Syn
Fra : HvB

Dato : 05-07-07 15:55

Jeg skal til syn med AX-eren...
Og jeg har svært ved at forestille mig at der kommer nogle anmærkninger. Jeg
har fået forbremser renoveret totalt, jeg har fået bagbroen skiftet til en
(næsten) ny og bagbremserne er justeret. Der er O rust og styrtøjet er
checket og fint - alt virker og rustbehandlingen er perfekt. Jeg har to små
stenslag i forruden, men de passerede syn sidst.

Men hvor er det bedst at gå til syn? Jeg vil jo gerne følge med, hvis de
finder noget, måske få lidt råd m.m. Jeg vægter lovlighed højt - omvendt er
det for surt, hvis der er en krakiler der mener at en bil der er fra 1996,
skal fremstå ny.

Jeg er medlem af FDM og bor nær Frederikssund i Ndr.sjælland. Har kigget
lidt på HEnriks synshal

Hvor får man den mest reelle vurdering af køretøjet?

Forslag modtages med tak.

mvh

HvB

Fra : S.x.L

Dato : 05-07-07 16:09

Hvorfor den skræk for at komme til syn?
Der er nogen ting iflg. checkliste, som skal gås igennem og være i orden for
en godkendelse. Den liste er forhåbentlig ens alle asteder.

Er bilen ok bliver den også godkendt - ingen forventer at en 10 år gammel
bil e spritny.

Knud

Fra : HvB

Dato : 05-07-07 16:21

"S.x.L" <solsol@bit.lk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for en godkendelse. Den liste er forhåbentlig ens alle asteder.
>
> Er bilen ok bliver den også godkendt - ingen forventer at en 10 år gammel

Jamen det er bare det jeg ikke er sikker på. Da jeg fik den synet sidste
gang, fik jeg at vide at der var en deffekt styrkugle og derfro et betinget
syn. Det var det bare ikke, efter en gennemgang hos FDM - som konkluderende
at det var et knokkelled. Da jeg ringede til synsmanden, sagde han selv at
han havde været flink - huskede ikke bilen...!

Og jeg mener jo at styrtøj skal være PERFEKT, men omvendt må en synsmand jo
vide om det er styrkugle eller knokkelled.

Og derfor mit spørgsmål.

Jeg er ikke nervøs, men jeg vil gerne have den mest redelige vurderling så
jeg ikke skal ofre penge på noget der ikke er deffekt.

Som sagt vurdere jeg sikkerhed meget højt - men hvis der er en klaphat der
mener eet og det så viser sig at det er noget andet er man jo lige vidt. Jeg
betaler GERNE for at få bilen ordnet - men ikke for at få "fejldiagnoser" og
unødige regninger til følge.

HvB

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-07-07 16:37

HvB wrote:

> [...]
> betaler GERNE for at få bilen ordnet - men ikke for at få "fejldiagnoser" og

Du skal ikke regne syn som en diagnose. Hvis styretøjet har slup behøver
synsmanden ikke lede længere - det giver en anmærkning. Fejlsøgning og
udbedring står du selv for.

--
vh
Torben

Fra : Tom

Dato : 05-07-07 16:55

> Du skal ikke regne syn som en diagnose. Hvis styretøjet har slup behøver
> synsmanden ikke lede længere - det giver en anmærkning. Fejlsøgning og
> udbedring står du selv for.

Jo synsmanden skal faktisk gennemgå hele bilen og kan ikke stoppe når han
har fundet en fejl. Det fremgår også MEGET tydeligt på bagsiden hvor de
skriver noget ala "Til synet kontrolleres følgende.....lys, bremser,
karosseri, dæk, styretøj.......osv.".
Det kunne jo også medføre at man skulle komme til syn 5-6 gange hvor der
hver gang blev fundet nye ting......dette ville selvfølgelig ikke være
tilfredsstillende for kunden.

--
Tom

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-07-07 19:37

Tom wrote:

> [...]
> har fundet en fejl. Det fremgår også MEGET tydeligt på bagsiden hvor de
> skriver noget ala "Til synet kontrolleres følgende.....lys, bremser,

Vi taler forbi hinanden - synsmanden behøver ikke finde ud af _hvad_ der
er galt med styretøjet før han går videre til næste punkt. Det kræver jo
ofte adskillelse at finde årsagen. Især med bremser kunne det være noget
af en opgave hvis synsmanden skulle fortælle hvorfor bilen skævbremsede.

Det er bare det jeg mener med at synsmanden ikke skal stille diagnosen -
blot konstatere fejl der er relevante for synet. Alt derudover er
service - som åbenbart kan være farligt at levere. Han risikerer at
blive klandret for kundens fejlreparation.

--
vh
Torben

Fra : Kent Nielsen

Dato : 05-07-07 20:59

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jo synsmanden skal faktisk gennemgå hele bilen og kan ikke stoppe når han
> har fundet en fejl.

Njae det er ikke helt korrekt:
Hvis det er et lokum hvor man ikke kan nå at notere alle de fejl der måtte
være / gennemgå bilen helt inden for den tid der er til rådighed kan man
give et resultat "ikke godkendt, synrapport ikke udtømmende" Der er det ikke
muligt at få godkendt bilen ved omsyn. (Desuden skal synsvirksomheden
meddele motorkontoret resultatet, som derefter melder pladeinddragelse til
Politiet)

Kent Nielsen

Fra : HvB

Dato : 05-07-07 16:55

> Du skal ikke regne syn som en diagnose. Hvis styretøjet har slup behøver
> synsmanden ikke lede længere - det giver en anmærkning. Fejlsøgning og
> udbedring står du selv for.

Jamen så fatter jeg ikke noget mere! Hvis synsmanden bare kan skrive at det
er en deffekt styrkugle og det så er et knokkelled - kan jeg da vel også
blive synsmand (!) (eller damefrisør!)- og skrive hvad-som helst. Hvis han
skriver at strytøjet er deffekt fint nok - men det var ikke tilfældet.

Nuvel før tråden løber "af sporet" - spurgte jeg bare om nogen kunne
anbefale et ordenligt og renfældigt synssted!

HvB

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-07-07 19:30

HvB wrote:

> Nuvel før tråden løber "af sporet" - spurgte jeg bare om nogen kunne
> anbefale et ordenligt og renfældigt synssted!

FDM i hillerød.

--
vh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-07 17:16

"HvB" <baldrian**@@get2net.dk> wrote in

> Det var det bare ikke, efter en gennemgang hos FDM - som konkluderende
> at det var et knokkelled. Da jeg ringede til synsmanden, sagde han
> selv at han havde været flink - huskede ikke bilen...!

Kan dit lokale FDM testcenter ikke syne den for dig?

Fra : HvB

Dato : 05-07-07 17:31

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "HvB" <baldrian**@@get2net.dk> wrote in

> Kan dit lokale FDM testcenter ikke syne den for dig?

Jo det kan de da - og jeg tror det er det bedste bud. For to år side købte
jeg bilen og sælger lod den syne. Deffekten på styrtøjet blev endeligt
diagnostiseret maf FDM - og desvauerede synmanden vudering (som overså
deff. forbremser og slør i bagbroen - og stillede en forkert diagnose med
styrtøjet).

Men ER FDM de mest kvalificerede?

Et syn er jo et spørgmål om at alt er sikkert nok og så vil jeg have en
ORDENLIGT vurdeling.

Og jeg vil ikke snyde, men jeg gider ikke en klovn der ser et sytensalg i
forruden og overser bremser, bagbro og styrtøjets konstuktion... og det var
der der var mit spørgsmål.

Jeg har faktisk tænkt mig at kontakte traffikministeriet for en forklaring,
imorgen - så må de forklarer sig og angive klageadgang.

HvB

Fra : mfn

Dato : 05-07-07 19:26

Hvis sikkerhed er SÅ vigtigt for dig... Hvorfor kører du så i en AX? ;)

Fra : HvB

Dato : 05-07-07 20:30

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis sikkerhed er SÅ vigtigt for dig... Hvorfor kører du så i en AX? ;)

DUMPHEAD!

Som førtidspensionist p.g.a. en blodprop i hjernen er pengene ikke til så
meget... Så spar mig for de dumme bemærkninger! Vi er sq nogle der kæmper
for at få stumperne til at nå sammen og gang på gang bliver r..rendt. Og så
er det dumsmart at komme med sådan en bemærkning..

HvB

Fra : mfn

Dato : 05-07-07 21:21

> [...]
> for at få stumperne til at nå sammen og gang på gang bliver r..rendt. Og

> er det dumsmart at komme med sådan en bemærkning..

Ja nu ved jeg ikke om du bemærkede min SMILEY! DET VAR EN JOKE!

Jeg er heller ikke for rig selv og køre også i gammel bil, men for de samme
penge som en AX koster kan du altså let få en langt mere sikker bil. Hvis
sikkerhed er meget vigtig for dig, så find dig en større vogn af slagsen -
det kan du sagtens for små penge. AX krøller sammen som en tændstikæske hvis
du en dag er uheldig at køre galt, og så kan dit styretøj osv være i nok så
fin stand!

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-07-07 19:48

HvB wrote:

> Jeg har faktisk tænkt mig at kontakte traffikministeriet for en forklaring,
> imorgen - så må de forklarer sig og angive klageadgang.

Du tillægger stikprøvekontrollen hos synsmanden alt for stor værdi. Det
du efterspørger er en FDM-attest. Check lige prisforskellen på et syn og
en brugtbilstest.

--
vh
Torben

Fra : JBH

Dato : 05-07-07 19:54

> [...]
> konkluderende at det var et knokkelled. Da jeg ringede til synsmanden,
> sagde han selv at han havde været flink - huskede ikke bilen...!

Betinget godkendt på en defekt styrekugle !!! Det kan vist ikke passe.

http://www.fstyr.dk/sw71407.asp

Eller er det en af de "baggårds-synshaller" som er dukket op efter monopolet
blev brudt. ?

mvh
JBH

Fra : HvB

Dato : 05-07-07 20:28

> [...]
>
> http://www.fstyr.dk/sw71407.asp
>

> Eller er det en af de "baggårds-synshaller" som er dukket op efter

Ja, ikke desto mindre er det det ser står på den synsrapport jeg fik for to
år siden, ved købet af bilen.
Jeg forlangte deffekten udbedret ved købet og fik det efter lidt bokseri.
Men FDM kunne konkludere at det
var et knokkelled der var deffekt. Og det var Aplus i herlev der synede - så
hvad skal man tro?

Og her to år efter kan jeg da se at bagbroen allerede dengang var træt og at
bremserne ikke har haft det for godt,
efter en hovedrenovering

HvB

Fra : JBH

Dato : 05-07-07 21:14

> [...]
> Men FDM kunne konkludere at det
> var et knokkelled der var deffekt. Og det var Aplus i herlev der synede -

Jeg fik for nylig kasseret en bil pga rust på det lille metal rørstykke på
bremseslangen ved venstre forhjul. Det var (helt korrekt) en ommer og det
var også ved Applus.
Omvendt købte konen en nysynet bil for nylig. Den havde slør i højre
styrekugle og revnet gummihætte på en bærekugle. Den bremsede kun på ca
halvdelen af forreste skiver. De 2 fejl burde ikke slippe gennem syn. Der ud
over havde den gennemtæret bundkar og det havde det været længe da man
kunne se at bilen havde "undervognsbehandlet" sig gennem længere tid samt
defekt varmeapparat, sidstnævnte kunne godt være betinget godkendt.
Sælgeren kunne ikke huske hvor bilen var synet, men mon ikke den var synet
hos hans "fætter"

mvh
JBH

Fra : Sidse

Dato : 05-07-07 22:33

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> defekt varmeapparat, sidstnævnte kunne godt være betinget godkendt.
> Sælgeren kunne ikke huske hvor bilen var synet, men mon ikke den var synet

Tror nu synsmanden er ligeglad med om varmeapperatet er defekt

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : JBH

Dato : 05-07-07 22:50

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> samt

> Tror nu synsmanden er ligeglad med om varmeapperatet er defekt

Så må du tro om igen :-/

Uddrag fra "Detailforeskrifter for køretøjer"

Punkt 10.03.020

(3) Bil med forrude skal være forsynet med
a) forrudevisker(e) foran førerplads og plads for forsædepassagerer,
b) forrudevasker og
c) afrimnings- og afdugningsanordning.

mvh

JBH

Fra : ShutEye

Dato : 06-07-07 01:26

<stort klip>

> [...]
>
> (3) Bil med forrude skal være forsynet med
> a) forrudevisker(e) foran førerplads og plads for forsædepassagerer,

Vil det sige at man kan redde syn (godkendelse) med et defekt varmeapperat
ved at møde op uden forrude? :)

Fra : mfn

Dato : 06-07-07 22:02

> Vil det sige at man kan redde syn (godkendelse) med et defekt varmeapperat
> ved at møde op uden forrude? :)

haha ja...! Så får du heller ikke anmærkning for eventuelle stenslag - pil
ruden ud inden syn og på igen når du kommer hjem så får du også lidt frisk
luft på vejen ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-07-07 20:48

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> <stort klip>

> Vil det sige at man kan redde syn (godkendelse) med et defekt varmeapperat
> ved at møde op uden forrude? :)

Så vil jeg anbefale at du finder ud af om forruden er en del af den bærende
konstruktion.
Det er tilfældet ved nyere biler.
Hvis det ikke er tilfældet, så tror jeg kørerbriller er påkrævet.

Alt dette er hvad jeg tror og ikke noget jeg ved

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : ShutEye

Dato : 07-07-07 23:19

> Så vil jeg anbefale at du finder ud af om forruden er en del af den
> bærende konstruktion.
> Det er tilfældet ved nyere biler.
> Hvis det ikke er tilfældet, så tror jeg kørerbriller er påkrævet.

Lol .. ja det bliver jo nok heller ikke den billige udvej hvis man lige står
med et defekt varmeapperat!

> Alt dette er hvad jeg tror og ikke noget jeg ved

Godt! :)

Fra : HvB

Dato : 08-07-07 19:11

> Lol .. ja det bliver jo nok heller ikke den billige udvej hvis man lige
> står med et defekt varmeapperat!

> Godt! :)

Ja, så endte det alligevel i "hat og briller". Jeg spurgte s´mænd abre om
der var nogen der kendte et hæderligt syns-sted omkring fredersiksund - og
nu skal jeg køre til syn uden forrude og hvad ved jeg.... og kommentarer om
hvilke biler der er sikre eller ikke og .....!

Det er temmeligt ærligtligt at spørgmål ikke besvares - men alt andet
kommenteres. hvis der ikke er svar der et i ordne ikke at svare....!

Men tak for...INGENTING!

HvB

Fra : S.x.L

Dato : 09-07-07 10:13

> [...]
>
> Det er temmeligt ærligtligt at spørgmål ikke besvares - men alt andet
> kommenteres. hvis der ikke er svar der et i ordne ikke at svare....!

Slap dog af mand - et syn er principielt ens overalt. Det udføres efter
præcis samme retningslinjer - du kan naturligvis godt møde personer som er
mere eller mindre opmærksomme og derfor giver forskelligt resultat, men det
er forhåbentlig ikke udtryk for forskellig behandling afhængig af sted, men
kun tilfældig menneskelig optræden. Du kan jo alligevel ikke sikre dig at
det er Hr. P... som udfører synet fremfor fru A....

Knud

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-07-07 10:19

HvB wrote:

> Men tak for...INGENTING!

Ved du hvad? Jeg er sgu ved at være træt af at du hænger dig i hvad folk
snakker om. Du har fået et bud, men det gider du ikke kommentere.

Torben

Fra : ShutEye

Dato : 22-07-07 19:52

Åhr klap dog i!
Det kan for f.... da ikke være så svært at klikke på 'næste ulæste'?