sjovt nok klarede den

Fuldstændig samme oplevelse havde jeg med både Transporter og Galaxy, og de
var ikke forsynet med specielt lavprofilede dæk. Nogen steder er det ok
affjedring, andre steder er det træls. Så højbenet, og så kan den alligevel
slå i bund, når man kører over et vejbump.

>Er det en opførsel der genkendes? Er det bedre med mere moderat
>dækmontering (205/??R16). Ellers duer den ikke til Portugal.

Hvis vejene er ringe er lavprofildæk ikke sagen. Man risikerer teoretisk, ud
over den ringere komfort, nemmere at få slået fælgene i stykker pga. den
mindre luftaffjedrende masse.

Godt nok er Sharan, Transporter og Touran ikke samme bil, men noget tyder på
at VW prioriterer nogenlunde de samme ting i disse biler, og muligvis også
genbruger komponenter. Jeg beholdt kun de to nævnte biler så kort tid som
muligt, men jeg kender da også Touran ejere der er meget tilfredse. Det
afhænger nok også af hvilke referencerammer man har. Galaxyen blev anskaffet
ny til afløsning af en 14 år gammel Mercedes W124, og det var en nydelse at
komme tilbage i den 14 år gamle Mercedes.

Mit råd er: Du skal prøve en laaang tur i den bil du gerne vil købe, inden
du bestemmer dig endeligt. Lej evt. en til en weekendtur.

/Claus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-07-07 12:39

On Jul 30, 10:09 am, "claus b. p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> det nok blevet helt ok, og gearkasserne på begge nævnte kører som i smør,

Det med lyden kommer svjv lige så meget an på resten af bilen. 1.9eren
i Touran har iøvrigt 105hk, og DSG har ikke pløreturbine.

> Hvis vejene er ringe er lavprofildæk ikke sagen. Man risikerer teoretisk, ud
> over den ringere komfort, nemmere at få slået fælgene i stykker pga.. den
> mindre luftaffjedrende masse.

Der er jeg obs på.

> Mit råd er: Du skal prøve en laaang tur i den bil du gerne vil købe, inden
> du bestemmer dig endeligt. Lej evt. en til en weekendtur.

Jeg prøver, derfor lejede vi Touran'en og vi har kørt ca 240km.
Desværre kan jeg ikke finde et sted at leje en Picasso; en lokal
forhandler har dog tilbudt at vi kan låne en fra fredag aften til
lørdag formiddag - uden beregning. Det prøver vi nok.

mvh

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-07-07 22:18

Martin Sørensen skriver:

> Er det en opførsel der genkendes? Er det bedre med mere moderat
> dækmontering (205/??R16). Ellers duer den ikke til Portugal.

Hvorfor ikke gå efter en "komfortbil" som en C5 i stedet ?

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-07 13:44

> Hvorfor ikke gå efter en "komfortbil" som en C5 i stedet ?

Ja hvis man kan "nøjes" med 4 gode pladser er der masser af bil for pengene.
Bagagerummet i st.car er på højde med en c4 grand picasso i anvendelighed.
Men mpv'erne har så fordelen af 3 knapt så gode bagsæder, og mulighed for
sæder i bagagerummet.

Vi nåede slet ikke ud og køre i en touran - kun til at konstatere at den var
noget mindre i salgslokalet end i reklamematerialet. Så istedet kørte vi en
tur i en "tilkørt" passat, men valgte en fabriksny c5 til samme pris
istedet. Passat'en var eller meget hjemmevandt ved skiftet fra skodaene -
alt var som det plejede, bare lidt mere plads.

Desværre fåes c5'en ikke med det 6trins sekventielle automatgear som i c4.
Det ville ellers have passet godt til den 1,6hdi.

Men over de første 8500km har snittet været 16,3km/l (boardcomputeren hævder
typisk at det er 0,8km/l højere men jeg stoler mere på tankstanderen
literangivelse)