Metallak
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-07-07 20:19

Hvad er metallak?

Jeg har hele tiden troet at det var lak der var stærkere end almindelig
lak, - men har fået at vide at det er det ikke.

Mine info er et års tid gamle, så derfor vil jeg godt lige have be- eller
afkræftet ovenstående :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Tom

Dato : 10-07-07 20:24

> [...]
> lak, - men har fået at vide at det er det ikke.
>
> Mine info er et års tid gamle, så derfor vil jeg godt lige have be- eller

Er det på en Ford vi snakker om metallak?

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-07-07 20:26

Tom wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:4693dbc6$0$92938$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Er det på en Ford vi snakker om metallak?

Det var sådan lidt mere generelt. Men nej - da jeg fik info var det i
forbindelse med maling af en VW :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-07 21:49

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Hvad er metallak?

Maling med "metalstumper i" giver et anderledes farvespil end en
ensfavet lak. Farven får efterfølgende en gang klar lak ovenpå og er
dermed stærkere.

> Jeg har hele tiden troet at det var lak der var stærkere end almindelig
> lak, - men har fået at vide at det er det ikke.

I dag får også almindelige farver klar lak ovenpå (det har de vel gjort
i 10 år nu) og de er dermed lige så stærke som "metallak".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-07-07 07:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Maling med "metalstumper i" giver et anderledes farvespil end en
> ensfavet lak. Farven får efterfølgende en gang klar lak ovenpå og er
> dermed stærkere.

Nærmere tykkere. Klarlakken og den ensfarvede er samme type lak - den
ene er ikke stærkere end den anden.

> I dag får også almindelige farver klar lak ovenpå (det har de vel gjort
> i 10 år nu) og de er dermed lige så stærke som "metallak".

Det varierer vist fra mærke til mærke om de får klar lak ovenpå. Men
klarlakken hjælper til at modvirke blegningen af "sarte" farver - der er
vist UV filter i de fleste klarlakker (fedt ord .

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-07-07 21:53

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Hvad er metallak?

Basefarve med sølvflager i (vist lavet af alu) med klarlak over.
Besværligere at reparere end solide (ensfarvede) kulører. Ingen
styrkeforskel, alt andet lige.

--
vh
Torben