|
| Min audi "spiser" motorolien Fra : Azot |
Dato : 07-07-07 20:47 |
|
Hej NG,
Et spørgsmål til jer bil-profs omkring motorolie.
Efter en tur fra München til Aalborg opdager jeg at min Audi A4 1999 har
spist alt motorolien, niveauet var simpelthen på NUL. Jeg tjekkde
olien inden jeg kørte fra München og der var den OK. Det er ikke
sket for mig før, at olien er væk efter sådan en tur.
Så mit spørgsmål er, hvad er jeres erfaring med denne probelm, hvad
kan skyldes at motoren pludseligt er begyndt også at forbrænde dens
olie så voldsomt?
Det er også uklart for mig hvorfor elektronikken der tjekker olie niveauet
ikke har meldt om problemer. Ingen røde lamper er blevet tændt selvom der ikke
er noget motorolie.
Håber at I har et par tips og tricks.
Mvh:
AZOT
[Aalborg]
| |
Preben Riis Sørensen (07-07-2007)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 07-07-07 20:57 |
|
"Azot" <eurosuperGLIF@GLIFgmail.GLIFcom> skrev i en meddelelse
news:468fedc3$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej NG,
>
> Et spørgsmål til jer bil-profs omkring motorolie.
>
> Efter en tur fra München til Aalborg opdager jeg at min Audi A4 1999 har
> spist alt motorolien, niveauet var simpelthen på NUL. Jeg tjekkde
> olien inden jeg kørte fra München og der var den OK. Det er ikke
> sket for mig før, at olien er væk efter sådan en tur.
>
> Så mit spørgsmål er, hvad er jeres erfaring med denne probelm, hvad
> kan skyldes at motoren pludseligt er begyndt også at forbrænde dens
> olie så voldsomt?
>
> Det er også uklart for mig hvorfor elektronikken der tjekker olie niveauet
> ikke har meldt om problemer. Ingen røde lamper er blevet tændt selvom der
ikke
> er noget motorolie.
>
> Håber at I har et par tips og tricks.
Jeg har da 3: Hæld olie på, se efter om den drypper, og efterfølgende check
forbruget meget tit.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ukendt (07-07-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-07 21:02 |
|
Azot <eurosuperGLIF@GLIFgmail.GLIFcom> skrev :
>Så mit spørgsmål er, hvad er jeres erfaring med denne probelm, hvad
>kan skyldes at motoren pludseligt er begyndt også at forbrænde dens
>olie så voldsomt?
Det var da noget man nok kun så i gamle dage, folk var lidt træge til
at få skiftet olie, så vandindholdet i olien var rigelig - når så
bilen fik en god lang stroppetur, holdt de i dynger på bakkerne
omkring Kassel ;)
--
Jan_stevns
| |
Niels Bengaard (07-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 07-07-07 21:25 |
|
>>Så mit spørgsmål er, hvad er jeres erfaring med denne probelm, hvad
>>kan skyldes at motoren pludseligt er begyndt også at forbrænde dens
>>olie så voldsomt?
>
> Det var da noget man nok kun så i gamle dage, folk var lidt træge til
> at få skiftet olie, så vandindholdet i olien var rigelig - når så
> bilen fik en god lang stroppetur, holdt de i dynger på bakkerne
> omkring Kassel ;)
> --
> Jan_stevns
Jeg tror godt vi kan udelukke kondens og deslige, der er jo forsvundet
mindst en liter olie på den tur.
Skulle der endelig være lidt kondens var det vel forsvundet på turen til
München og ikke på vejen hjem?
Mvh Niels
| |
Jørgen M. Rasmussen (07-07-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 07-07-07 21:07 |
|
"Azot" <eurosuperGLIF@GLIFgmail.GLIFcom> skrev i en meddelelse ,,,,
> Efter en tur fra München til Aalborg opdager jeg at min Audi A4 1999 har
> spist alt motorolien, niveauet var simpelthen på NUL.
Hvor gl. var olien og kan den være fyldt m. kondens fx. pga. meget
bykørsel?. Hvilken motor?. Er der efterfyldt kølervæske på et tidspunkt?.
| |
Azot (08-07-2007)
| Kommentar Fra : Azot |
Dato : 08-07-07 09:46 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Hvor gl. var olien og kan den være fyldt m. kondens fx. pga. meget
> bykørsel?. Hvilken motor?. Er der efterfyldt kølervæske på et tidspunkt?.
>
Jeg har kørt meget bykørsel det sidste års tid, så det er sandsynligt at det
har haft meget betydning. Ved sidste olieskift (feb.2007) skifede jeg olie-mærket,
dog med samme viskositet, har tidligere brugt Shell Helix men skiftede så til
Q8 Excell og har brugt det siden, så ved ikke om det har noget at sige.
Har I nogen erfaringer med Q8 Excell olie? Motoren er en 1.6 bzn 101hk. Det er
længe siden at kølevæsken er blevet efterfyldt, niveauet er på OK. Har kølevæsken
betydeligt indfyldelse på olietab?
Mvh:
AZOT
[Aalborg]
| |
Jørgen M. Rasmussen (08-07-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 08-07-07 20:40 |
|
"Azot" <eurosuperGLIF@GLIFgmail.GLIFcom> skrev i en meddelelse
> Har I nogen erfaringer med Q8 Excell olie?
Mærket siger INTET. Overholder olien de kvaliteskrav VW stiller, er alt ok.
..
Motoren er en 1.6 bzn 101hk. Det er
> længe siden at kølevæsken er blevet efterfyldt, niveauet er på OK. Har
> kølevæsken
> betydeligt indfyldelse på olietab?
>
Hvis den havde mistet kølevæske, kunne det have fortyndet olien lige som
kondens.
| |
claus b.p. (09-07-2007)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 09-07-07 01:03 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:46913d58$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Azot" <eurosuperGLIF@GLIFgmail.GLIFcom> skrev i en meddelelse
>
>> Har I nogen erfaringer med Q8 Excell olie?
> Mærket siger INTET. Overholder olien de kvaliteskrav VW stiller, er alt
> ok. .
>
> Motoren er en 1.6 bzn 101hk. Det er
>> længe siden at kølevæsken er blevet efterfyldt, niveauet er på OK. Har
>> kølevæsken
>> betydeligt indfyldelse på olietab?
>>
> Hvis den havde mistet kølevæske, kunne det have fortyndet olien lige som
> kondens.
Men det ville jo indebære at der var gået en toppakning... Dette kan
selvfølgelig også være en årsag, ligesom en dårligt kølet motor kan
fordampe/forbruge olie.
/Claus
| |
claus b.p. (08-07-2007)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 08-07-07 00:23 |
|
"Azot" <eurosuperGLIF@GLIFgmail.GLIFcom> skrev i en meddelelse
news:468fedc3$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej NG,
>
> Det er også uklart for mig hvorfor elektronikken der tjekker olie niveauet
> ikke har meldt om problemer. Ingen røde lamper er blevet tændt selvom der
> ikke
> er noget motorolie.
>
Jeg tror at du mener at der ikke var olie nok til at man kunne se det på
oliepinden, - ikke at der ingenn olie var på?
Kontrollamper findes i 2 varianter, den mest almindelige er olietrykslampen,
som lyser rødt når olietrykket forsvinder. Så er det faktisk enten allerede
for sent, eller kun få sekunder fra at være det. (Inden motoren brænder
sammen)
Den 2. mulighed er en oliestandslampe, (typisk gul) eller indikator i
computeren, som skal signalere at der mangler olie. Der mangler vel typisk 1
liter olie når oliepinden er tør, så med 5-6 liter i motoren er der altså
stadig langt igen, inden den får skader af det. Men en oliestandsindikator
burde vel være nået til at give alarm. Ved ikke om BMW har en sådan.
Mercedes har en måler, man kan checke med, i computeren, men om den checker
uden manuel indsats ved jeg ikke.
Dit forbrug kan (teoretisk) godt øges væsentligt efter en tur med meget lang
tids hurtig kørsel, da en masse af koksbelægningerne ved ventilerne bliver
brændt væk. Det er jo en kendt sag at en gammel træt motor får det meget
bedre efter en lang tur på autobahn, den bliver mere omdrejningsvillig og
får et mindre benzinforbrug. Desværre kan det koks der sidder i motoren også
stoppe nogle utætheder omkring ventilerne, så når de forsvinder begynder
olien at sive ned i forbrændingskammeret. Hvis det er dette der er tilfældet
for din Bimmer, vil du måske ikke mærke meget til det efter at have tøffet
lidt rundt i DK.
Det kan jo desværre også være et ventilstyr eller en stempelring der er gået
i stykker. Så vil du fortsætte med at have et stort forbrug, og en blågrå
røgsky efter dig. Hvis inderkanten på dit udstødningsrør er sort, har du et
problem.
Check din oliepind mindst en gang om ugen, indtil du ved hvor meget der
forbruges.
/Claus
| |
Hr. Jensen (08-07-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 08-07-07 08:08 |
|
On Sun, 8 Jul 2007 01:22:51 +0200 "claus b.p." <cbp33@hotmail.com> sent
the following smoke signals:
>Desværre kan det koks der sidder i motoren også
>stoppe nogle utætheder omkring ventilerne, så når de forsvinder begynder
>olien at sive ned i forbrændingskammeret. Hvis det er dette der er tilfældet
>for din Bimmer...
BMW A4?
Tjek subject...
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
claus b. p. (08-07-2007)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 08-07-07 22:24 |
|
"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> wrote in message
news:5931931eatje10uio1o06rjv2cvuiqrer9@4ax.com...
> On Sun, 8 Jul 2007 01:22:51 +0200 "claus b.p." <cbp33@hotmail.com> sent
> the following smoke signals:
>
>>Desværre kan det koks der sidder i motoren også
>>stoppe nogle utætheder omkring ventilerne, så når de forsvinder begynder
>>olien at sive ned i forbrændingskammeret. Hvis det er dette der er
>>tilfældet
>>for din Bimmer...
>
> BMW A4?
> Tjek subject...
>
Sorry
/Claus
| |
Azot (08-07-2007)
| Kommentar Fra : Azot |
Dato : 08-07-07 09:33 |
|
claus b.p. wrote:
> Jeg tror at du mener at der ikke var olie nok til at man kunne se det på
> oliepinden, - ikke at der ingenn olie var på?
Ah ja det er rigtigt, oliepinden var helt tør, men det behøver ikke betyde at
der ingen olie er i motoren. Den var jeg ikke lige opmærksom på.
Men hvis oliepinden bliver tør når der mangler ca. 1 liter olie så har den
stadigvæk mistet meget olie på de ca. 1200km.
> Desværre kan det koks der sidder i motoren også
> stoppe nogle utætheder omkring ventilerne, så når de forsvinder begynder
> olien at sive ned i forbrændingskammeret. Hvis det er dette der er tilfældet
> for din Bimmer, vil du måske ikke mærke meget til det efter at have tøffet
> lidt rundt i DK.
Det er også en god pointe, jeg har kun brugt bilen til bykørsel i DK, det er ca. 1
år siden den sidst var på autobahn.
> Det kan jo desværre også være et ventilstyr eller en stempelring der er gået
> i stykker. Så vil du fortsætte med at have et stort forbrug, og en blågrå
> røgsky efter dig. Hvis inderkanten på dit udstødningsrør er sort, har du et
> problem.
Jeg har lige "observeret" udstødningen, men der kommer ikke noget unormalt ud,
ingen synlig røg dog drypper der lidt kondensvand ud. Så håber ikke det er en
mekanisk crash der er sket i motoren. Men jeg tjekker lige oliepinden
den næste uges tid og ser om det er et periodisk problem.
Mvh:
AZOT
[Aalborg]
| |
claus b. p. (08-07-2007)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 08-07-07 22:23 |
|
"Azot" <eurosuperGLIF@GLIFgmail.GLIFcom> wrote in message
news:4690a148$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> claus b.p. wrote:
>
Undskyld, jeg kunne åbenbart ikke læse forskel på BMW og Audi, men essencen
er den samme uanset mærke.
/Claus
| |
Azot (09-07-2007)
| Kommentar Fra : Azot |
Dato : 09-07-07 11:37 |
|
claus b. p. wrote:
> "Azot" <eurosuperGLIF@GLIFgmail.GLIFcom> wrote in message
> news:4690a148$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>> claus b.p. wrote:
>
> Undskyld, jeg kunne åbenbart ikke læse forskel på BMW og Audi, men essencen
> er den samme uanset mærke.
>
> /Claus
hehhh, helt ok.
/AZOT
| |
Torben Scheel (09-07-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 09-07-07 08:05 |
|
Azot wrote:
> Jeg har lige "observeret" udstødningen, men der kommer ikke noget
> unormalt ud,
> ingen synlig røg dog drypper der lidt kondensvand ud. Så håber ikke det
> er en
Der skal _meget_ røg til før du kan se det fra kabinen - har du prøvet
at lade en anden køre med variende gas og selv køre bagved?
Spørg også på www.audiclub.dk - der er mærkespecialisterne.
--
vh
Torben
| |
Jacob Rungwald (09-07-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 09-07-07 09:52 |
|
"Azot" <eurosuperGLIF@GLIFgmail.GLIFcom> wrote in message
news:4690a148$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> claus b.p. wrote:
>
>> Jeg tror at du mener at der ikke var olie nok til at man kunne se det på
>> oliepinden, - ikke at der ingenn olie var på?
>
> Ah ja det er rigtigt, oliepinden var helt tør, men det behøver ikke betyde
> at
> der ingen olie er i motoren. Den var jeg ikke lige opmærksom på.
> Men hvis oliepinden bliver tør når der mangler ca. 1 liter olie så har den
> stadigvæk mistet meget olie på de ca. 1200km.
Det er ikke mere end jeg har hørt er "normalt" på visse biler, min moster
havde på et tidspunkt 1 pug 405 SRI, den drak 1L olier pr 1000km, det var
normalt sagde peugeot, en af de kunder jeg kommer ofte hos, har også en
ansat der har haft en audi der drak ca 1L pr 1000km, det var også noget Audi
ikke så som et problem.
Så det er desværre muligt at bilen faktisk er begyndt at drikke olie, især
hvis der som en anden skribent skriver, at motoren har haft "godt " af
turen, og der er blevet brændt noget koks væk, der evt så har forøget nogle
afstande mellem f.eks stempler og cylindervægge.
Mvh
Jacob
| |
Niels Bengaard (09-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 09-07-07 10:14 |
|
> Det er ikke mere end jeg har hørt er "normalt" på visse biler, min moster
> havde på et tidspunkt 1 pug 405 SRI, den drak 1L olier pr 1000km, det var
> normalt sagde peugeot, en af de kunder jeg kommer ofte hos, har også en
> ansat der har haft en audi der drak ca 1L pr 1000km, det var også noget
> Audi ikke så som et problem.
Når et værksted siger at en liter pr. 1000 km er normalt, så er det fordi
det kan accepteres af fabrikken uden at det går ud over motoren.
Selvfølgelig kan værkstedet lave fejlen for kunden, men man ville nok ikke
bryde sig om at høre regningen.
Mvh Niels
| |
Henrik B. (09-07-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 09-07-07 12:18 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
news:f6su6u$2qot$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>> Det er ikke mere end jeg har hørt er "normalt" på visse biler, min moster
>> havde på et tidspunkt 1 pug 405 SRI, den drak 1L olier pr 1000km, det var
>> normalt sagde peugeot, en af de kunder jeg kommer ofte hos, har også en
>> ansat der har haft en audi der drak ca 1L pr 1000km, det var også noget
>> Audi ikke så som et problem.
>
> Når et værksted siger at en liter pr. 1000 km er normalt, så er det fordi
> det kan accepteres af fabrikken uden at det går ud over motoren.
Det går maske ikke ud over motoren, men jeg ville sgu være træt af, dels
udgiften til olien, dels at skulle skifte lambdasonde og KAT, én gang om
året, da skidtet ødelægges af alle de olieholdige forbrændingsrester.
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Niels Bengaard (09-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 09-07-07 14:58 |
|
>>> Det er ikke mere end jeg har hørt er "normalt" på visse biler, min
>>> moster
>>> havde på et tidspunkt 1 pug 405 SRI, den drak 1L olier pr 1000km, det
>>> var normalt sagde peugeot, en af de kunder jeg kommer ofte hos, har også
>>> en ansat der har haft en audi der drak ca 1L pr 1000km, det var også
>>> noget Audi ikke så som et problem.
>>
>> Når et værksted siger at en liter pr. 1000 km er normalt, så er det fordi
>> det kan accepteres af fabrikken uden at det går ud over motoren.
>
> Det går maske ikke ud over motoren, men jeg ville sgu være træt af, dels
> udgiften til olien, dels at skulle skifte lambdasonde og KAT, én gang om
> året, da skidtet ødelægges af alle de olieholdige forbrændingsrester.
Som jeg skrev, værkstedet kan naturligvis lave det, det koster bare.
Jeg har ikke hørt om at lambdasonde og katalysator skulle skiftes så ofte
før. Der er mange der har skrevet her i gruppen om store olieforbrug, men
ikke at det skulle medføre udgifter til andet end olie.
Mvh Nies
| |
Henrik B. (10-07-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 10-07-07 17:14 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
news:f6terr$312s$1@newsbin.cybercity.dk...
> Som jeg skrev, værkstedet kan naturligvis lave det, det koster bare.
> Jeg har ikke hørt om at lambdasonde og katalysator skulle skiftes så ofte
> før. Der er mange der har skrevet her i gruppen om store olieforbrug, men
> ikke at det skulle medføre udgifter til andet end olie.
Been there, done that, got no t-shirt. Det er kendt, at stort olieforbrug
(gennem motoren), koster på KAT's levetid.
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Niels Bengaard (10-07-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 10-07-07 18:07 |
|
>> Som jeg skrev, værkstedet kan naturligvis lave det, det koster bare.
>> Jeg har ikke hørt om at lambdasonde og katalysator skulle skiftes så ofte
>> før. Der er mange der har skrevet her i gruppen om store olieforbrug, men
>> ikke at det skulle medføre udgifter til andet end olie.
>
> Been there, done that, got no t-shirt. Det er kendt, at stort olieforbrug
> (gennem motoren), koster på KAT's levetid.
Men du skrev årligt, det var det jeg studsede over. Den har jeg ikke hørt
før.
Mvh Niels
| |
|
|