|
| Lov: Amerikanske biler skal køre 15 km/l i~ Fra : Fister Løgsovs |
Dato : 22-06-07 11:34 |
|
http://fpn.dk/motor/bil/article73138.ece
Senatet i USA vedtager en energipakke, som skærper kravet til bilers
brændstoføkonomi. Derimod er der ingen ansporing til alternativ energi
bortset fra ætanol.
Så skete det efter næsten 20 års tilløb. Der er udsigt til en
amerikansk lov, som kræver, at bilerne skal kunne køre længere på hver
liter benzin.
Kravet er hovedelementet i en omfattende energipakke, som Senatet
vedtog tidligt fredag.
Brændstoføkonomien skal være 40 procent bedre, så biler, herunder
terrængående køretøjer og lette lastvogne, i gennemsnit kan køre 15
kilometer på literen inden 2020.
Loven er også en gavebod for amerikanske farmere. Pakken indeholder et
forpligtende mål om, at produktionen af ætanol skal syvdobles frem til
2022. Ætanol er biobrændstof, som fremstilles primært af majs.
Derimod lykkedes det for det republikanske mindretal at blokere for et
forlangende om, at mindst 15 procent af elproduktionen i USA skal
stamme fra vindkraft og andre alternative energikilder. Denne nyhed
ventes modtaget med skuffelse hos blandt andre danske
vindmølleproducenter, som har USA som et betydeligt marked.
Heller ikke en gigantisk skattebegunstigelse på 32 milliarder dollar
(178 milliarder kroner) til vedvarende energi og renere energikilder
bliver til noget. Republikanerne afviste initiativet, fordi næsten alle
pengene skulle hentes ind ved at øge beskatningen af olieselskaber.
Repræsentanternes Hus i USA ventes at behandle en tilsvarende
energipakke i næste uge. Men der kan gå flere måneder, før de to
versioner kan smeltes sammen til en lov, som præsident George W. Bush
sætter sin underskrift på.
-
15 km/l for US-biler, det sker sikkert samme uge som der er to torsdage
i
Kai
| |
Christian B. Andrese~ (22-06-2007)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 22-06-07 12:15 |
|
On 22 Jun., 12:33, Fister Løgsovs <K...@starmail.invalid.co.za> wrote:
> http://fpn.dk/motor/bil/article73138.ece
>
> Senatet i USA vedtager en energipakke, som skærper kravet til bilers
> brændstoføkonomi. Derimod er der ingen ansporing til alternativ energi
> bortset fra ætanol.
Hvorfor ikke rapsolie ?
> 15 km/l for US-biler, det sker sikkert samme uge som der er to torsdage
> i
Næ, de skal bare droppe 5-6-7 liters motorer og gøre som I EU og
Asien.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
| |
Kim Voss Schrader (22-06-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 22-06-07 14:42 |
|
Hej!
Fister Løgsovs wrote:
....
> 15 km/l for US-biler, det sker sikkert samme uge som der er to torsdage
> i
Ja, der forsvinder nok en SUV eller to fra forhandlernes salgslokaler til den
tid
(Og det er jo - dybest set - også godt det samme)
--
Mvh, Kim Voss Schrader (som dog ikke har noget imod store biler som sådan)
| |
Martin (22-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 22-06-07 16:19 |
|
Burde være 20 km/l og træde i kraft 2010 og desuden gælde world wide.
| |
Hr. Jensen (22-06-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 22-06-07 16:31 |
|
On Fri, 22 Jun 2007 17:18:58 +0200 "Martin" <dsl8595@vip.cybercity.dk>
sent the following smoke signals:
>Burde være 20 km/l og træde i kraft 2010 og desuden gælde world wide.
Hvorfor ikke 100 km/l....VW har vist tænkt sig at genoptage
1L-bilsprojektet igen. Og prototypen virkede svjh fint da den blev
testet i rigtig trafik. Jeg mener at den i snit gik omkring 111 km/l.
Men bliver den almindelig i gadebilledet, stiger dieselpriserne vel bare
til 40 kr./l og så er forbrugernes økonomi lige vidt.
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
tp (22-06-2007)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 22-06-07 17:07 |
|
> Men bliver den almindelig i gadebilledet, stiger dieselpriserne vel bare
> til 40 kr./l og så er forbrugernes økonomi lige vidt.
>
Så det drejer sig KUN om økonomi?!!?! Altså må din tankegang jo matche
amerikanernes - at kræve 15km/l om 15 år, når stort set alle danske biler
klarer det idag - altså at forpligte sig til noget der sandsynligvis ikke
kræver nogen indsats - lamt siger jeg bare, men ikke overraskende
| |
Ukendt (22-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-06-07 17:37 |
|
On Fri, 22 Jun 2007 18:07:15 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:
>> Men bliver den almindelig i gadebilledet, stiger dieselpriserne vel bare
>> til 40 kr./l og så er forbrugernes økonomi lige vidt.
>>
>
>Så det drejer sig KUN om økonomi?!!?! Altså må din tankegang jo matche
>amerikanernes - at kræve 15km/l om 15 år, når stort set alle danske biler
>klarer det idag - altså at forpligte sig til noget der sandsynligvis ikke
>kræver nogen indsats - lamt siger jeg bare, men ikke overraskende
Der er ingen tvivl om, at 15 km/l for amerikanerne gør noget for
miljøet - men det er sq for nemt at klare, hvis man kan "omskole" dem
fra dovne V8'ere med tomatgear. Begge mine kører sq aldrig under 15
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-06-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-06-07 18:41 |
|
tp skriver:
>
> Så det drejer sig KUN om økonomi?!!?! Altså må din tankegang jo matche
> amerikanernes - at kræve 15km/l om 15 år, når stort set alle danske biler
> klarer det idag
Øøøøh, hvad ?
Jeg vil komme med et ukvalificeret gæt på at halvdelen af de nuværende
danske biler ikke går over 15 km/l - ikke i real life.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Morten Fruergaard (22-06-2007)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 22-06-07 19:10 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> tp skriver:
>>
>> Så det drejer sig KUN om økonomi?!!?! Altså må din tankegang jo
>> matche amerikanernes - at kræve 15km/l om 15 år, når stort set alle
>> danske biler klarer det idag
>
> Øøøøh, hvad ?
>
> Jeg vil komme med et ukvalificeret gæt på at halvdelen af de nuværende
> danske biler ikke går over 15 km/l - ikke i real life.
Enig. Dog tror jeg at tallet er 75%...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
| |
Fister Løgsovs (22-06-2007)
| Kommentar Fra : Fister Løgsovs |
Dato : 22-06-07 23:27 |
|
Klaus D. Mikkelsen frembragte:
> tp skriver:
>>
>> Så det drejer sig KUN om økonomi?!!?! Altså må din tankegang jo matche
>> amerikanernes - at kræve 15km/l om 15 år, når stort set alle danske biler
>> klarer det idag
>
> Øøøøh, hvad ?
>
> Jeg vil komme med et ukvalificeret gæt på at halvdelen af de nuværende
> danske biler ikke går over 15 km/l - ikke i real life.
>
> Klaus
Jeg tror at du har ret, min Liana kan ikke komme over 11, om så kragen
kører hele tanken.
Den står vist til 14 i den der EF norm.
Kai
| |
Otto J (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Otto J |
Dato : 24-06-07 14:56 |
|
> Brændstoføkonomien skal være 40 procent bedre, så biler, herunder
> terrængående køretøjer og lette lastvogne, i gennemsnit kan køre 15
> kilometer på literen inden 2020.
Er det kun mig der synes der er noget galt med dét regnestykke? Det skulle
betyde at de i gennemsnit kører knap 11 km/l i dag, det er der vel ikke
nogen der tror på?
--
Mvh. Otto
www.av-precision.dk
| |
Peter Dalgaard (24-06-2007)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 24-06-07 16:10 |
|
"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> writes:
>> Brændstoføkonomien skal være 40 procent bedre, så biler, herunder
>> terrængående køretøjer og lette lastvogne, i gennemsnit kan køre 15
>> kilometer på literen inden 2020.
>
> Er det kun mig der synes der er noget galt med dét regnestykke? Det skulle
> betyde at de i gennemsnit kører knap 11 km/l i dag, det er der vel ikke
> nogen der tror på?
Sådan som jeg har fattet det så
(A) det er gennemsnit over fabrikanternes flåde vægtet efter
styktallene (og hvis en fabrikant kun producerer lastvogne, så er
det bare ærgerligt...)
(B) det er en målsætning, med et afgift/bødesystem ved overtrædelser
(C) (jeg vil tro at) forbruget regnes a la EU-normen, altså på
rullebånd efter fast forskrift, hvilket kun har en begrænset
forbindelse til virkeligheden
(Se på http://www.nhtsa.dot.gov/cars/rules/cafe/overview.htm).
Jeg kan i øvrigt ikke se hvor de 25MPG som skulle ligge bag de 40%
(25MPG X 1.40 = 35 MPG)?
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Ole Sørensen (01-07-2007)
| Kommentar Fra : Ole Sørensen |
Dato : 01-07-07 14:01 |
|
"Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:467e77f2$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> > Brændstoføkonomien skal være 40 procent bedre, så biler, herunder
> > terrængående køretøjer og lette lastvogne, i gennemsnit kan køre 15
> > kilometer på literen inden 2020.
>
> Er det kun mig der synes der er noget galt med dét regnestykke? Det skulle
> betyde at de i gennemsnit kører knap 11 km/l i dag, det er der vel ikke
> nogen der tror på?
Joh, det skal såmænd nok passe. Jeg har selv for et par år siden ejet sådan
en almindelig mellem-klasse bil derovre. En 98' Pontiac Grand Am SE 2.4L med
aut.gear. Den gik mellem 23 og 30 miles pr. gallon, hvilket svarer til
mellem 9,7 og 12,7 km. pr. liter, alt efter typen af kørsel. Sædvanligvis
kørte den nok omkring 26 miles/gallon ved alm. blandet kørsel, men kunne
altså godt strække det lidt længere hvis jeg kørte meget lange ture.
Så det lyder nok rimeligt at de kun kører 11 km/l i gennemsnit, sådan som
det er i dag. Det kan jo lyde vanvittigt i vores ører, men de betaler jo
heller ikke 10 kr. for en liter benzin, kun omtrent det halve. Hvem der kun
skulle betale så lidt....
Bare mine 2 cents,
Ole.
| |
Lars Ehlers (03-07-2007)
| Kommentar Fra : Lars Ehlers |
Dato : 03-07-07 00:02 |
|
On Sun, 1 Jul 2007 15:01:11 +0200, "Ole Sørensen"
<dk-radarFJERN@mail-online.dk> wrote:
>Joh, det skal såmænd nok passe. Jeg har selv for et par år siden ejet sådan
>en almindelig mellem-klasse bil derovre. En 98' Pontiac Grand Am SE 2.4L med
>aut.gear. Den gik mellem 23 og 30 miles pr. gallon, hvilket svarer til
>mellem 9,7 og 12,7 km. pr. liter, alt efter typen af kørsel. Sædvanligvis
>kørte den nok omkring 26 miles/gallon ved alm. blandet kørsel, men kunne
>altså godt strække det lidt længere hvis jeg kørte meget lange ture.
Min bil går 25 mpg (10,5 km/l) og jeg har indtryk af, at det ikke er
spor usædvanligt for nyere amerikanerbiler. Faktisk synes jeg, at det
er imponerende, at en 5,7 liter V8 går så langt på literen. Det er
nøjagtigt lige så langt på literen som en BMW 550i (med en lidt mindre
motor og lidt flere HK).
>Så det lyder nok rimeligt at de kun kører 11 km/l i gennemsnit, sådan som
>det er i dag. Det kan jo lyde vanvittigt i vores ører, men de betaler jo
>heller ikke 10 kr. for en liter benzin, kun omtrent det halve. Hvem der kun
>skulle betale så lidt....
Jeg husker de gode gamle dage, hvor man kunne få benzin til 1,50 kr
literen i USA. I disse dage ligger prisen på lidt over 4 kroner, men
det er jo stadigvæk temmeligt billigt.
--
Lars Ehlers
"Screw you guys I'm going home" (Eric Cartman)
| |
Christian B. Andrese~ (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 25-06-07 08:16 |
|
On 22 Jun., 17:31, Hr. Jensen <aage...@musikalsk.invalid> wrote:
> On Fri, 22 Jun 2007 17:18:58 +0200 "Martin" <dsl8...@vip.cybercity.dk>
> sent the following smoke signals:
>
> >Burde være 20 km/l og træde i kraft 2010 og desuden gælde world wide.
>
> Hvorfor ikke 100 km/l....VW har vist tænkt sig at genoptage
> 1L-bilsprojektet igen. Og prototypen virkede svjh fint da den blev
> testet i rigtig trafik. Jeg mener at den i snit gik omkring 111 km/l.
>
> Men bliver den almindelig i gadebilledet, stiger dieselpriserne vel bare
> til 40 kr./l og så er forbrugernes økonomi lige vidt.
Det vil den nu næppe, efterspørgslen vil vel faldt hvis forbruget
bliver så lavt, og dieselpriserne er også meget afhængige af prisen på
fyringsolie.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
| |
Hr. Jensen (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 25-06-07 10:54 |
|
On Mon, 25 Jun 2007 07:15:53 -0000 "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> sent the following smoke signals:
>> Hvorfor ikke 100 km/l....VW har vist tænkt sig at genoptage
>> 1L-bilsprojektet igen. Og prototypen virkede svjh fint da den blev
>> testet i rigtig trafik. Jeg mener at den i snit gik omkring 111 km/l.
>>
>> Men bliver den almindelig i gadebilledet, stiger dieselpriserne vel bare
>> til 40 kr./l og så er forbrugernes økonomi lige vidt.
>
>Det vil den nu næppe, efterspørgslen vil vel faldt hvis forbruget
>bliver så lavt, og dieselpriserne er også meget afhængige af prisen på
>fyringsolie.
Jeg tænkte at staten ville hæve energiafgifterne, så de stadig får
milliarder i statskassen selvom forbruget mindskes...
Ligesom med vand, først var der kampagner for at få folk til at bruge
mindre vand, dernæst satte man afgifterne i vejret, for ellers ville man
mangle penge i kassen.
--
Thomas
The Hangman's Knot Inn
| |
Christian B. Andrese~ (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 25-06-07 10:59 |
|
On 25 Jun., 11:53, Hr. Jensen <aage...@musikalsk.invalid> wrote:
> On Mon, 25 Jun 2007 07:15:53 -0000 "Christian B. Andresen"
> <t...@tiscali.dk> sent the following smoke signals:
>
> >> Hvorfor ikke 100 km/l....VW har vist tænkt sig at genoptage
> >> 1L-bilsprojektet igen. Og prototypen virkede svjh fint da den blev
> >> testet i rigtig trafik. Jeg mener at den i snit gik omkring 111 km/l.
>
> >> Men bliver den almindelig i gadebilledet, stiger dieselpriserne vel bare
> >> til 40 kr./l og så er forbrugernes økonomi lige vidt.
>
> >Det vil den nu næppe, efterspørgslen vil vel faldt hvis forbruget
> >bliver så lavt, og dieselpriserne er også meget afhængige af prisen på
> >fyringsolie.
>
> Jeg tænkte at staten ville hæve energiafgifterne, så de stadig får
> milliarder i statskassen selvom forbruget mindskes...
Det er selvfølgelig en risiko.
> Ligesom med vand, først var der kampagner for at få folk til at bruge
> mindre vand, dernæst satte man afgifterne i vejret, for ellers ville man
> mangle penge i kassen.
Heldigvis betaler vi ikke vandafledningsafgift, da vi har septiktank.
De skal så godt nok tømmes 1 gang årligt, men det er stadig billigere.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
| |
|
|