"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@oncable.dk> wrote in news:469259da$0
$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Mit tysk er ikke så godt at jeg forstår hvad begrebet EU-neuwagen dækker
> over
http://www.opel-thomsen.de/eu_neuwagen.php
Begrebet dækker over det faktum at biler i særlige tilfælde sælges
billigere på andre europæiske markeder end i dette tilfælde det tyske. Vi
taler her om prisen FØR skatter og afgifter.
De særlige tilfælde kan f.eks. være biler med mindre motorer end dem der
markedsføres i Tyskland, mindre udstyr eller særlige udstyrsvarianter der
ikke findes på det tyske marked, eller kampagne modeller.
Når vi snakker danske biler, så er årsagen en helt særlig: Biler til det
danske marked sælges netto billigere end på andre europæiske markeder,
ganske enkelt fordi 1 netto krone bliver til 3 brutto kroner for kunden.
Det kan derfor ofte betale sig at købe en bil netto i Danmark og lade den
beskatte i Tyskland.
> Har de biler der hedder "DK" været bestemt for det danske marked?
Der er sandsynligvis tale om modeller med f.eks. særlige danske
udstyrspakker, eller særlige danske modeller. På dette "grå" marked er det
et plus at bilen har været tiltænkt det danske marked, fordi billige biler
fra f.eks. de østeuropæiske lande ofte er billige fordi de ikke har vigtige
sikkerhedsmæssige detaljer som flere airbags, ESP o.a.
Så der kan også være tale om helt almindelige modeller der blot stammer fra
Danmark.