Hvor meget vejer lak?
Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 01:48

Nogen der vil komme med et bud på, hvor meget lakken på en gennemsnitlig
Mercedes-Benz personbil anno 1999 vejer?

A: 3,6 kg
B: 7,2 kg
C: 15 kg
D: 25 kg

MVH Steen

Fra : Per W.

Dato : 23-06-07 01:53

"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i melding
> Nogen der vil komme med et bud på, hvor meget lakken på en gennemsnitlig
> Mercedes-Benz personbil anno 1999 vejer?

> [...]

Kan vel ikke være mer enn 3,6 når man tenker på hvor dårlig beskyttet mot
rust som de er.

/Per W.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 02:00

Per W. wrote:
> Kan vel ikke være mer enn 3,6 når man tenker på hvor dårlig beskyttet
> mot rust som de er.

Jeg kan ikke svare dig på, om lakken har noget med rustbeskyttelsen at gøre.
Men A er forkert.

/Steen

Fra : Hr. Jensen

Dato : 23-06-07 06:59

On Sat, 23 Jun 2007 02:48:06 +0200 "Steen F."
<steenSNABELAsteenmartin.dk> sent the following smoke signals:

Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 14:18

Hr. Jensen wrote:

Desværre

Fra : Bruno

Dato : 23-06-07 15:55

Steen F. wrote:
> Hr. Jensen wrote:
>
> Desværre

På en måde kan vi Mercedes, og især Audi, takke vægten af maling/lak for
at sølvfarve er den tyske bilfarve. Uden behov for en vægtbesparelse så
havde den tyske bilfarve i dag været hvid.

Mvh
Bruno

Fra : Hr. Jensen

Dato : 23-06-07 20:32

On Sat, 23 Jun 2007 16:54:43 +0200 Bruno <dont.use@this.address.ever>
> [...]

>at sølvfarve er den tyske bilfarve. Uden behov for en vægtbesparelse så
>havde den tyske bilfarve i dag været hvid.

Ja, det troede man indtil for en uges tid siden men så...

"Am 16. Juni 2007 jedoch wurde die lange gehegte Legende von SWR-Autor
Eberhard Reuß überzeugend entlarvt. Er konnte belegen, dass die W25
bereits von Anfang an silbern war, und dass es ein 750 kg Höchstgewicht
beim 1934er Eifelrennen noch überhaupt nicht gab.

Besser noch, so Reuß, der Wagen war bereits eine Woche zuvor auf der
Berliner AVUS silbern, wie Bilder aus dem Archiv des zeitgenössischen
Berufsfotografen Heinz von Perckhammer zeigen. Auf Bildern von der
Berliner AVUS sind die Mercedes-Benz silbern und nicht weiß, bestätigt
auch Renate Erhart, die Verwalterin des Heinz von Perckhammer-Archivs."

Ovenstående er sakset fra Wikipedia.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-06-07 16:32

"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> writes:

> Hr. Jensen wrote:
>
> Desværre

Så' det jo nok B. La' os se en gang: 1mm laktykkelse er en liter per
kvadratmeter og en fladtrykt Mercedes kan vel blive til 4x2 meter så
med knap 1mm laktykkelse og en vægtfylde der ikke er vildt forskellig
fra vand, så passer det nogenlunde med 7 kg. (Og hvis metallak viser
sig at være fire gange så tungt som vand, så er jeg til grin...)

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-06-07 19:40

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra vand, så passer det nogenlunde med 7 kg. (Og hvis metallak viser
> sig at være fire gange så tungt som vand, så er jeg til grin...)

Laktykkelsen på en bil er ikke engang 200 my, så der er langt op til 1mm.

Kent Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 22:12

Kent Nielsen wrote:
> Laktykkelsen på en bil er ikke engang 200 my, så der er langt op til
> 1mm.

Korrekt, den var omkring 120 my på nævnte biler. Altså tusindedele
millimeter.
Men alligevel vejer lakken 25 kg.
Efter phosphatering og grunding bliver karosseriet elektrolakeret i et
kathodebad, hvorefter grundlak/dæklak bliver brændt ind i karossen med 180
grader i dertil indrettede rum/"ovne". Lakken er endda på vandbasis.
I dag bliver lakken påført elektrostatisk for at undgå "overspray" (spild)
og luftforurening.
Yderligere forbehandlet stål er med til at modstå UV-stråling, mekanisk
belastning og stenslag mv.
Glipper bare én af disse processer - evt. i en indkøringsfase med ny
teknologi - så har vi balladen om MB's rustproblemer. Men alle nye MB
personbiler har i dag 30 års garanti mod rustgennemtæring.

/Steen F.

Fra : Michael Lund

Dato : 23-06-07 16:27

"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der vil komme med et bud på, hvor meget lakken på en gennemsnitlig
> Mercedes-Benz personbil anno 1999 vejer?

> [...]

Kom nu og sig det.

Vi er jo ved at ryste af spænding

Mic.

Fra : Bjarne

Dato : 23-06-07 18:48

"Steen F." <steenSNABELAsteenmartin.dk> wrote:

> Nogen der vil komme med et bud på, hvor meget lakken på en gennemsnitlig
> Mercedes-Benz personbil anno 1999 vejer?

> [...]

mvh,
Bjarne

Fra : Karsten Andersen

Dato : 23-06-07 19:03

Sat, 23 Jun 2007 02:48:06 +0200, skrev Steen F., på 11 linier, i

Har en Mercedes fået lak oven på Farven
Så må det være >3,6kg

--
MVH Karsten