"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:467ac0f6$0$52136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:467aa02c$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej!
>>
>> Har nogen af jer prøvet at skifte tandrem på en Zetec-maskine (Tom?)? Jeg
>> skal til det på Escorten, idet den (atter) har trillet 120kkm og nu står
>> tælleren på 280.000km.
>
>
>> Iflg. guiden skal der bruges to specialværktøjer, men de ser ikke særligt
>> "specielle" ud. Kan man ikke nemt lave dem selv? Nogen der har en
>> opskrift?
>
> Så vidt jeg kan læse i Haynes, så er det blot for at låse takthjulene.
> Hvis du er påpasselig, så burde de kunne undværes.
Eller også kan man bare indstille dem igen. Det er kun 3 mærker der skal
flyttes lidt frem og tilbage.
> Kan se at det ene 'specialværktøj' er et stykke vinkeljern.
> Kig hellere 4 gange for meget efter du er færdig med at sætte remmen på,
> end at opdage at den alligevel stod forkert.
> Bøjede ventiler er vistnok ikke særlig sjovt
Jeg har tidl ALTID pillet tændrørene ud og så forsigtigt drejet krumtappen
rundt ved at sætte en topnøgle på det ene remhjul, så har man da vished for
at ventilerne går fri.
Hvis der mangler heste ved første prøvekørsel så er et af hjulene nok
alligevel smuttet en tand. Men det er faktisk legende let at takte hjulene
med hinanden hvis man har Haynes, det er meget tydelig vist hvordan mærkerne
skal stå i forhold til hinanden.
>
>> Ellers nogen gode råd inden jeg forsøger at få motoren til at overleve
>> operationen?
>>
>> Jeg har købt et sæt m. de to omløbere, nødv. skruer, remstrammer og
>> tandrem + ventildækselpakning og kølerrem. Jeg får vel ikke brug for
>> andet?
>
> Er der ikke noget med at vandpumpen kan med fordel skiftes i samme
> ombæring
Det gør Ford, ikke og de har da skiftet min rem 2 gange
Tror det er et VW fænomen at skifte vandpumpe ved hver tandremsskift, men
skal da ikke afvise at en ny vandpumpe er bedre end en gammel.
--
Tom