Nysynet.dk
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-06-07 11:52

En bekendt har købt bil igennem www.nysynet.dk - hurtigt spørgsmål her mens
jeg er ved at bygge redskabsskur og ikke har tid til at slå op på nettet -
kan det passe at han kan aftale sig ud af at sælge biler som ikke er
omfattet af købeloven?

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 21-06-07 15:08

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> op på nettet - kan det passe at han kan aftale sig ud af at sælge
> biler som ikke er omfattet af købeloven?

Manden har været oppe at vende før. Så vidt jeg husker, er det noget med at
man egentlig køber bilen privat af hans kone.

/Brian

Fra : Kent Nielsen

Dato : 21-06-07 15:17

> Så vidt jeg husker, er det noget med at man egentlig køber bilen privat af
> hans kone.

Ha, så er han da ikke for smart.
Hvis bilen har været fremvist/sat til salg i hans butik, så hæfter konen
nemlig efter købelovens bestemmelser omkring reklamationsret.
(Det er de samme regler der gør sig gældende ved kommisionssalg)

Kent Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-06-07 17:31

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> nemlig efter købelovens bestemmelser omkring reklamationsret.
> (Det er de samme regler der gør sig gældende ved kommisionssalg)

Måske er han alligevel, for er der en tvist, er der kun civilretssag
tilbage, og hvad_der_af_følger. Så hvis man ikke spare >20.000- ved at
handle med den haj, så find et andet sted at handle.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 21-06-07 17:52

> Måske er han alligevel, for er der en tvist, er der kun civilretssag
> tilbage, og hvad_der_af_følger. Så hvis man ikke spare >20.000- ved at
> handle med den haj, så find et andet sted at handle.

Der er da også kun civilretslige tiltag hvis det er en prof. der snyder,
forbrugerstyrelsens henstillinger har ikke nogen juridisk vægt svjh.?

(Men ellers er jeg enig i at det er at bede om problemer at handle et sted
hvor man laver den slags krumspring)

Kent Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-06-07 18:44

> Der er da også kun civilretslige tiltag hvis det er en prof. der snyder,
> forbrugerstyrelsens henstillinger har ikke nogen juridisk vægt svjh.?

Det er dét jeg siger, han har skidt dem op& ned af ryggen ved flere
lejligeheder. Forbrugerstyrelsen og ditto lov er lige til at lukke op og
sk... i .

> (Men ellers er jeg enig i at det er at bede om problemer at handle et sted
> hvor man laver den slags krumspring)

Nemlig...:).

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-06-07 20:36

Hej

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Det er dét jeg siger, han har skidt dem op& ned af ryggen ved flere
> lejligeheder. Forbrugerstyrelsen og ditto lov er lige til at lukke op og
> sk... i .

Købeloven er klokkeklar på det område. Hyr en advokat og stævn ham.

> Nemlig...:).

Jeg ville også springe ham over.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-06-07 20:52

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> Købeloven er klokkeklar på det område. Hyr en advokat og stævn ham.

Det er dét jeg siger, for < 20 kkr. kan det ikke betale sig :(. Bare hold
fingrene væk fra sån' en kirkesvindler!!!!.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-06-07 15:47

Hej

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> jeg er ved at bygge redskabsskur og ikke har tid til at slå op på nettet -
> kan det passe at han kan aftale sig ud af at sælge biler som ikke er

Nej. I samme øjeblik en professionel sælger er med til lukke handlen er
køber omfattet af købeloven, uanset hvem der på papiret står som sælger.

Fra : Jan

Dato : 21-06-07 16:48

> [...]
>
> Nej. I samme øjeblik en professionel sælger er med til lukke handlen er
> køber omfattet af købeloven, uanset hvem der på papiret står som sælger.

Hej Carsten

Det er muligt at du har ret. Men hvor står det lige lovmæssigt ?

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Kent Nielsen

Dato : 21-06-07 17:43

"Jan" <Spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Carsten
>
> Det er muligt at du har ret. Men hvor står det lige lovmæssigt ?

Der ikke lige nogle lov § men jeg kan her gengive hvad FDM skriver om disse
salg:

Fra FDM´s hjemmeside:
"FDM fraråder, at du sælger bilen i kommission
Overvejer du at lade en bilforhandler sælge din bil på dine vegne (den type
handel, der ofte benævnes som kommissions- eller anvisningssalg), opfordrer
vi dig til at kontakte FDMs jurister inden. Du skal være klar over, at du
hæfter i forhold til køberen for fejl og mangler ved bilen, mens
forhandleren tager sig godt betalt for sin ulejlighed uden at forpligte sig.
FDM vil generelt fraråde denne type salg."

Kent Nielsen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-06-07 20:34

Hej

Jan skrev:
> Det er muligt at du har ret. Men hvor står det lige lovmæssigt ?

Som alt andet der omhandler køb, så står det i købeloven

Det er paragraf 4a

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv,
når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har
bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som
nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om
køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Aftalen er formidlet for sælger af en erhversdrivende som i øvrigt
handler indenfor sit erhverv, så der er slet ingen tvivl. Man har alle
sine forbrugerrettigheder i behold, selvom bilen "sælges for kunde",
"sælges engros" osv. Den eneste måde at undgå forbrugerrettighederne er
ved at sælge til en anden erhversdrivende. Så hedder det handelskøb og
der gælder lidt andre regler.

Se hele loven her:
http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/

Fra : Jan

Dato : 21-06-07 21:28

> Hej

> Som alt andet der omhandler køb, så står det i købeloven

> [...]

Hej Karsten

Mange tak for det.

Nu har jeg været inde på hans hjemmeside og kigge. Som jeg ser det, laver
flere krumspring for at slippe for alt hvad der hedder garanti og
reklamationsret osv.
Mit bud ville også være at gå udenom ham.

Mvh

Jan