Benzin-fyr, er det et gør-det-selv job?
Fra : Brian

Dato : 08-07-07 13:43

Hey,

Så skal der monteres benzinfyr i min Octavia 1.8T fra 2000.
Jeg regner med at finde et brugt fyr, men er det noget man selv kan montere?
Jeg mener da at jeg ejer en vis teknisk snilde, men er der noget man skal
være opmærksom på - det koster så vidt jeg kan se omkring 4.000,- at få det
monteret professionelt, og de penge vil jeg da gerne spare :)

Fra : Kim S

Dato : 08-07-07 14:46

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> være opmærksom på - det koster så vidt jeg kan se omkring 4.000,- at få
> det monteret professionelt, og de penge vil jeg da gerne spare :)
Det kan man godt. Lavede det selv på min Volvo 940.
Og jeg er ikke specielt teknisk begavet
Det vanskeligste er at finde passende monteringssted,
og benzintilførslen.
Køb et monteringssæt til den pågældende model...
Både beslag og ledningssæt.
Et godt sted at søge er Ebay i Tyskland. Der er et
godt udbud.

Mvh, Kim

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-07 15:29

> Det vanskeligste er at finde passende monteringssted,
> og benzintilførslen.

Og finde ud af hvilke ledninger der skal klippes, hvis man skal have styring
af blæser/klima..

På min galant lavede jeg dykrør til bezinen, men på poloen som har retur
slangen helt ned u bunden af tanken, to jeg den bare fra retur slangen, det
var nemt..

Normalt sætter man fyret ude under forskærmen bag kofangeren..

I poloen kunne det dog være i motorrummet, det gør det også nemmere med
kølerslanger ;)

Mvh
Morten

Fra : Kim

Dato : 08-07-07 18:14

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Og finde ud af hvilke ledninger der skal klippes, hvis man skal have
> styring af blæser/klima..

Det var derfor jeg foreslog køb af et model-specifikt ledningsnet.

Mvh, kim

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-07-07 18:58

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Og finde ud af hvilke ledninger der skal klippes, hvis man skal have
> styring af blæser/klima..

Så er det vel heller ikke større hokus pokus.
Det er jo bare at slå op i hvad sikring der går til blæseren i kabinen og så
sætte et relæ ind der tænder for det når styresignalet kommer fra fyret.
Ligefrem at købe et specifikt ledningsning ville måske være en anelse
overkill :)

En ting man skal huske - et Ardic fyr har man kun 3.forsøg til at starte
det. Derefter skal der en tester på for at nulstille. Så benzinpumpen skal
man liige huske at føde manuelt med 12V for at suge diesel op første gang.

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-07 19:35

> [...]
> fyret.
> Ligefrem at købe et specifikt ledningsning ville måske være en anelse

ok, der er jo forskel på om man vil ha blæseren til at køre, eller man vil
ha klima til at styre temperaturen..

Mvh
Morten

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-07-07 15:49

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være opmærksom på - det koster så vidt jeg kan se omkring 4.000,- at få
> det monteret professionelt, og de penge vil jeg da gerne spare :)

Prøv at kig her:
http://ww2.webasto.de/cgi-bin/webgla/tp_wahl2.pl?Skoda,1,d,631WMPR

Det er godt nok til webasto men princippet er det samme.
Skal selv igang med at installere et ardic så snart jeg er hjemme fra
tenerife :)

/Dennis

Fra : Brian

Dato : 08-07-07 16:00

"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:4690f975$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Prøv at kig her:
> http://ww2.webasto.de/cgi-bin/webgla/tp_wahl2.pl?Skoda,1,d,631WMPR

Lækkert, takker. Det viser hvor stor en opgave det er :)

> Det er godt nok til webasto men princippet er det samme.
> Skal selv igang med at installere et ardic så snart jeg er hjemme fra
> tenerife :)

Hvad gav du for det?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-07-07 16:24

> "Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse news:4690f975$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Lækkert, takker. Det viser hvor stor en opgave det er :)

Jep
Jeg syntes det virker overskueligt - hvis man har de fornødne stumper

> Hvad gav du for det?

Det var BILLIG :)
Et brugt fyr jeg fik for næsten ingen penge - men har så købt diverse
slanger,dykrør m.v. for ca 700kr ved den lokale elektro biks.
Havde jeg ikke fundet det her brugte fyr var det et nyt webasto fra ebay der
var blevet bestilt lidt senere på året. Prisen dernede ligger noget under
herhjemme

/Dennis

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-07-07 21:33

> [...]
> være opmærksom på - det koster så vidt jeg kan se omkring 4.000,- at få
> det monteret professionelt, og de penge vil jeg da gerne spare :)

Efter at have færdiggjort projektet i min bil vil jeg måske sige de 4000er
givet godt ud.

Det tog mig ca. en uge at gå det gjort færdig (havde ferie så det var lidt
on/off).
Adgang til et svejseværk er ihvertfald et must til fremstilling af beslag
ellers kan man ligeså godt bare stoppe.

Jeg endte med at betale mig fra at få mit fyr tilsluttet diesel (havde ikke
liiige mod på at bore hul i tanken hvis det ikke blev rigtig tæt).

Så regnestykket kom til at ligne noget der ligner:

2timer af 550kr for nulstilling af fyr samt installation af diesel
800kr til slanger,ledninger,sikringer m.v.
1uges arbejde

Såe hvis man regner min egen timeløn ud så var det nemmere at få det lavet
ude i byen :)
Men nu fik jeg det også sat præcis der hvor jeg ville og kontrol panelet
sidder af vejen i dørsiden

/Dennis