/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
op til 146km/t med campingvogn - uden slin~
Fra : Anders Majland


Dato : 25-06-07 12:53
 
 
Christian B. Andrese~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-06-07 14:16

On 25 Jun., 13:53, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770622008&NL=1&Category=MA...
>
> og
>
> http://ing.dk/apps/pbcs.dll/misc?url=/skabeloner/zoom.pbs&Avis=IG&Dat....

Jeg tror at en af grundene til stigende antal ulykker er at folk kører
sgu ringere og ringere og hurtigere og hurtigere med trailer.
I går aftes på vej hjem fra familiekomsammen overhalede jeg en bil med
trailer på motortrafikvejen mellem Tirstrup og Rønde på Djursland. Jeg
havde nogle kilometer kørt bagved ham med ca. 90 km/t.
Så kom vi til et stykke hvor der er 2 spor og midterautoværn, for at
give sikre overhalinger.
Så ville jeg overhale ham, men fandme nej.....jeg skulle sku ikke
formaste mig til at overhale ham, tænkte han og satet farten mere og
mere op.
Forbi kom jeg dog, jeg kørte godt nok kortvarigt lidt over 130 på mit
speedometer da jeg lige så stille kørte forbi ham.
Så han har kørt ca. 125 km/t på hans speedometer. Med trailer ??????
Bagefter ned på lige lidt over 90 og stille og roligt kørte jeg fra
ham, så han var en af dem som ikke kan tåle at blive overhalet,
trailer eller ej.
Så han fik vist indtil flere klip hvis det var opdaget.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Per Henneberg Kriste~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-06-07 14:21

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg tror at en af grundene til stigende antal ulykker er at folk kører
> sgu ringere og ringere og hurtigere og hurtigere med trailer.
> I går aftes på vej hjem fra familiekomsammen overhalede jeg en bil med
> trailer på motortrafikvejen mellem Tirstrup og Rønde på Djursland. Jeg
> havde nogle kilometer kørt bagved ham med ca. 90 km/t.
> Så kom vi til et stykke hvor der er 2 spor og midterautoværn, for at
> give sikre overhalinger.
> Så ville jeg overhale ham, men fandme nej.....jeg skulle sku ikke
> formaste mig til at overhale ham, tænkte han og satet farten mere og
> mere op.
> Forbi kom jeg dog, jeg kørte godt nok kortvarigt lidt over 130 på mit
> speedometer da jeg lige så stille kørte forbi ham.
> Så han har kørt ca. 125 km/t på hans speedometer. Med trailer ??????
> Bagefter ned på lige lidt over 90 og stille og roligt kørte jeg fra
> ham, så han var en af dem som ikke kan tåle at blive overhalet,
> trailer eller ej.
> Så han fik vist indtil flere klip hvis det var opdaget.

En tom trailer er ikke farlig at køre stærkt med. Det er noget andet når den
er læsset og herunder især læsset forkert (negativ kugletryk). Det kan
hurtigt skabe noget adrenalin :)

--
Per, Esbjerg



Kåre (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 25-06-07 14:32

>
> En tom trailer er ikke farlig at køre stærkt med. Det er noget andet når
> den er læsset og herunder især læsset forkert (negativ kugletryk). Det kan
> hurtigt skabe noget adrenalin :)
>
> --
> Per, Esbjerg

Var det ikke forrige år at en motorcykel betjent blev ramt af en flyvsk
trailer da han ville overhale?
Traileren var tom og føreren kørte ikke for stærkt (betjenten overhalede
tilfældigt, det var ikke fordi han ville stoppe manden).

Kåre



Per Henneberg Kriste~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-06-07 21:20

Kåre wrote:
>> En tom trailer er ikke farlig at køre stærkt med. Det er noget andet
>> når den er læsset og herunder især læsset forkert (negativ
>> kugletryk). Det kan hurtigt skabe noget adrenalin :)
>>
>> --
>> Per, Esbjerg
>
> Var det ikke forrige år at en motorcykel betjent blev ramt af en
> flyvsk trailer da han ville overhale?

Det beviser jo netop at den ikke er farlig at køre _med_ ! :)
--
Per, Esbjerg



Kåre (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 25-06-07 22:39


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:46802363$0$93963$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Kåre wrote:
>>> En tom trailer er ikke farlig at køre stærkt med. Det er noget andet
>>> når den er læsset og herunder især læsset forkert (negativ
>>> kugletryk). Det kan hurtigt skabe noget adrenalin :)
>>>
>>> --
>>> Per, Esbjerg
>>
>> Var det ikke forrige år at en motorcykel betjent blev ramt af en
>> flyvsk trailer da han ville overhale?
>
> Det beviser jo netop at den ikke er farlig at køre _med_ ! :)

Hmmmmm, den fangede jeg vist ikke lige..... ???

mvh
Kåre



Martin Johansen [600~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 25-06-07 14:23


>Så han har kørt ca. 125 km/t på hans speedometer. Med trailer ??????

Og?

Det er der sq ingen ben i..

>Bagefter ned på lige lidt over 90 og stille og roligt kørte jeg fra
>ham, så han var en af dem som ikke kan tåle at blive overhalet,
>trailer eller ej.

Se det er tilgengæld et problem..

>Så han fik vist indtil flere klip hvis det var opdaget.

Jep.

Men 120-130 med trailer er ingen sag. Bare den er læsset ordenligt. Og
så er det ligemeget om vi snakker trailer, eller campingsvogn

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

   ab© (25-06-2007)
Kommentar
Fra :    ab©


Dato : 25-06-07 15:19


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1cgv73d7deeeptg1i8jh9h977l9eu5tqel@4ax.com...
>
> Men 120-130 med trailer er ingen sag. Bare den er læsset ordenligt. Og
> så er det ligemeget om vi snakker trailer, eller campingsvogn
>

Der er jo ikke tale om en "præstation" ved at køre stært (når det ikke
drejer sig om en tur på cykel) - men alene dumdristighed og laden stå til
med risiko for andre sagesløses liv og lemmer :-/

Jeg plejer gerne at spørge fartdjævlene om de ville køre lige så meget for
stærkt, hvis de var klar over, at et af bilens dæk havde en stor flænge - de
færreste siger "ja", men ingen har virkelig kontrolleret for dette eller
noget som helst andet :-/

ab©



Martin Johansen [600~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 25-06-07 17:47


>Der er jo ikke tale om en "præstation" ved at køre stært (når det ikke
>drejer sig om en tur på cykel) - men alene dumdristighed og laden stå til
>med risiko for andre sagesløses liv og lemmer :-/

Dvs. franskmændende er dumdristige?

>Jeg plejer gerne at spørge fartdjævlene om de ville køre lige så meget for
>stærkt, hvis de var klar over, at et af bilens dæk havde en stor flænge - de
>færreste siger "ja", men ingen har virkelig kontrolleret for dette eller
>noget som helst andet :-/

Åh.. jeg ville slet ikke køre hvis jeg havde en flænge i dækket..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

tp (25-06-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 25-06-07 15:26

Forbi kom jeg dog, jeg kørte godt nok kortvarigt lidt over 130 på mit
speedometer da jeg lige så stille kørte forbi ham.
Så han har kørt ca. 125 km/t på hans speedometer. Med trailer ??????
Bagefter ned på lige lidt over 90 og stille og roligt kørte jeg fra
ham, så han var en af dem som ikke kan tåle at blive overhalet,
trailer eller ej.
Så han fik vist indtil flere klip hvis det var opdaget.


Nope ! Hans kørekort røg!! Max fart på ikke-motorvej er 70km/t. Kortet
ryger ved 40% overskridelse med trailer, dvs 70+28+3 i rabat = 101km/t,
såeeee hold lige farten under dette næste gang


Per Henneberg Kriste~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-06-07 21:22

tp wrote:

> Nope ! Hans kørekort røg!! Max fart på ikke-motorvej er 70km/t. Kortet
> ryger ved 40% overskridelse med trailer, dvs 70+28+3 i rabat =
> 101km/t, såeeee hold lige farten under dette næste gang

Jamen hov - nu kom du jo over 100 km/t, så er rabatten 4 km/t ;)

Denne rabat gives dog ikke ved alle former for fartmålinger, så brug den
ikke som sikkerhed.

--
Per, Esbjerg



tp (26-06-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 26-06-07 06:07

>> Nope ! Hans kørekort røg!! Max fart på ikke-motorvej er 70km/t. Kortet
>> ryger ved 40% overskridelse med trailer, dvs 70+28+3 i rabat =
>> 101km/t, såeeee hold lige farten under dette næste gang
>
> Jamen hov - nu kom du jo over 100 km/t, så er rabatten 4 km/t ;)
>
er det ikke rent faktisk 3% ved mere end 100?


Per Henneberg Kriste~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-06-07 06:45

tp wrote:
>>> Nope ! Hans kørekort røg!! Max fart på ikke-motorvej er 70km/t.
>>> Kortet ryger ved 40% overskridelse med trailer, dvs 70+28+3 i rabat
>>> = 101km/t, såeeee hold lige farten under dette næste gang

>> Jamen hov - nu kom du jo over 100 km/t, så er rabatten 4 km/t ;)

> er det ikke rent faktisk 3% ved mere end 100?

Mig bekendt rundes der op med det samme.

--
Per, Esbjerg



Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-06-07 13:18


>er det ikke rent faktisk 3% ved mere end 100?

Korrekt.

Og 3km/t under de 100.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Christian B. Andrese~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-06-07 14:32

On 25 Jun., 15:23, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> >Så han har kørt ca. 125 km/t på hans speedometer. Med trailer ??????
>
> Og?
>
> Det er der sq ingen ben i..
>
> >Bagefter ned på lige lidt over 90 og stille og roligt kørte jeg fra
> >ham, så han var en af dem som ikke kan tåle at blive overhalet,
> >trailer eller ej.
>
> Se det er tilgengæld et problem..
>
> >Så han fik vist indtil flere klip hvis det var opdaget.
>
> Jep.
>
> Men 120-130 med trailer er ingen sag. Bare den er læsset ordenligt. Og
> så er det ligemeget om vi snakker trailer, eller campingsvogn

Enig, det er kun i det øjeblik der skal stoppes at problemet kommer.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Martin Johansen [600~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 25-06-07 14:36


>Enig, det er kun i det øjeblik der skal stoppes at problemet kommer.

Det behøver heller ikke være noget problem.. Jo større fart, jo større
bremselængde.

Men skal vi følge den analogi burde det jo være helt ulovligt, at køre
med trailer efter en bil da den altid vil påvirke bremselængden.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

tp (25-06-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 25-06-07 15:25

> Det behøver heller ikke være noget problem.. Jo større fart, jo større
> bremselængde.
>

For vores trailer kan jeg sige - nej - det er ikke tilfældet. Der er 4 hjul
med bremser, og jeg skal da lige love for at de kan bremse. Så jeg vil
næsten påstå at med jævnt læs har jeg kortere bremselængde end uden trailer!

(varian 2006b)


Uffe Ravn (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 25-06-07 15:49

tp wrote:

>> Det behøver heller ikke være noget problem.. Jo større fart, jo
>> større bremselængde.

> For vores trailer kan jeg sige - nej - det er ikke tilfældet. Der er
> 4 hjul med bremser, og jeg skal da lige love for at de kan bremse.
> Så jeg vil næsten påstå at med jævnt læs har jeg kortere bremselængde
> end uden trailer!

Nu er vi vist derude hvor der skal brydes flere naturlove.

Hvis farten øges øges bremselængden også, ellers er bremserne alvorligt
defekte.

Hvis en bil forsynes med en trailer med påløbsbremse, vil bremselængden for
vogntoget også blive længere. Bliver den kortere er der en defekt i
bremsesystemet.

Et vogntog med påløbsbremse vil i god stand, dog kun have en ganske lidt
længere standselængde, end en bil uden.

Mvh. Uffe Ravn



Per Henneberg Kriste~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-06-07 21:23

tp wrote:
>> Det behøver heller ikke være noget problem.. Jo større fart, jo
>> større bremselængde.

> For vores trailer kan jeg sige - nej - det er ikke tilfældet. Der er
> 4 hjul med bremser, og jeg skal da lige love for at de kan bremse. Så jeg
> vil næsten påstå at med jævnt læs har jeg kortere bremselængde
> end uden trailer!

Det er jo ingen problem at måle sig frem til, så smid bare nogle
bremselængder på bordet, i tørt og vådt føre.

Du vil få dig en overraskelse ;)

--
Per, Esbjerg



Christian B. Andrese~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-06-07 07:53

On 25 Jun., 15:36, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> >Enig, det er kun i det øjeblik der skal stoppes at problemet kommer.
>
> Det behøver heller ikke være noget problem.. Jo større fart, jo større
> bremselængde.
>
> Men skal vi følge den analogi burde det jo være helt ulovligt, at køre
> med trailer efter en bil da den altid vil påvirke bremselængden.

Da vi havde vores Brenderup hestetrailer kunne jeg ikke mærke nogen
nævneværdi bremselængdeøgelse (latterligt ord, red.) med fuld last, og
det blev også testet med fliser som er en del mere bremsesikkert end
heste
Men det kræver at bremserne på traileren er i orden.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-06-07 13:18


>Da vi havde vores Brenderup hestetrailer kunne jeg ikke mærke nogen
>nævneværdi bremselængdeøgelse (latterligt ord, red.) med fuld last, og
>det blev også testet med fliser som er en del mere bremsesikkert end
>heste

Det kunne jeg nu heller ikke sidst jeg havde en autotrailer inkl. bil,
vægt 1,5ton efter min SAAB. Men nu testede jeg heller ikke en
ordentlig opbremsning - det var lillemors bil og sæt nu den røg af...
uha.. hehe.

>Men det kræver at bremserne på traileren er i orden.

Jep.

KAn vi så ikke antage, at 130 ikke er så sindsygt som folk gerne vil
gøre det til. Jeg går da ud fra, at folk med de hastigheder har
udstyret iorden og det er lastet forsvarligt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Uffe Bærentsen (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-06-07 13:36


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ts0283dsktdmlnktc20cu9p30srn3g3hcs@4ax.com...
>
>>Da vi havde vores Brenderup hestetrailer kunne jeg ikke mærke nogen
>>nævneværdi bremselængdeøgelse (latterligt ord, red.) med fuld last, og
>>det blev også testet med fliser som er en del mere bremsesikkert end
>>heste
>
> Det kunne jeg nu heller ikke sidst jeg havde en autotrailer inkl. bil,
> vægt 1,5ton efter min SAAB. Men nu testede jeg heller ikke en
> ordentlig opbremsning - det var lillemors bil og sæt nu den røg af...
> uha.. hehe.
>
>>Men det kræver at bremserne på traileren er i orden.
>
> Jep.
>
> KAn vi så ikke antage, at 130 ikke er så sindsygt som folk gerne vil
> gøre det til. Jeg går da ud fra, at folk med de hastigheder har
> udstyret iorden og det er lastet forsvarligt.

Din antagelse burde kontrolleres ved at stå på en motorvejsbro.
Eller tage en tur når sommervarmen kommer tilbage.
Det er rystende hvad der kan ses af vanvittige slingrehoveder.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-06-07 13:50


>Din antagelse burde kontrolleres ved at stå på en motorvejsbro.
>Eller tage en tur når sommervarmen kommer tilbage.
>Det er rystende hvad der kan ses af vanvittige slingrehoveder.

Vi er enige.. min føromtalte antagelse er også ønsketænkning.. men det
må da være kravet for, at kunne køre hurtigere med anhænger?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Christian B. Andrese~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-06-07 14:17

On 26 Jun., 14:17, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:
> >Da vi havde vores Brenderup hestetrailer kunne jeg ikke mærke nogen
> >nævneværdi bremselængdeøgelse (latterligt ord, red.) med fuld last, og
> >det blev også testet med fliser som er en del mere bremsesikkert end
> >heste
>
> Det kunne jeg nu heller ikke sidst jeg havde en autotrailer inkl. bil,
> vægt 1,5ton efter min SAAB. Men nu testede jeg heller ikke en
> ordentlig opbremsning - det var lillemors bil og sæt nu den røg af...
> uha.. hehe.

Jeg testede det med tom trailer efter vi havde renoveret bremserne og
de bremsede godt.
Det var med vores gamle 605'er foran.

> KAn vi så ikke antage, at 130 ikke er så sindsygt som folk gerne vil
> gøre det til. Jeg går da ud fra, at folk med de hastigheder har
> udstyret iorden og det er lastet forsvarligt.

Det er sindsyngt med en lille trailer om den så er tom eller ej.
Det er også for meget med større trailere med bedre vægtfordeling.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-06-07 14:19

>Det er sindsyngt med en lille trailer om den så er tom eller ej.

Tja jeg har ingen problemer haft.

Og nu skal det ikke lyde som om det er noget jeg gør tit. Jeg holder
mig på 90, men mest for, at følge lastbilerne.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste