Peugout 2. Kabinevarme - diesel
Fra : F.Larsen

Dato : 07-07-07 23:06

Hej

Nu har jeg læst nogle udemærkedet artikler/anmeldelser af Peugout 207 1,6
HDi 3d (90HK) hvor der er god økonomi selv ved mindre kørselsbehov (~5.000
km/årlig).

Men hvad med kabinevarme - er det noget man godt kan vinkel farvel til ved
korte turer om vinteren, f.eks. en smuttur på 10 Km med sådan en
dieselmotor?

Nogen erfaringer ?

--
Flemming

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-07-07 23:31

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad med kabinevarme - er det noget man godt kan vinkel farvel til ved
> korte turer om vinteren, f.eks. en smuttur på 10 Km med sådan en

Ikke lige med den, men jeg ville aldrig nogensinde købe en diesel uden
oliefyr. De 10 første km er uden varme.
Kørte en vinternat 125 km, og der var stadig is på motorhjelmen da jeg kom
hjem.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nicolai

Dato : 08-07-07 00:40

> [...]
> oliefyr. De 10 første km er uden varme.
> Kørte en vinternat 125 km, og der var stadig is på motorhjelmen da jeg kom

Du har vist ikke kørt en diesel fra dette årtusinde...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-07 10:42

On Sun, 8 Jul 2007 01:39:31 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:

>Du har vist ikke kørt en diesel fra dette årtusinde...

Han kører vist gammel Golf med TDI .. så det besvarer dit spørgsmål
meget godt

Sorry Per :D

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-07-07 12:18

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Du har vist ikke kørt en diesel fra dette årtusinde...

Jeg kører en C-max, men din viden er måske nok fra den tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-07-07 02:32

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> Ikke lige med den, men jeg ville aldrig nogensinde købe en diesel uden
> oliefyr. De 10 første km er uden varme.

Sjovt, i min bil med en 90hk HDI er der masser af varme, også før de 10km
er kørt. Motoren skal godt nok have ca. 6-10km før den er varmet op men
kabinen bliver hurtigt varm.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 05:56

Henrik Stidsen skriver:

> Sjovt, i min bil med en 90hk HDI er der masser af varme, også før de 10km
> er kørt. Motoren skal godt nok have ca. 6-10km før den er varmet op men
> kabinen bliver hurtigt varm.

Den har ikke så fed en deiseløkonomi vel ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-07-07 13:23

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Den har ikke så fed en deiseløkonomi vel ???

Ca. 15-16km/l på motorvejen. Rekorden er 18 på en landevejstur Esbjerg-
Silkeborg og retur.

Opgivet til 19,2 km/l fra fabrikken.

Syns det er okay for en 7 år gammel bil.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 15:18

Henrik Stidsen skriver:

> Ca. 15-16km/l på motorvejen. Rekorden er 18 på en landevejstur Esbjerg-
> Silkeborg og retur.

Det er noget ringe.....

> Opgivet til 19,2 km/l fra fabrikken.
>
> Syns det er okay for en 7 år gammel bil.

Syns du ?
Min er opgivet til 19,2 og går let 20, den er 3 år gammel. En ældre
model med samme (næsten) motor går endnu længere....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-07 16:01

>Det er noget ringe.....

Hvad går din ved ren motorvej 130?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 17:10

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Hvad går din ved ren motorvej 130?

Det har jeg skrevet om før. Prøv at søg. Jeg kan ikke huske det.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-07 18:30

>Det har jeg skrevet om før. Prøv at søg. Jeg kan ikke huske det.

Kan du ikke søge for mig? Du må vide lidt mere om hvad det var i
forbindelse med ;)

Om ikke andet så er det da noget du bør have frisk fra hukommelsen ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 18:46

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Kan du ikke søge for mig? Du må vide lidt mere om hvad det var i
> forbindelse med ;)
>
> Om ikke andet så er det da noget du bør have frisk fra hukommelsen ;)

Kæft du er ringe med google groups - eller bare doven...

Hammel - Herning med 130 på motorvej = 18,5 i snit.

Motorvej, Hobro nord til Randes syd med fartpiloten på 110 = 21 km/l.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-07 18:50

>Kæft du er ringe med google groups - eller bare doven...

Nærmere det sidste ;)

>Hammel - Herning med 130 på motorvej = 18,5 i snit.

Flot snit. Det kan svært gøres bedre..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 19:24

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Nærmere det sidste ;)

Tænkte det nok

> Flot snit. Det kan svært gøres bedre..

Udemærket med en "forældet" motor.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-07 19:39

>Udemærket med en "forældet" motor.

Jep :)

Nu bliver det spændende om jeg kan gøre tricket efter med min
"hypermoderne" motor :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 19:43

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Nu bliver det spændende om jeg kan gøre tricket efter med min
> "hypermoderne" motor :)

Det skulle du da gerne, sådan en topmoderne "højtryksHDI" og en lille
"tøsebil", der vel knapt vejer et tons bør da kunne gøre jobbet efter.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-07 21:18

>Det skulle du da gerne, sådan en topmoderne "højtryksHDI" og en lille
>"tøsebil", der vel knapt vejer et tons bør da kunne gøre jobbet efter.

Prøv med knapt 1300kg... den er vist lidt større og tungere end du
forestiller dig

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 21:34

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Prøv med knapt 1300kg... den er vist lidt større og tungere end du
> forestiller dig

Holddaforsatan, det er jo samme vægt som en Golf V dieseltramperslæde
som min....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-07 23:45

>Holddaforsatan

Har ABS og ESP, så ingen problem på den front

>, det er jo samme vægt som en Golf V dieseltramperslæde
>som min....

Jep :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Hans

Dato : 08-07-07 20:15

On 2007-07-08 20:38:39 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> Nu bliver det spændende om jeg kan gøre tricket efter med min
> "hypermoderne" motor :)

Den bliver svær at slå, men den kan køre 22 km/l ved 110 km/t ;)

--
Hans Mouridsen
Peugeot 207 HDi

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-07 21:18

>Den bliver svær at slå, men den kan køre 22 km/l ved 110 km/t ;)

Det bliver skønt, at køre til Sydfrankrig i den uden, at blive
ruineret

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Brian

Dato : 08-07-07 21:22

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det bliver skønt, at køre til Sydfrankrig i den uden, at blive
> ruineret

Er det nu at du prøver at bilde os ind, at du holder den på 110km/t hele
vejen ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-07 23:46

>Er det nu at du prøver at bilde os ind, at du holder den på 110km/t hele
>vejen ?

Tja SAAB'en holdte jeg da på 120 rent hele vejen på nær de få gange
jeg skulle lege lidt.

Men 120 var marchen...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 09-07-07 05:18

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> skrev:

>Det bliver skønt, at køre til Sydfrankrig i den uden, at blive
>ruineret

Ja det er dejligt... Står også over for en tur på 4000 km, så jeg ser
frem til en billig tur ;)

Det kræver så bare lige, at man holder den på 110-115 km/t. Mellem
120-130 km/t er vi noget
under 20 km/l. Precist hvor meget, ved jeg faktisk ikke, da jeg altid
prøver at lave så gode tal
som muligt, når jeg kører langt...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-07 13:22

> [...]
>120-130 km/t er vi noget
>under 20 km/l. Precist hvor meget, ved jeg faktisk ikke, da jeg altid

Der kan jo gå helt sport i den :)

Jeg tog 4400km sidste år med konstant 120 .. jeg vil ikke sige jeg
ikke gør det igen, men nætterne på autobahn er altså lidt lange når
man tuller rundt "alene" med den ukristelige lave fart

Så med HDI'eren havde jeg lidt i tankerne at holde 120 om dagen og
måske 150-160 om natten. Og så acceptere det ekstra forbrug. Samlet
set må gennemsnittet alligevel bliver helt godt...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-07-07 16:09

> Det er noget ringe.....

Sammenlignet med hvad?

> Syns du ?

Nej jeg lyver faktisk for dig, jeg skriver det er okay men mener egentlig
at det er for dårligt ;)

> Min er opgivet til 19,2 og går let 20, den er 3 år gammel. En ældre
> model med samme (næsten) motor går endnu længere....

3 år gammel - så er den også 4 år nyere end min og sandsynligvis har både
din og den anden du nævner en nyere version af motoren end min.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 17:12

Henrik Stidsen skriver:

> Sammenlignet med hvad?

Eksempelvis min.

> 3 år gammel - så er den også 4 år nyere end min og sandsynligvis har både
> din og den anden du nævner en nyere version af motoren end min.

Nope, som du udemærket er klar over, er min motor en oldnordisk og
fuldstændig uddateret motor i forhold til en HDI motor. Desuden er den
jeg taler om, blot tidlegere versioner af 1,9TDI, der som bekendt er en
ældre konstruktion.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-07-07 22:14

> Nope, som du udemærket er klar over

Næ, det var jeg på ingen måder klar over, jeg aner intet om hvad motor du
har i bilen...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-07 05:15

Henrik Stidsen skriver:

> Næ, det var jeg på ingen måder klar over, jeg aner intet om hvad motor du
> har i bilen...

Nå nej, du følger jo ikke med her. 1,9TraktorDIesel 105HK

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-07 11:37

> Nå nej, du følger jo ikke med her. 1,9TraktorDIesel 105HK

Jeg følger i hvert fald ikke lige med i hvad bil folk kører i - jeg ved
Folmer og Finn kører i nogen meget store nogen men derudover aner jeg ikke
hvad folk kører.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 05:57

"F.Larsen" skriver:

> Nu har jeg læst nogle udemærkedet artikler/anmeldelser af Peugout 207 1,6
> HDi 3d (90HK) hvor der er god økonomi selv ved mindre kørselsbehov (~5.000
> km/årlig).

Med 5000km/år og fordelt på småture bliver din motor aldrig varm, med
mindre at du monterer et oleifyr til at varme motor og kølenvand op med.
Vi du køre en bil der altid har gået på kold motor ?

Jeg ville ikke.

Fra : Hans

Dato : 08-07-07 07:19

On 2007-07-08 00:06:03 +0200, "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> said:

> [...]
>
> Men hvad med kabinevarme - er det noget man godt kan vinkel farvel til
> ved korte turer om vinteren, f.eks. en smuttur på 10 Km med sådan en

Der kommer meget hurtig varme i kabinen, selv på en dag med -5 grader.
Den har en elektrisk varmer, så dvs der kommer varme umiddelbart efter
bilen er startet. Er det ikke standart på de fleste biler i dag?

Der går stadig længere tid, før motoren bliver varm, og har ville et
fyr være nr 1. Jeg har alt til at ligge under sengen, og skal _bare_
lige tage mig sammen, til at montere det ;)

Spørgsmålet er, om de moderne diesel motere tager så meget skade af det?

Hvis det er en bil, som du vil beholde mange år, så ville jeg montere
et fyr. Det er næsten ligeså fedt, som aircon :)

--
Hans Mouridsen
Peugeot 207 HDi

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-07-07 10:09

> Der går stadig længere tid, før motoren bliver varm, og har ville et fyr
> være nr 1. Jeg har alt til at ligge under sengen, og skal _bare_ lige tage
> mig sammen, til at montere det ;)

Kan man overhovedet nå at genoplade batteriet igen, hvis man kun kører måske
10 km?

Mvh Niels

Fra : Per W.

Dato : 08-07-07 10:25

"Hans" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i melding

> Der kommer meget hurtig varme i kabinen, selv på en dag med -5 grader. Den
> har en elektrisk varmer, så dvs der kommer varme umiddelbart efter bilen
> er startet. Er det ikke standart på de fleste biler i dag?

Er det noen som har det? Elektrisk varmer altså, eller tenker du på DEFA
motorvarmer? For at man i det hele tatt skal kjenne noe varme fra luften som
blåses inn i bilen ville man nok trengt minst 1,5kw, og det er MYE.

/Per W.

Fra : TDN

Dato : 08-07-07 07:35

> [...]
>
> Men hvad med kabinevarme - er det noget man godt kan vinkel farvel til ved
> korte turer om vinteren, f.eks. en smuttur på 10 Km med sådan en

En kollega har haft en Pug 206 1.4 HDI uden tilskudsvarmer og de skulle
nærmest have dyner og puder med om vinteren før den begyndte at lave varme.
Moderne diesler er så effektive at der går længere tid før der de er så
varme at det kan bruges i kabinen. Det er vel også derfor de fleste har
tilskudsvarmer af en eller type.

Mvh
Thomas

Fra : Per W.

Dato : 08-07-07 10:27

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i melding

> [...]
> er så varme at det kan bruges i kabinen. Det er vel også derfor de fleste

Du kjører som en gris på 2 gir for lavt og klarer å få vannet opp i 75C, så
kommer du til en kø og dermed synker det ned til 50-60C igjen. Det er sant
at det ikke blir varmt inne i bilen av slike temperaturer ja.

/Per W.