Nær- og fjernlys samtidig?
Fra : Jacob

Dato : 27-07-07 21:37

Hej,

Når jeg skubber lyskontakten til fjernlys frem, slukker mit nærlys og mit
fjernlys tænder. Jeg kunne godt tænke mig, at nærlyset blev ved med at lyse
når jeg aktiverer fjernlyset. Hvordan kan det ordnes?

Til info er der tale om en Opel Astra F fra 92.

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-07-07 21:48

"Jacob" <mail@sletdette_jacobwaage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lyse
> når jeg aktiverer fjernlyset. Hvordan kan det ordnes?
>
> Til info er der tale om en Opel Astra F fra 92.

Det kan sikkert fixes med et relæ, men det er en dårlig ide på din bil
med H4-pærer, de bliver for varme og sprænger sikkert hurtigt, det er
heller ikke sikkert dine paraboler er så glade for varmen.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut. - med nær og fjernlys på samme tid

Fra : Jacob

Dato : 27-07-07 21:51

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med H4-pærer, de bliver for varme og sprænger sikkert hurtigt, det er
> heller ikke sikkert dine paraboler er så glade for varmen.

Hehe.. jeg glemte en information. Der er monteret uoriginale lygter med
særskilt parabol til nær- og fjernlys...

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 27-07-07 21:50

Jacob skrev:
> [...]
> når jeg aktiverer fjernlyset. Hvordan kan det ordnes?
>
> Til info er der tale om en Opel Astra F fra 92.

hvis jeg ikke husker galt er det en H4 pære, hvis begge tråde brænder
samtidig bliver den meget varm, og levetiden bliver meget kort.

--
Keld

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-07 21:54

> [...]
> lyse når jeg aktiverer fjernlyset. Hvordan kan det ordnes?
>
> Til info er der tale om en Opel Astra F fra 92.

Har ikke noget svar , men hvorfor om jeg må spører.

Tror du ikke at pæren bliver for varm eller overbelastet måske.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila (2730).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-07 22:38

Jacob skriver:

> [...]
> fjernlys tænder. Jeg kunne godt tænke mig, at nærlyset blev ved med at lyse
> når jeg aktiverer fjernlyset. Hvordan kan det ordnes?

En (kraftig) diode monteres mellem ledningen til fjernlys og den til
nærlys, så fjernlyset også forsyner nærlyset.

Pas på ledningsnet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tonni Madsen

Dato : 27-07-07 22:55

> En (kraftig) diode monteres mellem ledningen til fjernlys og den til
> nærlys, så fjernlyset også forsyner nærlyset.
>
> Pas på ledningsnet.

Vil nok være en fordel at smide et relæ på også, som påpeget så er det
originale ledningsnet sjældent overdimensioneret..., og de "ekstra" pærer
fordobler jo næsten strønforbruget...
Men faktisk en snedig løsning, dioden giver dog et spændingsfald til
nærlyset, men næppe noget du vil bemærke, men husk på at de skal være
kraftige nok til at klare effekten

Tonni Madsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-07 22:58

Tonni Madsen skriver:

> Vil nok være en fordel at smide et relæ på også, som påpeget så er det
> originale ledningsnet sjældent overdimensioneret..., og de "ekstra" pærer
> fordobler jo næsten strønforbruget...

Når nu man er i gang, alder med den normale ledninger til nær og
fjernlys trækker relæer til pærene monteret ude ved lygterne. Alene den
forbedring kan gøre at det ikek er nødvendigt at bruge nær og fjernlys
samtidigt.

En emsig synsmand kan måske også dumpe bilen på forkert lys.....

> Men faktisk en snedig løsning, dioden giver dog et spændingsfald til
> nærlyset, men næppe noget du vil bemærke, men husk på at de skal være
> kraftige nok til at klare effekten

Når så man indsætter relæer til det, er det kun relæet den skal trække.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-07-07 09:59

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> [...]
> fjernlys trækker relæer til pærene monteret ude ved lygterne. Alene den
> forbedring kan gøre at det ikek er nødvendigt at bruge nær og fjernlys

Man kan næsten altid spotte en tysk bil på afstand. Det er den med de
røde forlygter.

> Når så man indsætter relæer til det, er det kun relæet den skal trække.

Og ikke nok med det: Huske at skifte stelledningen også. Den kan helt
sikkert ikke klare den ekstra belastning fra to samtidig tændte blus.
Taler af bitter erfaring.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-07-07 11:23

On Fri, 27 Jul 2007 23:58:19 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>En emsig synsmand kan måske også dumpe bilen på forkert lys.....
Mon dog ?
Se her
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap06.pdf
afs. 6.02.002 og 6.02.003.

I den sidste står der i afs. 4 "Nærlyslygter kan være tilsluttet
således, at de holdes tændte samtidigt med fjernlyslygter."

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-07-07 11:29

Hans Kjaergaard skriver:

> I den sidste står der i afs. 4 "Nærlyslygter kan være tilsluttet
> således, at de holdes tændte samtidigt med fjernlyslygter."

Okay.

Fra : KASO

Dato : 28-07-07 12:48

> [...]
> samtidigt.
>
> En emsig synsmand kan måske også dumpe bilen på forkert lys.....

Principielt er der intet i vejen for at have nær- og fjernlys tændt
samtidig - det er standard bl.a. på min bil (som har separate paraboler (og
dermed pærer)) til formålet, men om man må ændre en bestående konstruktion,
skal jeg lade være usagt. Nu er bilen jo i forvejen med uoriginale lygter -
og hvis de ikke er godkendt, dumper bilen allerede dér....

Fra : Jacob

Dato : 28-07-07 12:56

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> konstruktion, skal jeg lade være usagt. Nu er bilen jo i forvejen med
> uoriginale lygter - og hvis de ikke er godkendt, dumper bilen allerede

Så sandt som det er sagt

Lygterne er dog både E-mærkede og godkendt, bilen blev synet for to måneder
siden uden anmærkninger.

Jeg tænkte nu mere på, hvordan man rent praktisk forbinder relæer osv. for
at opnå lys i både nær og fjern, når fjernlyset tændes.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 28-07-07 13:19

"Jacob" <mail@sletdette_jacobwaage.dk> skrev :

>Jeg tænkte nu mere på, hvordan man rent praktisk forbinder relæer osv. for
>at opnå lys i både nær og fjern, når fjernlyset tændes.

kommer an på om relæ'erne er stelstyret, eller almindelige

det burde være meget (?) simpelt

--
Jan_stevns

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-07-07 22:16

Jacob skrev:

> Jeg tænkte nu mere på, hvordan man rent praktisk forbinder relæer osv. for
> at opnå lys i både nær og fjern, når fjernlyset tændes.

Tænker du bruger et relæ med almindelige tyske betegnelser.

Klemme 30 direkte fra pluspol med indskudt sikring.
Klemme 85 til stel
Klemme 86 til ledning på fjernlyslygte. Den der er spænding på når du
tænder fjernlys.
Klemme 87 sat ind på ledning til nærlys.

Dette er en mulighed. Man kan sikkert lave noget high-tech, men dette er
den simple metode.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-07-07 13:00

KASO skriver:

> Principielt er der intet i vejen for at have nær- og fjernlys tændt
> samtidig - det er standard bl.a. på min bil (som har separate paraboler (og
> dermed pærer))

Samme her, men den er også godkendt med det.

Fra : Kristian

Dato : 01-08-07 10:36

> [...]
> fjernlys tænder. Jeg kunne godt tænke mig, at nærlyset blev ved med at
> lyse når jeg aktiverer fjernlyset. Hvordan kan det ordnes?

Købe en Citroën ZX, en Xantia eller C5..................

Kristian

Fra : Tommy Fer

Dato : 01-08-07 12:16

Kristian skrev:
> "Jacob" <mail@sletdette_jacobwaage.dk> skrev i en meddelelse

> Købe en Citroën ZX, en Xantia eller C5..................
>
> Kristian

Eller 206 med H7 lygter..

mvh Tommy Fer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-07 16:32

Kristian skriver:

> Købe en Citroën ZX, en Xantia eller C5..................

Eller en Golf...