Hvordan kan strøm (køleboks, varmetråde i ~
Fra : Morten

Dato : 21-06-07 22:50

Hej

Jeg har længe speakuleret over hvordan det kan være at bilen efter sigende
skulle bruge mere benzin når man kører med varme i bagruden, har en køleboks
sluttet til, eller på anden måde bruger strøm fra bilen.

Jeg troede at generatoren leverede den samme mængde strøm uanset hvor meget
man brugte, og den "overskydende" strøm så blot gik til spilde - og omvendt,
hvis man brugte mere strøm end den lavede, ville batteriet langsomt løbe
tør.

Arbejder generatoren hårdede (og derfor skal bruge mere benzin på at
trækkes) når man bruger mere strøm?

/Morten

Fra : Per W.

Dato : 21-06-07 22:54

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i melding
> [...]
> langsomt løbe tør.
>
> Arbejder generatoren hårdede (og derfor skal bruge mere benzin på at

Ja. Til mer strøm man trekker ut av generatoren til mer krefter må det
brukes for å dra den rundt.

/Per W.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 21-06-07 22:56

> Arbejder generatoren hårdede (og derfor skal bruge mere benzin på at
> trækkes) når man bruger mere strøm?

Ja, den måler på feltspændingen og ved lav spænding (stort forbrug) sætter
den tilsvarende kræfter ind og lader med højre amp.

-Leon

Fra : Tom

Dato : 21-06-07 22:59

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langsomt løbe tør.
>
> Arbejder generatoren hårdede (og derfor skal bruge mere benzin på at

Ja, jo mere strøm du trækker fra generatoren jo mere skal motoren arbejde
for at holde omdrejningerne da generatoren så belaster hårdere.
Det vil dog næppe være noget du kan registrere på benzinforbruget som sådan,
da generatorens merforbrug er så lille i forhold til det at flytte selve
bilen.

--
Tom

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-07 23:19

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> "Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Der går præcist det antal Watt du forbruger (1 HK er ca.735W), men grundet
varmetab m.m, skal generatoren bruge nok over det dobbelte, og det er der
det koster benzin. Kommer klimaanlæg oveni, kan der godt være et mærkbart
merforbrug.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-07 05:16

Morten skriver:

> Jeg troede at generatoren leverede den samme mængde strøm uanset hvor meget
> man brugte, og den "overskydende" strøm så blot gik til spilde

Strøm går ikke til "spilde", effekten skal afsættes et eller andet sted.
Strøm løber i en lukket kredsløb fra minus til plus, klipper du en
ledning over, vil strømmen ikke løbe "ud på gulvet". Generatoren holder
batteriet opladet til en given spænding. Blive batterispændingen høj nok
(lige så høj som generatorspændingen), vil batteriet ikke trække mere
strøm.

Se generatoren som et kar med vand og batteriet som et kar med vand.
Ledningen fra generator til batteri er en slange der forbinder dem
begge. Motorens omdrejninger holder vandet i "generatorkarret" oppe på
et vist niveau (eksempelvis 13,6 volt). til batterikarret er der
forbundet en del forbrugere der lige så stille tapper vand ud. Falder
niveauet i batterikarret vil der løbe vand fra generatorkarret. Jo mere
vand der forbruges fra batterikarret jo mere vand (strøm) vil der løbe
fra generator.

> og omvendt,
> hvis man brugte mere strøm end den lavede, ville batteriet langsomt løbe
> tør.

Det er også korrekt.

> Arbejder generatoren hårdede (og derfor skal bruge mere benzin på at
> trækkes) når man bruger mere strøm?

Jeps.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : NHF

Dato : 22-06-07 06:52

Hej Morten

Du kan faktisk lave en lille selvtest. Stil dit lys på positionslys mens
motoren er startet, træk så i stangen til det lange lys så det tændes og læg
samtidig mærke til din omd. tæller, den vil synke 50 - 100 omd. under denne
test fordi du belaster din generator. Det samme sker sansynligvis hvis du
tænder din el-bagrude.

/NHF

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-06-07 08:23

NHF wrote:
> [...]

> 100 omd. under denne test fordi du belaster din generator. Det samme
> sker sansynligvis hvis du tænder din el-bagrude.

Nogle biler - f.eks. diesel - har et så godt drejningsmoment at det ikke kan
"mærkes".

Andre biler regulerer brændstofindsprøjtningen, så omdrejningstallet
forbliver det samme. F.eks.TDI :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-06-07 13:46

> [...]
kan
> "mærkes".
>
> Andre biler regulerer brændstofindsprøjtningen, så omdrejningstallet

Men altsammen med et merforbrug til følge.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-06-07 23:02

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:467d11de$0$10295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men altsammen med et merforbrug til følge.

Selvfølgelig. Energi er ikke gratis :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-06-07 09:18

> [...]
> meget man brugte, og den "overskydende" strøm så blot gik til spilde - og
> omvendt, hvis man brugte mere strøm end den lavede, ville batteriet

Den leverer hvad der er behov for.
Er behovet større end den kan levere, så tappes resten fra batteriet.
Så jo, batteriet vil løbe tør ved for højt forbrug.

> Arbejder generatoren hårdede (og derfor skal bruge mere benzin på at
> trækkes) når man bruger mere strøm?

Har du prøvet at køre på en cykel med dynamolygte?
Der skal du træde hårdere i pedalerne, når du tænder lygten.

Det er nøjagtig det samme i en bil.
Generatoren leverer den mængde energi der er behov for.
Du tænder for et eller andet og generatoren skal levere mere energi.
Den energi kan kun komme fra benzinen.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i