Rundkørsler og blink *
Fra : Ukendt

Dato : 26-07-07 14:53

Jeg har svært ved at se hvad det er med folk som blinker til venstre før og
imens de skal ud i en rundkørsel. Man kan jo selvsagt ikke komme til venstre
i en rundkørsel, medmindre man vil ind og holde på midten.

Jeg syntes da altid jeg har lært, at en rundkørsel blot er en ensrettet vej,
hvor man blinker til højre, når man gerne vil af. Det andet forvirrer bare

Så kom jeg af med den :)

/David

Fra : Elmer Fjort

Dato : 26-07-07 14:58

"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vej, hvor man blinker til højre, når man gerne vil af. Det andet forvirrer

De følger blot færdselsloven!

Elmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-07-07 15:35

Elmer Fjort skriver:

> De følger blot færdselsloven!

Hvad siger den da ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-07-07 17:50

On Thu, 26 Jul 2007 15:57:46 +0200, "Elmer Fjort"
<Whoknows@Whocares.com> wrote:

>"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> skrev i en meddelelse

> De følger blot færdselsloven!
Hvor står det i færdelsloven at der skal blinkes til venstre i
rundkørsler ?

/Hans

Fra : Jens Olsen

Dato : 26-07-07 18:21

On Thu, 26 Jul 2007 18:50:27 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Hvor står det i færdelsloven at der skal blinkes til venstre i
>rundkørsler ?
>
>/Hans

Det er besynderligt. Ja nu har jeg også pløjet færdselsloven igennem
uden at finde noget om det. Jeg har taget adskillige kørekort gennem
tiderne. Første i 1966 og sidste i 1977. Da lærte man altid, at man
skulle blinke til venstre når man kørte ind i en rundkørsel hvis man
skulle ud ad en vej der lå til venstre for ligeud. Det var også altid
beskrevet i teoribøgerne.

Jens

Fra : -= JF =-

Dato : 26-07-07 19:37

Jens Olsen skrev:

> skulle blinke til venstre når man kørte ind i en rundkørsel hvis man
> skulle ud ad en vej der lå til venstre for ligeud. Det var også altid
> beskrevet i teoribøgerne.

Cirka sådan lærte jeg det også da jeg tog kørekort i '76 eller '77

Hvis man skal længere end første afkørsel, blinker man til venstre.
Blink til højre når man er ud for afkørslen før den man skal bruge.

--
Mvh. John

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-07-07 22:29

-= JF =- skriver:

> Cirka sådan lærte jeg det også da jeg tog kørekort i '76 eller '77
>
> Hvis man skal længere end første afkørsel, blinker man til venstre.
> Blink til højre når man er ud for afkørslen før den man skal bruge.

Da jeg tog kørekort i 1990 fik jeg at vide at i en rundkørsel blinker
man kun til højre.

Fra : -= JF =-

Dato : 27-07-07 09:03

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Da jeg tog kørekort i 1990 fik jeg at vide at i en rundkørsel blinker
> man kun til højre.

Det er tilsyneladende meget tilfældigt hvad man får at vide.
Jeg fik det forelagt som at det *skal* man gøre.
Min kone som tog kørekort for omkring 10 år siden fik at vide at det
måtte man gøre som man ville.

Som med alt andet - Lad fornuften råde

--
Mvh. John

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-07-07 14:28

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg fik det forelagt som at det *skal* man gøre.
> Min kone som tog kørekort for omkring 10 år siden fik at vide at det måtte

Jeg tog kørekort i 74 - og jeg fik at vide det var frivilligt.

Og jeg irriterer mig nogle gange over at man ikke kan gøre det til en regel.
Folk blinker generelt for lidt og for sent - også i rundkørsler.

--
Per

Fra : Jens Olsen

Dato : 26-07-07 20:05

On Thu, 26 Jul 2007 17:21:28 GMT, ingen@spam.invalid (Jens Olsen)
wrote:

> [...]
>skulle blinke til venstre når man kørte ind i en rundkørsel hvis man
>skulle ud ad en vej der lå til venstre for ligeud. Det var også altid

Metoden anbefales tilsyneladende stadig. Se her:

http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=88991

Jens

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 26-07-07 20:07

ingen@spam.invalid (Jens Olsen) skrev :

>Metoden anbefales tilsyneladende stadig. Se her:

>http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=88991

well - denne er er da sjovere

http://www.trafikken.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=117680

--
Jan_stevns

Fra : -= JF =-

Dato : 26-07-07 20:19

Jens Olsen skrev:

> Metoden anbefales tilsyneladende stadig. Se her:

Jeg synes nu også at metoden er god i 'almindelige' rundkørsler - men
vil virke direkte forstyrrende i en rundkørsel som den ved Ikea i
Tåstrup som svjh. er 4-spors.

--
Mvh. John

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-07-07 21:07

wrote:

> [...]
>skulle blinke til venstre når man kørte ind i en rundkørsel hvis man
>skulle ud ad en vej der lå til venstre for ligeud. Det var også altid
Det er noget som står i en vejledning til kørekortuddannelsen.(jeg
husker ikke navnet, men dette har været vendt flere gange før i denne
gruppe og vist også i jura gruppen)

Desværre er det ude af trit med færdselsloven, hvordan det er havnet i
denne forbindelse er mig en gåde, men fakta er at der undervises på
denne måde og så tror folk at det er "Noget der står i færdselsloven",
men nej det er det ikke.

/Hans

Fra : Møller

Dato : 27-07-07 10:25

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> denne forbindelse er mig en gåde, men fakta er at der undervises på
> denne måde og så tror folk at det er "Noget der står i færdselsloven",

Sådan er det jo med meget der har været på tryk: det er jo kun udtryk for
forfatterens mening, og den behøver jo ikke at være korrekt.

Og så skal man kæmpe i årevis med at forklare, at det ikke er i
overensstemmelse med gældende lov. t man har taget kørekort i 79 eller før
eller senere, fratager ikke en pligt til at følge med i lovændringer
Ikke personligt ment, men generelt

Uvidenhed er vel en skærpende omstændighed i trafikken eller hvad?

Møller

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 27-07-07 09:15

Jens Olsen forklarede den 26-07-2007:
[KLIP]
> [...]
> skulle blinke til venstre når man kørte ind i en rundkørsel hvis man
> skulle ud ad en vej der lå til venstre for ligeud. Det var også altid

Samme her, i 89.
Kai

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-07-07 19:59

Hans Kjaergaard wrote:

> Hvor står det i færdelsloven at der skal blinkes til venstre i
> rundkørsler ?
>
> /Hans

ja det vil jeg også gerne vide - jeg sætter altid katastrofeblinket til!!

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 26-07-07 20:02

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev :

>ja det vil jeg også gerne vide - jeg sætter altid katastrofeblinket til!!

Så er man da dejligt fri for at tage stilling om der skal blinkes den
ene, eller den anden vej ;)

--
Jan_stevns

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 26-07-07 15:06

Nogle mennesker mener det er for at signalere, at de skal mere end halvvejs
rundt.

Her i Roskilde har cyklisterne det med at række venstre arm ud, når de skal
fortsætte rundt i rundkørslen!!! Mange af dem glemmer den højre arm, når de
skal af - der er nok etellerandet inde i hovedet på dem, der er snurret 1/4
omgang c",)

Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-07 16:26

"Bo Rasmussen" <bo@<FJERN>ChipsAway-Roskilde.dk> wrote in

> Her i Roskilde har cyklisterne det med at række venstre arm ud, når de
> skal fortsætte rundt i rundkørslen!!!

Det er også en skidegod ide fordi det signalerer til billisterne at man
skal videre rundt = de skal holde tilbage.

Hvis de så bare huskede den højre arm så ville det næsten være for godt til
at være sandt ;)

Fra : Jens Olsen

Dato : 26-07-07 18:26

On Thu, 26 Jul 2007 16:06:04 +0200, "Bo Rasmussen"
> [...]

>skal af - der er nok etellerandet inde i hovedet på dem, der er snurret 1/4

Bare man kunne lære bilisterne at blinke til højre, når de skal ud af
rundkørslen. Hvor holder jeg dog ofte til grin og venter på en bilist
der så blot drejer af til højre - ØV!

De burde da ellers have lettere ved tegngivningen, da de blot skal
skubbe til den lille afviserarm, hvorimod cyklisten skal slippe styret
og række armen ud.

Jens

Fra : Møller

Dato : 26-07-07 19:29

Jens Olsen skrev:
> [...]
>

> Bare man kunne lære bilisterne at blinke til højre, når de skal ud af
> rundkørslen. Hvor holder jeg dog ofte til grin og venter på en bilist

Så kører vi igen ( 24 indlæg)

Der er kom mange forslag og gisninger og "sådan gør jeg" til tegngivning og
placering i forbindelse med rundkørsler.

Men en rundkørsel er først en T-vej hvor du kommer ind af stammen:
Indkørsel:Ubetinget vigepligt, der må ikke køres til venstre, så der skal
ikke blinkes. Er markeret med hajtænder!
Inde i rundkørsel: lige meget hvor mange baner der er, er der ikke krav om
at blinke ved vognbaneskift, det er ingen motorvej.

Når man skal ud: der blinkes til højre ud for midten af den foranliggende
frakørsel.

Når man kommer til et t-kryds forventer man jo heller ikke at de der skal
luge ud blinker til venster, ret dog bare den rundkørsel ud til et lige stykke!

Møller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-07 19:33

>Når man skal ud: der blinkes til højre ud for midten af den foranliggende
>frakørsel.

What did I wrote? ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Møller

Dato : 26-07-07 19:49

Martin Johansen [6000] skrev:

> What did I wrote? ;)

Then we are two. And for the rest:

Hele grundlaget gider man jo nok ikke læse, så det vedlægges ikke
Kun på opfordring.

Møller

Fra : blue

Dato : 26-07-07 19:58

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

> Der er kom mange forslag og gisninger og "sådan gør jeg" til tegngivning
> og placering i forbindelse med rundkørsler.

Og nu kommer du med det korrekte resultat eller?

> Men en rundkørsel er først en T-vej hvor du kommer ind af stammen:
> Indkørsel:Ubetinget vigepligt, der må ikke køres til venstre, så der skal
> ikke blinkes.

Mener du generelt set, at man ikke skal blinke, hvis man kun kan køre én
vej? Og dermed overtræde § 32, stk. 2?

> [...]
>
> Når man kommer til et t-kryds forventer man jo heller ikke at de der skal
> luge ud blinker til venster, ret dog bare den rundkørsel ud til et lige

Der er intet i vejen for at blinke til venstre ved kørsel ind i en
rundkørsel - dem der vil misforstå det, kan man ikke gøre så meget ved.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-07 22:19

blue skrev:
> Der er intet i vejen for at blinke til venstre ved kørsel ind i en
> rundkørsel - dem der vil misforstå det, kan man ikke gøre så meget ved.

Det er en hjælp, men ikke en pligt. Og for os i de store biler kan det
endda siges at være en stor hjælp.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Møller

Dato : 27-07-07 10:13

blue skrev:

> Og nu kommer du med det korrekte resultat eller?

Ja, så vidt det er muligt, der vil altid være plads til fortolkning af en regel.

> Mener du generelt set, at man ikke skal blinke, hvis man kun kan køre én af køretøj,
og det kan jo ikke siges at være tilfældet ved indkørsel i en rundkørsel.

Jeg ville også havde henvist til den, men så fik jeg det efterfølgende lange
indlæg.

Men du må ikke dreje til venstre i en rundkørsel, hvorfor der ikke ikke skal
blinkes.

> Der er intet i vejen for at blinke til venstre ved kørsel ind i en
> rundkørsel - dem der vil misforstå det, kan man ikke gøre så meget ved.

Det er korrekt, men unødig brug af signalapparat skal undgås, det er ikke et
kørende tivoli.

Men der må ikke blinkes hele vejen, kun ved vognbaneskift, og det kan det
ikke siges at være når man cirkler rundt:

fra §32.2
"Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af
køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give
tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel.
eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden."

Lidt hyggelæsning:
-----------
§ 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.

Stk. 2. Ved kørsel ind på eller over en vej har den kørende vigepligt for
den kørende færdsel fra begge sider (ubetinget vigepligt), såfremt dette er
tilkendegivet ved afmærkning i medfør af § 95.
-----

-----
§ 95. Transport- og energiministeren fastsætter bestemmelser om
udformningen og betydningen af:

1) færdselstavler,

2) afmærkning på kørebanen,
-----

Tavle for rundkørsel:

Rundkørsel er mærket med en advarselstavle, en vigepligtstavle og hajtænder

Så ubetinget vigepligt, og der kan kun drejes til højre:
Ingen krav om at blinke til venstre.

------
§32
Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før
vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift
eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på
motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af
køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give
tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal
gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt
eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.
-------------
Nu har vi ikke fælles færdselslov med Sverige, men alligevel delvis
harmoniseret, så du kan måske få lidt inspiration her også:

En cirkulationsplads er en rundkørsel:
http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html

Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-07-07 21:50

> [...]

> Indkørsel:Ubetinget vigepligt, der må ikke køres til venstre, så der skal
> ikke blinkes. Er markeret med hajtænder!

Men der står højt& larmende, at i en rundkørsel MÅ du godt. At nogen bliver
forvirret, er jeg ligeglad med, bare de holder tilbage. Jeg gør det
konsekvent for at vise, jeg har tænkt over mine handling, og ikke er en af
dem som bevidstløs tåger ud af den uden at vise af overhovedet. For tager de
chancen og køre ud, når jeg har venstre blink tændt, er det "selvmord" ;)).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-07-07 22:31

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Men der står højt& larmende, at i en rundkørsel MÅ du godt.

Hvor står det ?

Klaud
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-07-07 23:16

> Hvor står det ?

Det har jeg så fundet ud af der ikke gør, men der står på den anden side
heller ikke, du ikke må ;)). Jeg opfatter det som en livsopretholdende, mit,
handling. Omend opnår jeg at tågehornet som skal til at smutte ind i
rundkørslen, bliver så perpleks at han holder tilbage ;))..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-07 20:14

Jens Olsen skrev:
> Bare man kunne lære bilisterne at blinke til højre, når de skal ud af
> rundkørslen. Hvor holder jeg dog ofte til grin og venter på en bilist
> der så blot drejer af til højre - ØV!

Og jeg kan hilse og sige at problemet ikke bliver mindre når man har 48
tons man skal have med ind.

Fra : Jens

Dato : 26-07-07 15:08

> [...]
> vej, hvor man blinker til højre, når man gerne vil af. Det andet forvirrer

Hvis man blinker til venstre før man kører ind i en rundkørsel betyder det
at man skal ud af den sidste vej iht færdselsloven.
Men jeg er enig det forvirrer mere end det gavner hvis rundkørslen er ret
stor.
Mvh
Jens

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-07 16:27

"Jens" <jenswj@hotmail.com> wrote in

> Hvis man blinker til venstre før man kører ind i en rundkørsel betyder
> det at man skal ud af den sidste vej iht færdselsloven.

Hvor i færdselsloven står det? (helt seriøst, svjv er rundkørsler slet ikke
nævnt i færdselsloven...)

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 26-07-07 17:33

Hejsa

>Hvor i færdselsloven står det? (helt seriøst, svjv er rundkørsler slet ikke
>nævnt i færdselsloven...)

Korrekt !

Ikke et ord om rundkørsler i loven !

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-07 22:20

www.netink.dk / www.PCalarm112.dk / www.GPSdebat.dk
<infoFJERN@netinkFJERN.dk> wrote in

> Korrekt !
> Ikke et ord om rundkørsler i loven !

Hvilket jo så bringer et nyt spørgsmål på bane:
Hvor kommer det fra det med at man skal køre i inderbanen (som jo er
venstre bane) når man alle andre steder skal holde til højre?

Fra : Møller

Dato : 27-07-07 10:19

Henrik Stidsen skrev:

> Hvilket jo så bringer et nyt spørgsmål på bane:
> Hvor kommer det fra det med at man skal køre i inderbanen (som jo er
> venstre bane) når man alle andre steder skal holde til højre?

Du kan opfatte højre bane frem til nærmeste frakørsel som en
højresvingsbane, her vil du jo automatisk tage venstre bane hvis du skal
"ligeud". Mange steder er det også afmærket således.

Møller

Fra : Kåre

Dato : 26-07-07 16:37

> [...]
> at man skal ud af den sidste vej iht færdselsloven.
> Men jeg er enig det forvirrer mere end det gavner hvis rundkørslen er ret

Så må man håbe at dem der ser en venstre-blinkende bil i en rundkørsel, også
lagde mærke til hvor bilen kom ud i rundkørslen...
De fleste rundkørsler er konstrueret så man ikke kan se alle biler når de
kører ud i rundkørslen, så det er i mine øjne en fuldstændig ligegyldig lov
(som jeg heller ikke har hørt om ??? )

mvh
Kåre

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-07 17:19

>kører ud i rundkørslen, så det er i mine øjne en fuldstændig ligegyldig lov
>(som jeg heller ikke har hørt om ??? )

Forstår godt du ikke har hørt om den.. det er nemlig ikke en lov :)

Er ligeglad med, at folk skal hele vejen rundt. Som du selv skriver så
ved man ikke altid hvor de er kommet ind henne.. så det er sq mere
vigtigt de lærer, at blinke når de skal ud... på det rette tidspunkt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-07-07 21:56

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse news:46a8bf96$0$7234

> [...]
> kører ud i rundkørslen, så det er i mine øjne en fuldstændig ligegyldig
> lov (som jeg heller ikke har hørt om ??? )

Det kan du da være ligeglad med. Ser du en bil for dig, som blinker til
venstre, ved du at den skal videre rundt, og ikke er en af de tåber som ikke
viser af overhovedet. Ergo får du et problem, hvis du ikke holde tilbage.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-07-07 17:52

On Thu, 26 Jul 2007 16:08:26 +0200, "Jens" <jenswj@hotmail.com> wrote:

>"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> skrev i en meddelelse

>Hvis man blinker til venstre før man kører ind i en rundkørsel betyder det
>at man skal ud af den sidste vej iht færdselsloven.
Hvor i færdelsloven står det ?

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-07 20:06

Jens skrev:
> [...]
> at man skal ud af den sidste vej iht færdselsloven.
> Men jeg er enig det forvirrer mere end det gavner hvis rundkørslen er ret

Nu er der kommet to henvisninger til FL vedr. at blinke til venstre i
rundkørsel. Kan vi så også få en §?

Fra : JL

Dato : 26-07-07 15:33

"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> wrote in message
> [...]
> vej, hvor man blinker til højre, når man gerne vil af. Det andet forvirrer

Enig. Jeg blinker til højre når jeg skal ud af rundkørslen. Skal jeg ud af
vej nr. 1 blinker jeg til højre allerede inden jeg er kørt ind i
rundkørslen.

Venstreblink og rundkørsler hører for mig at se ikke sammen.

Fra : Bruno

Dato : 26-07-07 15:47

JL wrote:
> Enig. Jeg blinker til højre når jeg skal ud af rundkørslen. Skal jeg ud
> af vej nr. 1 blinker jeg til højre allerede inden jeg er kørt ind i
> rundkørslen.

Det samme her omend det sidste kan være noget rod i store rundkørsler
med noget pynt i midten, så kan dem der kommer ind fra der andre
retninger nemlig alligevel ikke se en og ens blink stopper jo når man
drejer rundt i rundkørslen.

Størt rod er dog de mange som aldrig blinker, der er rundkørsler her i
området hvor næsten alle skal "lige" over og mindst 50% undlader at
blinke. Så sidder man der og forsøger i stedet at skulle stole 100% på
bilernes "kropssprog".

> Venstreblink og rundkørsler hører for mig at se ikke sammen.

Undtagelsen er de steder som slet ikke er en rundkørsel, men en serie
T-kryds i en cirkel.

Mvh
Bruno

Fra : Aage Andersen

Dato : 26-07-07 15:38

"DrPepper"
> [...]
> vej, hvor man blinker til højre, når man gerne vil af. Det andet forvirrer

Nogle rundkørsler er delt i to baner. Hvis jeg skal ad den inderste bane for
at køre ud af sidste udkørsel blinker jeg til venstre og derefter til højre.
Hvis der ikke er to kørebaner blinker jeg kun ved udkørsel. Men hvad siger
færdselsloven?

Aage

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-07 16:27

>Hvis der ikke er to kørebaner blinker jeg kun ved udkørsel. Men hvad siger
>færdselsloven?

Fra 1998:

Ved kørsel i rundkørsel blinkes til højre ved sidste vej INDEN den man
kører fra på.. og ikke når bilen er halvt ude af rundkørslen som "de
rutinerede" bilister så jævnligt udøver.. 10/10 fatter ikke man
knytter næven efter dem... måske fordi jeg gerne så hvor de skulle hen
så jeg kunne planlægge min kørsel derefter?

Man kan evt. blinke til venstre hvis man skal hele vejen rundt. Ej
krav.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Lars [6710]

Dato : 26-07-07 16:37

Martin Johansen [6000] skrev:

> Man kan evt. blinke til venstre hvis man skal hele vejen rundt. Ej
> krav.

Det er nemlig korrekt....
jeg spurgte engang en af Videobetjentene om hvad der var det rigtige at
gøre, og han fortalte at de lærde strides lidt om man skal eller ej, så
indtil videre er det op til den enkelte...

jeg synes personligt det er en OK idé, men som nævnt tidligere i tråden
gav jeg gerne afkald på venstre blinket hvis bare lidt flere gad at
blinke rettidigt til højre

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-07-07 17:01

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Man kan evt. blinke til venstre hvis man skal hele vejen rundt. Ej
> krav.

Jeg lærte at en rundkørsel er at opfatte som en ensrettet vej (omend den
kan være noget kort). Derfor blink som ved kørsel af en ensrettet gade.

Fra : Martin Bak

Dato : 26-07-07 17:02

> [...]
> så jeg kunne planlægge min kørsel derefter?
>
> Man kan evt. blinke til venstre hvis man skal hele vejen rundt. Ej

Ja tak, men siden er kommet et krav om signalgivning ved vognbaneskift. Det
betyder altså firkantet set, at hvis du for brug for andre vognbaner end den
højre i en rundkørsel _skal_ du blinke til venstre i forbindelse med
manøvren.

Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-07-07 17:18

> [...]
>betyder altså firkantet set, at hvis du for brug for andre vognbaner end den
>højre i en rundkørsel _skal_ du blinke til venstre i forbindelse med

Jeg har altid blinket ved vognbaneskift.. det har været en helt
naturlig ting, at gøre. Men der skulle åbenbart en lov til, før alle
de andre kunne blive lovbrydere for folk har stadig ikke lært det.

Det ændrer stadig ikke ved, at det ikke er et krav, at blinke hele
vejen rundt :P

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : blue

Dato : 26-07-07 19:19

> Ja tak, men siden er kommet et krav om signalgivning ved vognbaneskift.

Der er ikke krav om signalgivning ved vognbaneskift andre steder end på
motorveje.

> Det betyder altså firkantet set, at hvis du for brug for andre vognbaner
> end den højre i en rundkørsel _skal_ du blinke til venstre i forbindelse
> med manøvren.

Nix.

Fra : JL

Dato : 26-07-07 19:22

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Ja tak, men siden er kommet et krav om signalgivning ved vognbaneskift.

Ja på motorvej, ikke almindelig vej.

> Det betyder altså firkantet set, at hvis du for brug for andre vognbaner
> end den højre i en rundkørsel _skal_ du blinke til venstre i forbindelse
> med manøvren.

Det _skal_ man så ikke, jv. ovenstående

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-07 20:11

Martin Bak skrev:
> [...]
> betyder altså firkantet set, at hvis du for brug for andre vognbaner end den
> højre i en rundkørsel _skal_ du blinke til venstre i forbindelse med

Er det ikke noget med at du _skal_ på motorvej og _kan_ på andre veje
(hvor det kan vejlede anden trafik)?

(Og motorvejsrundkørsler hav vi vist ikke mange af.)

Fra : Niels Pein

Dato : 26-07-07 17:54

"DrPepper" skrev ...
> Jeg har svært ved at se hvad det er med folk som blinker til venstre før
> og imens de skal ud i en rundkørsel. Man kan jo selvsagt ikke komme til
> venstre i en rundkørsel, medmindre man vil ind og holde på midten.

Blinklyset har man jo for at signalere over for de andre trafikanter, hvad
man har tænkt sig. En fin ting at gøre, uanset om færdselsloven kræver det
eller ej!

Og i mange tilfælde i rundkørsler er det en god service, at vise de andre at
du skal videre rundt.

På vej til arbejde kommer jeg igennem en "tre-benet" rundkørsel, der er
placeret på noget der ellers ville være en hovedvej med en lille sidevej.
Jeg kommer fra hovedvejen og skal til højre ad sidevejen. De modkørende på
samme hovedvej kan ikke komme direkte til højre (der er kun 3 ben i
rundkørslen), men skal enten ligeud (den vej jeg kom fra) eller til venstre
ad "sidevejen".
LANGT de fleste skal ligeud, og mange glemmer at blinke når de kører ud,
eller blinker for sent.
Så når jeg holder og skal ind i rundkørslen, og der er en der ikke blinker,
så er jeg i tvivl om hvad han vil, for i teorien skal han jo videre rundt
foran mig, men i praksis kører sådan en fætter altså oftest ud af den vej
jeg kom fra. Og så er der jo ingen grund til at holde og vente.
Så det villle være en fin service, hvis alle kunne finde ud af at blinke til
venstre, når de skal rundt foran een der venter på at komme ind i
rundkørslen.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 26-07-07 20:44

> [...]
> hvor man blinker til højre, når man gerne vil af. Det andet forvirrer bare

Nej, nu må I altså stoppe

Har læst hele tråden, som den ser ud nu, og det rigtige svar er endnu
ikke kommet. Dem der i nyere tid har været så heldige at få lov til at
opdatere deres kørekort må vide, at det af kørelæreren formuleres
nogenlunde således:

Skal du ud af første vej, blink til højre, når du kører ind i
rundkørslen.
Skal du ud af anden vej, blink da ikke.
Skal du ud af andre veje, blink til venstre, når du kører ind i
rundkørslen.

Det burde ikke være nødvendigt at nævne, at man skal blinke til højre
så snart man er kommet forbi den sidste vej før den man skal ud af.
Derudover behøver man ikke at blinke mens man kører rundt inde i
rundkørslen.

Disse retningslinier står sikkert ikke i færdselsloven, men man
forsøger at indføre denne praksis gennem køreskolerne.

Ja, det er lidt underligt med færdselsregler, der ikke står i
færdselsloven God fornøjelse med dem...

--
Jacob

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-07-07 23:18

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse

Ja, det er lidt underligt med færdselsregler, der ikke står i
færdselsloven God fornøjelse med dem...

Som Jens Olsen og JF har skrevet, har de lært at man skal blinke til
venstre. Det samme gjorde jeg ved teoriprøven i 1971, hvor jeg bl.a. var
oppe i kørsel i rundkørsel.
Det man skal bemærke her er, at vigepligtreglerne for kørsel i rundkørsel
dengang var anderledes. Dem der kørte i rundkørslen dengang havde alm. højre
vigepligt, hvorfor dem inde i rundkørslen altså skulle holde tilbage for
dem, som skulle ind i rundkørslen.
Samtidig skal man bemærke at i 1977 kom der en helt ny færdselslov, hvor der
blev lavet rigtig mange ændringer. Bl.a. blev § 16 som da handlede om
spirituskørsel til § 53, så det hele blev skrevet om.
Jeg tror/mener, at det var ved denne store ændring, at reglen om at blinke
til venstre forsvandt.
Det er helt sikkert, at det stod i loven, da jeg tog kørekort i 1971 og det
er lige så sikkert, at det ikke står i færdselsloven mere. Denne problematik
har været oppe at vende flere gange, men desværre har der ikke været nogen
af os "gamle" som har kunnet pege på, lige præcis hvornår reglen faldt ud af
færdselsloven (vi gør bare som vi altid har gjort/lært)

Kurt

Fra : Møller

Dato : 27-07-07 10:29

Jacob Buus Smidt skrev:

> [...]
> forsøger at indføre denne praksis gennem køreskolerne.
>
> Ja, det er lidt underligt med færdselsregler, der ikke står i

Hov hov skrev jeg ikke det for timer siden.
Vi er enige.

og se lige den her, selv om den er fra Sverige:

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 27-07-07 11:39

> Hov hov skrev jeg ikke det for timer siden.
> Vi er enige.

Nu ved jeg ikke hvilken del af mit indlæg du henviser til, men du har
tidligere skrevet, at man ikke skal blinke til venstre, når man er på
vej ind i en rundkørsel (med begrundelsen, at man ikke må køre til
venstre). Deri er vi ikke enige...

--
Jacob

Fra : Møller

Dato : 27-07-07 12:09

Jacob Buus Smidt skrev:

> [...]
> tidligere skrevet, at man ikke skal blinke til venstre, når man er på
> vej ind i en rundkørsel (med begrundelsen, at man ikke må køre til

Jeg kan godt leve med, at være uenig på det punkt...

I Sverige , og i Danmark:

När ger jag tecken in i cirkulationsplatsen?
Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns
ett val av körriktning.

Møller

Fra : Møller

Dato : 27-07-07 12:10

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 27-07-07 13:20

> Jeg kan godt leve med, at være uenig på det punkt...

Det er fint - ligeså her

Jeg videregiver blot hvad en kørelærer for nyligt har ytret i mit
påhør

Fra : Jens

Dato : 27-07-07 14:56

> [...]
> vej, hvor man blinker til højre, når man gerne vil af. Det andet forvirrer

Jeg så en Italiensk politibil køre 270 grader rundt i en rundkørsel med
blink til VENSTRE hele vejen rundt inkl. da de svingede til højre ud af
rundkørslen, så der må være andre regler I-talien

/jens

Fra : Møller

Dato : 27-07-07 15:43

Jens skrev:
> [...]
> blink til VENSTRE hele vejen rundt inkl. da de svingede til højre ud af
> rundkørslen, så der må være andre regler I-talien

en kun en?

Han har da bare glemt at slå den fra.
Det er også svært at spise pizza samtidig med at man skal gestikulere og
køre bil

Jeg har da præsteret at køre flere gange rundt med venstre blink, men det
var for at tilkendegive, at jeg agtede at forblive i rundkørslen til co
driver havde fundet ud af hvor vi skulle dreje fra.
De der skulle ind skulle jo ikke forvente, at jeg ville dreje ud før jeg kom
til den vej jeg kom ind af, og så køre ud foran snuden på mig.
Og køre ned på en motorvej i forkert retning ville jeg ikke, så jeg kunne jo
ikke blot stoppe op. (ikke mod trafikken, men mod forkert destination)

Det er ikke ulovligt, ligesom det heller ikke er ulovligt at lave en
U-vending hvis man har misset en sidevej. "Vending skal ske forlæns til
venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette"

Møller

Fra : Tonni Madsen

Dato : 27-07-07 23:19

[...]

Skal det forståes sådan at på motorvej skal man altid blinke ved
vognbaneskift, og på andre veje skal man hvis der er andre i nærheden...
Ellen hva?

Tonni Madsen

Fra : -= JF =-

Dato : 28-07-07 08:23

Tonni Madsen skrev:

> Skal det forståes sådan at på motorvej skal man altid blinke ved
> vognbaneskift,

Ja for pokker Det koster 510,- at blive noteret for *ikke* at blinke
på motorvejen!

--
Mvh. John

Fra : Glen

Dato : 29-07-07 17:47

> Jeg så en Italiensk politibil køre 270 grader rundt i en rundkørsel med
> blink til VENSTRE hele vejen rundt inkl. da de svingede til højre ud af
> rundkørslen, så der må være andre regler I-talien

Det er ikke kun det italienske politi, der gør det, jeg ser det ofte når
jeg kører igennem de 3 rundkørsler jeg skal igennem for at komme hjem.
(silkeborgvej v. Horsens)

første gang var jeg ved at smutte inden om fordi jeg troede han skulle
ud af sidste vej.....

Det sidste nye er folk der blinker til højre hele vejen rundt....

Begge ting af "ældre" bilister

/Glen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-07-07 11:26

On 26 Jul., 15:52, "DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> wrote:
> [...]
> hvor man blinker til højre, når man gerne vil af. Det andet forvirrer bare

Enig, jeg gør som dig, blinker til højre når jeg er udfor vejen før
jeg skal ud af.
Det ville dejligt hvis andre billister, specielt i Randers ville kunne
finde ud af af blinke.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord