/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tandremsskifte på Escort '96 (Zetec)
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 21-06-07 16:58

Hej!

Har nogen af jer prøvet at skifte tandrem på en Zetec-maskine (Tom?)? Jeg skal
til det på Escorten, idet den (atter) har trillet 120kkm og nu står tælleren på
280.000km.

Iflg. guiden skal der bruges to specialværktøjer, men de ser ikke særligt
"specielle" ud. Kan man ikke nemt lave dem selv? Nogen der har en opskrift?

Ellers nogen gode råd inden jeg forsøger at få motoren til at overleve
operationen?

Jeg har købt et sæt m. de to omløbere, nødv. skruer, remstrammer og tandrem +
ventildækselpakning og kølerrem. Jeg får vel ikke brug for andet?


PS: Og så kan jeg da lige nævne, at jeg fik sat en ny bagpotte på slæden idag.
Nu vender folk sig ikke om når jeg giver den et læs kul

--
Mvh, Kim Voss Schrader

 
 
Tom (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-06-07 17:30


"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:467aa02c$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Har nogen af jer prøvet at skifte tandrem på en Zetec-maskine (Tom?)? Jeg
> skal til det på Escorten, idet den (atter) har trillet 120kkm og nu står
> tælleren på 280.000km.

Jeg har ikke selv prøvet, da jeg bare ikke gad ofre en hel dag på det. Det
tager altid rigtig lang tid når man skal prøve første gang.
Bed i det sure æble og fik Ford i flensborg til det. Det tog dem kun to
timer.


> Iflg. guiden skal der bruges to specialværktøjer, men de ser ikke særligt
> "specielle" ud. Kan man ikke nemt lave dem selv? Nogen der har en
> opskrift?

Kan sagtens skiftes uden specialværktøj, så svært er det heller ikke at
finde mærkerne på takshjulene igen, man skal bare være omhyggelig.


> Ellers nogen gode råd inden jeg forsøger at få motoren til at overleve
> operationen?

Ved mondeo er der ikke plads til noget som helst, derfor skal man bukke
motoren op i højre side med donkraft og pille det ene motorophæng af.


> Jeg har købt et sæt m. de to omløbere, nødv. skruer, remstrammer og
> tandrem + ventildækselpakning og kølerrem. Jeg får vel ikke brug for
> andet?

Kun alm værktøj og en momentnøgle samt flere donkraft eller lift. Du skal
nok til både nedenunder og ovenfra alt efter hvor svært det er at komme til.

Jeg skal have min skiftet igen om et års tid eller måske to......øv det
bliver så den 4. rem

--
Tom



Uffe Bærentsen (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-06-07 19:19


"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:467aa02c$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Har nogen af jer prøvet at skifte tandrem på en Zetec-maskine (Tom?)? Jeg
> skal til det på Escorten, idet den (atter) har trillet 120kkm og nu står
> tælleren på 280.000km.


> Iflg. guiden skal der bruges to specialværktøjer, men de ser ikke særligt
> "specielle" ud. Kan man ikke nemt lave dem selv? Nogen der har en
> opskrift?

Så vidt jeg kan læse i Haynes, så er det blot for at låse takthjulene.
Hvis du er påpasselig, så burde de kunne undværes.
Kan se at det ene 'specialværktøj' er et stykke vinkeljern.
Kig hellere 4 gange for meget efter du er færdig med at sætte remmen på,
end at opdage at den alligevel stod forkert.
Bøjede ventiler er vistnok ikke særlig sjovt


> Ellers nogen gode råd inden jeg forsøger at få motoren til at overleve
> operationen?
>
> Jeg har købt et sæt m. de to omløbere, nødv. skruer, remstrammer og
> tandrem + ventildækselpakning og kølerrem. Jeg får vel ikke brug for
> andet?

Er der ikke noget med at vandpumpen kan med fordel skiftes i samme ombæring


> PS: Og så kan jeg da lige nævne, at jeg fik sat en ny bagpotte på slæden
> idag. Nu vender folk sig ikke om når jeg giver den et læs kul

Øv, igen en kedelig bil



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Tom (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 21-06-07 19:56


"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:467ac0f6$0$52136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:467aa02c$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej!
>>
>> Har nogen af jer prøvet at skifte tandrem på en Zetec-maskine (Tom?)? Jeg
>> skal til det på Escorten, idet den (atter) har trillet 120kkm og nu står
>> tælleren på 280.000km.
>
>
>> Iflg. guiden skal der bruges to specialværktøjer, men de ser ikke særligt
>> "specielle" ud. Kan man ikke nemt lave dem selv? Nogen der har en
>> opskrift?
>
> Så vidt jeg kan læse i Haynes, så er det blot for at låse takthjulene.
> Hvis du er påpasselig, så burde de kunne undværes.

Eller også kan man bare indstille dem igen. Det er kun 3 mærker der skal
flyttes lidt frem og tilbage.

> Kan se at det ene 'specialværktøj' er et stykke vinkeljern.
> Kig hellere 4 gange for meget efter du er færdig med at sætte remmen på,
> end at opdage at den alligevel stod forkert.
> Bøjede ventiler er vistnok ikke særlig sjovt

Jeg har tidl ALTID pillet tændrørene ud og så forsigtigt drejet krumtappen
rundt ved at sætte en topnøgle på det ene remhjul, så har man da vished for
at ventilerne går fri.
Hvis der mangler heste ved første prøvekørsel så er et af hjulene nok
alligevel smuttet en tand. Men det er faktisk legende let at takte hjulene
med hinanden hvis man har Haynes, det er meget tydelig vist hvordan mærkerne
skal stå i forhold til hinanden.

>
>> Ellers nogen gode råd inden jeg forsøger at få motoren til at overleve
>> operationen?
>>
>> Jeg har købt et sæt m. de to omløbere, nødv. skruer, remstrammer og
>> tandrem + ventildækselpakning og kølerrem. Jeg får vel ikke brug for
>> andet?
>
> Er der ikke noget med at vandpumpen kan med fordel skiftes i samme
> ombæring

Det gør Ford, ikke og de har da skiftet min rem 2 gange

Tror det er et VW fænomen at skifte vandpumpe ved hver tandremsskift, men
skal da ikke afvise at en ny vandpumpe er bedre end en gammel.

--
Tom



Hans (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 21-06-07 22:02

Du behøver kun et stykke spec værktøj

Det er til at ligge i enden af knasrakslerne.

Et stykke fladjern eller måske en fil kan gøre det. mener det skal være
5mm men er ikke sikker

Og ellers er opgaven ikke svær. men der er selvfølgelig en del der skal
afmonteres.

Hans



Kim Voss Schrader (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 24-06-07 18:58

Hej!

Tak for jeres inputs. Jeg vil gå igang med at skifte remmen i næstkommende
weekend (har reserveret en lift-tid :).

Det kan åbenbart (iflg. folkene i Ford Klub Danmarks forum) lade sig gøre, at
skifte remmen uden at tilte motoren, så det er jo kanons :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Hans (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 24-06-07 20:40


> Tak for jeres inputs. Jeg vil gå igang med at skifte remmen i næstkommende
> weekend (har reserveret en lift-tid :).
>
> Det kan åbenbart (iflg. folkene i Ford Klub Danmarks forum) lade sig gøre,
> at skifte remmen uden at tilte motoren, så det er jo kanons :)
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

Rigtigt der er det plads der skal bruges.

Hans



Kim Voss Schrader (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 24-06-07 20:48

Hej!

Hans wrote:
....
> Rigtigt der er det plads der skal bruges.

:)

Så er der bare tilbage, at jeg skal lade motoren hvile i hele 4 timer inden jeg
må pille ved den, iflg. den medfølgende guide :( Den bliver ihvertfald godt
driftsvarm af de 25 minutters motorvejskørsel.

Oh well, det går nok :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Kim Voss Schrader (07-07-2007)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 07-07-07 20:50

Hej!

Så fik jeg endelig skiftet tandremmen på min elskede Escort. Det var faktisk
ikke sådan lige til at få det hele til at passe sammen, men det gik da. Det
viste sig, at den gamle rem faktisk sad relativt løst (tandremmen var f.eks.
ikke stram mellem knasthjulene) så det var nok godt jeg fik skiftet den. Fik
ikke brug for Fords "specialværktøj" idet man nemt kan afgøre om knastakslerne
står rigtigt, da markeringerne i enderne skal være vandrette. Med lidt hjælp fra
en anden gds'er fik vi sat remmen rigtigt og spændt den.

Desværre fik jeg ikke skiftet de to medløberhjul, idet de sad _forbistret_ godt
fast - der er nok en mekker engang der har spændt dem en anelse hårdere end de
38NM der foreskrives i manualen :,-(

Nå, men de er vel mindre vigtige ift. remstrammer og tandremmen. Og jeg må så få
gjort noget ved det engang hvis de begynder at hyle i lejerne e.lign.

Der er iøvrigt fint med plads omkring tandremmen:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/Tandrem_004.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Images/Tandrem_005.jpg

--
Mvh, Kim Voss Schrader (der fik en lørdag til at gå

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste