Fejl i afballancering?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-07-07 21:19

Var lige på et 600 km's trip med Camryen hér i uge 30:

Inden turen havde den sitret en smule i rattet, så for at det kunne blive
helt perfekt fik jeg SuperDækService i Sønderborg til at afb. alle 4 hjul.

Når vi nu på motorvej kom op over 110 rystede den godt i rattet - har den
aldrig gjort før.

Overvejer om ham der afb. den har lavet en fejl!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mogens

Dato : 28-07-07 21:26

> Overvejer om ham der afb. den har lavet en fejl!?

Lidt erfaringer gennem årene, desangående:
1) Dækmanden glemt at spænde hjulene med momentnøgle
2) Ligeledes glemt centerskiven af plastikken (faldet af ifm. dækskiftet)
3) Ej afbalanceret fælgen til 0 gram, men til 10 gram
(derfor VIL JEG godkende resultatet, inden de piller fælgen af maskinen)
4) Dækmanden ødelagt en fælg under arbejdet (jeg fik en ny fælg)
5) Konstateret fejl på afbalanceringsmaskinen, idet jeg checkede arbejdet
hos en konkurrent (splinterny fælg med splinternyt dæk på en splinterny
Volvo, hvor den blev ved med at ryste - jeg fik 3 fl. rødvin for opdagelsen)
6) Tja' :)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-07-07 21:40

Mogens skrev:

> Lidt erfaringer gennem årene, desangående:
> 1) Dækmanden glemt at spænde hjulene med momentnøgle

Dét kan jeg prøve at tjekke.

> 2) Ligeledes glemt centerskiven af plastikken (faldet af ifm.
> dækskiftet)

Øv!

3) Ej afbalanceret fælgen til 0 gram, men til 10 gram
> (derfor VIL JEG godkende resultatet, inden de piller fælgen af
> maskinen)

Forståeligt!

4) Dækmanden ødelagt en fælg under arbejdet (jeg fik en ny
> fælg)

Okay - hvordan?

> [...]
> checkede arbejdet hos en konkurrent (splinterny fælg med splinternyt
> dæk på en splinterny Volvo, hvor den blev ved med at ryste - jeg fik

Hvad blir det i danskvand?

6) Tja' :)

Gider snart ikke slås med dem - konen foreslog at glemme dem!

Toyota (det oprindelige firma Erling Høj) er "gode" - overvejer at sætte dem
på det.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mogens

Dato : 28-07-07 21:47

> Øv!

Du har jo alu-fælge på. Sidder plastikringen der endnu?

> Forståeligt!

Jow, men så du afbalanceringsresultatet? (selvsyn)

> Okay - hvordan?

Kløerne fra "grebet" ødelagde fælgen...

> Hvad blir det i danskvand?

He he, men det holdt sgu hårdt at komme så vidt :)

> Gider snart ikke slås med dem - konen foreslog at glemme dem!
> Toyota (det oprindelige firma Erling Høj) er "gode" - overvejer at sætte
> dem på det.

Ville jeg nok gøre så.

På Camaro'en kæmpede jeg også en kamp, da den fik nye sutter.
Efter lang tids grublerier og afbalnaceringsforsøg fandt vi fejlen.
Een af gevindstykkerne til montering af fælgens bolte havde en låsering
monteret. Hvis ikke du monterede fælgen korrekt, kom låseringen i
klemme mellem fælg og anlægsfladen, hvis du forstår. Det gav rystelserne !

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-07-07 21:54

Mogens skrev:

> Du har jo alu-fælge på. Sidder plastikringen der endnu?

Jeg har slet ikke kigget efter - kom hjem i dag.

> Jow, men så du afbalanceringsresultatet? (selvsyn)

Nopes.

> Kløerne fra "grebet" ødelagde fælgen...

Okay - lækkert!

> Ville jeg nok gøre så.

Dyrt, men dejligt!

> Hvis ikke du monterede fælgen korrekt, kom
> låseringen i klemme mellem fælg og anlægsfladen, hvis du forstår.

Ja, hjulet har slingret.

> Det gav
> rystelserne !

Hæ hæ ja!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Møller

Dato : 29-07-07 11:16

Mogens skrev:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Kløerne fra "grebet" ødelagde fælgen...

AGL trykkede min fælg da de skulle have dækvulsten til at slippe.
Godt nok nogle år siden , kommer der ikke mere.

Men har dækmanden taget højde for farvemarkeringer på dækket?
Ivar er flink til at rotere dækket på fælg så der skal mindst mulig vægt på.

Forskel på alufælge og stålfølge:
Stålfælge er fremstillet af stålplade der har ensartet tykkelse over det
hele, hvorfor de ikke har indbygget ubalance.
Alufælge støbes, og afdreje efterfølgende, det kan være ubalance i
støbningen, så selve fælgen skal afbalanceres uden dæk og udbores for balance!

Og indtil letvægtfælge er kommet på markedet de senere år, så vejeder
alufælge mere end stålfælge! og normalt tilstræber man jo så lille
uaffjedret masse som muligt (hjul + hjulophæng)
Det gør de fleste endnu, da de nye er pænt dyre sidst jeg spurgte.

Det kan spare mange gram.

Så på jagt efter gul og rød mærke og fælgens egen afbalancering.

Radial og vertikal kast har du jo undersøgt for

Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-07-07 21:29

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse news:46aba4b7$0

> Når vi nu på motorvej kom op over 110 rystede den godt i rattet - har den
> aldrig gjort før.
>
> Overvejer om ham der afb. den har lavet en fejl!?
> --
Bare at hjulet bliver drejet 1/4 omg. på navet, hvis du ikke afmærker
fælgpos. inden afmontage, kan mærkes, ryster. Klap hesten og kør nogle flere
km. inden du hidser dig op. Jeg har lige fixet bremser, og undladt sligt,
det kan mærkes ;).

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-07-07 21:33

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Bare at hjulet bliver drejet 1/4 omg. på navet, hvis du ikke afmærker
> fælgpos. inden afmontage, kan mærkes, ryster.

Den ene af boltene var rød, lagde jeg mærke til...

> Klap hesten

Never!

Slagelse - Aabenraa er sq langt med max. 110.

> og kør
> nogle flere km. inden du hidser dig op. Jeg har lige fixet bremser,
> og undladt sligt, det kan mærkes ;).

Der var stort set ingen ting inden udskrivningen.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-07-07 21:54

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse news:46aba821$0

> Den ene af boltene var rød, lagde jeg mærke til...

Bolt?, den kan placeres indiviuelt. Når jeg gør det, sætter jeg en
kridtstreg på navet ud for ventilen.

> Slagelse - Aabenraa er sq langt med max. 110.

Du kan alligevel ikke køre hurtigere pga. truckere som overhaler campigwune,
viseversa ;).

> Der var stort set ingen ting inden udskrivningen.
> --
Kør den i havnen.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-07-07 21:57

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Du kan alligevel ikke køre hurtigere pga. truckere som overhaler
> campigwune, viseversa ;).

Kan godt høre jeg har været væk en uge!

> Kør den i havnen.

Ellers er den Skoda go' nok!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-07-07 22:29

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse news:46abadb4$0

> Ellers er den Skoda go' nok!
> --
Men heller ik' bedre... .

Fra : Tom

Dato : 28-07-07 21:32

> [...]
> aldrig gjort før.
>
> Overvejer om ham der afb. den har lavet en fejl!?

Ikke hvis du spørger ham ad, så får du bare at vide at det er dine fælge den
er galt med eller dine støddæmpere eller noget andet. De har ALDRIG kunnet
afballancere min alu. selv med de bedste dæk.

Jeg har fået en kanon god afballancering lavet hos ham ved BMW i flensborg
for kort tid siden. Det har virkelig hjulpet i forhold til SDS og Klep¨kalle

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-07-07 21:37

Tom skrev:

> Ikke hvis du spørger ham ad, så får du bare at vide at det er dine
> fælge den er galt med eller dine støddæmpere eller noget andet.

Jeg har været hele møllen igennem med ham for en del år siden med nogle
møgfælge - det endte med at FDM måtte ringe til dem, hvor de tog dem
tilbage.

> [...]

Øv!

> Jeg har fået en kanon god afballancering lavet hos ham ved BMW i

Vi skal til F. på onsdag - hvor ligger han?

> Det har virkelig hjulpet i forhold til
> SDS og Klep¨kalle

Ja, Kalle har du advaret mod.

Overvejer osse at ta direkte ud til Erling Høj og glemme de 580 kr. jeg slap
hos SDS.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Tom

Dato : 28-07-07 21:46

> Vi skal til F. på onsdag - hvor ligger han?

BMW ligger på samme tværvej som Forde Park, Bauhaus og skråt overfor Jysk
(sengetøjslager).

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-07-07 21:51

Tom skrev:

> BMW ligger på samme tværvej som Forde Park, Bauhaus og skråt overfor
> Jysk (sengetøjslager).

"Förde Park Flensburg
Schleswiger Straße 130
24941 Flensburg

Von der A7 aus Richtung Dänemark:
Von der A7 kommend Abfahrt Flensburg/Glücksburg. Links auf die Stadtumgehung
B200 Richtung Flensburg, hier Abfahrt Flensburg-Süd. Danach folgen Sie bitte
den Hinweisschildern bis zum Förde Park. "
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : John Sahl

Dato : 28-07-07 21:45

Tom wrote:
> Ikke hvis du spørger ham ad, så får du bare at vide at det er dine
> fælge den er galt med eller dine støddæmpere eller noget andet. De
> har ALDRIG kunnet afballancere min alu. selv med de bedste dæk.

Tom, så vidt jeg husker kører du med nogle ret billige alu'er, ret mig lige
hvis jeg tager fejl?

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Tom

Dato : 28-07-07 23:02

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Tom, så vidt jeg husker kører du med nogle ret billige alu'er, ret mig
> lige hvis jeg tager fejl?

Ja, det er denne her
http://www.dbv-online.de/felgen/show_art2.php?cc=&dbv=&in_leistung=070&in_hsn=8566&in_typ=BFP&kbaid=53111&func=detail&radnummer=6249&lang=DE

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-07-07 23:15

Tom skrev:

> Jeg har fået en kanon god afballancering lavet hos ham ved BMW i flensborg
> for kort tid siden. Det har virkelig hjulpet i forhold til SDS og Klep¨kalle

Man skal ikke tage fejl af nok så fancy en maskine kan lave dårlige
afbalanceringer. Ikke ret mange gider læse manualen og sætte sig rigtigt
ind i maskinen. Og dermed ikke får valgt det rette program. Mange
maskiner kan man vælge at under 10gr sættes lig nul. Stort set alle
sætter pr default 5gr til nul. Jeg har en gammel Facom håndmodel, af den
type som var "inn" i 60-70'erne. Den har flere gange klaret det som de
dyre ikke kunne klare. Den kan afsløre ned til 1-2gr. Men så tager det
også tid.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : 'ulrich'

Dato : 30-07-07 08:24

4 dæk mont. og afbalanceret. 1,33 time. kr. 385,33 + moms.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-07-07 12:12

Hans Paulin (6310) skrev:

> Overvejer om ham der afb. den har lavet en fejl!?

Nu har en mekaniker hos Erling Høj Nielsen taget en prøvetur med xxx km/t,
lavet en ny afball. af alle 4 hjul, renset flanger (og haft bagerste caliber
af for at konstatere slid på klodserne) og dernæst foretaget en ny prøvetur.

2 hjul var ude af ballance med en vægt mellem 5 og 20 gram - andet var der
ikke galt.

Summa summarum 562,28 kr. - 17,72 kr. billigere end afballanceringen hos
SuperDækService.

Adspurgt hvordan det kunne laves så billigt svarede værkføreren at jeg havde
fået ca. 300 kr. i rabat på arbejdet (uden at jeg på nogen måde havde bedt
om det)

Er der noget at sige til at vi gerne kommer der?

(Nej, jeg har ingen tilknytning til firmaet ellers )
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-07-07 12:24

> [...]

Ja, han overså at der var tale om en Toyota.

> [...]
> havde bedt om det)
>
> Er der noget at sige til at vi gerne kommer der?

Det er det der gi'r de sidste 12%

> (Nej, jeg har ingen tilknytning til firmaet ellers )

Bortset fra at være en tilfreds kunde

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (pt. topløs

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-07-07 12:31

Uffe Bærentsen skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Ja, han overså at der var tale om en Toyota.

Og?

> Det er det der gi'r de sidste 12%

Hæ hæ ja

> Bortset fra at være en tilfreds kunde

*Ovenud* tilfreds

Deres venterum for kunderne er en café med pc stillet til rådighed,
fladskærms-tv på væggen, 2 afkølede glasskabe med fri danskvand, fanta og
coca-cola, varm kaffe, cacao og the, chokolade og frugt samt alle de
bil-blade samt aviser man gider læse - og så en række magelige stole

Skal derind torsdag og ha nye skiver bagpå - glæder mig allerede
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-07-07 12:36

> Og?

Han glemte de sidste 12%.
Det medførte så at han mistede 1 kunde mere.

Legebarn

(jeg vil osse ha' en Toyota

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens

Dato : 30-07-07 13:10

>Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (jeg vil osse ha' en Toyota

Hvis en Toyota pr. difinition aldrig går i stykker, får du netop
aldrig brug for de nævnte faciliteter..., Ole

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-07-07 14:50

Uffe Bærentsen skrev:

> Han glemte de sidste 12%.
> Det medførte så at han mistede 1 kunde mere.

Ja, mistet mig har han i hvert fald!

> Legebarn

Forskellen på drenge og mænd er blot at legetøjet bliver dyrere

> (jeg vil osse ha' en Toyota

Dét forstår jeg helt ærligt godt!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-07-07 18:54

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse news:46adcbde$0

> [...]
> coca-cola, varm kaffe, cacao og the, chokolade og frugt samt alle de
> bil-blade samt aviser man gider læse - og så en række magelige stole

Det har man kun glæde af, hvis de er (for)lang tid om rep. :)). Spøg til
side, når jeg er på værksted, er bedste underholdning at hygge-snakke med
mekkeren, evt. give en hånd med når det kniber.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-07-07 18:57

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> når jeg er på værksted, er bedste underholdning at
> hygge-snakke med mekkeren, evt. give en hånd med når det kniber.

Dér hvor jeg kommer kniber det ikke for mekanikerne
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mogens

Dato : 30-07-07 18:59

> Dér hvor jeg kommer kniber det ikke for mekanikerne

På mit værksted er der kode på døren...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-07-07 19:11

Mogens skrev:

> På mit værksted er der kode på døren...

Jeg er velkommen der - dejligt
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-07-07 19:00

> Dér hvor jeg kommer kniber det ikke for mekanikerne
> --
Tror du, og det betaler du så for :).

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-07-07 19:11

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Tror du, og det betaler du så for :).

For den rene er alting rent!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Brian

Dato : 30-07-07 19:18

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det har man kun glæde af, hvis de er (for)lang tid om rep. :)). Spøg
> til side, når jeg er på værksted, er bedste underholdning at
> hygge-snakke med mekkeren, evt. give en hånd med når det kniber.

Er jeg den eneste der ikke bryder mig om, at kunden står bagved og kommer
med gode ideer og "vejledning ?

/Brian

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-07-07 19:21

Brian skrev:

> Er jeg den eneste der ikke bryder mig om, at kunden står bagved og
> kommer med gode ideer og "vejledning ?

Da jeg var i lære hos Vag (VW) var der en mekaniker der fik drejet en
køleslange eller whatever og sprøjtede på kunden
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-07-07 19:37

Brian skrev:

> Er jeg den eneste der ikke bryder mig om, at kunden står bagved og kommer
> med gode ideer og "vejledning ?

Næ men mange steder må kunden heller ikke kommer på værkstedet. Men gnid
dig lidt op ad folk og blæs lidt skidt væk i retning af folk, så plejer
de at forsvinde. Eller som en anden gjorde: Slå en kridtstreg rundt om
bilen. Og forklar at når du er indenfor så er kunden uden for. Og
omvendt. I de senere år, må jeg nok indrømme at det gjorde mindre.
Kunden ønsker at snakke, og det får de så lov til at betale time pris
for. Se dig selv som en slags psykolog. Faktisk er der et par af mine
gamle faglærere der i dag har titel af Cand.psyk.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-07 07:25

Hans Paulin (6310) skrev:

> Skal derind torsdag og ha nye skiver bagpå - glæder mig allerede

Nå, så oprandt dagen

Det viste sig dog at man ikke havde taget bakkerne hjem, og da de gamle var
nedslidte kunne man ikke komme videre.

Jeg fik så tilbudt en Kia Carens som lånebil indtil stumperne kom hjem, så
jeg kørte derfor diesel det næste døgn

Jeg nåede at køre en 50 km., og nævnede tallet da jeg afleverede den.

Det kostede mig ikke noget da firmaet mente at det var deres "skyld"

En rigtig god behandling, synes jeg

Jeg tog et billede af firmaets "etiske" retningslinier hér:

http://kortlink.dk/44gz
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Tom

Dato : 04-08-07 08:56

> [...]
>
> Jeg nåede at køre en 50 km., og nævnede tallet da jeg afleverede den.
>
> Det kostede mig ikke noget da firmaet mente at det var deres "skyld"

Ja, det er da fin service. Fruen har også fået fin behandling de 2 gange
hendes yaris har været der.
Men ham ehn, er nu alligevel ikke rigtig min kop the, jeg synes han er lidt
mærkelig på en en måde der er svær at forklare. Han ville nææææsten heller
ikke lade mig prøvekøre en celica for nogle år siden, jeg skulle næsten love
at købe bilen først.

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-07 09:11

Tom skrev:

> [...]
> nææææsten heller ikke lade mig prøvekøre en celica for nogle år
> siden, jeg skulle næsten love at købe bilen først.

Var det ham selv eller én af hans sælgere?

Har overvejet hvordan det ville være at købe bil dér!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Tom

Dato : 04-08-07 15:35

> Var det ham selv eller én af hans sælgere?

Ham selv

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-07 20:33

Tom skrev:

> Ham selv

'kay okay - må se hvis/når det kommer så vidt.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-08-07 10:18

Hans Paulin (6310) skrev:

> En rigtig god behandling, synes jeg

Blev ringet op af værkføreren fra Erling Høj i dag en uge efter at jeg havde
fået nye skiver bagpå fordi han ville høre om jeg var tilfreds med
reparationen og behandlingen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Brian

Dato : 10-08-07 19:11

Hans Paulin (6310) wrote:

> Blev ringet op af værkføreren fra Erling Høj i dag en uge efter at
> jeg havde fået nye skiver bagpå fordi han ville høre om jeg var
> tilfreds med reparationen og behandlingen

d.f.b. kommer langt omkring - én af gutterne på værkstedet, må læse med
herinde

/Brian

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-08-07 21:00

Brian skrev:

> d.f.b. kommer langt omkring - én af gutterne på værkstedet, må læse
> med herinde

Hæ hæ - ja!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd