|
| BIO 95 - farlig for bilen ! Fra : Ukendt |
Dato : 14-07-07 09:07 |
|
Jep, vi tar' lige en hurtig:
Bio95 er jo benzin med sprit i.
Dette kan ikke være sund for bilen,
da sprit æder pakninger og er hård
ved ventiler osv.
Alligevel tanker danskerne dette latterlige
brændstof ?
Ford og SAAB har med succes solgt
masser af disse multifuel biler i sverige.
Disse modeller er også forberedt på spritkørsel...
Ændrede pakninger osv som tåler sprittens opløsende effekt.
Jeg fortsætter med Dynamic.
Tør du købe spritholdig brændstof ?
| |
MikLarsen@gmail.com (14-07-2007)
| Kommentar Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 14-07-07 10:15 |
|
On 14 Jul., 10:06, "Egue" <-> wrote:
> Jep, vi tar' lige en hurtig:
>
> Bio95 er jo benzin med sprit i.
>
> Dette kan ikke være sund for bilen,
> da sprit æder pakninger og er hård
> ved ventiler osv.
>
> Alligevel tanker danskerne dette latterlige
> brændstof ?
>
> Ford og SAAB har med succes solgt
> masser af disse multifuel biler i sverige.
>
> Disse modeller er også forberedt på spritkørsel...
> Ændrede pakninger osv som tåler sprittens opløsende effekt.
>
> Jeg fortsætter med Dynamic.
> Tør du købe spritholdig brændstof ?
Kan du dokumenter at det er skadeligt for bilen?
Mikael
| |
Tom (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 14-07-07 10:26 |
|
<MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1184404479.234314.96890@d55g2000hsg.googlegroups.com...
On 14 Jul., 10:06, "Egue" <-> wrote:
> Jep, vi tar' lige en hurtig:
>
> Bio95 er jo benzin med sprit i.
>
> Dette kan ikke være sund for bilen,
> da sprit æder pakninger og er hård
> ved ventiler osv.
>
> Alligevel tanker danskerne dette latterlige
> brændstof ?
>
> Ford og SAAB har med succes solgt
> masser af disse multifuel biler i sverige.
>
> Disse modeller er også forberedt på spritkørsel...
> Ændrede pakninger osv som tåler sprittens opløsende effekt.
>
> Jeg fortsætter med Dynamic.
> Tør du købe spritholdig brændstof ?
Kan du dokumenter at det er skadeligt for bilen?
Mikael
--------------------------------------------------------------------------
http://forlagetdeluxe.net.dynamicweb.dk/Default.aspx?ID=2&M=News&PID=103&NewsID=596
--
Tom
| |
Niels Bengaard (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 14-07-07 10:27 |
|
> Jep, vi tar' lige en hurtig:
>
> Bio95 er jo benzin med sprit i.
>
> Dette kan ikke være sund for bilen,
> da sprit æder pakninger og er hård
> ved ventiler osv.
>
> Alligevel tanker danskerne dette latterlige
> brændstof ?
>
> Ford og SAAB har med succes solgt
> masser af disse multifuel biler i sverige.
>
> Disse modeller er også forberedt på spritkørsel...
> Ændrede pakninger osv som tåler sprittens opløsende effekt.
>
> Jeg fortsætter med Dynamic.
> Tør du købe spritholdig brændstof ?
Min bil har sgu ingen problemer med det. Statoil står da også inde for
produktet, hvis nogen skulle få problemer.
Det er 5% sprit vi talker om, ikke mere. Hvis du har dokumentation så link
til den.
Mvh Niels
| |
Ukendt (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-07-07 20:27 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
news:f7a4t8$2ojo$1@newsbin.cybercity.dk...
> Min bil har sgu ingen problemer med det. Statoil står da også inde for
> produktet, hvis nogen skulle få problemer.
> Det er 5% sprit vi talker om, ikke mere. Hvis du har dokumentation så link
> til den.
Præcis.
Jeg fik startet debatten og vi kan da godt udvidde den.
De 5% er 5%.
5% er dermed, set i forhold til almindelig benzin,
5% mere 'farligt' eller 'usundt' om man vil.
5% over tid æder din motor.
Sådan i teorien, men praksis kommer
helt sikkert også med de 5% hen ad vejen.
Så hvorfor hælde noget på sin bil som
faktisk er skadelig, omend kun ganske lidt ?
| |
MikLarsen@gmail.com (14-07-2007)
| Kommentar Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 14-07-07 10:32 |
|
On 14 Jul., 11:25, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
> <MikLar...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1184404479.234314.96890@d55g2000hsg.googlegroups.com...
> On 14 Jul., 10:06, "Egue" <-> wrote:
>
>
>
>
>
> > Jep, vi tar' lige en hurtig:
>
> > Bio95 er jo benzin med sprit i.
>
> > Dette kan ikke være sund for bilen,
> > da sprit æder pakninger og er hård
> > ved ventiler osv.
>
> > Alligevel tanker danskerne dette latterlige
> > brændstof ?
>
> > Ford og SAAB har med succes solgt
> > masser af disse multifuel biler i sverige.
>
> > Disse modeller er også forberedt på spritkørsel...
> > Ændrede pakninger osv som tåler sprittens opløsende effekt.
>
> > Jeg fortsætter med Dynamic.
> > Tør du købe spritholdig brændstof ?
>
> Kan du dokumenter at det er skadeligt for bilen?
>
> Mikael
>
> -------------------------------------------------------------------------- http://forlagetdeluxe.net.dynamicweb.dk/Default.aspx?ID=2&M=News&PID=...
>
> --
> Tom- Skjul tekst i anførselstegn -
Som jeg læser det står der at det der sælges i Sverige kræver særlige
motorere. Der står da ingen steder at det er skadeligt.
Mikael
| |
Martin Johansen [600~ (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 14-07-07 11:44 |
|
>Som jeg læser det står der at det der sælges i Sverige kræver særlige
>motorere. Der står da ingen steder at det er skadeligt.
Som jeg opfatter dansk, så er "kravet om særlige motorer" lig med det
samme som, at det er skadeligt at bruge på de eksisterende ;)
Men om det er sådan ved jeg ikke.. men det er det jeg sætter
lighedstegn mellem.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Niels Bengaard (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 14-07-07 12:03 |
|
>>Som jeg læser det står der at det der sælges i Sverige kræver særlige
>>motorere. Der står da ingen steder at det er skadeligt.
>
> Som jeg opfatter dansk, så er "kravet om særlige motorer" lig med det
> samme som, at det er skadeligt at bruge på de eksisterende ;)
>
> Men om det er sådan ved jeg ikke.. men det er det jeg sætter
> lighedstegn mellem.
Det er E85 der tales om, altså 85% sprit, ikke det danske med 5% sprit.
Mvh Niels
| |
Martin Johansen [600~ (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 14-07-07 12:18 |
|
>Det er E85 der tales om, altså 85% sprit, ikke det danske med 5% sprit.
Ja ?
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Leon Hulstroem (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 14-07-07 13:06 |
|
>>Det er E85 der tales om, altså 85% sprit, ikke det danske med 5% sprit.
>
> Ja ?
Min Carisma GDI kørte fantastisk på Bio 95 der var en mærkbar forskel.
Roligere motorgang og bedre speederresponce. Og så brænder det meget renere,
det er noget en GDI'er godt kan li'.
Driftøkonimien var så nært det samme, at det ikke kunne regnes ud, for så
skulle jeg til at regne på hvor mange koldstarter, km-bykørsel osv...
-Leon
| |
N/A (14-07-2007)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 14-07-07 13:23 |
|
| |
Niels Bengaard (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 14-07-07 13:23 |
|
>> Som jeg læser det står der at det der sælges i Sverige kræver særlige
>> motorere. Der står da ingen steder at det er skadeligt.
>
> Hvordan er det nu fanden læser biblen?
>
> Der står:
> "til gengæld kræver den så særlige motorer, der kan tackle bioethanolens
> evne til at udtørre for eksempel pakninger i motoren."
>
> Altså "særlige motorer", dvs. at almindelige motorer får problemer.
> "udtørre pakninger" dvs, at brændstofsystemet har fare for at blive utæt.
>
> Men du mener måske, at der ikke er skadelig, men almindelig
> vedligeholdelse man må tage med ved brug af biobrændstof
Lad mig gætte på han mener, at når der nu kræves en særlig motor for at køre
E85, så er den særlige motor bygget til at kunne holde til det. Man kan ikke
hælde E85 på en normal bil, ikke så meget pga. pakningerne, men mere fordi
indsprøjtning og tænding skal justeres til det. Der skal sprøjtes 40% mere
E85 ind end benzin for at opnå samme effekt.
Mvh Niels
| |
Martin Johansen [600~ (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 14-07-07 14:17 |
|
>Altså "særlige motorer", dvs. at almindelige motorer får problemer.
>"udtørre pakninger" dvs, at brændstofsystemet har fare for at blive utæt.
Sådan forstår jeg det også..
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Niels Bengaard (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 14-07-07 14:27 |
|
>>Altså "særlige motorer", dvs. at almindelige motorer får problemer.
>>"udtørre pakninger" dvs, at brændstofsystemet har fare for at blive utæt.
>
> Sådan forstår jeg det også..
Som jeg skrev, en almindelig motor kan ikke køre på E85, du kunne lige så
godt hælde diesel i tanken.
Og det er ikke pga. pakningerne, men pga. brændstoffet er så meget
anderledes end benzin i egenskaber.
Så man kan kun køre E85 på en særlig motor, og den særlige motor har
naturligvis også de særlige pakninger.
Mvh Niels
| |
Martin Johansen [600~ (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 14-07-07 14:34 |
|
>Som jeg skrev, en almindelig motor kan ikke køre på E85, du kunne lige så
>godt hælde diesel i tanken.
Jeg tør godt vædde med, at diesel er mere skadeligt en E85 -
ihvertfald på en SAAB :)
>Og det er ikke pga. pakningerne, men pga. brændstoffet er så meget
>anderledes end benzin i egenskaber.
>
>Så man kan kun køre E85 på en særlig motor, og den særlige motor har
>naturligvis også de særlige pakninger.
Prøv, at læse hvad Michael skriver. Du og jeg er ikke uenige.. men
prøv, at læse hans tekst igen.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Niels Bengaard (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 14-07-07 14:47 |
|
>>Som jeg skrev, en almindelig motor kan ikke køre på E85, du kunne lige så
>>godt hælde diesel i tanken.
>
> Jeg tør godt vædde med, at diesel er mere skadeligt en E85 -
> ihvertfald på en SAAB :)
>
>>Og det er ikke pga. pakningerne, men pga. brændstoffet er så meget
>>anderledes end benzin i egenskaber.
>>
>>Så man kan kun køre E85 på en særlig motor, og den særlige motor har
>>naturligvis også de særlige pakninger.
>
> Prøv, at læse hvad Michael skriver. Du og jeg er ikke uenige.. men
> prøv, at læse hans tekst igen.
Jeg læser det Michael skriver således, at det kræver en særlig motor og det
er ikke skadeligt, underforstået for den særlige motor.
Mvh Niels
| |
Martin Johansen [600~ (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 14-07-07 15:37 |
|
>Jeg læser det Michael skriver således, at det kræver en særlig motor og det
>er ikke skadeligt, underforstået for den særlige motor.
Jeg læser det som, at det kræver en særlig motor, men ikke er
skadeligt for de normale...
Hvorfor kræver det så en særlig motor hvis det ikke er skadeligt? Som
Møller også er inde og påpege..
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
BJ (14-07-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 14-07-07 15:46 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:vqnh93huf3q1c81sesfavotd2d49bhqvmp@4ax.com...
>
>>Jeg læser det Michael skriver således, at det kræver en særlig motor og
>>det
>>er ikke skadeligt, underforstået for den særlige motor.
>
> Jeg læser det som, at det kræver en særlig motor, men ikke er
> skadeligt for de normale...
>
> Hvorfor kræver det så en særlig motor hvis det ikke er skadeligt? Som
> Møller også er inde og påpege..
Jeg læser det ikke som en særlig motor, men at noget skal være særligt.
Jeg er sikker på BSR i Sverige ikke lægger en anden motor i en Saab 9.3 Aero
men skifter nogen dele ud i brændstofsystemet og garanteret modificerer
motorstyringen.
http://sv.bsrab.se/products/t1160/
Mon ikke de også kommer med et til Volvo?
mvh
Bjørn J.
| |
Niels Bengaard (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 14-07-07 22:02 |
|
>>>Jeg læser det Michael skriver således, at det kræver en særlig motor og
>>>det
>>>er ikke skadeligt, underforstået for den særlige motor.
>>
>> Jeg læser det som, at det kræver en særlig motor, men ikke er
>> skadeligt for de normale...
>>
>> Hvorfor kræver det så en særlig motor hvis det ikke er skadeligt? Som
>> Møller også er inde og påpege..
>
> Jeg læser det ikke som en særlig motor, men at noget skal være særligt.
>
> Jeg er sikker på BSR i Sverige ikke lægger en anden motor i en Saab 9.3
> Aero men skifter nogen dele ud i brændstofsystemet og garanteret
> modificerer motorstyringen.
>
> http://sv.bsrab.se/products/t1160/
>
> Mon ikke de også kommer med et til Volvo?
>
> mvh
> Bjørn J.
Den nye S40/V50 fås som flexifuel til E85 i hvert fald på det svenske
marked.
Mvh Niels
| |
BJ (14-07-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 14-07-07 22:26 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
news:f7bdjd$7kd$1@newsbin.cybercity.dk...
KLIP
>> http://sv.bsrab.se/products/t1160/
>>
>> Mon ikke de også kommer med et til Volvo?
> Den nye S40/V50 fås som flexifuel til E85 i hvert fald på det svenske
> marked.
Saab sælger jo også ab fabrik E85-duelige biler.
Det er mere interessant om eks. BSR kommer med tilsvarende ombygningstilbud
til "gamle" Volvo-biler.
E85 kan jo købes i Tyskland og Holland.
mvh
Bjørn J.
| |
Henrik B. (27-07-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 27-07-07 09:28 |
|
"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46993f4e$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er mere interessant om eks. BSR kommer med tilsvarende
> ombygningstilbud til "gamle" Volvo-biler.
Det kan du æde din gamle hat på, at de gør. Jeg fik en snak med dem, for 1,5
måned siden omkring emnet. Da jeg hentede mit Steg3. De mangler stort set
bare de svneske myndigheders godkendelse, for at må foretage
modifikationerne.
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Hr. Jensen (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 14-07-07 12:44 |
|
On Sat, 14 Jul 2007 10:06:51 +0200 "Egue" <-> sent the following smoke
signals:
>Tør du købe spritholdig brændstof ?
Ja.
5% sprit er lige så skadeligt for motoren, som TEC2000 er gavnligt..
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
Ukendt (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-07-07 20:28 |
|
"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
news:gmdh931j6iv5tm73n41v7618o7v20muon8@4ax.com...
> On Sat, 14 Jul 2007 10:06:51 +0200 "Egue" <-> sent the following smoke
> signals:
>
>>Tør du købe spritholdig brændstof ?
>
> Ja.
>
> 5% sprit er lige så skadeligt for motoren, som TEC2000 er gavnligt..
Nu er der den forskel, at Tec2000 lader sig blande
med den alm. olie.
Det gør de 5% sprit sikkert også, men det er bevist,
sprit er uheldigt i flertallet af dagens vognpark...
| |
Brian Søgaard (15-07-2007)
| Kommentar Fra : Brian Søgaard |
Dato : 15-07-07 20:05 |
|
Egue skrev:
> men det er bevist,
> sprit er uheldigt i flertallet af dagens vognpark...
>
Link til din påstand?
--
Brian
....fat people are harder to kidnap
| |
Ukendt (15-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-07-07 20:56 |
|
"Brian Søgaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:469a6fc8$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Egue skrev:
>> men det er bevist,
>> sprit er uheldigt i flertallet af dagens vognpark...
> Link til din påstand?
Det er ikke noget jeg påstår.
Men sådan er det, da de biler
som skal køre med ethanol i tanken
får lavet pakninger mv. af et materiale
som kan tåle det.
Derfor er det skadeligt, medmindre
man har en bil, som er 'forberedt'
på den type brændstof.
Og så er det ligemeget, om det
kun er 5% eller 85%.
For ethanol er ethanol.
| |
Ukendt (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-07-07 13:34 |
|
Egue wrote:
>
> Disse modeller er også forberedt på spritkørsel...
Hehe... det er min da også... især i weekenden
/Kim
| |
Ukendt (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-07-07 13:38 |
|
On Sat, 14 Jul 2007 10:06:51 +0200, "Egue" <-> wrote:
>Jep, vi tar' lige en hurtig:
>
>Bio95 er jo benzin med sprit i.
>
>Dette kan ikke være sund for bilen,
>da sprit æder pakninger og er hård
>ved ventiler osv.
>
>Alligevel tanker danskerne dette latterlige
>brændstof ?
>
>Ford og SAAB har med succes solgt
>masser af disse multifuel biler i sverige.
>
>Disse modeller er også forberedt på spritkørsel...
>Ændrede pakninger osv som tåler sprittens opløsende effekt.
>
>Jeg fortsætter med Dynamic.
>Tør du købe spritholdig brændstof ?
>
Den smule (5%) der er i er der åbenbart ingen problemer med. Hvad der
skal gøres ved skift til E85, som er 85% ethanol (juhuu - hente
lørdagsbranderten i benzintanken ved jeg ikke præcist. Men et gæt
er pakninger, justering af indsprøjtning osv. Formodentlig en
omstilling i stil med med "gamle dage", da vi var mange med "gas i
røven"
Eftersom der er en del mere elektronik i bilerne i dag end tilbage i
70'erne er det meste formodentlig et spørgsmål om software og evt.
ændring af kompression.
Eftersom multifuel-bilerne kan køre på ren benzin må det være et
spørgsmål om ændring af software og brug af andre pakninger.
Det mest latterlige ved Bio95 er rekvalmerne ) Men jeg kører ikke
på den slags
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Mogens (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 14-07-07 14:25 |
|
"Egue" <-> skrev i en meddelelse
news:46988416$0$2714$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Bio95 er jo benzin med sprit i.
> Tør du købe spritholdig brændstof ?
Jow jow - har prøvet det i mangel af bedre (oktan 98 i Nordvestjylland)
> Ford og SAAB har med succes solgt masser af disse multifuel biler i
> Sverige.
Nope - dette er ifm. E85. Noget ganske andet brændstof !
| |
Ukendt (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 14-07-07 20:34 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
news:694mi.4113$ZA.1869@newsb.telia.net...
> "Egue" <-> skrev i en meddelelse
>> Ford og SAAB har med succes solgt masser af disse multifuel biler i
>> Sverige.
>
> Nope - dette er ifm. E85. Noget ganske andet brændstof !
Jeg nævte også, de med succes havde solgt mange
af disse multifuel biler i sverige.
Ikke at de nøjedes med 5% blandet i,
blot bilerne kunne tåle at køre både alm.
og '85' benzinen.
http://www.qxo.dk/fordfocusflexifuel.htm
| |
Klaus D: Mikkelsen (14-07-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D: Mikkelsen |
Dato : 14-07-07 20:41 |
|
Egue skriver:
>
> Bio95 er jo benzin med sprit i.
Ja
> Dette kan ikke være sund for bilen,
> da sprit æder pakninger og er hård
> ved ventiler osv.
Aha, jeg formoder at du aldrig bruger kaburatorspirt ?
> Alligevel tanker danskerne dette latterlige
> brændstof ?
Enig, det er totalt latterigt at det kun er 5% ethanol der er i.
> Ford og SAAB har med succes solgt
> masser af disse multifuel biler i sverige.
Til Ethanolbaseret brændstof, ikke "benzin med kaburatorsprit i"
> Tør du købe spritholdig brændstof ?
Fås ikke til min bil (endnu).
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
MikLarsen@gmail.com (15-07-2007)
| Kommentar Fra : MikLarsen@gmail.com |
Dato : 15-07-07 20:44 |
|
On 14 Jul., 14:03, Møller <M...@g2net.dk> wrote:
> MikLar...@gmail.com skrev:
>
>
>
> > Som jeg læser det står der at det der sælges i Sverige kræver særlige
> > motorere. Der står da ingen steder at det er skadeligt.
>
> Hvordan er det nu fanden læser biblen?
>
> Der står:
> "til gengæld kræver den så særlige motorer, der kan tackle bioethanolens
> evne til at udtørre for eksempel pakninger i motoren."
>
> Altså "særlige motorer", dvs. at almindelige motorer får problemer.
> "udtørre pakninger" dvs, at brændstofsystemet har fare for at blive utæt.
>
> Men du mener måske, at der ikke er skadelig, men almindelig vedligeholdelse
> man må tage med ved brug af biobrændstof
>
> Møller
Godt så! Nu vil jeg formulere mig lidt mere klart.
Som jeg læser det, er det kun det svenske E85 der er skadeligt på en
almindelig motor.
Jeg vil nu udpensle det_jeg_læser.
" , der derved opnår de samme egenskaber som almindelig benzin." Det
er den benzin som kan købes i Danmark.
"Det er en modsætning til den mere rene svenske løsning, E85, hvor 85
pct. af brændstoffet kommer fra plantefibre - til gengæld kræver den
så særlige motorer, der kan tackle bioethanolens evne til at udtørre
for eksempel pakninger i motoren."
Her læser jeg denne sætning "til gengæld kræver den så særlige
motorer" her er det den svenske version E85 der er tale om.
Jeg sammen fatter nu. "Navnet er opstået, fordi Statoil tilfører fem
pct. ren bioethanol til benzinen" Her er det den danske og nu kommer
"Det er en modsætning til den mere rene svenske løsning, E85" og så
kommer det.."til gengæld kræver den så særlige motorer"
Hvis jeg selv skulle have skrevet det, havde det set sådan ud.
"Det er en modsætning til den mere rene svenske løsning, E85, hvor 85
pct. af brændstoffet kommer fra plantefibre, som kræver særlige
motorer, der kan tackle bioethanolens evne til at udtørre for eksempel
pakninger i motoren."
Er I nu forvirret på et højere plan, eller står det mere klart at jeg
ikke kan se nogen steder i den omtalte tekst at Statoils biobenzin i
DK er skadeligt for en almindelig benzinmotor.
Mikael
| |
|
|