Karburatorsprit
Fra : SonofonoS

Dato : 09-07-07 17:09

Hej.

Min bror og jeg har gang i en lille diskussion ang. karburatorsprit.
Han mener, at ved at hælde en halv liter karburator sprit i hver tank
giver ham mere ydelse i dagligdagen. Passer det og er det sundt for
bilen eller sundt for miljøet? Og er det lige meget om bilen er med
eller uden karburator?

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Mikkel Lund

Dato : 09-07-07 17:14

SonofonoS skrev:
> Hej.
>
> Min bror og jeg har gang i en lille diskussion ang. karburatorsprit.
> Han mener, at ved at hælde en halv liter karburator sprit i hver tank
> giver ham mere ydelse i dagligdagen.

Nej, brandselsværdien er mindre i sprit end i benzin.

> Passer det og er det sundt for
> bilen eller sundt for miljøet?

Ingen af delene. Bilen tager nok ikke skade, men miljøet bliver ikke
gavnet (emballage, transport osv)

>Og er det lige meget om bilen er med
> eller uden karburator?

Om vinteren er det nødvendigt i nogen karburator biler. Bilen uden karbu
er det ikke til nogen gavn.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : hanzen

Dato : 09-07-07 17:35

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse
> SonofonoS skrev:
>
> Om vinteren er det nødvendigt i nogen karburator biler. Bilen uden karbu
> er det ikke til nogen gavn.

Jeg sidder her med en instruktionsbog til en gammel Saab 900 fra
midtfirserne.
Det var dengang man kunne få den enten med karburator eller indsprøjtning.

Her står:
"Et par gange under vinterkørselen bør man ved tankning tilsætte
karburatorsprit for at forhindre at kondensvandet i benzintanken fryser og
forårsager forstyrrelser i benzintilførslen.
Dette er specielt vigtigt for biler med benzinindsprøjtning.
Risikoen for kondensvand er mindst når benzintanken er fuld."

Jeg har selv lige været igennem det. Ved lav benzinstand begyndte den at
hakke og kunne næsten ikke slææææææbe sig af sted. Ind på tanken og fylde op
incl 2 liter *snaps*
Kort efter var problemet løst.
Så nu skal jeg nok huske at give den en snapsekur et par gange om året.
Men man skulle måske kalde det noget andet end karburatorsprit

--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : F.Larsen

Dato : 09-07-07 22:33

"hanzen" <hanzen@mailmigej.dk> wrote in message
> Så nu skal jeg nok huske at give den en snapsekur et par gange om året.
> Men man skulle måske kalde det noget andet end karburatorsprit

Køb bio 95 - der er tilsat 5% 'sprit' (ethanol)

--
Flemming

Fra : SonofonoS

Dato : 09-07-07 18:53

On 9 Jul., 18:14, Mikkel Lund <mml...@space.aau.dk> wrote:

> [...]
>
> --
> Hilsen Mikkel Lund
> "Sund fornuft, har aldrig stoppet en tosse"

ok - men er det sprit (ethanol) der er i, eller er det methanol (træ-
sprit) som bruges?

Fra : Mikkel Lund

Dato : 09-07-07 19:39

SonofonoS skrev:
> ok - men er det sprit (ethanol) der er i, eller er det methanol (træ-
> sprit) som bruges?

Statoil's karburatorvæske: Ethanol(C2H60 eller C2H5OH) og isopropanol
(C3H80 eller C3H7OH)

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Tonni Madsen

Dato : 09-07-07 20:47

Jeg har nu også hørt den med at det skulle være godt mod fugt/rust i tanken,
uanset om motoren er med kab, eller indsp.

Mvh Tonni Madsen

Ps, hvordan egentlig med en diesel, er skulle det vel også være godt for
tanken så, eller hva...

Fra : Mikkel Lund

Dato : 09-07-07 20:49

Tonni Madsen skrev:
> Jeg har nu også hørt den med at det skulle være godt mod fugt/rust i tanken,
> uanset om motoren er med kab, eller indsp.

Det er også helt rigtigt, jeg tænkte kun på motoren. Hvormange biler har
metal benzintank?

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-07-07 21:06

"Tonni Madsen" <Tonnimadsen@privat.dk> skrev >
> Ps, hvordan egentlig med en diesel, er skulle det vel også være godt for
> tanken så, eller hva...

Jeg har spurgt i anden sammenhæng om det samme, uden at få svar, men jeg er
ret overbevist om at det skal man holde sig langt fra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-07-07 19:46

"SonofonoS" <henrik@wendelbo-hansen.dk> skrev i en meddelelse

Min bror og jeg har gang i en lille diskussion ang. karburatorsprit.
Han mener, at ved at hælde en halv liter karburator sprit i hver tank
giver ham mere ydelse i dagligdagen.

jeg ved ikke med isopropanol, karbu.sprit, men ethanol, sprit, har højere
"selvantændelses-punkt" en benz.. Dvs. er det en moderne bil med
bankesensor, sætter den tændingen "bedre", udnytter fuel bedre, så bror-mand
har ret :)). Men da sprit indeholder mindre energi end benz., knækker filmen
på et tidspunkt. Selv køre jeg altid m. 1% rød-sprit i tanken, ½ l til 50l.
fuel..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-07 19:49

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Selv køre jeg altid m. 1% rød-sprit i tanken, ½ l til 50l.
> fuel..

Hvorfor om man må spørge ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-07-07 20:04

Hvorfor om man må spørge ?

??, fordi det er = højere oktan = bedre "overskud", lidt bedre fuel øko. .
Men det bliver spist op af spritten koster 60,-/ 4L :((. Endnu en grund til
at flytte til S. .

Fra : Brian

Dato : 10-07-07 20:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> ??, fordi det er = højere oktan = bedre "overskud", lidt bedre fuel
> øko. . Men det bliver spist op af spritten koster 60,-/ 4L :((.
> Endnu en grund til at flytte til S. .

Hvis højere oktantal er argumentet, kan du vel hælde 97/98 oktan på den ?
Der dår du da mere end 4 liter for 60,-

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-07 21:42

Brian skriver:

> Hvis højere oktantal er argumentet, kan du vel hælde 97/98 oktan på den ?
> Der dår du da mere end 4 liter for 60,-

Med 60/8 = 5 kr per tankfuld opnår han et højere oktantal billigere end
skiftet mellem 95 og 98 oktan. Hvilket oktantal der opnås er så noget
helt andet.....