Fejlfinding tågebaglygter (Renault)
Fra : Steen Schmidt

Dato : 02-07-07 20:00

Hejsa.

Begge tågebaglygter virker ikke på min Renault Laguna II. Pærerne og
sikringen er i orden, og de forreste tågelygter virker.

I en Laguna II aktiverer man forreste tågelygter ved at dreje en krans
på venstre stilk v/ rattet, imens et klik længere om på samme krans
aktiverer yderligere de bagerste tågelygter. Er det i denne stilk jeg
skal lede efter fejlen eller er der andre åbenlyse steder jeg bør kigge?

Hvordan piller jeg eventuelt sådan en stilk fra hinanden uden at
ødelægge noget?

Mvh
Steen

Fra : claus b.p.

Dato : 03-07-07 00:01

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Begge tågebaglygter virker ikke på min Renault Laguna II. Pærerne og
> sikringen er i orden, og de forreste tågelygter virker.

Hurra! Lad det forblive sådan.

> [...]
> aktiverer yderligere de bagerste tågelygter. Er det i denne stilk jeg
> skal lede efter fejlen eller er der andre åbenlyse steder jeg bør kigge?

Dårlige stikforbindelser et eller andet sted?

> Hvordan piller jeg eventuelt sådan en stilk fra hinanden uden at
> ødelægge noget?

Det er nok ikke lige sådan at skille ad. Men det burde med et simpelt
instrument være muligt at checke om den virker.

Skulle du nu få det til at virke, så gør dine medtrafikanter en tjeneste,
afmonter pæren i den højre tåbebaglygte. Så er det ikke så nemt at forveksle
med bremselyset. Og benyt det så kun hvis det er så tåget at det er
nødvendigt at nedsætte hastigheden...

/Claus

Fra : Steen Schmidt

Dato : 03-07-07 07:34

claus b.p. wrote:

> Hurra! Lad det forblive sådan.

Er det ikke sådan at ifht. syn skal de virke hvis de er monteret?

> [...]
> nemt at forveksle med bremselyset. Og benyt det så kun hvis det er så
> tåget at det er nødvendigt at nedsætte hastigheden...

Jeg benytter *kun* tågelygter hvis det er tåget og ikke vådt på vejen -
kender godt din holdning til dette

Mvh
Steen

Fra : claus b.p.

Dato : 03-07-07 23:56

> Er det ikke sådan at ifht. syn skal de virke hvis de er monteret?

Principielt jo, man bør egentlig demontere hele lygten. Men det er jo
normalt ikke særlig smart eller nemt. Der er såvidt jeg kan vurdere lande
hvor der ved lov kun må være een, og her i DK er det fuldt lovligt med en.
Jeg tror det skal være en usædvanlig nidkær synsinspektør der vil brokke
sig, forudsat at pæren er fjernet, og ikke bare sprunget.

Jeg har iøvrigt et dårligt forhold til Renault efter at have kørt i en
udlejningsbil, hvor jeg ikke havde opdaget at den ekstra ring på stilken var
til tågebaglys. Øv.
Checkede lige på konens tågebaglys forleden, (Pug 106) det har samme
stilkkontakt med en ring til tågebaglys. En formidlende omstændighed er dog
at når det øvrige lys slukkes, ryger denne kontakt tilbage til 0, så den
ikke er tændt næste gang man starter bilen. Et fænomen der er meget udbredt,
selv i indre København, er, at der 3-4 dage efter at der har været en mindre
tågebanke i Vestjylland, kører hver 10'ende bil rundt med tåbebaglyset
tændt.

Næste kampagne må være mod forkert lys på trailere. I søndags var næsten
samtlige trailere jeg så, behæftet med fejl ved lygterne. Flere havde
tågebaglys tændt, nogle manglede bare lys i en eller flere lamper, nogle
blinkede med hele lysshowet når de drejede, og endelig var der en trailer
der blinkede til venstre når bilen blinkede til højre og omvendt.
Imponerende at folk ikke checker sådan noget af, når de kobler traileren
til.

Det kunne heldigvis ikke ske for hverken dig eller mig...

/Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-07-07 05:41

"claus b.p." skriver:

> [...]
> der blinkede til venstre når bilen blinkede til højre og omvendt.
> Imponerende at folk ikke checker sådan noget af, når de kobler traileren

Vi kan kun være enige - men jeg har vidst nævnt det før her i gruppen.
På den anden side, hvad nytter det at de tjekker lyset, hvis de ikke kan
gøre noget ved det alligevel ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe