Ok. Tak for svar. Et måske dumt spørgsmål. Hvad er detailforeskrifterne?
Bruges disse af forsikringsselskaberne?
Og hvordan ser jeg hvilken vej dækretningen er? Den skal vel også være
rigtig.
"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message
news:468617be$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> CR wrote:
>> Jeg tænker også på om man må køre permanent med et hjul der er lidt
>> anderledes end de andre dæk. I mit tilfælde er det et EcoContact EP i
>> stedet for 3. Det nye dæk er jo også helt nyt. De andre har en 1000 km.
>> på bagen. Hvis der sker noget kan dette blive et forsikringsproblem?
>
> Fra detailforskrifterne får man:
> (5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type
> bortset
> fra dæk til midlertidig brug.
> (6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
> a) opbygning:
> - radialdæk
> - diagonaldæk
> b) anvendelseskategori:
> - almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
> - terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)
> - dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
>
>
> Så ud fra de oplysninger du har givet, så må det være fint nok at køre med
> det dæk... husk lige at checke alderen på det
>
>
>> Hvad gør I andre når et dæk punkterer? Køber et helt nyt af samme type?
>
> Er kun punkteret een gang, og der fik jeg det lappet.
>
>> Hvad får man ud af at krydsspænde? Er det "bare" så det ikke falder af
>> eller er der andre grunde?
>
> Er det ikke en god nok grund? Jeg har aldrig prøvet det, men det siges at
> være en særdeles ubehagelig oplevelse at miste et hjul (potentielt fatalt
> for både dig og bil!)
>
> Derudover må det også reducere belastningen på fælg, bolte og lign. da de
> så vil være spændt lige hårdt, desuden er jeg rimelig sikker på et ujævnt
> spændt hjul vil have tendens til at være ustabilt og dermed få fx.
> styretøj (hvis forhjul) til at vibrere under kørsel.
>
> Men den altoverskyggende årsag er at hjulet er spændt ligemeget på de 4
> eller 5 bolte der holder hele belastningen.
>
> Thomas