Flatspots
Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 15:49

Var lige en tur omkring forhandleren i dag, da jeg synes at bilen rystede en
smule.

Hjulene blev afbalanceret, og et af hjulene var der lidt på (10).

Jeg talte med værkstedschefen, og han fortalte, at der i mange nye dæk er så
meget nylon, at det såkaldte flatspot fremkommer når bilen har holdt stille,
og dækkene er kolde.
Han havde hørt at man i USA havde lavet nogle "skåle" som bilens fire hjul
kunne parkeres i for at få en større "hvileflade".

Vil høre om det er en generelt problem for nye dæk, eller måske kun den
slags jeg kører med: Bridgestone Turanza ER300 215/55/16?

--
/HB

Fra : Anders Thorup

Dato : 02-07-07 15:52

"HB" <hbsnabela.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vil høre om det er en generelt problem for nye dæk, eller måske kun den
> slags jeg kører med: Bridgestone Turanza ER300 215/55/16?

Nej, det er ikke et generelt problem. Det kan forekomme hvis bilen har stået
samme sted længe, dvs. over 2 måneder uden at blive flyttet. En forhandler
bør helt klart vide dette og derfor flytte bilen en smule med jævne
mellemrum.
Hvis du har købt bilen ny, kan bilen ligeledes have stået på et centrallager
i længere tid, og der bliver de ikke flyttet. Er det tilfældet vil garantien
dække for 4 nye dæk.
Til sidst skal naturligvis nævnes at dækket kan have en fabrikationsfejl,
men det er stadig et garanti-spørgsmål.

Mvh
Anders

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-07-07 17:21

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke et generelt problem. Det kan forekomme hvis bilen har
> stået samme sted længe, dvs. over 2 måneder uden at blive flyttet.
Det kommer an på hvor følsom du er, jeg kan mærke når den stået ~en uge, men
de forsvinder hurtigt/ jeg lægger ikke mærke til dem mere. Permanente spots
laver du ved at overliste ABS'en, så den bremser det yderste baghjul så
kraftigt i et sving, at det blokere. Hint; der er ingen vægt på, så der skal
ikke meget til/ det har ingen betydning for andet end dækket, been there
:((.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 18:01

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i meddelelsen

> Det kommer an på hvor følsom du er, jeg kan mærke når den stået ~en uge,
> men de forsvinder hurtigt/ jeg lægger ikke mærke til dem mere.

Jeg er nok lidt følsom hvad det angår.
En kammerat var med på en tur, han sagde at sådan gjorde hans også, men han
kører jo også Skoda............. Uha - det var en joke

> [...]
> yderste baghjul så > kraftigt i et sving, at det blokere. Hint; der er
> ingen vægt på, så der skal ikke meget til/ det har ingen betydning for

Jeps, det er så ikke tilfældet denne gang... man lærte/afprøvede jo som
yngre

--
/HB

Fra : Steen Schmidt

Dato : 02-07-07 19:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Permanente spots laver du ved at overliste ABS'en, så den bremser det
> yderste baghjul så kraftigt i et sving, at det blokere. Hint; der er
> ingen vægt på,

Der må vel nærmest være tale om det *inderste* baghjul og ikke det
yderste?

Mvh
Steen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-07-07 20:30

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Der må vel nærmest være tale om det *inderste* baghjul og ikke det
> yderste?

Det kommer an på hvon' du vender, men jeg tror , vi mener det samme ;).

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 17:54

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tilfældet vil garantien dække for 4 nye dæk.
> Til sidst skal naturligvis nævnes at dækket kan have en fabrikationsfejl,

Jeg har købt bilen fra ny.

Min egen opfattelse var også at hvis bilen, over en længere periode, har
stået stille, så kunne der være tale om flatspots.
Jeg havde kontakt til forhandleren et kort stykke tid efter jeg købte bilen,
og vi blev enige om at se tiden lidt an pga. den havde holdt stille længe.
I dag i mit tilfælde var der hentydning/snak om, fra forhandlers side, bare
at holde natten over.
Han spurgte nemlig om det var når dækkene var kolde.

Måske har jeg et andet problem, da jeg fornemmer rystelser efter at have
kørt også 100km, så er dækkene da varme.

De Bridestone Turanza dæk - er de noget hø?

--
/HB

Fra : Anders Thorup

Dato : 02-07-07 18:34

> [...]
> bare at holde natten over.
> Han spurgte nemlig om det var når dækkene var kolde.

Det jeg taler om er permanent derformation af dækkene, og der forekommer
ikke "natten over", men tager efter min erfaring min. 2 måneder og ofte
noget længere.

> Måske har jeg et andet problem, da jeg fornemmer rystelser efter at have
> kørt også 100km, så er dækkene da varme.

Hvis hjulene er afbalanceret, og der stadig er "væsentlige" rystelser over
efter 100km kørsel kan det meget vel være dækkene der er trykket flade.
Dermed ikke sagt at det er dækkene der er problemet. Det kan evt. også være
ubalance i drivaksler, løse ophæng og meget andet(dog ikke fejl der er
normalt forekommer på nye biler).
Jeg vil gætte på at dækkene er synderen.

Uanset, hvis der er en decideret fejl ved bilen(eller dækkene) skal det
løses under garantien.

Hvilken bil er det du har købt??

> De Bridestone Turanza dæk - er de noget hø?

Det håber jeg sgu ikke Dem har jeg nemlig på min bil!!!!

Mvh
Arnes

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 19:58

> Det jeg taler om er permanent derformation af dækkene, og der forekommer
> ikke "natten over", men tager efter min erfaring min. 2 måneder og ofte
> noget længere.

Altså er dækket ødelagt?

> [...]
> er normalt forekommer på nye biler).
> Jeg vil gætte på at dækkene er synderen.

Havde en kammerat der købte ny. Bilen rystede voldsomt pga en defekt
trækaksel.

> Uanset, hvis der er en decideret fejl ved bilen(eller dækkene) skal det
> løses under garantien.
>
> Hvilken bil er det du har købt??

Honda FR-V

> Det håber jeg sgu ikke Dem har jeg nemlig på min bil!!!!

Pyh, så er jeg da ikke alene

--
/HB

Fra : Anders Thorup

Dato : 02-07-07 20:37

> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen

> Altså er dækket ødelagt?

Jep,,,

> Havde en kammerat der købte ny. Bilen rystede voldsomt pga en defekt
> trækaksel.

Det kan jo som sagt også ske, men det sker jævnligt at dæk bliver ødelagt
fordi nye biler står længe uden at blive flyttet.

> Honda FR-V

Fin bil.

> Pyh, så er jeg da ikke alene

Jeg synes nu også de er gode, og de vandt "næsten" FDMs dæktest.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/68875070-7528-4534-88E1-B20897409EBB/0/6671.pdf

Mvh
Anders