Billig dieselbil - men hvilken ??
Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-07-07 18:27

Jeg skal nok snart skifte arbejde, og vil så i den forbindelse anskaffe
mig en billig dieselbil, da der er omkring 80 km hver vej. Det skal ikke
være en sprinter(altså uden turbo), men en ganske almindelig og
pålidelig bil. Er den forholdsvis nysynet, så gør det absolut intet, og
om den er på gule eller hvide plader, er heller ikke det afgørende. Det
vil jo selvfølgelig være en fordel på gule plader, da vægtafgiften jo så
bliver billigere.

Prisrammen ligger på 15.000 som max. - og ja, jeg ved godt det ikke er
meget til en dieselbil, men det er det beløb jeg lige umiddelbart kan
afse til den. Nogen vil så måske foreslå en forholdsvis ny bil, og give
de 15K i udbetaling, men dette er heller ikke et emne, da der jo så
kommer de månedlige afdrag. Så skal der jo arbejdes endnu flere timer,
for at kunne tjene til det også, så det er altså ikke en mulighed.

Hvad har i af forslag. Det behøver ikke nødvendigvis være en bil der er
til salg nu, men et forslag til hvad jeg skal kigge efter, og gerne en
beskrivelse af, hvor de forskellige modeller har deres ømme punkter.

På forhånd tak.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-07-07 18:34

Jesper Jacobsen skriver:

> Hvad har i af forslag. Det behøver ikke nødvendigvis være en bil der er
> til salg nu, men et forslag til hvad jeg skal kigge efter, og gerne en
> beskrivelse af, hvor de forskellige modeller har deres ømme punkter.

Til 15.000 kr kan du både være heldig og uheldig.

Til den pris skal du intetn forvente og du skal ike kregne med at kunne
få en bil du kan stole på hver dag......

Største fjender ved 15kkr's biler: Rust, rust, rust, opslidt undervogn,
elsystem med fejl og opslidt motor.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent

Dato : 01-07-07 18:43

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til salg nu, men et forslag til hvad jeg skal kigge efter, og gerne en
> beskrivelse af, hvor de forskellige modeller har deres ømme punkter.

Til den pris får du kun ærgelser...............

Kent

Fra : Mogens

Dato : 01-07-07 19:09

> [...]

> mig en billig dieselbil, da der er omkring 80 km hver vej. Prisrammen
> ligger på 15.000 som max. Hvad har I af forslag?

At du går ned i banken og får hjælp til en revurdering af projektet.
Du kan ikke basere 160 km's kørsel hver dag på den slags køretøjer.
Der skal langt mere stabilitet til...

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 01-07-07 19:57

> Hvad har i af forslag. Det behøver ikke nødvendigvis være en bil der er
> til salg nu, men et forslag til hvad jeg skal kigge efter, og gerne en
> beskrivelse af, hvor de forskellige modeller har deres ømme punkter.

Golf 2 1,6 diesel, jeg har lige kørt 30.000 på en år i en TD'er der havde
565kkm på klokken da den blev solgt i fredags, det har ikke været uden
problemer, men det er billigt at vedligeholde og hvis man kan skrue lidt
selv er det en billlig bil, min gik omkring 16 km/l. Jeg leder selv efter
noget nyt lign. i 30-40 kkr klassen. Nevermind alle dem der siger det kun er
rust og lort man kan købe i den pris kategori, du får ikke en kongevogn, men
du kan sagtens finde noget der er i stand til at turen.

Stef

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 01-07-07 21:33

Stefan Jacobsen skrev:

> [...]
> rust og lort man kan købe i den pris kategori, du får ikke en kongevogn, men
> du kan sagtens finde noget der er i stand til at turen.

Jeg har heller aldrig forventet, at der ikke vil opstå problemer med en
bil når man bruger den, og derfor ved jeg også hvad jeg sigter efter, og
regner slet ikke med, at få en bil der bare kører og kører. Dem der
skriver at det kun er bøvl og problemer, kan jeg godt forstå, men jeg
vælger nu alligevel ikke at lytte så meget til hvad jeg ikke kan få, men
mere hvad der er af muligheder. Der skal laves noget på en bil i den
prisklasse, det er jeg helt klar over, og den kan da volde problemer,
men jeg har nu altså også set biler til langt over 300.000 give store
problemer for andre, så jeg tror på det handler om at se sig godt for,
uanset hvilken prisgruppe man vil kigge i.

Jesper

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 02-07-07 07:54

> [...]
> problemer for andre, så jeg tror på det handler om at se sig godt for,
> uanset hvilken prisgruppe man vil kigge i.

Golfen har et par ting man skal være obs på når man tager ud og kigger, som
er beskrevet meget godt her
http://www.golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=112 det er også
et sted man kan få hjælp til de mange problemer der kan opstå.

Stef

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-07-07 15:57

Jesper Jacobsen wrote:

> [...]
> 300.000 give store problemer for andre, så jeg tror på det handler om
> at se sig godt for, uanset hvilken prisgruppe man vil kigge i.

Jo jo, selvfølgelig kan der være problemer i nye biler, det ses da
også... men med en så gammel bil som du kan få for 15.000kr (selv en G2
TD kan være svær i den prisklasse) så vil der være dage hvor du ganske
enkelt ikke kommer på arbejde pga. bilen ikke vil køre. Hvis dit arbejde
kan tilgodese den slags dage, så fint nok... kan den ikke, så overvej
det lige igen. Tror også du ganske nemt kan forhandle dig til en
situation på en ny bil hvor værkstedet så stiller en backupbil
tilrådighed hvis du (mod forventning) er nød til at stille bilen på
værkstedet. Du kan selvfølgelig leje bil de dage hvor en gammel spand
ikke vil køre, men du vil meget hurtigt ende med at have brugt mange
mange penge på det.

Jeg har selv kørt golf2 (ikke diesel) og jeg ville nødig have været
afhængig af den for den kunne skabe sig noget så grusomt og nægte at
være parat til drift hver dag. Jeg skiftede bilen ud med en 10 år nyere
bil og har haft 1 gang hvor min arbejdsdag måtte ændres (har mulighed
for at arbejde hjemme) pga. bilen ikke kunne køre (knækket trækaksel),
en ny bil ville ikke have haft det (alder+slid var sandsynligvis
dødsårsagen på trækakslen). Jeg er dog ikke til dagligt 100% afhængig af
bilen (omend jeg altid tager bilen på arbejde) så det går (bus og cykel
kan lade sig gøre)

Thomas

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 02-07-07 17:10

> [...]
> altid tager bilen på arbejde) så det går (bus og cykel kan lade sig gøre)

Jeg har kørt G2 TD'er det sidste år, tilbage lagt 30000 km og kun en gang
har jeg ikke kunne komme frem.... trickset hedder "almindelig mekanisk
vedligeholdelse".

Stef

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-07-07 17:24

Stefan Jacobsen wrote:

> Jeg har kørt G2 TD'er det sidste år, tilbage lagt 30000 km og kun en gang
> har jeg ikke kunne komme frem.... trickset hedder "almindelig mekanisk
> vedligeholdelse".

Jo jo, det er også nemt nok hvis bilen er sund fra starten af... men med
sådan en alder bil kan standen være alt fra ny til fuldstændig bombet,
uden at man nødvendigvis sådan bare lige kan se det... Hvis man køber
bil til 15kkr og derefter skal bruge 20 timer og yderligere 15kkr på
reservedele, ja så er det jo ikke så fedt...

Men ja, man kan finde gode biler derude, men man skal dælme se sig
*meget* godt for og være lidt heldig. Så igen, er man afhængig af bilen,
er det måske billigere at købe noget nyere og så sove mere roligt om
natten.

Thomas

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 02-07-07 18:58

> Men ja, man kan finde gode biler derude, men man skal dælme se sig *meget*
> godt for og være lidt heldig. Så igen, er man afhængig af bilen, er det
> måske billigere at købe noget nyere og så sove mere roligt om natten.

Jeg er på udkig efter noget nyere men syntes sgu ikke det er nemmere eller
mere sikkeret at finde noget der er bedre. Blot dyrere i anskaffelse

Stef

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 02-07-07 19:29

Stefan Jacobsen skrev:

> Jeg er på udkig efter noget nyere men syntes sgu ikke det er nemmere eller
> mere sikkeret at finde noget der er bedre. Blot dyrere i anskaffelse
>
> Stef

Er det ikke lidt det med, at man vil have så meget for hver krone som
muligt, når man nu skal finde sig en anden bil. Jeg tror det er lidt
ligegyldigt, om bilen koster 15K eller 150K eller et hvilket som helst
andet beløb. Da jeg købte bil sidst, havde jeg 120K til at købe for, men
der gik pludselig sport i at finde den bedste bil til den billigste
pris. Jeg endte med en til knap 45K, og den har i de to år, og 50.000
km, kun kostet os 2.000 i uventede udgifter. Alt andet der er skiftet,
er almindelige sliddele.

BTW -- Nogen der ved hvor man får en billig udstødning til en Marea
st.car ?? Min bagerste potte knækkede af her den anden dag.

Jesper

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 01-07-07 22:59

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Prisrammen ligger på 15.000 som max. - og ja, jeg ved godt det ikke er
> meget til en dieselbil,

Til de penge ville jeg prøve at finde en Vw golf 1.6 TD
Den kører rimeligt langt på litteren og er meget billig i dele.
Men den både kan og vil også gå i stykker ... det gør gamle biler engang i
mellen.
men det var sådan en at jeg ville vælge hvis jeg stod i dit sted.

---
Mvh
Lars Bisgaard
Mitsubishi Pajero sport van 2.5 TD I/C

Fra : Anders Thorup

Dato : 02-07-07 16:42

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> månedlige afdrag. Så skal der jo arbejdes endnu flere timer, for at kunne
> tjene til det også, så det er altså ikke en mulighed.

Jeg vil tillade mig at komme med et alternativt forslag, det er dog ikke en
diesel så hvis det absolut skal være det behøves du ikke læse videre.

Jeg har selv haft rigtig gode erfaringer med en gammel Corolla, og havde
absolut ingen problemer med den over de ca. 10-12.000km jeg havde den. På
langtur havde jeg den helt oppe på 16km/l og ved kortere ture omkring
13km/l-

Årgangen er fra ca. 1988-1991 og gå efter en 4-5 dørs da den kører langt
mere behageligt end de små 3 dørs.
Min var en 1,6GL Exclusive(så vidt jeg husker), men har hørt rigtig meget
godt om 1,3 motorerne også.

Her er et eksempel på en
http://www.bilzonen.dk/find-din-bil?body_type_id=-100&dealer_ad=0&fuel_id=1&make_name=Toyota&model_name=Corolla&model_year_to=1993&price_to=16000&altTemplate=bilzonen.dk+-+search+detail&ad_car_id=216370&ad_number=11&dt=201&tab=

og endnu en her
http://www.bilzonen.dk/find-din-bil?body_type_id=-100&dealer_ad=0&fuel_id=1&make_name=Toyota&model_name=Corolla&model_year_to=1993&page_number=1,3&price_to=16000&altTemplate=bilzonen.dk+-+search+detail&ad_car_id=226595&ad_number=37&dt=201&tab=

Den ligner næsten på en prik den jeg havde...

Du skal ud over rust især kigge efter lækager og om soltaget er tæt hvis den
har et.

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 18:24

Har haft en corolla diesel, årg. 89, havde kørt over 400.000 uden problemer,
17-20 km på literen, men desværre rustede den op.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 02-07-07 18:44

Anders Thorup skrev:
> [...]
>
> Den ligner næsten på en prik den jeg havde...
>
> Du skal ud over rust især kigge efter lækager og om soltaget er tæt hvis den

Det er en model jeg har overvejet, dog i den 3-dørs udgave alá Golfen.
Jeg ved Toyota laver rigtig gode diesel-motorer også, og kan jeg finde
en i den model, så vil den bestemt være et kig værd. Er det en af de
almindelig sedan modeller, så overlever jeg nok det også, men bedst af
alt, ville være at finde en van i diesel, hvis der efterhånden er flere
tilbage af dem. Det er jo kun mig selv jeg skal transportere, så
bagsæder er ret unødvendige. Samtidig har en van en fordel, at den kører
på halv vægtafgift, og er det så en diesel, så stiger den til det
dobbelte, så en van vil koste det samme i vægtafgift som en benziner.
Dieselen har i mine øjne et par klare fordele. Den ene er at
brændstoffet er noget billigere, og en anden er, at den kører længere på
literen.

Jeg skal forhåbentlig snart til at skifte arbejde, og så må jeg jo så
se, hvilken bil det bliver.

Jeg siger tak for de input der har været, men er der flere, så kom
endelig med dem.

Jesper

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 02-07-07 21:14

Du skal kigge efter Golf 2 1.6 td (øko model med 60hk)

Det er sjældent lige så forskruede som GTDerne.
Kan du finde en import, fra efter 89 er det endnu bedre.

Jeg har selv haft min i et år, og har kørt 15000km og den har ALDRIG så
meget som været i nærheden af ikke at ville starte!

Thomas

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 02-07-07 22:05

> Du skal kigge efter Golf 2 1.6 td (øko model med 60hk)
>
> Det er sjældent lige så forskruede som GTDerne.
> Kan du finde en import, fra efter 89 er det endnu bedre.

Nogle af GTD'erne kører også med "øko" dieselen (JR motor). Det bedste er at
finde en med SB motor og IC, den er mest holdbar.

Stef

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 03-07-07 19:42

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle af GTD'erne kører også med "øko" dieselen (JR motor). Det bedste er
> at finde en med SB motor og IC, den er mest holdbar.

Du kan for så vidt have ret i din påstand. Men jeg vil nærmst æde min hat
på, at GTDerne, især JR og SB
for det meste har været i kløerne på en ung racer-røv, som har lavet
fattigmands / landmandstuning på den.
Økodieselmotoren hedder iøvrigt ikke JR, med 1A

Der findes
1A- 60HK TD
JR - 70HK TD
SB - 80HK TD (med IC og vandkølet Turbo)

> Stef

Thomas

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 03-07-07 19:47

Thomas Buus Andersen skrev:
> [...]
> 1A- 60HK TD
> JR - 70HK TD
> SB - 80HK TD (med IC og vandkølet Turbo)

Hvor finder man numrene henne?? Er det på blokken, eller er der et lille
skilt, der fortæller hvilken motor der er i??

Jesper

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-07-07 02:06

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> er til salg nu, men et forslag til hvad jeg skal kigge efter, og
> gerne en beskrivelse af, hvor de forskellige modeller har deres ømme

Til de penge ville jeg droppe tanken om en dieselbil. Man skal tænke på, at
den gang biller i den prisklasse var nye, var dieselbiler dyre i indkøb og i
vægtafgift. Derfor blev de købt med henblik på at skulle køre rigtigt mange
kilometre. Så en gammel dieselslæde vil ha kørt en millionmilliard
kilometer, og Dieselmaskiner er altså noget dyrere at reparere på.
Så hellere en god lille benziner.
Diesell bliver også snart lige så dyrt som benzin. Mængden af dieselbiler
stiger voldsomt, så med udbud og efterspørgsel, så ....
Jeg vil foreslå en Citroen ZX eller en AX, hvis du ikke er bange for at slå
dig. Eller en Peugeot 106. Også kun for folk, der ikke er bange for at slå
sig.
Et andet godt alternativ kunne være en Fiat Punto.

Skal det være en diesel, så prøv om du kan finde en velholdt Toyota Carina
2,0 diesel.
Finder du en, så se efter rust i tårnene, tærede bremserør og irret køler.

En anden mulighed kunne være at kigge efter gule VW Golf'er. Jeg mener, det
er Golf II på gule plader.
Et firma, der hedder Total Auto importerede en ret stor bunke af dem fra
Tyskland - (Deutche Telecom-firmabiler) En del af dem havde meget lav
kilometerstand. Du kunne jo være heldig at finde en af dem i god stand.
De fleste af dem kører nok i Midtjylland.

Uanset hvad, er biler i den prisklasse et spil i lotteriet.
Man kan forsøge at reducere risikoen lidt ved at kigge efter biler med
relativ lav kilometerstand og relativt billige reservedele.
Men at pege på specielle modeller er lidt svært, da biler i den alder kan
være trampet halvt ihjel eller have mange kilometer i sig igen, helt
afhængig af de tidligere ejere. Enhver bil kan køres til skrot på 10 år, og
alle biler kan overleve længe, hvis ejeren er meget påpasselig og øm om
køretøjet.

Men prøv at kigge på de nævnte forslag. Det var de biler, jeg ville kigge
efter i den prisramme.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-07-07 02:26

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> bange for at slå sig.
> Et andet godt alternativ kunne være en Fiat Punto.

Prøv at tjekke den her Fiat Punto 75 årgang 95 ud.:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=50640239

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger