On 17 Jul., 09:42, ERLO <lo...@get2net.dk> wrote:
> TBJ skrev:
>
>
>
> > "ERLO" <lo...@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> >news:xOGmi.26$Vz.18@news.get2net.dk...
> >> Hej
> >> er der nogen som kan fortælle, hvordan dette returafgiftsystem virker?
>
> >> Problemstillingen er at når man reeksporterer en gammel bil, der har kørt
> >> her i landet i en årrække - jeg har hørt om en Mercedessagen, hvor en mand
> >> kun kunne få 600.000 tilbage og hvor forhåndsvurderingen var 1.600..000,-
> >> kr. - kan man få penge tilbage.
>
> >> At den gamle Mercedes kan udløse en tilbage betaling er forståeligt. Men
> >> nu har jeg to gange set,( på svenske hjemmesider,) at biler var stillet
> >> til salg med danska papper. Den ene var en Volvo 440/92 5.000,- Sv.Kr og
> >> den anden var en Suzuki Alto/95 til 4.000,- Sv.Kr.
> >> Ved en forespørgsel til den ene sælger blev der svaret at bilen ikke mere
> >> måtte komme til Danmark da den var eksporteret og den resterende
> >> registreringsafgift var "løftet af" og hvis bilen igen skulle køre i
> >> Danmark skulle der betales ny registreringsafgift.
>
> >> Nu spørger jeg: Er det rigtigt at man kan hente afgift tilbage på en
> >> nedslidt femten år gammel bil??
> >> I princippet kan en svensker, som arbejder her i landet, tage "ekstra
> >> løntilskud med hjem hver aften.
>
> >> For mig at se er det affaldseksport i stil med "Flyveasken" eller de gamle
> >> DSB-færger.
>
> > Du kan i princippet exportere alle biler. MEN det beløb du får retur er det
> > samme, som du ville få, hvis du skulle IMPORTERET samme bil, dog minus 15%.
> > Der er så et par detajler i den sammenhæng: Du skal betale 180 kr til SKAT,
> > for de beregner bilens afgift. Fra den faktisk bliver ført ud af landet, går
> > der mindst 2 måneder før du få penge. I skrivende stund har jeg endnu ikke
> > set penge for 2 biler jeg har sendt ud for 2½ måned siden. Der er et
> > mindste-beløb på 7500,- Det vil sige at hvis afgiften til udbetaling er
> > mindre end 7500,- bliver der udbetalt NUL kroner.
> > Når du udfører, skal der være FAKTURA (det er nyt, for at forhindre private
> > i at gøre det, tror jeg) regning er ikke godt nok. Så du SKAL enten være
> > forhandler eller sælge til forhandler for at få afgiften. Og sidst men ikke
> > mindst: bilen skal være i "syn-bar" tilstand. I praksis betyder det at bilen
> > ikke må være indkaldt til syn (over sidste synsdato), OG at hvis den bliver
> > indkaldt til toldsyn, at de kan nægte at exportere den, men tværtimod kræve
> > den synet her og nu (hvis den er i dårlig stand). Jeg ved ikke hvor mange af
> > de biler der bliver eksporteret, der bliver tjekket i toldsyn. Jeg har sendt
> > 10 biler ud og 2 af dem har været fremstillet i toldsyn.
>
> > Mvh Tommy
>
> Tak
> for informationen.
> Jeg har godt nok hørt at der er KÆMPE-køer hos TOLD, der hvor
> behandlingen foregår.
> Men at eksportere en gammel Suzuki Alto/95 ??
>
> Det må være utroligt hårdt for vores fælles STATSKASSE at udbetale penge
> som er brugt og tænk op til 20 år efter første toldbehandling ( det er
> der ikke mange handlende som tilbyder
.
>
> Nu mangler vi bare at få offentlighed vedrørende hvor meget der er
> betalt henholdsvis udbetalt på gamle biler.
>
> Adressen på PDF-filen om dette emne er det muligt at få adressen?
>
> Mvh.
> ERLO
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=152956
http://www.skat.dk/Blanketter/21044.pdf
...well jeg prøver alligevel :)
vh.
Flemming