Vectra OPC
Fra : Tom

Dato : 10-07-07 16:09

Hej

Var ude og prøve en nyere Vectra OPC i dag. Forventninger var sat i højsædet
med disse data:
2.8 L turbo
255 HK
0-100 på 6,7sek
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=206500972&source=1

Forventningerne var skruet helt op. Jeg fik stukket nøglerne i hånden og
startet bilen. Stille fik jeg listet bilen ud af byen.
Første anke skal være at lyden fra udstødningen var nærmest irriterende at
høre på. Slet ikke den porsche lyd som f.eks Mondeo ST kan komme med. Ved
specielle motoromdrejninger synes jeg lyden var meget generende og alllt for
meget Brian/Remus agtig.
Nå men ude af byen fik jeg så sat bilen i 2. gear og trådte pedalen i
bund.......havde godt nok ventet et kraftigere spark i r*ven når nu det var
med turbo, men jeg må indrømme den trækker ganske pænt alligevel. Men ikke
sådan at man synes det er vildt som i en cossie eller 911.
Motoren skal alligevel have nogle omdrejninger før man kan mærke turboen
tager fat. Når turboen så tager fat, er det ikke bare i et vildt ryk, men
blidt og bestemt.......mens den accelererer sidder man hele tiden og savner
den rå V6 lyd som desværre aldrig rigtig kommer frem.
Ved "pænt store" hastigheder på motorvejen ligger bilen kanon godt. Ikke at
den bare kommer i nærheden af en 911, men alligevel ganske roligt og med
godt styr over vejgrebet. Skulle også prøve et par nedbremsninger fra xxx Km
til 70 stykker.
Her må jeg sige at bilen bremser underligt fordi den tager ikke rigtig fat
før man jokker temmelig hårdt på bremsen, ja man skal faktisk træde så hårdt
på pedalen at man kommer i tvivl om der er vand eller olie på
skiverne......og så pludselig, så tager bremser alligevel fat og får stanset
bilen. Underlig fornemmelse som om den ikke rigtig har styr over bremserne
eller at der er luft i systemet.
Prøvede et par gange at udfordre ESP, men selv om bilen har 255 HK, så kunne
jeg ikke få den til at spinne med ESP frakoblet. Det er bare en underlig
måde hestene kommer på, hvor bundtrækket slet ikke er så overvældende som
man kunne ønske sig.

Mit indtryk af bilen er, at den har en ganske fin motor, men at ikke
ligefrem kan sige at den har et sportsligt islæt over sig. Bilen er frisk,
men ikke rå og heller ikke med sportslige egenskaber.
Min personlige mening er at Opel med denne OPC har lavet en fin bil, men at
der var muligheder for temmelig mange forbedringer. Og sportsvogn det bliver
den aldrig.

--
Tom

Fra : Anders Thorup

Dato : 10-07-07 16:20

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message
>SNIP<

Nu er Vectraen aldrig ment som en sportsvogn, til det er den simpelthen ikke
hidsig nok (den nye OPC har iøvrigt 280Hk, mod de 255Hk tidligere).

Den vildeste model Opel laver(husk nyrebælte) er efter min mening Astra OPC,
med 2,0Turbo og 240Heste. Den har et vrædt "Darth Vader" turbohyl, og er
pænt hård i undervognen. Den reagere prompte på speederen og prøver at
vriste rattet ud af hænderne på dig... absolut en underholdende vogn.

Opel GT er nu også sjov, men virker lidt mere blød og kontrolleret på trods
af de flere kræfter (264heste).

Corsa OPC er også underholdende, men stadig lidt "blød" af en sportsvogn at
være.

Efter min mening er Astra OPC klart den mest sportslige Opel laver.

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-07 16:48

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Var ude og prøve en nyere Vectra OPC i dag.

(Snip)

> [...]
> Min personlige mening er at Opel med denne OPC har lavet en fin bil, men
> at der var muligheder for temmelig mange forbedringer. Og sportsvogn det

Var ude at prøve en Subaru Impreza den anden dag - den er sjov!
Boxermotor med turbo ja - 911 nej, men fed lyd, og den rykker altså meget
fint sån en fætter med firhjulstræk. Undervognen var også tilpas hård til
fare for gebis og lign.

--
/HB

Fra : TDN

Dato : 10-07-07 17:13

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Min personlige mening er at Opel med denne OPC har lavet en fin bil, men
> at der var muligheder for temmelig mange forbedringer. Og sportsvogn det

Prøv at finde Top Gear testen af den. De hev den rundt på banen hvor den
overstyrede så meget at den nærmest kørte ligeud i svingene, jeg har aldrig
set noget lignede i deres test.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 10-07-07 17:34

TDN skrev:
> [...]
> overstyrede så meget at den nærmest kørte ligeud i svingene, jeg har aldrig

Understyrede mener du altså.

Fra : TDN

Dato : 10-07-07 17:38

"Martin Bisgaard Andersen" <martin@mbatech.dk> skrev i en meddelelse

> Understyrede mener du altså.

Ups, ja selvfølgelig.

Mvh
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 10-07-07 17:40

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg har tidligere skrevet herinde om min test af den - sammen med Thomas.
Vi var DYBT skuffede, fordi vi troede, den kunne måle sig med vores gl
Omega 3000 24V. Det kunne den SLET ikke

> Prøv at finde Top Gear testen af den. De hev den rundt på banen hvor den
> overstyrede så meget at den nærmest kørte ligeud i svingene, jeg har
> aldrig set noget lignede i deres test.

Dét klip er simpelthen for morsom - se det !
(hvad er ikke morsom fra den kant)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-07-07 07:54

On 10 Jul., 17:09, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
> [...]
> der var muligheder for temmelig mange forbedringer. Og sportsvogn det bliver

Du får det til at lyde som om OPC står for Old Peoples Car, lidt kan
sådan en OPC vel få trafikpuden til at skøjte rundt på hattehylden?

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 12:26

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

KLIP

At sammenligne en Opel Vectra OPC med en Porsche 911 (basic) er da også helt
hen i vejret..

> Var ude og prøve en nyere Vectra OPC i dag. Forventninger var sat i
> [...]

Pris i D = 40.000 Euro.

Porsche 911:
Heckmotor, 3,6 Liter, 6 Zylinder
Coupé, 2+2 Sitzer
325 PS (239 kW) bei 6.800 1/min
0-100 km/h 5,0 s
Höchstgeschwindigkeit 285 km/h

EUR 79.938,25 inkl. MwSt.

Du skulle da gerne få lidt for en merpris på 40.000 Euro og 70 hk mere...

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 13-07-07 05:31

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Var ude og prøve en nyere Vectra OPC i dag. Forventninger var sat i
> højsædet med disse data: 2.8 L turbo, 255 HK, 0-100 på 6,7sek

Det angiver Opel da ikke for Vectra OPC ?
www.opel.dk/action/infocat?model=0J&cat=Tech&cntryCd=DK&langCd=da&webSiteId=GBPDK#1

Fra : Tom

Dato : 13-07-07 09:04

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Det angiver Opel da ikke for Vectra OPC ?
> www.opel.dk/action/infocat?model=0J&cat=Tech&cntryCd=DK&langCd=da&webSiteId=GBPDK#1

Næh nu du siger det, så er der kun 230 HK og max hastighed på 250....det var
da underligt at de skriver noget andet i Bilbasen ved stort set alle Vectra
OPC.

Jeg skal ikke gøre min klog på hvad der passer.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-07 09:13

> [...]
> Vectra OPC.
>
> Jeg skal ikke gøre min klog på hvad der passer.

Hmm. De skriver "2,8 V6 Turbo (250hk)" i overskriften til dataene, men nede
i dataene står der 230hk for modellen??

--
/HB

Fra : BJ

Dato : 13-07-07 09:14

> [...]
> Vectra OPC.
>
> Jeg skal ikke gøre min klog på hvad der passer.

Det kan også være vanskeligt:

http://www.opel.de/res/download/pdf/0JO_specs.pdf

eller

http://www.opel.de/shop/cars/opc/product/engine/content.act?model=0JO68&.act

mvh
Bjørn J.

Fra : Tom

Dato : 13-07-07 13:59

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan også være vanskeligt:
>
> http://www.opel.de/res/download/pdf/0JO_specs.pdf
>
> eller
>
> http://www.opel.de/shop/cars/opc/product/engine/content.act?model=0JO68&.act

I flg forhandleren så kunne den køre 300 fordi det var hvad speedometeret
gik til.....jeg var ved at flække af grin indvendig, da han sagde det.

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 13-07-07 17:23

Jeg har spurgt Opel DK - alle 3 opgivelser (230, 255 og 280) passer,
fordi det er årgangsbestemt. Jeg spurgte dem så om hvorfor fan de
bruger SÅ gamle data på en officiel web, der må ha' til hensigt at gi'
den rette info til potentielle købere.

En Vectra OPC er iøvrigt den bilpå det danske marked, der giver
markant (!) flest kræfter for pengene (op til en ½ mille firmakroner).

> I flg forhandleren så kunne den køre 300 fordi det var hvad speedometeret
> gik til.....jeg var ved at flække af grin indvendig, da han sagde det.

Ja, de ved ingenting om biler. De skal blot få flest over disken, men
man kan ind imellem hyle af grin over deres komplette uvedenhed om
de mest basale ting

Fra : BJ

Dato : 13-07-07 19:18

> [...]

> I flg forhandleren så kunne den køre 300 fordi det var hvad speedometeret
> gik til.....jeg var ved at flække af grin indvendig, da han sagde det.

Jeg bliver helt misundelig, for Volvoernes går ikke længere end til 260
km/t..)

Bortset fra det, så tror jeg man gør klogt i at spørge efter stelnummer og
hvornår der i denne forbindelse skiftes mellem 230, 255 og 280 hk.

Ved en søgning på mobile.de, bliver man også en anelse forvirret, når man
ser på "ibrugtagningsdatoerne/årerne".

http://www.mobile.de/SIDIvz4bmFvUBzMh5M58xatig-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1184353917A1LsearchPublicD1100CCarW-t-vctpLtt~BmPA1A1B20A0%81R-t-vCaMiMkMoQuSeUnVb_X_Y_x_ysO~BSRA6D1100B29E19000CopcBGNCPKWA0HinPublicA2A0A0A0A0/cgi-bin/searchPublic.pl?refinement=2&sr_qual=GN&formType=pkwDetail_GN&_form=search&sr_make=19000&sr_modelId=29&sr_useNetPrice=0&sr_priceFrom=-2&sr_priceTo=-2&sr_category=1100&sr_doorCount=-2&sr_powerFrom=147&sr_powerTo=184&sr_registrationDateFrom=-2&sr_registrationDateTo=-2&sr_mileageFrom=-2&sr_mileageTo=-2&sr_engineType=-2&sr_emissionClass=-2&sr_gear=-2&sr_airConditioning=-2&sr_model=opc&sr_vehicleType=-2&sr_color=-2&sr_country=-2&sr_zip=&sr_zipRadiusTo=-2&sr_damaged=0&sr_daysOldTo=-2&sr_sortOrder=0&sr_advertiserType=-2&doSearch.x=69&doSearch.y=9

mvh
Bjørn J.

Fra : Tom

Dato : 13-07-07 19:56

> [...]
>
> KLIP

> Jeg bliver helt misundelig, for Volvoernes går ikke længere end til 260

Gør min mondeo også

http://www.bilgalleri.dk/uploads_large_wm/710660.jpg

--
Tom

Fra : Anders Thorup

Dato : 14-07-07 08:44

> Bortset fra det, så tror jeg man gør klogt i at spørge efter stelnummer og
> hvornår der i denne forbindelse skiftes mellem 230, 255 og 280 hk.

Tillad mig at forklare

Vectra OPC modelår 06 (255Hk og topfart 260km/t)

Vectra OPC modelår 07 (280Hk og topfart 250km/t) Her er den elektronisk
begrænset.(Hvis begrænsningen fjernes Topfart ? sikkert 270-280km/t)

Vectra 2,8Turbo modelår 06 (230Hk)

Vectra 2,8Turbo modelår 07 (250Hk)

Vectra OPC og 2,8Turbo er IKKE den samme, da OPC yder flere heste, samt har
anden undervogn osv.

Der er beklageligvis et par fejl på hjemmesiden hvor de stadig bruger
"gamle" data.

Mvh
Anders

Fra : Tom

Dato : 14-07-07 09:51

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vectra OPC modelår 07 (280Hk og topfart 250km/t) Her er den elektronisk
> begrænset.(Hvis begrænsningen fjernes Topfart ? sikkert 270-280km/t)

Arh, jeg tror ikke at 25 heste giver SÅ meget mere på topfarten. Der skal
normalt temmelig mange ekstra heste til give bare det mindste på topfarten
når vi er over 200 Km/t. Mit bud vil være 265 Km/t med 25 ekstra heste.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 10:39

> [...]

> når vi er over 200 Km/t. Mit bud vil være 265 Km/t med 25 ekstra heste.

Hmm ... kigger man på sportsvognene, skal man have +400 hk. for at nå 300
km/t mærket.

Ved lidt vægt sammenligning:

Vectra = 1.580 kg og 280 hk
Porsche 911 (basis) = 1.470 kg og 325 hk
Porsche 911 Turbo = 1.660 kg og 480 hk

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 10:29

> [...]

> Vectra 2,8Turbo modelår 06 (230Hk)
>
> Vectra 2,8Turbo modelår 07 (250Hk)
>

> Vectra OPC og 2,8Turbo er IKKE den samme, da OPC yder flere heste, samt

O.k., det er jo en væsentlig oplysning, specielt for Otto Normalverbraucher.

Der kunne sagtens være forhandlere/sælgere, der forsøger at sælge en 2.8
turbo som en OPC.

> Der er beklageligvis et par fejl på hjemmesiden hvor de stadig bruger
> "gamle" data.

Det må man sige.

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-07 09:32

> Jeg bliver helt misundelig, for Volvoernes går ikke længere end til 260
> km/t..)

Så er det jo godt at nålen kan passere tallene. ))

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk