Råd vedr. Peugeot 205.
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-07-07 09:55

Jeg er ved at overveje en 205'er 1,8 diesel fra '87, og vil i den
forbindelse gerne vide, hvor den model har sine svage sider, bl.a. med
hensyn til rustangreb, men også hvilke andre ting, jeg skal kigge efter
på den. Er der f.eks. typiske el-fejl, vil det være en god ting at vide
hvor man skel kigge, og også hvor den typisk bliver angrebet af rust. Er
der nogen bestemte måtter, der lige skal løftes, eller fjernes for at
finde rusten i sådan en model. Andre erfaringer med valgte model er også
velkomne.

Jesper

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-07-07 11:14

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> der nogen bestemte måtter, der lige skal løftes, eller fjernes for at
> finde rusten i sådan en model. Andre erfaringer med valgte model er også

Der står lidt på http://hispeed.dk/205.html
Man skal naturligvis lige se bort fra det der har med benzinmotorer at
gøre.

Jeg overvejer også en 205 diesel, så håber ikke det gør noget at jeg
spørger i din tråd?

Jeg har tidligere læst, at man godt kan smide en dieselmotor i en som
før var med benzinmotor uden at skulle betale afgift eller andet (den
skal selvfølgelig synes med det) - gælder det stadig?
Kan man bytte til dieselmotor i alle 205'ere, eller er der noget der
ikke passer sammen?

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-07-07 11:39

> [...]
> skal selvfølgelig synes med det) - gælder det stadig?
> Kan man bytte til dieselmotor i alle 205'ere, eller er der noget der

Det er en større operation at skifte en diesel ud med en benzin, og jeg
tror bestemt ikke, man bare kan lægge den i, og få den synet, uden der
kommer en eller anden afgift på den. Jeg er ikke sikker på det, men det
skulle absolut ikke undre mig. Hvis det kan lade sig gøre, så få en
1,9'er i uden turbo. Jeg har hørt, at den er næsten umulig at slå ihjel,
når man passer den med olie, og alm. vedligehold.

Jesper

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-07-07 13:10

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i uden turbo. Jeg har hørt, at den er næsten umulig at slå ihjel, når man
> passer den med olie, og alm. vedligehold.

Du må gerne bytte rundt på benzin/diesel. Sålænge effekten ikke overstiger
20% skal der ikke svares afgift.

- Martin

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-07-07 13:52

Jesper Jacobsen wrote:

> Det er en større operation at skifte en diesel ud med en benzin

Jeg har en mekaniker i familien, og han ordner bil bare jeg betaler
reservedelene, og jeg ordner computerproblemer for ham+kone+børn.

> og jeg
> tror bestemt ikke, man bare kan lægge den i, og få den synet, uden der
> kommer en eller anden afgift på den. Jeg er ikke sikker på det, men det
> skulle absolut ikke undre mig.

Det var lovligt i 2003 ifølge denne tråd:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/edc6116868a2b1a8/f1996e0cd6288a80?lnk=st&q=udskifte+dieselmotor&rnum=5#f1996e0cd6288a80

Jeg fandt forøvrigt dig i en diskussion om samme emne i 2004:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/4026df44fe4806a2/e4c938fe2759885e?lnk=st&q=benzin+dieselmotor&rnum=56#e4c938fe2759885e

Linket til Skat's hjemmeside skulle rettes lidt:
http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=110568

> Hvis det kan lade sig gøre, så få en
> 1,9'er i uden turbo. Jeg har hørt, at den er næsten umulig at slå ihjel,
> når man passer den med olie, og alm. vedligehold.

Jo tak, det var da værd at overveje.