Valg af bil - Benzin vs Diesel (update)
Fra : news.cybercity.dk

Dato : 20-06-07 20:58

Jeg ved godt at jeg har lavet dette indlæg tidligere, men diskussionen løb
lidt ud i noget andet.

Mit indlæg lød således

Jeg er ved at skulle købe ny bil. Skal i morgen ud og prøve en diesel
version af modellen.

Ud fra den økonomiske betragtning er dieselversion
- 20.000 kr. dyre en benzin versionen
- Den køre 4 kilometer længere på literen. (16,9 i benzin og 20,8 i diesel,
frabrikstal)
- Partikkelfilter koster cirka 2000 kr. ekstra og bliver naturligvis valg
til.

Omvendt er diesel cirka 2 kr. billiger end bensin pr. liter.

Vedligeholdelsen er stort set den samme.

Mit kørelsesbehov ligger på ikke under 15.000 km pr år. men nok heller ikke
meget over 20.000 kr.

Jokeren i mit valg ligger i begrebet "korte ture", men hvad er en kort tur.
Området er københavn med omegenskommuner, med skiftende arbejdssteder (er
konsulent) i disse områder.

Jeg har nu fået en tilbagemelding fra forhandleren, som siger at det ikke er
noget problem at køre korte ture i en diesel bil. Et eksempel kunne være en
tur på 10 kilometer i KBH område som tager 20 minutter (en tur gennem byen)

Nogen som har erfaring for hvad en "kort" tur er eller som kan komme med et
par gode indspark. I øvrigt en stor tak til de (få) som gav nogen direkte
indput til mit spørgsmål og naturligvis en tak til de mange som gav en
diskussion om alt det andet, selv om det ikke var så relevant for mit
spørgsmål.

/AB

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-06-07 21:21

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> direkte indput til mit spørgsmål og naturligvis en tak til de mange som
> gav en diskussion om alt det andet, selv om det ikke var så relevant for

Det er nok kun 1,50 kr. som normalt er forskellen på benzin og diesel.
Hvis vi forudsætter at du kører 17.500 km om året, vil det betyde en
besparelse på brændstofforbruget på ca. 3.400 kr. om året, ud fra de tal som
du opgiver.
Vi har en turbodiesel som hver dag kører ca. 6 km til arbejde og 6 km hjem
igen. Det har den overhovedet ingen problemer haft med. Vi har så en masse
anden kørsel, som gør at diesel er attraktivt for os.
Men dieselbiler i dag kan slet ikke sammenlignes med dem fra fordumstider. I
dag kan de meget mere og især som familiebiler er de nu blevet særdeles
attraktive.

Kurt

Fra : joppe

Dato : 20-06-07 21:49

Husk at dieselbiler typisk har lavere værditab ligesom statiocars.
Undtaget er typer som F... som jeg ville undgå, men det er jo lidt som
religion...

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-07 11:05

> Husk at dieselbiler typisk har lavere værditab ligesom statiocars.
> Undtaget er typer som F... som jeg ville undgå, men det er jo lidt som
> religion...

En skoda fabia kombi 1,9 tdi taber ihvertfald ikke meget - bare se på
brugtpriserne ... og den lille tdi'er er jo billigere i indkøb og har en
smule bedre brændstoføkonomi så samlet set er den nok billigere at være
kørende i

/A