C5 HVOR slemt egenligt?
Fra : tp

Dato : 24-06-07 16:33

Hejsa

pga pladsmangel har vi kigget lidt på en C5 2004.

Meen vi har jo hørt så meget lort om den vil. Men hvor slemt er det
egenligt. Er det noget man ikke skal røre med en ildtang, eller ?
Alternativerne i den klasse er avensis (for lavt til loftet = duer ikke),
mondeo eller passat, men de en del dyere

Har også kigget på en altea og den er fed, men så bliver det en ny og så
hedder det 240k istedet for 120k, og nogen vil jo finde frem til at det er
det dobbelte :-/

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-06-07 16:46

> så bliver det en ny og så
> hedder det 240k istedet for 120k, og nogen vil jo finde frem til at det
> er det dobbelte :-/

Hvor har du dog fået den idé fra .

Prøv at presse Altea'en i pris, og kig efter en god finansiering. Det er
ikke sikkert, det bliver så meget dyrere pr. md., men lånet vil
selvfølgelig løbe i flere år, hvis du skal ud og låne pengene.

Jesper

Fra : J W Nielsen

Dato : 24-06-07 17:31

Hej...

> pga pladsmangel har vi kigget lidt på en C5 2004.

Det kan jeg godt forstå - den har masser af plads...

> Meen vi har jo hørt så meget lort om den vil. Men hvor slemt er det
> egenligt. Er det noget man ikke skal røre med en ildtang, eller ?

På bilnyhedsgrupperne ser man ofte nogen gå helt i selvsving, når de hører
om C5'eren.
Jeg må nødvendigvis nævne vores C5 - en 1,8 Prestige fra 2003:
Efter få tusinde km fik jeg udskiftet en bolt ved det ene forhjul.
Og så opstod der et problem, da jeg fik den fikse ide at skulle ha'
eftermonteret en fartpilot (original) - det kunne ikke lade sig gøre (de
ville ihvertfald ikke give garanti på den).
Det var sådan set det hele...
Vi solgte den i sidste måned efter 110.000 problemløse km.
Meget lækker rejsevogn - blot bør man nok anskaffe en 2,0 - de 1,8 er lige i
underkanten efter min mening.

Og lige for en sikkerheds skyld: Jeg er ikke på nogen måde tilknyttet
Citroën.

Mvh Jørgen

Fra : Anders Majland

Dato : 24-06-07 17:47

> pga pladsmangel har vi kigget lidt på en C5 2004.
>
> Meen vi har jo hørt så meget lort om den vil. Men hvor slemt er det
> egenligt.

Ikke værre end at jeg har turde købe en ny ... De havde mange børnesygdomme
i starten og dem burde der ikke være mange af i en 2004'er - Men der kom et
facelift i 2005 og med dem har jeg ikke hært om meget bøvl ...

Men når det er sagt har vi haft den førstre reklamation på C5'en.
kondensvand fra klimaanlægget løb ned i bunden af bilen.. En bukket slange
kan jo ske for alle mærker, men jeg er meget lidt tilfreds med at citroens
værksted startede med at give en undervognsvask i en vaskehal skylden. Først
ugen efter at akcepterer de at der var noget at reklamre over ... Men så var
der lige 14 dages ventetid på at komme til på værkstedet ....

I mellemtiden var der litervis af kondensvand vi forsøgte at tørre op fra
bunden ....

Med fabia'en havde vi en nogen anden oplevelse. Da vi reklamerede en mandag
morgen over en bagklap der ikke kunne åbnes, kunne vi kommer kl 10, der
fandt de ud af at det var noget computer der var stået af og min kone kørte
derfra i en lånebil (som hun kørte i helt til torsdag fordi de havde
problemer med at skaffe stumpen)

Det gør utroligt meget for oplevelsen som kunde hvordan værkstedet håndterer
en reklamatrion, og jeg mener at det er for ringe at bede en kunde om at
vente 14 dage med en reklamation der har stor risiko for at volde yderlig
skade på bilen... Det kan ikke være sundt at bunden sopper i vand ...

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 24-06-07 18:52

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
> [...]
> Først ugen efter at akcepterer de at der var noget at reklamre over ...
> Men så var der lige 14 dages ventetid på at komme til på værkstedet ....

Og selvom du så kørte i vaskehal med undervognsvask 10 gange om dagen, så
skal der dælme ikke komme vand i bunden af din nye C5 :)

Jeg var tændt totalt af på sådan et værksted. Mage til afskrivelse af ansvar
har jeg ikke hørt om længe.

Mvh
Jacob

Fra : TDN

Dato : 24-06-07 18:55

> [...]
> volde yderlig skade på bilen... Det kan ikke være sundt at bunden sopper i

Så lad os håbe der ikke kommer mere....
Citroën Danmark er ikke lige sådan at få i tale:

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070623/BEGGE/106230887/1288/STIFTEN

Mvh
Thomas

Fra : Broegger

Dato : 24-06-07 20:19

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev

> [...]
> Alternativerne i den klasse er avensis (for lavt til loftet = duer
> ikke), mondeo eller passat, men de en del dyere
Her er listen af fejl jeg havde på min indtil leasing firmaet tog den
tilbage og gav mig en anden. Det blev så en Volvo V40 og nu kører jeg en
diesel Octavia. Og det er problemløst... Jeg har svoret at jeg aldrig
mere vil have en citroen.

Min C5's lidelseshistorie:
Jan 03    Motorstop    Motoren stoppede pludselig ved udkobling. Det
skyldes en fejl i en føler i forb. med tomgangsstyrringen.

Jan 03    Kørte varm    Se køleblæser længere nede. Resultatet var at
motoren begyndte at koge.

Jan 03    Voldsom støj    En dækplade under motoren var gået løs.
Resultatet var en voldsom støj.

Jan 03    Udetermometer    Udetermometeret viste pludseligt 25 grader i
en periode med 10 graders frost. Det afstedkommer at klimaanlæget sætter
fuld kraf på for at køle kabinen. Så bliver der altså koldt!

Generelt.    Sidevindsfølsomhed    Bilen er ekstremt sidevindsfølsom. I
forbindelse med 30.000 eftersynet har jeg fået den sænket. Det bliver
spændende at se om det virker.

Apr 02    Armlæn på førersæde    Ved ca 20.000 km stoppede armlænet på
førersædet med at være behageligt. Det kan kun stå i en stilling, og den
er for høj.

Apr 02    Ville ikke starte    Ved ca 20.000 km ville bilen pludseligt
ikke starte. Jeg fik den dog i gang efter noget tid. På det efterfølgende
værkstedsbesøg kunne der ikke konstateres fejl i computeren. Jeg fik dog
opgraderet motorstyringen til seneste version.

Apr 02 og igen Nov 02    Nærlys pærer    Ved 18.300 km brændte den ene
nærlys pære ud. Det er for tidligt! Da batteri og diverse afskærmning
skal fjernes lod jeg værkstedet klare opgaven. (Det er vel en firmabil!)

Apr 02    El-ruder    El-ruderne havde deres egen vilje. Når jeg havde
lukket vinduet kunne den selv finde på at åbne det igen. Løsningen var at
0-stille computeren.

Mar 02    Blæser i kabinen    Blæseren i kabinen er blevet skiftet da
den støjede.

Mar 02    Gearkasse    Den springer pludseligt ud af 3. gear. Dette er ikke
særlig rart under overhalinger. Da jeg ringede til Citroën, sagde de, at
det var en almindelig fejl, og at de da lige ville bestille stumperne
hjem.

Feb 02    Bagtøj    Der kommer et ekstra "klonk", når man kører over
ujævnheder. Nærmest som om man havde en tom plastik-kasse i bagagerummet.
Denne fejl er delvist rettet. Citroën siger, at de ikke kan gøre mere.

Feb 02    Kølerblæser    Når det sneer med tø-sne, kan denne sætte sig
fast på køler-blæseren. Dette gør så, at hele bilen ryster, når blæseren
begynder at køre. Citroën har fortalt, at en enkelt bil ligefrem har
ødelagt køleren, da blæseren rystede i stykker. Dette er ikke lavet på
min bil, så jeg kører ikke, når der er tø-sne i luften.

Jan 02
og igen Dec 03    Sprinklervæske-føler    Denne er blevet udskiftet, da den
meldte om tom tank, når der var 7,5 liter tilbage!

Jan 02    Sædevarme i højre forsæde    Varmer næsten ikke. Jeg regner med,
at det løses, når jeg får den nye sædebund i.

Dec 01    Knirken ved rattet.    Dette er blevet afhjulpet.

Dec 01    Radioen kunne ikke modtage stationer, uden at der var en masse
støj.    Rettet med en ny radio.

Dec 01    Fart pilot    Var justeret forkert, så den ikke kunne sættes
på hastigheder over 150 kmt. Hvis man lavede resume med hastigheder på
mere end 150, accelerede den til top-fart.

<snip>

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : tp

Dato : 24-06-07 20:33

> [...]
> tilbage og gav mig en anden. Det blev så en Volvo V40 og nu kører jeg en
> diesel Octavia. Og det er problemløst... Jeg har svoret at jeg aldrig

Det var en lang og træls historie, og jeg kan finde masser af lignende
historier på mandagsbil.dk, men det er jo svært at blive klog på om den er
meget værre end andre, eller det er fordi der er ekstremt mange af dem.
passat mv har jo også historier derinde, og der er jo altid nogen der er
sure over noget. Jeg kan fornemme at værkstederne er et problem i sig selv,
men vi vil som sagt have brugt til ca 120k, så den kommer aldrig til at se
et citroen værksted. Og en brugt bil skal per definition have mere bøvl end
en ny. Det jeg ikke kan blive klog på er om den er MEGET mere defekt end ex
en 4 år ældre passat til samme pris (som forøvrigt heller ikke har et
superry)

Octavia er givetvis en god bil, men den er altså ALT for lille hvis en stor
skal styre (mig) og der samtidigt skal være et barn i baresæde bagi :-/ Vi
prøvede idag både den nye fabia, roomster og octavia og de var yt lige på
stedet mht plads...

Fra : Kent

Dato : 24-06-07 20:42

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stor skal styre (mig) og der samtidigt skal være et barn i baresæde bagi
> :-/ Vi prøvede idag både den nye fabia, roomster og octavia og de var yt

Har du kigget på en nyere brugt Opel Vectra? Jeg synes, de er langt
nede i pris, og der er mange at vælge imellem. Masser af plads.

Og i hvert fald er den i mit hovede langt mere driftsikker end C5.

Kent.

Fra : tp

Dato : 24-06-07 21:04

> Har du kigget på en nyere brugt Opel Vectra? Jeg synes, de er langt
> nede i pris, og der er mange at vælge imellem. Masser af plads.
>
> Og i hvert fald er den i mit hovede langt mere driftsikker end C5.

det har jeg så nu, og jeg kan se at de er dyere end ex en mondeo - og langt
dyere end en c5

Jeg har egenligt aldrig rigtigt overvejet opel. Husker bare en masse dumme
historier med tandremsspring etc. Lort i el er billigere at have med at
gøre end en brændt motor :-/

Fra : Lars [6710]

Dato : 24-06-07 21:54

tp skrev:

> [...]
> stor skal styre (mig) og der samtidigt skal være et barn i baresæde bagi
> :-/ Vi prøvede idag både den nye fabia, roomster og octavia og de var

He He

Hvor stor er du da

Jeg kører i Roomster, er ca 188 høj, og med forsædet justeret så jeg
sidder i perfekt kørestilling så er der stadig "luft" foran knæene hvis
jeg sætter mig om på bagsædet...
Så skulle du da også nemt kunne presse et barnesæde derind

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Broegger

Dato : 25-06-07 10:11

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev

> [...]
> er om den er MEGET mere defekt end ex en 4 år ældre passat til samme
> pris (som forøvrigt heller ikke har et superry)

Vi havde mange som firmabiler, og der var ikke mange der ikke havde
problemer. Men det kan selvfølgeligt også skyldes at det var de første
årgange. Men mig har det skræmt langt væk.
Efter min mening har C5 også et stort problem med sidevind. De er
hamrende følsomme. Jeg har prøvet at skifte vognbane, uden at ville det,
på storebælt. Det skræmte sgi næsten livet af mig.

> [...]
> stor skal styre (mig) og der samtidigt skal være et barn i baresæde
> bagi :-/ Vi prøvede idag både den nye fabia, roomster og octavia og

Jeg syntes nu ikke den er så lille. Vi har da fin plads til at der kan
sidde en voksen (180 cm) bag mig når jeg kører. Og jeg er 181 cm, og
behøver ikke at tage særligt hensyn.

Bagagerummet kunne dog være lidt størrer. Men det er nok fordi jeg er
spejderleder og tit skal have alverdens grej med.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Jesper

Dato : 26-06-07 08:42

> [...]
> stor skal styre (mig) og der samtidigt skal være et barn i baresæde bagi
> :-/ Vi prøvede idag både den nye fabia, roomster og octavia og de var

Jeg har nu ingen problemer med den kombination, men jeg også kun 183 cm.
Hvis du oplever Altea er bedre nærmer det sig nok indbildning, for det er
nøjagtigt samme bil som Octavia. C5 føles som en større bil på vejen, men
jeg oplever ikke selv kabinen som væsentlig mere rummelig.
Bagagerummet i Octavia Combi er iøvrigt lidt større end i C5 weekend (hhv.
580 l og 563 l).

Jeg er ikke super mekanik kyndig, men jeg ville selv til enhver tid
foretrække en 4 år yngre C5er frem for en Passat.

Hvis det skal være billigt, men kvaliteten godt må være iorden, har du så
overvejet Nissan Primera ?

Jesper

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-07 15:55

> Bagagerummet i Octavia Combi er iøvrigt lidt større end i C5 weekend (hhv.
> 580 l og 563 l).

Ja målt på liter - men jeg kan kun lige kante barnevognen ind i en octavia,
mens den er let at smide i c5'en. Octavia'en har desuden en halv høj
læssekant...

Det var en af de afgørende grunde til at fabia'en ikke bare blev erstattet
af en octavia.

/A

Fra : tp

Dato : 26-06-07 15:57

> Jeg har nu ingen problemer med den kombination, men jeg også kun 183 cm.
> Hvis du oplever Altea er bedre nærmer det sig nok indbildning,....

Hmm, Det er måske højden der gør at det snyder?

> Hvis det skal være billigt, men kvaliteten godt må være iorden, har du så
> overvejet Nissan Primera ?

nope. Tjekker med det samme

Fra : tp

Dato : 26-06-07 19:11

> Hvis det skal være billigt, men kvaliteten godt må være iorden, har du så
> overvejet Nissan Primera ?

prisen er fin, meeen er den lige så stor?

Fra : Jesper

Dato : 26-06-07 20:52

> prisen er fin, meeen er den lige så stor?

Har aldrig siddet i en :D
Men udefra er den da på størrelse med mondeo, c5, 407 etc.
Fandt den voldsomt interessant pga prisen og den mekaniske stabilitet (på
niveau med Avensis), da Poloen skulle skiftes ud med noget større. Konen
kunne imidlertid ikke døje udseendet, så den blev aldrig rigtig aktuel.
Men på papiret ser den rigtig godt ud....

Jesper

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 26-06-07 21:09

tp wrote:

> prisen er fin, meeen er den lige så stor?

Er det en p11 (1996-2001) eller p12 (2002->). Jeg er 194 og har en langbenet
datter. I den P11 vi havde var der knebent med plads, men det gik. I den P12
vi har nu er der fint med plads.

/tue

Fra : tp

Dato : 26-06-07 21:14

> Er det en p11 (1996-2001) eller p12 (2002->). Jeg er 194 og har en
> langbenet datter. I den P11 vi havde var der knebent med plads, men det
> gik. I den P12 vi har nu er der fint med plads.

150k rækker til en 03 eller 04, så svaret må være p12 (den futuristiske
version

Fra : Jesper

Dato : 27-06-07 08:15

> 150k rækker til en 03 eller 04, så svaret må være p12 (den futuristiske
> version

Giver du en tilbagemelding, hvis du prøvekører en ? Nu nåede jeg jo aldrig
selv så langt.......

Jesper

Fra : tp

Dato : 27-06-07 15:50

> Giver du en tilbagemelding, hvis du prøvekører en ? Nu nåede jeg jo aldrig
> selv så langt.......

ok :)

Fra : Fl. Baumann

Dato : 24-06-07 22:04

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i meddelelsen
....Men hvor slemt er det egenligt...

Gå på: citronik.dk og find debatgruppen vedr. C5 og se hvad
ejerne og mekanikerne siger om bilen!

Har selv en C5 fase II 2005 > og er meget godt tilfreds, og
oplever at mange af de fejl der er i en fase I er rettet og
derfor opleves langt mere gedigen og problemløs.

Skulle jeg nævne noget, så må det være at pærerne går ( 2 skift
på 2 år), men sørg for at få pærer der tåler en højere
belastning.

Alt i alt vil jeg ikke være voldsomt nervøs for en C5´er.

Fed kørekomfort, masser af plads, generel solid samlekvalitet og
gode materialer.

--
Fl. Baumann