|
| Diesel i bjergene Fra : Broegger |
Dato : 24-06-07 20:22 |
|
hej
Nu nærmer ferien sig og min familie og jeg skal slæbes igennem Østrig af
vores Octavia 2,0 TDI.
Jeg har tidligere gjort turen i en benziner, og der er reglen jo at man
kører i samme gear op og ned ad bjergene. Det sparer lidt på bremserne.
I en diesel er motorbremsning jo nærmest ikke eksiterende hvis man er over
2. gear. Så jeg vil da gerne høre hvordan i andre med diesel behandler
bjergene. Bruger i bare bremsen, eller kører i ultra langsomt ned i 2.
gear?
Og bonus spørgsmålet: Kan man få en retarder til en Octavia?
--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerne.dk
| |
Martin Johansen [600~ (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 24-06-07 20:26 |
|
>I en diesel er motorbremsning jo nærmest ikke eksiterende hvis man er over
>2. gear.
Ej forstået?
Der er da masser af motorbremse i alle gear...
> Så jeg vil da gerne høre hvordan i andre med diesel behandler
>bjergene. Bruger i bare bremsen, eller kører i ultra langsomt ned i 2.
>gear?
Kør som du plejer - brug motoren.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Mogens (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 24-06-07 20:29 |
|
"Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9959D9A42526Ftbr@130.225.247.90...
> I en diesel er motorbremsning jo nærmest ikke eksiterende hvis man er over
> 2. gear.
Hvad? - dét er den godt nok i min diesel da. Så jeg kører
ikke anderledes i den end i en bil med benzinmotor...
| |
Broegger (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Broegger |
Dato : 24-06-07 21:47 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> skrev news zfi.2881$ZA.1296@newsb.telia.net:
> "Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns9959D9A42526Ftbr@130.225.247.90...
>
>> I en diesel er motorbremsning jo nærmest ikke eksiterende hvis man er
>> over 2. gear.
>
> Hvad? - dét er den godt nok i min diesel da. Så jeg kører
> ikke anderledes i den end i en bil med benzinmotor...
Der skal ikke meget fald til på vejen før den løber på i fart i 3. gear.
Motorbremningen er nærmest ikke eksisterende. I forhold til benzin
selvfølgeligt.
--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
http://www.broeggerne.dk
| |
Henrik Stidsen (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 24-06-07 21:50 |
|
Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk> wrote in
news:Xns9959E81105A72tbr@130.225.247.90:
> Der skal ikke meget fald til på vejen før den løber på i fart i 3. gear.
> Motorbremningen er nærmest ikke eksisterende. I forhold til benzin
> selvfølgeligt.
Hmmm, sådan er det ikke i min HDi i hvert fald. Den taber faktisk fart i 3.
gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen steder på
vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart. I 4. gear kan
den accelerere lidt.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx
| |
TheTransporter (25-06-2007)
| Kommentar Fra : TheTransporter |
Dato : 25-06-07 02:17 |
|
On 24 Jun 2007 20:49:58 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:
>Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk> wrote in
>news:Xns9959E81105A72tbr@130.225.247.90:
>
>> Der skal ikke meget fald til på vejen før den løber på i fart i 3. gear.
>> Motorbremningen er nærmest ikke eksisterende. I forhold til benzin
>> selvfølgeligt.
>
>Hmmm, sådan er det ikke i min HDi i hvert fald. Den taber faktisk fart i 3.
>gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen steder på
>vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart. I 4. gear kan
>den accelerere lidt.
Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.
---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
| |
Henrik B. (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 25-06-07 07:36 |
|
"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse
news:hq5u73h5phiuga7j2sf2138s50amme67nt@4ax.com...
>>Hmmm, sådan er det ikke i min HDi i hvert fald. Den taber faktisk fart i
>>3.
>>gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen steder på
>>vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart. I 4. gear kan
>>den accelerere lidt.
>
> Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
> triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.
Ja netop.
Prøv igen at læse, hvad Henrik skriver...
--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk
| |
Henrik Stidsen (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-06-07 16:37 |
|
TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote in
news:hq5u73h5phiuga7j2sf2138s50amme67nt@4ax.com:
>>Hmmm, sådan er det ikke i min HDi i hvert fald. Den taber faktisk fart
>>i 3. gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen
>>steder på vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart.
>>I 4. gear kan den accelerere lidt.
> Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
> triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.
Jeg har aldrig haft behov for at bruge 5. gear, når den accelererer til
over 60km/t i 4. gear er der jo ingen grund til at slide bremserne ved at
sætte den i 5. ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx
| |
TheTransporter (27-06-2007)
| Kommentar Fra : TheTransporter |
Dato : 27-06-07 13:18 |
|
On 25 Jun 2007 15:37:26 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:
>TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote in
>news:hq5u73h5phiuga7j2sf2138s50amme67nt@4ax.com:
>
>>>Hmmm, sådan er det ikke i min HDi i hvert fald. Den taber faktisk fart
>>>i 3. gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen
>>>steder på vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart.
>>>I 4. gear kan den accelerere lidt.
>
>> Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
>> triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.
>
>Jeg har aldrig haft behov for at bruge 5. gear, når den accelererer til
>over 60km/t i 4. gear er der jo ingen grund til at slide bremserne ved at
>sætte den i 5. ;)
Jeg rør slet ikke gearstangen. Så det med at den er i 5 gear er sq
noget DSG gearkassen selv vælger :)
---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
| |
Finn Guldmann (01-07-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 01-07-07 11:31 |
|
TheTransporter skrev:
>> Hmmm, sådan er det ikke i min HDi i hvert fald. Den taber faktisk fart i 3.
>> gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen steder på
>> vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart. I 4. gear kan
>> den accelerere lidt.
> Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
> triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.
>
Det er da ikke så mærkeligt. I sammenligner jo kørsel i tre forskellige
gear.
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
TheTransporter (02-07-2007)
| Kommentar Fra : TheTransporter |
Dato : 02-07-07 04:36 |
|
On Sun, 01 Jul 2007 12:30:35 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>TheTransporter skrev:
>>> Hmmm, sådan er det ikke i min HDi i hvert fald. Den taber faktisk fart i 3.
>>> gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen steder på
>>> vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart. I 4. gear kan
>>> den accelerere lidt.
>> Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
>> triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.
>>
>Det er da ikke så mærkeligt. I sammenligner jo kørsel i tre forskellige
>gear.
Har ikke videre lyst til at tvinge min taxa ned i 2-3 gear ved 50+
kilometer i timen :)
---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
| |
Ukendt (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-06-07 17:36 |
|
On 24 Jun 2007 20:49:58 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:
>Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk> wrote in
>news:Xns9959E81105A72tbr@130.225.247.90:
>
>> Der skal ikke meget fald til på vejen før den løber på i fart i 3. gear.
>> Motorbremningen er nærmest ikke eksisterende. I forhold til benzin
>> selvfølgeligt.
>
>Hmmm, sådan er det ikke i min HDi i hvert fald. Den taber faktisk fart i 3.
>gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen steder på
>vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart. I 4. gear kan
>den accelerere lidt.
Der er stor forskel på, hvor meget motorbremse der er. I firmaets
Zafira 1.9 CDTI (105 HK) er motorbremse stort set ikke eksisterende -
i hvert fald i forhold til Puntoen og Xsaraen.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Henrik Stidsen (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-06-07 18:29 |
|
Ivan Madsen <> wrote in news:mjrv73dguk8bd9fugna2que4ha4ovmovg1@4ax.com:
> Der er stor forskel på, hvor meget motorbremse der er. I firmaets
> Zafira 1.9 CDTI (105 HK) er motorbremse stort set ikke eksisterende -
> i hvert fald i forhold til Puntoen og Xsaraen.
Er det mon forskellen i type af dieselmotor?
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx
| |
Ukendt (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-06-07 19:37 |
|
On 25 Jun 2007 17:29:20 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:
>Ivan Madsen <> wrote in news:mjrv73dguk8bd9fugna2que4ha4ovmovg1@4ax.com:
>
>> Der er stor forskel på, hvor meget motorbremse der er. I firmaets
>> Zafira 1.9 CDTI (105 HK) er motorbremse stort set ikke eksisterende -
>> i hvert fald i forhold til Puntoen og Xsaraen.
>
>Er det mon forskellen i type af dieselmotor?
Aner det ikke - måske. Men....jeg forstår baggrunden for spørgsmålet
en del bedre efter at have siddet og bandet over at skulle bruge
bremserne på motorvejen i stedet for bare at slippe speederen og
stille og roligt komme ned i fart. Opel'en skal være ca. 2 gear lavere
for at motorbremse og da den har 6 er man typisk i et gear uden andet
end noget der føles som avanceret friløb Den er iøvrigt også
pissehysterisk med at skulle holdes i omdrejninger for ikke at "dø".
Når man kører den på dens egne præmisser er det en fin maskine - men
hvis man kommer fra noget andet er den bare "pain in the ass"
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Henrik Stidsen (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-06-07 19:57 |
|
Ivan Madsen <> wrote in news:2i2083h9k7c01031rl8akef85eane8s1d9@4ax.com:
> Aner det ikke - måske. Men....jeg forstår baggrunden for spørgsmålet
> en del bedre efter at have siddet og bandet over at skulle bruge
> bremserne på motorvejen i stedet for bare at slippe speederen og
> stille og roligt komme ned i fart.
Nå det er derfor der er så mange der bremser nærmest konstant når man kører
i tæt trafik :)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx
| |
Ukendt (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-06-07 20:19 |
|
On 25 Jun 2007 18:57:08 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:
>Ivan Madsen <> wrote in news:2i2083h9k7c01031rl8akef85eane8s1d9@4ax.com:
>
>> Aner det ikke - måske. Men....jeg forstår baggrunden for spørgsmålet
>> en del bedre efter at have siddet og bandet over at skulle bruge
>> bremserne på motorvejen i stedet for bare at slippe speederen og
>> stille og roligt komme ned i fart.
>
>Nå det er derfor der er så mange der bremser nærmest konstant når man kører
>i tæt trafik :)
Aner det ikke - men en kombination af ikke særlig meget motorbremse og
et antal biler med tomatgear giver nok en del røde lygter
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Henrik Stidsen (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-06-07 16:08 |
|
Ivan Madsen <> wrote in news:p650839dt7j63a4buabrtp4ccse6i8c6ja@4ax.com:
>>Nå det er derfor der er så mange der bremser nærmest konstant når man
>>kører i tæt trafik :)
> Aner det ikke - men en kombination af ikke særlig meget motorbremse og
> et antal biler med tomatgear giver nok en del røde lygter
Jeg har faktisk nogen gange undret mig over det når jeg har kørt på
motorvejen i tæt trafik, der er rigtig mange der bremser hvor jeg selv bare
slipper speederen og oplever at jeg bremser hurtigere end dem foran hvor
bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx
| |
Anders Majland (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 26-06-07 18:45 |
|
> Jeg har faktisk nogen gange undret mig over det når jeg har kørt på
> motorvejen i tæt trafik, der er rigtig mange der bremser hvor jeg selv
> bare
> slipper speederen og oplever at jeg bremser hurtigere end dem foran hvor
> bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)
Udover at de er mange der ikke forsøger at gøre en dyd ud af at køre bil så
skal man jo også signalerer med bremselyset at man sætter hastigheden ned...
Når lastbiler bruger retarderen til at motorbremse så lyser bremselyset også
....
Men i kø trafik lægger jeg mig gerne ind bag en lastbil - det giver ofte en
mere glidende kørsel end det stop'n'go i banerne mod venstre ...
| |
Henrik Stidsen (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 26-06-07 21:37 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in
news:468150a1$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Udover at de er mange der ikke forsøger at gøre en dyd ud af at køre
> bil så skal man jo også signalerer med bremselyset at man sætter
> hastigheden ned...
Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvor kraftigt du bremser.
Færdselsloven §32:
Stk. 4. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal
give tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet skal gives
ved brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller
tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.
> Når lastbiler bruger retarderen til at motorbremse
> så lyser bremselyset også ...
Hvilket nok er fordi bremseeffekten af det er så kraftig at det er
nødvendigt for at overholde §32.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
| |
ShutEye (27-06-2007)
| Kommentar Fra : ShutEye |
Dato : 27-06-07 08:38 |
|
> Færdselsloven §32:
> Stk. 4. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal
> give tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet skal gives
> ved brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller
> tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.
Haha ja den er sgu god!
Prøv at blokke bremserne på din cykel med den ene arm i vejret :)
| |
Henrik Stidsen (27-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 27-06-07 12:13 |
|
"ShutEye" <no@no.no> wrote in news:f5t44o$g1v$1@news.datemas.de:
>> Færdselsloven §32:
>> Stk. 4. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden,
>> skal give tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet
>> skal gives ved brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet
>> er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.
> Haha ja den er sgu god!
> Prøv at blokke bremserne på din cykel med den ene arm i vejret :)
Det bliver lidt svært for min cykel har kun håndbremser ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
| |
Finn Guldmann (01-07-2007)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 01-07-07 11:36 |
|
Henrik Stidsen skrev:
>> Når lastbiler bruger retarderen til at motorbremse
>> så lyser bremselyset også ...
> Hvilket nok er fordi bremseeffekten af det er så kraftig at det er
> nødvendigt for at overholde §32.
>
Den jeg kører i har ikke retarder, kun "almindelig" Volvo motorbremse.
Men den er sat til at kunne aktivere bremselyset hvis effekten kommer
over et vist niveau.
Under hvilke forhold det sker er noget Volvo har bestemt i elektronikken.
--
MVH Finn
Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?
| |
Ukendt (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-06-07 19:34 |
|
On 26 Jun 2007 15:07:56 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:
>Ivan Madsen <> wrote in news:p650839dt7j63a4buabrtp4ccse6i8c6ja@4ax.com:
>
>>>Nå det er derfor der er så mange der bremser nærmest konstant når man
>>>kører i tæt trafik :)
>
>> Aner det ikke - men en kombination af ikke særlig meget motorbremse og
>> et antal biler med tomatgear giver nok en del røde lygter
>
>Jeg har faktisk nogen gange undret mig over det når jeg har kørt på
>motorvejen i tæt trafik, der er rigtig mange der bremser hvor jeg selv bare
>slipper speederen og oplever at jeg bremser hurtigere end dem foran hvor
>bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)
Nogle sidder måske med foden på bremsen, simpelthen fordi somme tider,
så er det nu der skal stoppes (ganske fornuftigt når man kører så tæt,
som DE gør . Men sådan er vi så forskellige - den ene kan køre 100
kkm på et sæt skiver, så er de tærede, den anden skifter næsten ved
hvert service.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
KASO (28-06-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 28-06-07 00:32 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns995AC6472DB0Anews.hs235.dk@130.225.247.90...
> Ivan Madsen <> wrote in news:mjrv73dguk8bd9fugna2que4ha4ovmovg1@4ax.com:
>
>> Der er stor forskel på, hvor meget motorbremse der er. I firmaets
>> Zafira 1.9 CDTI (105 HK) er motorbremse stort set ikke eksisterende -
>> i hvert fald i forhold til Puntoen og Xsaraen.
>
> Er det mon forskellen i type af dieselmotor?
Mon ikke det hænger sammen med gearingen?
Min kører svjh. 52-54km/t v. 1.000rpm i 6. gear - det giver ikke megen
motorbremsning....
| |
Ukendt (28-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-06-07 05:23 |
|
On Thu, 28 Jun 2007 01:32:17 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:
>
>"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:Xns995AC6472DB0Anews.hs235.dk@130.225.247.90...
>> Ivan Madsen <> wrote in news:mjrv73dguk8bd9fugna2que4ha4ovmovg1@4ax.com:
>>
>>> Der er stor forskel på, hvor meget motorbremse der er. I firmaets
>>> Zafira 1.9 CDTI (105 HK) er motorbremse stort set ikke eksisterende -
>>> i hvert fald i forhold til Puntoen og Xsaraen.
>>
>> Er det mon forskellen i type af dieselmotor?
>
>Mon ikke det hænger sammen med gearingen?
>
>Min kører svjh. 52-54km/t v. 1.000rpm i 6. gear - det giver ikke megen
>motorbremsning....
>
Puntoen går 48 v 1000 rpm i 5., så stor forskel burde der ikke være.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
KASO (01-07-2007)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 01-07-07 08:34 |
|
<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:qqd68358qf96r3s6ahsrqcv24m65uqmieo@4ax.com...
> On Thu, 28 Jun 2007 01:32:17 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:
>
>>
>>"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>news:Xns995AC6472DB0Anews.hs235.dk@130.225.247.90...
>>> Ivan Madsen <> wrote in news:mjrv73dguk8bd9fugna2que4ha4ovmovg1@4ax.com:
>>>
>>>> Der er stor forskel på, hvor meget motorbremse der er. I firmaets
>>>> Zafira 1.9 CDTI (105 HK) er motorbremse stort set ikke eksisterende -
>>>> i hvert fald i forhold til Puntoen og Xsaraen.
>>>
>>> Er det mon forskellen i type af dieselmotor?
>>
>>Mon ikke det hænger sammen med gearingen?
>>
>>Min kører svjh. 52-54km/t v. 1.000rpm i 6. gear - det giver ikke megen
>>motorbremsning....
>>
>
> Puntoen går 48 v 1000 rpm i 5., så stor forskel burde der ikke være.
Næh - det har du ret i. Jeg har så ikke noget umiddelbart bud på en
forklaring....
| |
Christian B. Andrese~ (27-06-2007)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 27-06-07 08:45 |
|
On 26 Jun., 17:07, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:
> Ivan Madsen <> wrote innews:p650839dt7j63a4buabrtp4ccse6i8c6ja@4ax.com:
>
> >>Nå det er derfor der er så mange der bremser nærmest konstant når man
> >>kører i tæt trafik :)
> > Aner det ikke - men en kombination af ikke særlig meget motorbremse og
> > et antal biler med tomatgear giver nok en del røde lygter
>
> Jeg har faktisk nogen gange undret mig over det når jeg har kørt på
> motorvejen i tæt trafik, der er rigtig mange der bremser hvor jeg selv bare
> slipper speederen og oplever at jeg bremser hurtigere end dem foran hvor
> bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)
De skal sikkert bare slå fartpiloten fra og mange bruger ikke
koblingen eller fartpilotarmen til det.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
| |
Henrik Stidsen (27-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 27-06-07 12:14 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in
news:1182930277.768916.96860@m36g2000hse.googlegroups.com:
> De skal sikkert bare slå fartpiloten fra og mange bruger ikke
> koblingen eller fartpilotarmen til det.
Mærkeligt at de så skal gøre det 8 gange indenfor 5km kørsel i
myldretiden... ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
| |
Ukendt (27-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-06-07 18:40 |
|
On Wed, 27 Jun 2007 00:44:37 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:
>On 26 Jun., 17:07, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:
>> Ivan Madsen <> wrote innews:p650839dt7j63a4buabrtp4ccse6i8c6ja@4ax.com:
>>
>> >>Nå det er derfor der er så mange der bremser nærmest konstant når man
>> >>kører i tæt trafik :)
>> > Aner det ikke - men en kombination af ikke særlig meget motorbremse og
>> > et antal biler med tomatgear giver nok en del røde lygter
>>
>> Jeg har faktisk nogen gange undret mig over det når jeg har kørt på
>> motorvejen i tæt trafik, der er rigtig mange der bremser hvor jeg selv bare
>> slipper speederen og oplever at jeg bremser hurtigere end dem foran hvor
>> bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)
>
>De skal sikkert bare slå fartpiloten fra og mange bruger ikke
>koblingen eller fartpilotarmen til det.
Fartpilot og Køge Bugt om morgenen - det må du ikke engang sige for
sjov. Så skal den da bruges med +/- og gå utroligt langt ned -
Xsaraens kan kun og 4. og 5. gear.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Christian B. Andrese~ (27-06-2007)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 27-06-07 08:48 |
|
On 26 Jun., 20:33, Ivan Madsen <> wrote:
> On 26 Jun 2007 15:07:56 GMT, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com>
> wrote:
>
> >Ivan Madsen <> wrote innews:p650839dt7j63a4buabrtp4ccse6i8c6ja@4ax.com:
>
> >>>Nå det er derfor der er så mange der bremser nærmest konstant når man
> >>>kører i tæt trafik :)
>
> >> Aner det ikke - men en kombination af ikke særlig meget motorbremse og
> >> et antal biler med tomatgear giver nok en del røde lygter
>
> >Jeg har faktisk nogen gange undret mig over det når jeg har kørt på
> >motorvejen i tæt trafik, der er rigtig mange der bremser hvor jeg selv bare
> >slipper speederen og oplever at jeg bremser hurtigere end dem foran hvor
> >bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)
>
> Nogle sidder måske med foden på bremsen, simpelthen fordi somme tider,
> så er det nu der skal stoppes (ganske fornuftigt når man kører så tæt,
> som DE gør .
Det må være stressende at skulle ligge så tæt og presse de
forankørende at bare der sker en lille hastighedsnedsættelse bliver
man nødt til at bremse for en sikkerhedsskyld.
> Men sådan er vi så forskellige - den ene kan køre 100
> kkm på et sæt skiver, så er de tærede, den anden skifter næsten ved
> hvert service.
Ham som kører 100kkm skifter så også kalibre, ham med 30-50 kkm pr sæt
skiver skifter kun klodser og skiver
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
| |
Christian B. Andrese~ (27-06-2007)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 27-06-07 12:23 |
|
On 27 Jun., 13:14, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote innews:1182930277.768916.96860@m36g2000hse.googlegroups.com:
>
> > De skal sikkert bare slå fartpiloten fra og mange bruger ikke
> > koblingen eller fartpilotarmen til det.
>
> Mærkeligt at de så skal gøre det 8 gange indenfor 5km kørsel i
> myldretiden... ;)
Nej for de slår den jo til lige så snart trafikken bevæger sig hurtigt
nok igen. Tro mig, jeg har selv fartpilot, men jeg bruger koblingen
til at slå den fra med.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
| |
Henrik Stidsen (27-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 27-06-07 12:28 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in
news:1182943376.035159.17590@n2g2000hse.googlegroups.com:
>> Mærkeligt at de så skal gøre det 8 gange indenfor 5km kørsel i
>> myldretiden... ;)
> Nej for de slår den jo til lige så snart trafikken bevæger sig hurtigt
> nok igen. Tro mig, jeg har selv fartpilot, men jeg bruger koblingen
> til at slå den fra med.
Det lyder som en dårlig vane for det er da dumt at slå den til når man med
stor sandsynlighed skal slå den fra igen efter højest få minutters kørsel.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
| |
Christian B. Andrese~ (27-06-2007)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 27-06-07 13:24 |
|
On 27 Jun., 13:28, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote innews:1182943376.035159.17590@n2g2000hse.googlegroups.com:
>
> >> Mærkeligt at de så skal gøre det 8 gange indenfor 5km kørsel i
> >> myldretiden... ;)
> > Nej for de slår den jo til lige så snart trafikken bevæger sig hurtigt
> > nok igen. Tro mig, jeg har selv fartpilot, men jeg bruger koblingen
> > til at slå den fra med.
>
> Det lyder som en dårlig vane for det er da dumt at slå den til når man med
> stor sandsynlighed skal slå den fra igen efter højest få minutters kørsel.
Selv få minutter med fartpiloten er nok for mig. Desuden kan man tit
bare nøjes med at ændre +/-
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
| |
|
|