|
| Røggastest Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 24-06-07 18:25 |
|
Hej
Bilen er indkaldt til syn.
Mazda 626 DiTD fra 1999, 2,0 med 100HK
Denne fyr skal jo have foretaget den der røggastest.
Hvordan klargører man sådan en dieselbil til den bedste performance i
testen?
Bilen har kørt ligeved 280.000 km og den oser lidt ved belastning f.ex ved
hård acceleration efter længere tids langsom-kørsel, derudover oser den også
hvis der hænger en tung trailer bag på og den skal flytte sig lidt.
Er der noget vundet i at skifte olie+filter, luftfilter mv.?
Måske et additivt til dieselolien fra Uno-X/OK?
Michael
| |
Henrik (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Henrik |
Dato : 24-06-07 18:27 |
|
Luftfilter er altid en god ting at skifte.
Og naturligvis er olien osv ok.
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:467ea8bd$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
> Bilen er indkaldt til syn.
> Mazda 626 DiTD fra 1999, 2,0 med 100HK
> Denne fyr skal jo have foretaget den der røggastest.
> Hvordan klargører man sådan en dieselbil til den bedste performance i
> testen?
> Bilen har kørt ligeved 280.000 km og den oser lidt ved belastning f.ex ved
> hård acceleration efter længere tids langsom-kørsel, derudover oser den
> også hvis der hænger en tung trailer bag på og den skal flytte sig lidt.
>
> Er der noget vundet i at skifte olie+filter, luftfilter mv.?
> Måske et additivt til dieselolien fra Uno-X/OK?
>
> Michael
>
| |
Jan Vennike (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 24-06-07 18:52 |
|
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:467ea8bd$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
> Bilen er indkaldt til syn.
> Mazda 626 DiTD fra 1999, 2,0 med 100HK
> Denne fyr skal jo have foretaget den der røggastest.
> Hvordan klargører man sådan en dieselbil til den bedste performance i
> testen?
> Bilen har kørt ligeved 280.000 km og den oser lidt ved belastning f.ex ved
> hård acceleration efter længere tids langsom-kørsel, derudover oser den
> også hvis der hænger en tung trailer bag på og den skal flytte sig lidt.
>
> Er der noget vundet i at skifte olie+filter, luftfilter mv.?
> Måske et additivt til dieselolien fra Uno-X/OK?
>
> Michael
Det er sørme da ikke sikkert den skal røggastestes.
Var i onsdags tilsyn med min 6 år/160 kkm gamle VW Lupo 1.4 TDi.
Da han havde rykket lidt i hjul og kigget på undervognen, fik jeg at vide at
den var ok - så spurgte jeg om ikke den skulle røggastestes - hvortil han
svarede (med lidt højere stemme)
"Den er OK".
5 minutter/469 kr - god timeløn
/Jan
| |
Kent Nielsen (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 24-06-07 19:27 |
|
"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
news:467eaf4d$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Det er sørme da ikke sikkert den skal røggastestes.
Jo det "skal" den.
> Var i onsdags tilsyn med min 6 år/160 kkm gamle VW Lupo 1.4 TDi.
>
> Da han havde rykket lidt i hjul og kigget på undervognen, fik jeg at vide
> at den var ok - så spurgte jeg om ikke den skulle røggastestes - hvortil
> han svarede (med lidt højere stemme)
>
> "Den er OK".
>
> 5 minutter/469 kr - god timeløn
Hvor var det ?
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Jan Vennike (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 25-06-07 18:49 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse
news:467eb772$0$2647$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
> news:467eaf4d$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Det er sørme da ikke sikkert den skal røggastestes.
>
> Jo det "skal" den.
>
>> Var i onsdags tilsyn med min 6 år/160 kkm gamle VW Lupo 1.4 TDi.
>>
>> Da han havde rykket lidt i hjul og kigget på undervognen, fik jeg at vide
>> at den var ok - så spurgte jeg om ikke den skulle røggastestes - hvortil
>> han svarede (med lidt højere stemme)
>>
>> "Den er OK".
>>
>> 5 minutter/469 kr - god timeløn
>
> Hvor var det ?
>
> --
> Mvh
> Kent Nielsen
Kolding Bilsyn, Vonsilvej - http://koldingbilsyn.dk/ - og jo, jeg ved godt
den SKAL røggasttestes - det bemærkede jeg jo også over for synsmanden - og
så var det han talte med lidt større bogstaver.
Nåja - de bemærkede heller ikke min flotte stjerne i forruden.
Men hvad - det var det samme sidste gang jeg var til syn - samme sted, samme
standard.
/Jan
| |
Martin Johansen [600~ (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 24-06-07 20:25 |
|
>svarede (med lidt højere stemme)
>
>"Den er OK".
Nåh ja, men det kunne jo være du ikke havde hørt ham første gang
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 24-06-07 18:58 |
|
Michael Kirkegaard skriver:
>
> Hvordan klargører man sådan en dieselbil til den bedste performance i
> testen?
Evt nyt luftfilter og så en god lang køretur med "solidt pedaltryk".
> Bilen har kørt ligeved 280.000 km og den oser lidt ved belastning f.ex ved
> hård acceleration efter længere tids langsom-kørsel, derudover oser den også
> hvis der hænger en tung trailer bag på og den skal flytte sig lidt.
Det smarte ved sådan en test er at den ikke belastes under målingen.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-06-07 19:52 |
|
Michael Kirkegaard wrote:
> Er der noget vundet i at skifte olie+filter, luftfilter mv.?
> Måske et additivt til dieselolien fra Uno-X/OK?
Nææ, ikke hvis den ellers er serviceret med olie + filter som den skal. Det
eneste du evt. kan gøre, er at køre en tur med lidt gas på - hvis du normalt
er af den type som aldrig river den over 3000 rpm. Så smider den det værste
"os" der ligger og rumsterer.
Derudover plejer de da også at være flinke til at give den et forsøg mere,
hvis den ligger for højt i første forsøg.
Du kan se på typegodkendelsen et sted i motorrummet, hvad røggastallet for
bilen maksimalt må være iflg. fabrikken. På så "gammel" en bil, skal den så
vidt jeg husker bare være under 3,0, ligemeget hvad typegodkendelsen ellers
siger.
/Brian
| |
Michael Kirkegaard (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 24-06-07 20:20 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:467ebd3c$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Kirkegaard wrote:
>
>> Er der noget vundet i at skifte olie+filter, luftfilter mv.?
>> Måske et additivt til dieselolien fra Uno-X/OK?
>
> Nææ, ikke hvis den ellers er serviceret med olie + filter som den skal.
> Det eneste du evt. kan gøre, er at køre en tur med lidt gas på - hvis du
> normalt er af den type som aldrig river den over 3000 rpm. Så smider den
> det værste "os" der ligger og rumsterer.
>
> Derudover plejer de da også at være flinke til at give den et forsøg mere,
> hvis den ligger for højt i første forsøg.
>
> Du kan se på typegodkendelsen et sted i motorrummet, hvad røggastallet for
> bilen maksimalt må være iflg. fabrikken. På så "gammel" en bil, skal den
> så vidt jeg husker bare være under 3,0, ligemeget hvad typegodkendelsen
> ellers siger.
>
Der står *GULP* "smoke level 1,00
Åh nej......hvad gør vi dog?!
| |
Brian (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-06-07 20:32 |
|
Michael Kirkegaard wrote:
> Der står *GULP* "smoke level 1,00
>
> Åh nej......hvad gør vi dog?!
Ikke noget, da den typegodkendelse først er gældende for biler fra 2003 (?)
og frem. Biler før 2003 (med turbo), skal bare ligge under 3,0 - så der er
lidt at give af på din Mazdarati
/Brian
| |
Michael Kirkegaard (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 24-06-07 20:39 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:467ec6c4$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Kirkegaard wrote:
>
>> Der står *GULP* "smoke level 1,00
>>
>> Åh nej......hvad gør vi dog?!
>
> Ikke noget, da den typegodkendelse først er gældende for biler fra 2003
> (?) og frem. Biler før 2003 (med turbo), skal bare ligge under 3,0 - så
> der er lidt at give af på din Mazdarati
>
Ja.....puuuuuuuha....
Den har turbo, og jeg må se det i øjnene: Det er ikke en fin VAG TDI'er der
ligger nede i kælderen.
Tak for hjælpen, jeg lover at jeg slipper (røg)gassen lidt når jeg kører
fordi dit hus..
| |
Brian (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-06-07 20:44 |
|
Michael Kirkegaard wrote:
> Tak for hjælpen, jeg lover at jeg slipper (røg)gassen lidt når jeg
> kører fordi dit hus..
Der må være noget sarkasme der er fløjet over hovedet på mig, jeg troede det
var et oprigtigt spørgsmål ?
/Brian
| |
Michael Kirkegaard (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 24-06-07 20:48 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:467ec982$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Kirkegaard wrote:
>
>> Tak for hjælpen, jeg lover at jeg slipper (røg)gassen lidt når jeg
>> kører fordi dit hus..
>
> Der må være noget sarkasme der er fløjet over hovedet på mig, jeg troede
> det var et oprigtigt spørgsmål ?
>
Det var skam et oprigtigt spørgsmål, så absolut.
Skal synes inden 17 juli, tror jeg der stod i brevet.
Mht. at slippe gassen, vil alle der har prøvet at køre bagved en Mazda
diesel vide at der hørmer temmelig meget af bus.
Michael
| |
Martin Johansen [600~ (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 24-06-07 21:27 |
|
>Den har turbo, og jeg må se det i øjnene: Det er ikke en fin VAG TDI'er der
>ligger nede i kælderen.
Det skal du kun være glad for.. der er ikke meget fint over dem
længere
Ønsk du dig hellere en CR diesel :)
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Michael Kirkegaard (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 25-06-07 06:24 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:6skt73hq10baispcou3tjiiqq7buchm8p9@4ax.com...
>
>>Den har turbo, og jeg må se det i øjnene: Det er ikke en fin VAG TDI'er
>>der
>>ligger nede i kælderen.
>
> Det skal du kun være glad for.. der er ikke meget fint over dem
> længere
>
> Ønsk du dig hellere en CR diesel :)
>
CR diesel?
| |
Rune S. Larsen (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Rune S. Larsen |
Dato : 25-06-07 10:19 |
|
Michael Kirkegaard skrev:
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:6skt73hq10baispcou3tjiiqq7buchm8p9@4ax.com...
>>> Den har turbo, og jeg må se det i øjnene: Det er ikke en fin VAG TDI'er
>>> der
>>> ligger nede i kælderen.
>> Det skal du kun være glad for.. der er ikke meget fint over dem
>> længere
>>
>> Ønsk du dig hellere en CR diesel :)
>>
>
> CR diesel?
Common Rail diesel. VAG's pumpedyse (PD) diesel var en teknologisk
blindgyde. VAG er også skiftet til Common Rail - de kommer fra 2008.
| |
Jan Vennike (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 25-06-07 18:57 |
|
"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse
news:467f8895$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Michael Kirkegaard skrev:
>> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>> news:6skt73hq10baispcou3tjiiqq7buchm8p9@4ax.com...
>>>> Den har turbo, og jeg må se det i øjnene: Det er ikke en fin VAG TDI'er
>>>> der
>>>> ligger nede i kælderen.
>>> Det skal du kun være glad for.. der er ikke meget fint over dem
>>> længere
>>>
>>> Ønsk du dig hellere en CR diesel :)
>>>
>>
>> CR diesel?
>
> Common Rail diesel. VAG's pumpedyse (PD) diesel var en teknologisk
> blindgyde. VAG er også skiftet til Common Rail - de kommer fra 2008.
På det tidspunkt, hvor VAG lavede PD'erne, kunne CR ikke lave det samme høje
tryk og dermed de samme hypper/gode økonomi - da jeg købte min Lupo 1.4 TDi
i 2001, kunne man i en P206 kun få en HDI med 90 hypper - fra en 2 liters
maskine og så uden Intercooler. Og den var afsindig dårlig rent
brændstofmæssigt. Min 1.4 yder 75 hk (uden boks ) og skulle rende
omkring 22.7 km/l - en 2.0 HDi den gang var vist svær at få over 19 km/l.
Det er først nu at CR er kommet helt op i tryk - og så er det jo logik for
VW at skifte - hvorfor bruge en teknologi, som man er den eneste der bruger
istf at dele med resten af bil verdenen og dermed få del i den fælles
udviklingspulje.
/Jan
| |
Jan Vennike (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 25-06-07 18:52 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:6skt73hq10baispcou3tjiiqq7buchm8p9@4ax.com...
>
>>Den har turbo, og jeg må se det i øjnene: Det er ikke en fin VAG TDI'er
>>der
>>ligger nede i kælderen.
>
> Det skal du kun være glad for.. der er ikke meget fint over dem
> længere
>
> Ønsk du dig hellere en CR diesel :)
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk
Så'en en rå PD lyder nu noget bedre end de der CR symaskiner - man kan jo
ikke høre de er der
Og nej, det var IKKE sarkasme - jeg kan lide en rå motorlyd og hader de der
symaskiner i benzin/diesel trim nu om dage - nææ, en Harley eller en gammel
V8'er med fri udblæsning, som lægger fra land - numf.
/Jan
| |
Martin Johansen [600~ (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 25-06-07 19:58 |
|
>Så'en en rå PD lyder nu noget bedre end de der CR symaskiner - man kan jo
>ikke høre de er der
Mener du det det seriøst?
>Og nej, det var IKKE sarkasme - jeg kan lide en rå motorlyd og hader de der
>symaskiner i benzin/diesel trim nu om dage - nææ, en Harley eller en gammel
>V8'er med fri udblæsning, som lægger fra land - numf.
Harley er ren larm.. fatter ikke de må køre rundt.
V8 lyder feeee
PD diesel lyder bare som det de er.. en traktor maskine. Jeg synes
seriøst den har en træls lyd og så er den højere end mine ører bryder
sig om.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Michael Kirkegaard (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Michael Kirkegaard |
Dato : 25-06-07 20:25 |
|
">
> Harley er ren larm.. fatter ikke de må køre rundt.
Ud af din ovenstående sætning kan jeg udlede at aldrig har kørt på en
Harley...
Se..En Harley kilder nemlig dine boller, så selv en kort køretur bliver ren
ydelse..! ;c)
> V8 lyder feeee
>
> PD diesel lyder bare som det de er.. en traktor maskine. Jeg synes
> seriøst den har en træls lyd og så er den højere end mine ører bryder
> sig om.
>
Jeg kan ikke, ud af hukommelsen, høre forskel på CR og PD, jeg ved bare at
Mazda DiTD er larmer som en gammel traktor
| |
Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 26-06-07 04:56 |
|
>Ud af din ovenstående sætning kan jeg udlede at aldrig har kørt på en
>Harley...
Korrekt.
>Se..En Harley kilder nemlig dine boller, så selv en kort køretur bliver ren
>ydelse..! ;c)
Hihi
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Jan Vennike (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 25-06-07 20:26 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:sv3083hgtf8oib5fbpj00rfjhf483nijgr@4ax.com...
> >Så'en en rå PD lyder nu noget bedre end de der CR symaskiner - man kan jo
>>ikke høre de er der
>
> Mener du det det seriøst?
Jeps
En CR lyder af symaskine - en PD af motor.
>
>>Og nej, det var IKKE sarkasme - jeg kan lide en rå motorlyd og hader de
>>der
>>symaskiner i benzin/diesel trim nu om dage - nææ, en Harley eller en
>>gammel
>>V8'er med fri udblæsning, som lægger fra land - numf.
>
> Harley er ren larm.. fatter ikke de må køre rundt.
Feeed
>
> V8 lyder feeee
Jeps - men ikke de der 7-8000 omdr/minut tingester som de nye BMW motorer -
de SKRIGER - nææh, en god gammel US V8 - rå tomgang - numf.
>
> PD diesel lyder bare som det de er.. en traktor maskine. Jeg synes
> seriøst den har en træls lyd og så er den højere end mine ører bryder
> sig om.
Så er du godt nok sippe sart anlagt - køw dig en ellert
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk
| |
Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 26-06-07 04:57 |
|
>En CR lyder af symaskine - en PD af motor.
Hmm...
>Jeps - men ikke de der 7-8000 omdr/minut tingester som de nye BMW motorer -
>de SKRIGER - nææh, en god gammel US V8 - rå tomgang - numf.
Jep - de helt gamle fra en gammel Mustang.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Jan Vennike (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 26-06-07 17:09 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ui3183hukpgbijqj6ja2pq3oh2fcogt19c@4ax.com...
>
>>En CR lyder af symaskine - en PD af motor.
>
> Hmm...
Men sådan er smag og behag forskellig - heldigvis, for ellers ville
verdenen da godt nok være kedelig.
>
>>Jeps - men ikke de der 7-8000 omdr/minut tingester som de nye BMW
>>motorer -
>>de SKRIGER - nææh, en god gammel US V8 - rå tomgang - numf.
>
> Jep - de helt gamle fra en gammel Mustang.
I store træk hvilken som helst V8 fra 60 med rimelig fri udstødning - savle,
savle
/Jan
| |
Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 26-06-07 17:15 |
|
>Men sådan er smag og behag forskellig - heldigvis, for ellers ville
>verdenen da godt nok være kedelig.
>I store træk hvilken som helst V8 fra 60 med rimelig fri udstødning - savle,
>savle
Enig.. det lyder bare hammerlækkert.
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Jan Vennike (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 26-06-07 18:52 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:aqe283d5d46f639c93u24hek206vmp0bmu@4ax.com...
>
>>Men sådan er smag og behag forskellig - heldigvis, for ellers ville
>>verdenen da godt nok være kedelig.
>
>
>
>>I store træk hvilken som helst V8 fra 60 med rimelig fri udstødning -
>>savle,
>>savle
>
> Enig.. det lyder bare hammerlækkert.
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk
Her er motoren til min havetraktor
http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=88192EB9-B79C-4377-8ADD-2743E1D136A9&p=0
/Jan
| |
Jan Vennike (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 26-06-07 18:54 |
| | |
Martin Johansen [600~ (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 26-06-07 19:08 |
| | |
Jan Vennike (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 26-06-07 20:03 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:9fl283d8f3ojnlhgmpd2a06rqlaggsnlfq@4ax.com...
>
>> http://www.nvbackflow.com/inprogress/V-8.mpg
>
> Hehehe den er da sød!!
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk
Og det bedste er, at den har den helt rigtige V8 "snublende" lyd i tomgang
/Jan
| |
Per Henneberg Kriste~ (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 24-06-07 20:40 |
|
Michael Kirkegaard wrote:
> Der står *GULP* "smoke level 1,00
> Åh nej......hvad gør vi dog?!
Min gav 1.00 ved sidste syn - men måtte forurene 3.0.
Og den er chippet en "smule" ... :)
--
Per, Esbjerg
| |
|
|