helårsdæk
Fra : hamselv

Dato : 26-07-07 19:45

hej med jer

ER der nogle herinde der har erfaringer med helårsdæk ?

Jeg overvejer sådan et sæt i størrelsen 155/80-13 fra vredestein (quatrac 2)
eller goodyear (vector 3)

henrik

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 26-07-07 20:39

"hamselv" <nomail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ER der nogle herinde der har erfaringer med helårsdæk ?
>
> Jeg overvejer sådan et sæt i størrelsen 155/80-13 fra vredestein (quatrac

Hej Henrik

På min gamle bil havde jeg goodyear vector 5 (mener jeg) i str 175/70-13
Jeg var rigtig glad for dem. Det er ikke som vinterdæk når det er rigtig
glat, (og hvor tit er det også det?) men de kan sagtens bruges hvis man
tænker sig om - og de er i hvert fald meget bedre end sommerdæk om vinteren!
jeg tror også jeg skal have goodyear helårsdæk på den nye, når der skal
skiftes engang

Jacob Pedersen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-07-07 21:25

"hamselv" <nomail@mail.dk> skrev i en meddelelse news:46a8ebcc$0$4167

> Jeg overvejer sådan et sæt i størrelsen 155/80-13 fra vredestein (quatrac
> 2) eller goodyear (vector 3)

Jeg køre pt på quatrac2, og de performer ok sommer/vinter, men slidstyrken
kan ønskes bedre. Så ved næste skifte prøver jeg vector5, er et nyere dæk
end 3, som skal være bedre på det punkt, iflg. test på bekostning af
sne-egenskaber, men til en anden pris.

Fra : hamselv

Dato : 27-07-07 11:09

Hej Jørgen

Når du skriver "slidstyrken kan ønskes bedre" hvad mener du så ?
Hvor mange ca. km. er der i sådan nogle dæk ?

henrik

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-07-07 20:38

"hamselv" <nomail@mail.dk> skrev i en meddelelse news:46a9c442$0$4164

> Når du skriver "slidstyrken kan ønskes bedre" hvad mener du så ?
> Hvor mange ca. km. er der i sådan nogle dæk ?

Det kommer anpå_så_meget ;). Jeg skifter når de er slidt til 3mm., og jeg
er vandt til der er 8 til at starte med, det var der ikke, max 6 mm :(. .
Mindre end 3mm. så kan du lige sågodt køre på lousy sommerdæk om vinteren.
Så der er et dårligt udgangspunkt. Mine har kørt 35,000, og står for udsk.,
jeg plejer at køre > 50.000. Det skal opvejes mod at vector5 koster noget
mere, jeg gider ikke tale om andre GY-dæk ;).

Fra : T. Hartung

Dato : 28-07-07 10:05

"hamselv" <nomail@mail.dk> skrev i en meddelelse
> hej med jer
>
> ER der nogle herinde der har erfaringer med helårsdæk ?

Jeg bruger det kun på min CV da den skal kører 1 uge på vinterferie - ellers
er jeg af den overbevisning at bilen skal have et sæt rigtig gode sommerdæk
og 1 sæt rigtig gode vinterdæk - det handler jo om sikkerhed - helårsdæk er
som at sidde mellem 2 stole IMO.

Jeg har svært ved at se det er ret meget dyrer at gøre det rigtige
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-07-07 15:43

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sommerdæk og 1 sæt rigtig gode vinterdæk - det handler jo om sikkerhed -
> helårsdæk er som at sidde mellem 2 stole IMO.

Overbevisning er noget med tro, det kan du gøre i kirken ;). Du ved reelt
ikke hvad du taler om. Der er forskel på dæk, og de nævnte Quatrac2 er
glimrende både sommer og vinterdæk i DK. Med dem på fødderne, skifter du
aldrig for tidligt el. sent.

> Jeg har svært ved at se det er ret meget dyrer at gøre det rigtige
> --
Der er ikke noget "rigtigt", det er et andet valg. . Husk at kassere dine
vinterdæk efter 4år, for så har tiden gjort gummiet så hårdt, at de er
ubrugelige som sådanne- uanset slid ;).

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-07 16:16

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i meddelelsen
> Der er ikke noget "rigtigt", det er et andet valg. . Husk at kassere dine
> vinterdæk efter 4år, for så har tiden gjort gummiet så hårdt, at de er
> ubrugelige som sådanne- uanset slid ;).

Ubrugelige er vel så meget sagt. Det er rigtigt at de bliver dårligere med
tiden, men det afhænger jo også bl.a af hvordan de er blevet opbevaret.
Vinterdæk mister med årene evnen til at "bide" i sneen. Hvor ringe eller
hvor bedre de så er efter 4 - 6 år gamle - i en vinter situation kontra
helårsdæk - ved jeg så ikke

--
/HB

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-07-07 21:22

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse news:46ab5de4$0$4172

> Vinterdæk mister med årene evnen til at "bide" i sneen. Hvor ringe eller
> hvor bedre de så er efter 4 - 6 år gamle - i en vinter situation kontra
> helårsdæk - ved jeg så ikke

Bingo, alle snakker, ingen ved noget ;).

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-07 13:07

> Bingo, alle snakker, ingen ved noget ;).

Tal du bare for dig selv

Jeg skal ikke gøre mig klog på om _du_ syns at helårsdæk er bedre at køre på
end vinterdæk - konstaterede blot at vinterdæk "dør" med tiden.

--
/HB

Fra : T. Hartung

Dato : 29-07-07 10:57

> Overbevisning er noget med tro, det kan du gøre i kirken ;).

Det gør jeg så også.

>Du ved reelt ikke hvad du taler om. Der er forskel på dæk, og de nævnte
>Quatrac2 er glimrende både sommer og vinterdæk i DK.

Hmmmm det var da noget af en udmelding - og jeg har vel netop sagt at dæk er
forskellig derfor har jeg valgt som jeg har og jeg vælger mine dæk ud fra
bl.a ADAC's test.

Jeg kan se du også henviser til "dæktest" længere oppe d.v.s. du også bruger
disse test. Måske jeg har overset noget i dæktestene - men hvor er det
skrevet at helårsdæk slår sommer/vinterdæk i test - det vil jeg da gerne
læse så jeg kan få min viden opdateret?

Hvem siger iøvrigt vi kun taler om dæk i DK?

> Der er ikke noget "rigtigt", det er et andet valg. . Husk at kassere dine
> vinterdæk efter 4år, for så har tiden gjort gummiet så hårdt, at de er
> ubrugelige som sådanne- uanset slid ;).

Nej nej det er alt for sent med 4 år - så er der jo ingen mønster på husk
der bør være minimum 3 mm tilbage - også på sommerdæk - og jeg taler ikke om
lovkrav her.

Man kan jo også gå i sandaler året rundt - så kan regnvandet selv løbe ud.