Xenon fjernlys på Octavia 2?
Fra : Steen Schmidt

Dato : 23-06-07 14:30

Hejsa.

Vi får om nogle uger leveret en ny Octavia 2,0 TDI m/ Xenon-lygter.
Disse har jo kun HID-lamper i nærlyset, og dermed er fjernlyset
almindeligt halogen.

Er der nogen måde (lovligt) at få Xenon fjernlys på Octaviaen også
(Bi-xenon)? Da jeg ikke har bilen endnu, ved jeg ikke om den
automatiske niveauregulering også gælder fjernlamperne, hvilket er et
lovkrav med HID.

Mvh
Steen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-06-07 08:38

Steen Schmidt wrote:
> [...]
> (Bi-xenon)? Da jeg ikke har bilen endnu, ved jeg ikke om den
> automatiske niveauregulering også gælder fjernlamperne, hvilket er et

Jeg burde vide det, men det er søndag morgen...

Er niveaureg. ikke kun for nærlyset?
Fjernlyset vil jo blænde uanset hvad...

Fra : Tom

Dato : 24-06-07 08:44

meddelelse news:467e1f4e$0$45842$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg burde vide det, men det er søndag morgen...
>
> Er niveaureg. ikke kun for nærlyset?
> Fjernlyset vil jo blænde uanset hvad...

På min mondeo tager niveaureguleringen begge lys.

--
Tom

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 24-06-07 09:29

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> (Bi-xenon)? Da jeg ikke har bilen endnu, ved jeg ikke om den
> automatiske niveauregulering også gælder fjernlamperne, hvilket er et

Min BMW har Bi-xenon, og det betyder ikke (hos BMW ihvertifald) at der er
også er xenonpærer i fjernlyset, der er stadig alm halogen. Forskellen er
bare at nærlyset har en parabol som afskærmer lyset ved alm nærlys, og denne
parabol kører væk vha en magnetkontakt når man aktiverer fjernlyset. Derved
øges lyskeglen fra nærlyset. det alm fjernlys aktiveres stadig, så der er
dælme lys på om natten nu :)

Mvh
Jacob

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-06-07 09:56

Jacob Rungwald wrote:

> [...]
> aktiverer fjernlyset. Derved øges lyskeglen fra nærlyset. det alm
> fjernlys aktiveres stadig, så der er dælme lys på om natten nu :)

Hmm, ok. Det lyder som noget jeg har hørt før. I så fald er det nok
ikke så nemt lige at eftermontere en sådan ekstra styring på nærlyset -
der skal både en klap og en anden lampe til sikkert - begge dele skal
være tilapsset parabolerne i lygtehuset. Det lyder som helt nye lygter
hvis det skulle være aktuelt.

Jeg har også hørt om fugtproblemer ved eftermonterede xenon-kits.

Mvh
Steen

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 24-06-07 15:50

> [...]
> hvis det skulle være aktuelt.
>
> Jeg har også hørt om fugtproblemer ved eftermonterede xenon-kits.

Jeg kunne aldrig finde på at eftermontere et uoriginalt xenonkit på en bil,
komplet eftermontering med originale dele er en anden sag.

Mvh
Jacob

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-06-07 16:27

Jacob Rungwald wrote:

> Jeg kunne aldrig finde på at eftermontere et uoriginalt xenonkit på
> en bil, komplet eftermontering med originale dele er en anden sag.

Heller ikke jeg, men problemet er at dette ikke kan fås originalt til
Octavia. Hvis nu man kunne gøre det ved blot at skifte en pære, men det
lader det til ikke er tilfældet.

Mvh
Steen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 16:27

>Jeg har også hørt om fugtproblemer ved eftermonterede xenon-kits.

Jeg har ikke kun hørt om det.. jeg så det på egen hånd den anden dag..
ejeren syntes stadig Xenon så sejt ud på den.. jeg kunne så ikke se
det pga. fugten i lygten

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-06-07 17:40

Steen Schmidt skriver:

> Vi får om nogle uger leveret en ny Octavia 2,0 TDI m/ Xenon-lygter.
> Disse har jo kun HID-lamper i nærlyset, og dermed er fjernlyset
> almindeligt halogen.

Det er smart, da Xenonlygter er lang tid (alt er selvfølgeligt relativt)
om at nå sin maksimae lysstyrke. Derfor er de upraktiske at have i
biler, hvor der skiftes mellem forskellige pærer i stedet for at have en
mekanisk løsning der afblænder for pærene.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom

Dato : 24-06-07 18:00

> Steen Schmidt skriver:

> Det er smart, da Xenonlygter er lang tid (alt er selvfølgeligt relativt)
> om at nå sin maksimae lysstyrke..

hehe, men de har en særlig flot blå farve de første 15 sekunder efter at de
bliver tændt

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 27-06-07 21:29

Steen Schmidt wrote:
> Vi får om nogle uger leveret en ny Octavia 2,0 TDI m/ Xenon-lygter.
> Disse har jo kun HID-lamper i nærlyset, og dermed er fjernlyset
> almindeligt halogen.

Og det skal du bare være glad for, da det er en dårlig ide med HID på det
lange lys.. Det er ikke beregnet der på og som en anden skriver så tænder
det alt for langsomt til at være optimalt.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Steen Schmidt

Dato : 28-06-07 06:38

John Sahl wrote:

> Og det skal du bare være glad for, da det er en dårlig ide med HID på
> det lange lys.. Det er ikke beregnet der på og som en anden skriver
> så tænder det alt for langsomt til at være optimalt.

Jeps, jeg siger tak for alle svarene og bekymrer mig ikke længere om
HID i fjernlyset. Jeg vil under ingen omstændigheder have en
eftermontering med uoriginale dele, når det kræver modifikation af
lygtehuset (og i øvrigt ikke kan laves ordentligt i.e. klamp).

Jeg var heller ikke klar over det med den lidt længere
lampeopvarmningsperiode, så det giver jo en forklaring på hvorfor der
ikke er biler med HID fjernlys (heller ikke i bi-xenong som sådan).

Tak for inputtene.

Mvh
Steen