Problem med dækskifte
Fra : Peter

Dato : 25-07-07 15:08

Hej

Jeg har forsøgt at skifte dæk på min bil, og er i den forbindelse kommet til
at ødelægge gevindet i hjulbolten.
Det resulterer så i, at nøglen bare drejer med rundt. Hvordan skal jeg nu få
det dæk af igen?

På forhånd tak

Fra : Martin Bak

Dato : 25-07-07 18:02

"Peter" <findes@ikke.fk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at ødelægge gevindet i hjulbolten.
> Det resulterer så i, at nøglen bare drejer med rundt. Hvordan skal jeg nu

Bolt eller møtrik? Hvilken bil og hvilket hjul?

Martin

Fra : Peter

Dato : 25-07-07 18:29

> "Peter" <findes@ikke.fk> skrev i en meddelelse

> Bolt eller møtrik? Hvilken bil og hvilket hjul?
>
> Martin

Det er en bolt... Bilen er en 2007 Swift med alu-fælge.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 25-07-07 18:09

Peter wrote:
> [...]
> at ødelægge gevindet i hjulbolten.
> Det resulterer så i, at nøglen bare drejer med rundt. Hvordan skal jeg nu få

Henset til at det er lykkedes dig at ødelægge en hjulbolt, i forsøget på
hjulskifte, bør du nok få proffessionel hjælp!

Thore

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-07 18:40

Peter skriver:

> Jeg har forsøgt at skifte dæk på min bil, og er i den forbindelse kommet til
> at ødelægge gevindet i hjulbolten.

Hvordan gør man det ?

> Det resulterer så i, at nøglen bare drejer med rundt. Hvordan skal jeg nu få
> det dæk af igen?

Tager de 3 andre bolte ud, hiver udad i fælgen samtidig med at du løsner
den sidste bolt.

Alternativet er at bore den ud.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter

Dato : 25-07-07 18:52

> Peter skriver:

> Hvordan gør man det ?

Ved at dreje til... Det kunne bolten ikke holde til

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-07 18:58

Peter skriver:

> Ved at dreje til... Det kunne bolten ikke holde til

Da du skulle spænde dem fast ?

Du skal vidst lære lidt om moment og fastspænding af fælge......

Fra : Peter

Dato : 25-07-07 19:09

> Peter skriver:

> Da du skulle spænde dem fast ?
>
> Du skal vidst lære lidt om moment og fastspænding af fælge......

Det skete ved afspænding

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-07-07 19:21

"Peter" <findes@ikke.fk> skrev i en meddelelse

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:46A78F18.B431C451@du.kan.finde.den...

> Det skete ved afspænding

Jeg ville finde en smed som evt. kunne svejse en møtrik på bolten.
Derefter ville jeg forsøge at skrue den ud.
Det koster naturligvis en hjulbolt, men det er vistr billigt sluppet.
Hvis det ikke er muligt pga af fælgen, ville jeg få boret skidtet ud.

Har selv prøvet det samme som dig, da hjulnøglen smuttede af lige midt i det
seje træk. Det gik dog alligevel og Ford leverede en ny møtrik.

Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-07 19:27

Peter skriver:

> Det skete ved afspænding

Fy for fasan. De dæk var spændt hårdt......

Og det er kun bolten det er galt med ?

Fra : Peter

Dato : 25-07-07 19:33

> Peter skriver:

> Og det er kun bolten det er galt med ?

Hvad tænker du på?

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 25-07-07 20:27

Det er lidt svært at tyde, men jeg går ud fra at det er
bolthovedet(sekskanten) og ikke gevindet der er i stykker?
Hvis det passer,går jeg derfor ud fra at du forsøgte at skrue den af med en
12 kantet (stjerne) top og den så smuttede rundt på toppen?
Hvis mine antagelser er rigtige kan du nok med lidt held banke en god
sekskantet top ind over resterne af det ødelagte bolthoved og derefter skrue
den af,almindeligt.

Morale:
Brug kvalitetsværktøj og brug det rigtig..(-:
Mvh
Rasmus H

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-07 23:05

Peter skriver:

> Hvad tænker du på?

Om du har ødelagt gevindet i selve anlægsfladen hvor du spænder bolten
ind i, eller om det kun er gevindet på bolten du har smadret.

Jo flere oplysninger du kommer med, jo lettere er det at hjælpe....

Fra : Martin Bak

Dato : 25-07-07 23:15

"Peter" <findes@ikke.fk> skrev i en meddelelse

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:46A78F18.B431C451@du.kan.finde.den...

> Det skete ved afspænding

Du skriver i dit første indlæg at du desværre har fået ødelagt gevinnet på
bolten. Det kan man ikke ved afspænding. Ikke hvis man drejer den rigtige
vej, anyway. Du kan ødelægge sekskanten eller knække bolten. Nu er vi nødt
til at vide hvad det er der er sket for dig.
Hvis du sætter værktøj på bolten, drejer den så med rundt? Hvis du tager
alle andre bolte ud, sidder hjulet så løst? Er bolten starm at dreje? -Kan
den overhovedet dreje?

Du må forklare dig mere præcist.

Du har fortalt at gevinnet på bolten er smadret. Det hænger ikke sammen med
en situation hvor du skal løsne bolten.

Martin

Fra : Hans

Dato : 25-07-07 19:02

On 2007-07-25 19:52:05 +0200, "Peter" <findes@ikke.fk> said:

> Ved at dreje til... Det kunne bolten ikke holde til

Har du været oppe at stå nøglen?

--
Hans Mouridsen