BMW 1 serie, køreegenskaber?
Fra : peter

Dato : 12-07-07 15:09

Nogle, der har prøvet både BMW 1 serie og 3 serien? Kan 1 serien
betragtes som en 3 serien med mindre plads og til en lavere pris eller
er det snarere en meget dyr "WV Golf"? (Som om den ikke var dyr nok i
forvejen).
Mvh og på forhånd tak for svarene!

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 12-07-07 20:21

> [...]
> betragtes som en 3 serien med mindre plads og til en lavere pris eller
> er det snarere en meget dyr "WV Golf"? (Som om den ikke var dyr nok i

Jeg har ikke prøvet 3-serien, men jeg har købt en 1-serie for 1½ måned siden
(den opdaterede udgave) og jeg syntes den kører bedre end de andre biler jeg
har prøvet i den størrelse. Det er sådan en bil jeg kører en omvej i bare
fordi den styrer og trækker rigtig godt

Jeg købte en diesel, og så er prisforskellen på sådan en, og en golf ikke
ret stor.
den har en listepris på 357k nu (118d) og 118i er 1900 kr billigere. Hvis
jeg ikke husker helt forkert koster en golf 2,0 tdi med 140 hk 348k, og så
skal man have en dk-pakke (?) eller noget i den stil i, til 10k(?) for at få
aircon med, så det er stort set samme pris. og så er det stadig en larmende
pumpe-dyse diesel i stedet for common-rail

Men med benzin-motor er en 1'er noget dyrere end de andre i klassen.
Jeg prøvede også en 118i, og der er godt nok stor forskel på følelsen af
power i diesel og benzin....benzineren skal piskes noget mere, og der kommer
aldrig det der ryk når man træder speederen ned, som dieselen giver...den er
også ca lige så hurtig på 80-120 som 120i er
Jacob Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-07 21:27

Jacob Pedersen skriver:

> [...]
> skal man have en dk-pakke (?) eller noget i den stil i, til 10k(?) for at få
> aircon med, så det er stort set samme pris.

En golf er øgså en støøre bil, hvis du ser på kabineplads.... Der er en
3'er og en Golf at sammenligne.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 08:54

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> En golf er øgså en støøre bil, hvis du ser på kabineplads.... Der er
> en 3'er og en Golf at sammenligne.

Ja, men der hører sammenligningen vist også op

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-07-07 18:36

Kim Frederiksen skriver:

> Ja, men der hører sammenligningen vist også op

Ja......

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 12-07-07 20:36

> [...]
> betragtes som en 3 serien med mindre plads og til en lavere pris eller
> er det snarere en meget dyr "WV Golf"? (Som om den ikke var dyr nok i

Har ikke prøvet 3eren, men at sammenligne 1eren og en gålf er som at
sammenligne en havelåge og en Ducati. Bimmeren kører bare SÅ godt i
sammenligning med gålfen.

/tue

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-07-07 21:49

> [...]
>betragtes som en 3 serien med mindre plads og til en lavere pris eller

>er det snarere en meget dyr "WV Golf"? (Som om den ikke var dyr nok i

Jeps - jeg endte med at privatlease en 320d... Jeg kiggede også lidt på
118/120d, men da prisforskellen ved leasing udelukkende bestod i hhv. 15 og
25.000 kr's udbetaling, valgte jeg 3'eren. Det er egentligt ikke mit indtryk
at der er frygteligt meget mere plads i 3'eren, men den er noget mere
luksuriøs indeni. Køreegenskaberne er de bedste i klassen (for begge biler)
ifølge alle tests jeg har læst.
Men det er helt sikkert en smagssag - 1'eren føles nok en smule mere sporty,
og motorerne har flere hk. Til gengæld er kabinen et niveau under 3'eren.
Bagsædepladsen er i hvert fald fin i 3'eren, men nogen stor bil er det ikke.
Sammenligner man 3'erens mål med Audi A4, vil man opdage at de er mere eller
mindre nøjagtigt ens - både ude og inde. Du vil sikkert opleve det samme med
1'eren og Golfen.
Personligt kunne jeg aldrig drømme om at købe en Golf. Det er simpelthen for
dyrt for en folkevogn. BMW'en er også svinedyr - men der følger i det
mindste et navn med. Audi ville jeg ikke købe alene af den grund at det
ville nage mig at det var en pyntet VW (sådan lidt groft sagt).
Jeg ved godt at jeg lægger mig ud med halvdelen af gruppen nu - men det er
altså min holdning. Det er ikke fordi jeg har noget specielt imod VW, men
jeg synes de er alt for overvurderede, særligt i DK.

/Kasper Hansen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-07-07 22:28

Kasper Hansen [8270] wrote:

> BMW'en er også svinedyr - men der følger i det mindste et navn med.

Tænker du på værditabet eller egoet? En 3-serie skal man da købe fordi
man kan lide køreegenskaberne, da den har et ret heftigt værditab. Der
er simpelthen ekstremt mange af dem i DK. Men det er en dejlig bil, dog
uden særlig meget plads. Selv turde jeg ikke privatleasing bl.a. af den
årsag at der er risiko for en stor efterregning når standen skal
diskuteres ved afslutning af leasingperioden.

> Audi ville jeg ikke købe alene
> af den grund at det ville nage mig at det var en pyntet VW (sådan
> lidt groft sagt).

Ja, og så er en Skoda bedre bygget end dem begge

Mvh
Steen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 13-07-07 07:39

> Tænker du på værditabet eller egoet? En 3-serie skal man da købe fordi
> man kan lide køreegenskaberne, da den har et ret heftigt værditab. Der
> er simpelthen ekstremt mange af dem i DK. Men det er en dejlig bil, dog

Jeg har valgt den fordi jeg synes den er superfed... Jeg bilder mig ikke ind
at jeg er unik fordi jeg kører i den, for du har ret, der er mange af dem
efterhånden. Økonomien er der regnet på, og det hænger fint sammen.

> uden særlig meget plads. Selv turde jeg ikke privatleasing bl.a. af den
> årsag at der er risiko for en stor efterregning når standen skal
> diskuteres ved afslutning af leasingperioden.

Det har altid været argumentet mod leasing. Men jeg har leaset før, og
frygter det ærligt talt ikke. Iøvrigt har BMW jo ingen interesse i at give
kunderne en dårlig oplevelse over nogle tusinde kroner. Jeg tror hellere de
vil sælge/lease mig en ny bil til den tid. Men det må vi se til den tid...

> Ja, og så er en Skoda bedre bygget end dem begge

Det turde jeg bare ikke skrive ;)

/Kasper Hansen

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 12-07-07 23:19

> Det er egentligt ikke mit indtryk
> at der er frygteligt meget mere plads i 3'eren, men den er noget mere
> luksuriøs indeni.

Der er markant mere plads i 3'eren end i 1'eren. Jeg har prøvet (og
prøvesiddet) begge flere gange og endte med at købe 3'eren - blandt
mange andre ting pga at jeg fandt bagsædepladsen i 1'eren for lille
samtidig med at bagagerummet er mindre end i A3'eren som i forvejen er
lidt småt. Eller sagt på en anden måde i 3'eren kan du fragte vennerne
på langtur - det ville jeg ikke gøre i 1'eren

> Men det er helt sikkert en smagssag - 1'eren føles nok en smule mere sporty,
> og motorerne har flere hk.

Jeg vil sige, at 1'eren jo klart er en mindre bil at smide rundt med,
men til gengæld har den så også mindre støjdæmpning ifølge min
vurdering. Jeg prøvede en 116i og her havde motoren en grim resonans
mellem 2500 og 3500 o/min, som jeg fandt meget forstyrrende - i et
arbejdsområde, som jo bruges mere eller mindre konstant...

> [...]
> mindre nøjagtigt ens - både ude og inde. Du vil sikkert opleve det samme med

Der er mere plads på bagsædet i Golfen end i 1'eren - ligeså med
bagagerummet. Dette hænger naturligt sammen med motorens placering
samt baghjulstrækket. Bagge dele gør bimmeren til en - i mine øjne -
bedre bil, men optager altså plads, hvis den samtidig skal være
kompakt.

> Personligt kunne jeg aldrig drømme om at købe en Golf. Det er simpelthen for
> dyrt for en folkevogn. BMW'en er også svinedyr - men der følger i det
> mindste et navn med.

Ret beset er det vel ikke navnet du betaler mest for ved BMW'en - vel
nærmere køreegenskaberne og måske også kvaliteten samt designet?
Herefter følger der også en masse image med, men det er ikke den mest
markante forskel...

> Audi ville jeg ikke købe alene af den grund at det
> ville nage mig at det var en pyntet VW (sådan lidt groft sagt).

Der skal noget godt pynt til at udgøre den store forskel på f.eks.
Golf V og Audi A3. Jeg har kørt meget i begge, og jeg har svært ved at
se, at de har ret meget til fælles ud over naturligvis knapper og
instrumtering - samt måden at bygge en bil på. Hvor A3'erens undervogn
var stram og sugede sig fast til asfalten var Golfen mere løs i det -
men måske også mere komfortorienteret. Derudover kan nævnes
støjdæmpningen, gearskiftet, koblingen, bremserne/bremsemåden. Også
både det indvendige og udvendige design, som du selv var inde på. Jeg
ved godt, at de er lavet på samme "platform", men dette er åbenbart
langtfra hele bilen.

> Jeg ved godt at jeg lægger mig ud med halvdelen af gruppen nu - men det er
> altså min holdning. Det er ikke fordi jeg har noget specielt imod VW, men
> jeg synes de er alt for overvurderede, særligt i DK.

Ja, de burde nok være en smule billigere...men det skal alle biler i
DK jo

Jacob

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 13-07-07 07:48

> [...]
>lidt småt. Eller sagt på en anden måde i 3'eren kan du fragte vennerne
>på langtur - det ville jeg ikke gøre i 1'eren

Ok - jeg synes ikke at jeg bemærkede så stor forskel. Men du har sikkert
ret. Jeg kommer fra en Fiesta ST, så jeg er ikke vandt til alt den plads.

> [...]
>mellem 2500 og 3500 o/min, som jeg fandt meget forstyrrende - i et
>arbejdsområde, som jo bruges mere eller mindre konstant...

Det vil jeg gerne tro - som sagt er kabinen også mere skrabet. Jeg synes
generelt set at 1'eren er for dyr ved leasing, kontra 3'eren. Men ærligt
talt er 116i vel også bare lavet for at kunne sige "prisen starter ved ....
kr".

> [...]
>samt baghjulstrækket. Bagge dele gør bimmeren til en - i mine øjne -
>bedre bil, men optager altså plads, hvis den samtidig skal være

Helt sikkert... Men derfor skal golfen stadig sammenlignes med 1'eren hvad
angår bilernes klasse. Og ja, den lange snude tager selvfølgelig plads fra
kabinen...

> [...]
>nærmere køreegenskaberne og måske også kvaliteten samt designet?
>Herefter følger der også en masse image med, men det er ikke den mest

Man betaler vel for pakken. Mange vil jo argumentere for at VW og Audi er
lige så god kvalitet.
Men jeg brokker mig ikke - jeg regner da med at købe BMW næste gang også.

> [...]
>både det indvendige og udvendige design, som du selv var inde på. Jeg
>ved godt, at de er lavet på samme "platform", men dette er åbenbart

Jeg har ikke prøvet nogen af dem - men det ville stadig genere mig. Jeg
ville langt hellere have en Skoda så. Så kunne jeg sige at jeg havde en
billig Audi.

>Ja, de burde nok være en smule billigere...men det skal alle biler i
>DK jo

Tja - jeg magter ikke at tage diskussionen om pris/kvalitet og VW...

/Kasper Hansen

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 12-07-07 23:27

> Nogle, der har prøvet både BMW 1 serie og 3 serien? Kan 1 serien
> betragtes som en 3 serien med mindre plads og til en lavere pris eller
> er det snarere en meget dyr "WV Golf"? (Som om den ikke var dyr nok i

Tja, 1'eren og 3'eren har meget til fælles rent konstruktionsmæssigt,
bl.a. hvad angår styretøj, motorplacering og naturligvis også
baghjulstrækket. Så køreegenskaberne vil jeg tro er sammenlignelige
(har prøvet begge, men har ikke kørt 1'eren på grænsen så skal
ikke gøre mig til dommer på dette punkt). Men den er ikke så fuldendt
som 3'eren vil jeg mene, f.eks. med hensyn til støjdæmpning og den der
udefinerbare luksusfornemmelse. Og så er der mindre plads i 1'eren end
i Golfen.

Jacob