Underlig lyd?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-07-07 06:14

Hejsa

For nyelig er Fiat'en (en Punto 1,2 fra '00) begyndt at lave en underlig lyd
en gang i mellem. Det lyder som en piven fra højre forhjul, men det er lidt
svært at høre, hvor det egentlig kommer fra. Det kommer periodisk 5-10 min
efter bilen er sat igang og vare et sted mellem 10 sek. og 2 min., hvorefter
det holder op. Jeg har prøvet at trykke på bremsen og trække i håndbremsen,
men lyden fortsætter uændret. Jeg har også haft den stående i tomgang (dog
ikke så længe) men jeg synes ikke, at der er nogle underlige lyde fra
motoren. Mekanikkeren kan ikke umiddelbart finde noget... Hvad kan det være?
Og hvad skal jeg gøre for at finde ud af det?

mvh Frank

Fra : Leo Havmøller

Dato : 04-07-07 08:48

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-årstal@indbakke.com> wrote in message
> [...]
> lidt svært at høre, hvor det egentlig kommer fra. Det kommer periodisk
> 5-10 min efter bilen er sat igang og vare et sted mellem 10 sek. og 2

Slap kilerem?

Leo Havmøller

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-07-07 09:33

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> motoren. Mekanikkeren kan ikke umiddelbart finde noget... Hvad kan det være?
> Og hvad skal jeg gøre for at finde ud af det?

Er lydet afhængig af motoromdrejninger? Hvis ja, så er det næsten helt
sikkert en rem af en art (kilerem eller lign)

Thomas

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-07-07 19:05

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Er lydet afhængig af motoromdrejninger? Hvis ja, så er det næsten helt
> sikkert en rem af en art (kilerem eller lign)

Det er den måske, men det virker umiddelbart ikke sådan. Jeg vil dog prøve
at tjekke kileremmen.

mvh Frank

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-07-07 20:33

Frank K. Jensen wrote:

> Det er den måske, men det virker umiddelbart ikke sådan. Jeg vil dog prøve
> at tjekke kileremmen.

Måske? Enten er den eller også er den ikke... Det er *MEGET* tydeligt
hvis det er en kilerem (vandpumpe, generator og lign) der er ved at gå,
for så vil den pive vildt og inderligt, specielt når motoren får lidt
omdrejninger... så hvis du ikke syntes det variere, så er det nok ikke
en kilerem.

Gør det nogen forskel om koblingen er i bund eller ej? Om den står
stille eller triller?

Thomas

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-07-07 21:11

> [...]
> vil den pive vildt og inderligt, specielt når motoren får lidt
> omdrejninger... så hvis du ikke syntes det variere, så er det nok ikke en

Så er det nok ikke en kilerem Jeg har også tit hørt biler med hvinende
kilerem og sådan lyder det slet ikke. Det lydre lidt ligesom hvis en af
bremseklodserne gå lidt på, og det var da også derfor jeg trykkede på
bremsen første gang jeg hørte det, men det forsvandt ikke.

> Gør det nogen forskel om koblingen er i bund eller ej? Om den står stille
> eller triller?

Har ikke hørt det mens bilen står stille, men det kommer jo heller ikke så
tit. Jeg vil prøve at koble ud næste gang jeg høre det.

mvh Frank