syn før salg
Fra : Ole Boesen

Dato : 26-07-07 16:04

Hvor mange måneder skal der være mellem salg af bil og ordinært syn - uden
at bilen skal synes ved salg?

mvh

Ole Boesen

Fra : Kåre

Dato : 26-07-07 16:34

"Ole Boesen" <ole.boesen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange måneder skal der være mellem salg af bil og ordinært syn - uden
> at bilen skal synes ved salg?
>
> mvh
>
> Ole Boesen

Jeg mener at hvis bilen er synet i forbindelse med salg, så gælder det som
ordinært syn hvis det er gjort tidligst 6 måneder inden normalt
synstidspunkt.
Kan dog ikke huske hvor jeg hørte det, så kan ikke henvise til en pålidelig
kilde...

mvh
Kåre

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 26-07-07 17:05

Ole Boesen har bragt dette til os:
> Hvor mange måneder skal der være mellem salg af bil og ordinært syn - uden at
> bilen skal synes ved salg?
>
> mvh
>
> Ole Boesen

En bil (ældre end 5 år) kan omregistreres op til 2 år efter sidste syn.
Om dette er et periodesyn eller ejerskiftesyn er ligegyldigt.
Er bilen sidst synet d. 27 juli 2005, kan den senest omregistreres i
morgen d. 26 juli 2007 inden kl. 12:00.
Efter dette tidspunkt kan den kun ejerskiftes i forbindelse med et
ejerskiftesyn
Mvh
Niels

Fra : claus b. p.

Dato : 27-07-07 14:39

"Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> wrote in message
> [...]
> morgen d. 26 juli 2007 inden kl. 12:00.
> Efter dette tidspunkt kan den kun ejerskiftes i forbindelse med et

Det er ikke rigtigt. For det første er det ikke 5 år men 4 år, så skal bilen
synes hvert andet år. Hvis man følger indkaldelserne hvert andet år, kan man
ejerskifte bilen når som helst.
Det andet med 1/2 år er, hvis man ekstraordinært syner bilen, så kan man
slippe for det ordinære syn, hvis det ligger mindre end 1/2 år frem i tiden.
Men man kan også vælge at synsdatoen skal være den fremtidige skæringsdato
for fremtidige ordinære syn. Derimod kan bilen ikke ejerskiftes hvis den er
over den forfaldne synsdato.

/Claus

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 27-07-07 19:41

claus b. p. tastede følgende:
> [...]
> for fremtidige ordinære syn. Derimod kan bilen ikke ejerskiftes hvis den er

Det er korrekt at jeg var "for gammel" med de 4 versus 5 år, 4 år er
det rigtige som du skriver.
Forfalden synsdato skal ikke forveksles med den sidste synsdato angivet
i en evt. indkaldelse til periodesyn.
Det eneste der tælller ved omregistrering, er sidste synsdato på reg.
attesten.
Her gælder helt skarpt 2 års grænsen, uanset om bilen har været
indkaldt i flere måneder.
Der bliver ofte lavet indkaldelser med sidste synsdato der er
betydeligt FØR denne dato.
Jeg tror faktisk de prøver at lave penge ved reelt at korte
periodesynene ned til 1 år og 8 - 10 måneder.
Mvh
Niels

Fra : claus b. p.

Dato : 30-07-07 10:58

> Jeg tror faktisk de prøver at lave penge ved reelt at korte periodesynene
> ned til 1 år og 8 - 10 måneder.

Det må i så fald være nyt efter at synshallerne er blevet privatiseret?
Dog, - det er jo ikke APP+ m.fl. der foretager indkaldelserne, det er
centralregistret. Og selv om det er datoen på registreringsattesten der
afgør hvornår de 2 år er gået, så har det jo i mange år været sådan at man
pga. forsinkelser i systemet først blev indkaldt 2-4 måneder efter denne
dato. Men det kan selvfølgelig være et problem ifh.t. ejerskifte. Nu er der
imidlertid ingen forsinkelser i synsindkaldelserne eller problemer med at
komme til i synshallerne, nogen steder, fx. hos FDM er ligefrem drive-in syn
uden tidsbestilling. Så det burde ikke være et problem at få synet til
tiden. (Når man ser bort fra at autoværkstederne tit har 1-2 måneders
ventetid) De har nok mistet personale til alle de nye synshaller. Hvem
vil ikke også hellere beholde fingrene rene og kunne lave 3000 kr i timen.
Nå, men mht. at skære på tiden i periodesynene, så bliver datoen jo ikke
ændret på registreringsattesten, så de kan jo ikke bare indkalde tidligere
og tidligere. I gennemsnit må det ende med at bilerne synes hvert andet år.
Man får jo heller ikke foræret ekstra 3 måneder selv om man trækker et syn
til 3 måneder for sent.

Iøvrigt kan man jo godt handle en bil, selv om man ikke kan ejerskifte den.
Man kan jo aftale at køber betaler vægtafgift/forsikring til syn er klaret
og bilen ejerskiftet, eller helt enkelt afmelde den. Det koster desværre
bare ekstra 1050 kr for nye nummerplader.

/Claus

Fra : Kjeld

Dato : 30-07-07 20:40

Hej claus