Ny bil og Pava
Fra : CR

Dato : 19-06-07 19:38

Vi har lige købt ny bil. En Renault Megane II st. car. Kan det betale sig at
give den en ordentlig omgang Pava? Skal vi vente lidt? Idet bilen er ny,
giver Pava en livstids rustgaranti.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-06-07 19:49

Hej

CR skrev:
> Vi har lige købt ny bil. En Renault Megane II st. car. Kan det betale sig at
> give den en ordentlig omgang Pava? Skal vi vente lidt? Idet bilen er ny,
> giver Pava en livstids rustgaranti.

Om det kan betale sig. Nej. Alle de penge du skal spytte i for at få den
behandlet løbende, får du ikke igen, når bilen skal sælges.

Men! Jeg kunne ikke drømme om at købe en ny bil uden at få den behandlet
inden den kom på gaden. Der er ikke noget der er mere træls end at se
sin bil begynde at lække rust, fra måske ganske vist ubetydelige steder,
men det er RUST!!!

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : CR

Dato : 19-06-07 20:02

> Om det kan betale sig. Nej. Alle de penge du skal spytte i for at få den
> behandlet løbende, får du ikke igen, når bilen skal sælges.

Man skulle da tro at folk ville være villige til at betale for ordentlig
vedligeholdelse som man ligefrem kan dokumentere.

Fra : Henrik

Dato : 19-06-07 20:16

On 2007-06-19 21:02:07 +0200, "CR" <cr@notreal.dk> said:

> Man skulle da tro at folk ville være villige til at betale for
> ordentlig vedligeholdelse som man ligefrem kan dokumentere.

Hvorfor skulle de det?? Med de brugtpriser der er i dag så holde
argumentet ikke desværre. Gør det for din egen skyld, ikke for den
næste ejer.

Fra : CR

Dato : 19-06-07 20:19

> Hvorfor skulle de det?? Med de brugtpriser der er i dag så holde
> argumentet ikke desværre. Gør det for din egen skyld, ikke for den næste
> ejer.

Det skulle de fordi en ordentligt behandlet bil er mere ønskværdig end en
der ikke er - alt andet lige. Det har også en signalværdi. Jeg tror jeg
ville være villig til det, men hvis jeg er den eneste, så er det jo lige
fedt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-06-07 20:25

On Tue, 19 Jun 2007 21:18:59 +0200, "CR" <cr@notreal.dk> wrote:

>Det skulle de fordi en ordentligt behandlet bil er mere ønskværdig end en
>der ikke er - alt andet lige.

Markedet er desværre fyldt med typer der er pisseligeglade og der er
langt mellem feinshcmeckerne...

Men jeg er kold.. alle mine biler har fået og får beskyttelse. Så har
JEG det bedre med mig selv.

Hvis alle andre så gjorde det samme så var min næste brugtbil i bedre
stand, men sådan tænker folk ikke.. de er pisse egoistiske.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-06-07 21:01

Hej

Martin Johansen [6000] skrev:
> Markedet er desværre fyldt med typer der er pisseligeglade og der er
> langt mellem feinshcmeckerne...

Og markedet for brugte biler er så stort at man altid kan finde noget
til rette pris. At bruge måske 15.000,- eller mere over 10 år giver
højest et par 1000,- oveni brugtprisen. Hvis noget overhovedet.

> Men jeg er kold.. alle mine biler har fået og får beskyttelse. Så har
> JEG det bedre med mig selv.

Samme her.

> Hvis alle andre så gjorde det samme så var min næste brugtbil i bedre
> stand, men sådan tænker folk ikke.. de er pisse egoistiske.

Hvorfor skulle man da også tænke på dem der vil have ens brugte bil. Den
bliver solgt til en given pris som køber og sælger var enige om at bilen
var værd. Hvilket hensyn synes du man burde tage? Som sagt er
brugtbilsmarkedet enormt, så hvis ikke bilens stand passer dig, så kig
hos naboen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-06-07 21:05

>Hvorfor skulle man da også tænke på dem der vil have ens brugte bil.

Det behøver man heller ikke.

Hvis alle rustbeskyttede deres bil fordi de ikke var ligeglade, så kom
det helt automatisk, at du og jeg fik en brugtbil med beskyttelse.

>var værd. Hvilket hensyn synes du man burde tage? Som sagt er
>brugtbilsmarkedet enormt, så hvis ikke bilens stand passer dig, så kig
>hos naboen.

Enig.

Jeg taler lidt om en fantasi-situation. Jeg ved godt det er utopi. Men
det var da ønskeligt? ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-07 20:43

Karsten Feddersen skriver:

> Men! Jeg kunne ikke drømme om at købe en ny bil uden at få den behandlet
> inden den kom på gaden.

Også biler der er behandlet ab fabrik ?

Når du maler et rum, og du er færdig, så får det lige en omgang mere,
fordi du føler for det og ikek fordi det er nødvendigt ?

(bemærk at jeg ikke taler om bil efter 2-4 år, men _ny_ bil)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik

Dato : 19-06-07 20:52

On 2007-06-19 21:43:22 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said:

> [...]
> fordi du føler for det og ikek fordi det er nødvendigt ?
>
> (bemærk at jeg ikke taler om bil efter 2-4 år, men _ny_ bil)

Nu er de fleste behandlinger fra fabrikken begrænset til et tyndt lag
voks, (fabrikkerne vil jo gerne skære på omkostninger, og maksimere
indtjeningen) Så skal der ikke mange stenslag i bunden til ør der er
grobund. Jeg ved godt det ikke sker fra dag til dag, men når du er ude
og inverstere f.eks. 250.000,- dkk i en bil så er det ikke de små
3.000,- der bør gøre forskellen.

Henrik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-07 20:56

Henrik skriver:

> [...]
> voks, (fabrikkerne vil jo gerne skære på omkostninger, og maksimere
> indtjeningen) Så skal der ikke mange stenslag i bunden til ør der er

Nu er der et pænt tykt lag "snask" uder min bil fra fabrikken af. Hvor
maget vil det hjælpe at det får en gang mere ?

Hvor mange stenslag ekstra skal der til, før der er hul i det også ?

> Jeg ved godt det ikke sker fra dag til dag, men når du er ude
> og inverstere f.eks. 250.000,- dkk i en bil så er det ikke de små
> 3.000,- der bør gøre forskellen.

År efter år, efter år.

Min nu tidligere Golf fik ikke en dråbe efterbehandlig i de 7 år jeg
havde den. Til gengæld viste den inge rust nogle steder og dem der købte
den var da totalt ligelgade om den havde fået noget eller ej.

Skal jeg så give den noget for at være glad, eller spare de 10-15.000
jeg ville have brugt på de 7 år ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-06-07 21:02

>havde den. Til gengæld viste den inge rust nogle steder og dem der købte
>den var da totalt ligelgade om den havde fået noget eller ej.

Præcis som jeg skrev andetsteds.. folk ligegyldige holdning er med
til, at forringe vores bilpark.

PS: Det er imponerende du alligevel havde en kikkert inde i dine
vanger og andre hulrum for, at tjekke den vitterligt ingen rust
havde... Det må jeg sige.

For jeg går da ud fra det er tilfældet når du så skråsikkert kan
udtale dig om, at den intet havde? ;)

En ting er overfladen.. noget andet er "under huden". Og det ved du
også godt

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-07 21:49

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> PS: Det er imponerende du alligevel havde en kikkert inde i dine
> vanger og andre hulrum for, at tjekke den vitterligt ingen rust
> havde... Det må jeg sige.

Ja ikke !

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-07 07:53

> År efter år, efter år.

Nu er f.eks. Dinitrolbehandling ikke år, efter år, efter år. Man får en
indledende dobbeltbehandling. Derefter skal den til eftersyn igen efter 2
år. Hér får den muligvis et nyt slidlag, eller også ingenting. Igen 2 år
senere skal den så have nyt slidlag samt en efterbehandling. Og så går der
rigtig mange år, inden den skal have noget igen.......

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-07 17:09

"Henrik B." skriver:

> [...]
> senere skal den så have nyt slidlag samt en efterbehandling. Og så går der
> rigtig mange år, inden den skal have noget igen.......

Er det hulrumsbeskytelse vi taler om her ?

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-07 18:28

> Er det hulrumsbeskytelse vi taler om her ?

Det er det hele...

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-07 19:10

"Henrik B." skriver:

> Det er det hele...

Det vil sige at de har endoskopet inde over det hele ?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-07 07:22

> "Henrik B." skriver:

> Det vil sige at de har endoskopet inde over det hele ?

Man må formode at de lave ordentlige tjek, når de gør det.

Jeg vil tro at jeg kan stole på min Dinitrolmand, når jeg efter to år
ringer, og siger at jeg vil have efterbehandlet, og han så siger: "Det er
alt for tidligt". Han véd nok, at han laver et godt stykke arbejde.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-07 21:24

"Henrik B." skriver:

> Man må formode at de lave ordentlige tjek, når de gør det.

Hvad koster det ?

> Jeg vil tro at jeg kan stole på min Dinitrolmand, når jeg efter to år
> ringer, og siger at jeg vil have efterbehandlet, og han så siger: "Det er
> alt for tidligt". Han véd nok, at han laver et godt stykke arbejde.

Aha, men ikke leverandøren af bilen ?

Fra : Henrik B.

Dato : 22-06-07 08:18

> Hvad koster det ?

Aner det ikke, har ikke fået lavet en efterbehandling endnu.

> Aha, men ikke leverandøren af bilen ?

Mon ikke, svenske röstskyddet bedømmer ihvertfald bilen som havende samme
tykkelse galvanisering og beskyttelse, som f.eks. Audi. Min bil er jo 5 år,
og har kun fået én gang tidligere, som ny. Endoskopet hos Dinitrol viste, at
f.eks. vanger var ved at være tørre.

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-06-07 20:52

>Også biler der er behandlet ab fabrik ?

Ja da.

>Når du maler et rum, og du er færdig, så får det lige en omgang mere,
>fordi du føler for det og ikek fordi det er nødvendigt ?

Din aversion har noget imod sig..

Når du maler dit rum så maler du det ordentligt.

Stoler du på, at fabrikanten har behandlet bilen ordentlig? En nyere
FDM test viste, at selv VW manglede beskyttelse i døre og motorklap..
men var godt beskyttet alle andre steder.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-07 20:53

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Din aversion har noget imod sig..

Nej

> Når du maler dit rum så maler du det ordentligt.

Ja

> Stoler du på, at fabrikanten har behandlet bilen ordentlig? En nyere
> FDM test viste, at selv VW manglede beskyttelse i døre og motorklap..
> men var godt beskyttet alle andre steder.

Kan du evt henvise til testen, har ikke selv læst den, men vil gerne.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-06-07 20:58

On Tue, 19 Jun 2007 21:53:16 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

>Nej

Jo.

>Kan du evt henvise til testen, har ikke selv læst den, men vil gerne.

Citat start:

Selv den mest gennemtænkte
konstruktion har steder, hvor rustbeskyttelsen
ikke er optimal.
VW har lukket alle steder, hvor
der er en risiko for tæring i bunden.
Men bagbro, forankringen af svingarme
og reservehjulsbrønden er
ikke beskyttet.
Der er forseglet i døre, motorhjelm
og bagklap. Alle hulrum i bunden
og døre er voksbehandlet.
Selv fra forstærkningskasserne
ved forhjulet driver det med rustbeskyttelse.
Men mærkværdigvis har
hverken motorhjelm eller bagklap
fået voks.

Citat slut.

Jeg huskede fejl med dørene... beklager.

Citatet er fra en Passat model ny.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-07 21:51

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Citatet er fra en Passat model ny.

Okay, så er jeg mere rolig, jeg har en Golf

Men kommer der rust indefra motorhjælmen i løbet af rustgarantien får VW
helvede hedt.....

På den anden side kommer det næppe i løbet af de næste 2-3 år og så kan
jeg være totalt kvadratisk med det.

Fra : Brian

Dato : 21-06-07 16:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Men kommer der rust indefra motorhjælmen i løbet af rustgarantien får
> VW helvede hedt.....

Lille Klaus mod SMC - jeg kan lige se billedet for mig

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-07 21:23

Brian skriver:

> Lille Klaus mod SMC - jeg kan lige se billedet for mig

SMC ?

Nej, mit værksted.

Fra : Brian

Dato : 22-06-07 11:46

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> SMC ?
>
> Nej, mit værksted.

Dit lille værksted ude i 10. kartoffelrække er da 3/4 ligeglad, de sender
det da videre til importøren.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-06-07 13:03

Brian skriver:

> Dit lille værksted ude i 10. kartoffelrække er da 3/4 ligeglad, de sender
> det da videre til importøren.

Jeps, men det er _DEM_ der skal tage uren med SMC.

Fra : Brian

Dato : 22-06-07 19:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Jeps, men det er _DEM_ der skal tage uren med SMC.

Okay, sådan var det ikke på min tidligere chef's Transporter, da den
begyndte at ruste ved hængslerne på bagdøren. Der blev den indledende
kontakt til SMC skabt af det lokale værksted, hvorefter al kommunikation gik
direkte mellem min chef og SMC. Da der så var fundet en løsning. var det
tilbage til værkstedet, og få skidtet udbedret.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-07 23:18

>Lille Klaus mod SMC - jeg kan lige se billedet for mig

Lille? Jeg kan ikke se det for mig

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-06-07 08:24

Martin Johansen [6000] wrote:

> Lille? Jeg kan ikke se det for mig

Var det ikke også store Klaus der tabte jfr. salig H.C.?

--
vh
Torben

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-06-07 21:05

Hej

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Også biler der er behandlet ab fabrik ?

Helt klart. Jeg har én gang købt en splinterny bil som ikke blev
behandlet fordi "fabrikkens behandling var nok de første 4-6 år". Så nu
er jeg ligeglad. Ingen biler til mig uden, at de får en behandling før
de forlader forhandleren.

> Når du maler et rum, og du er færdig, så får det lige en omgang mere,
> fordi du føler for det og ikek fordi det er nødvendigt ?

Ja, jeg maler indtil _alt_ er dækket. Selv de meget dyre malinger kan
godt kræve 3 lag og jeg har lige været hele huset igennem med tilbygning
og ombygning.

> (bemærk at jeg ikke taler om bil efter 2-4 år, men _ny_ bil)

Det gør jeg også

Fra : Henrik B.

Dato : 20-06-07 07:51

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordi "fabrikkens behandling var nok de første 4-6 år". Så nu er jeg
> ligeglad. Ingen biler til mig uden, at de får en behandling før de

Så kan det ikke have været en Suzuki, en Ford Mondeo eller en........Mazda
6....!

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-06-07 16:33

Hej

Henrik B. skrev:
> Så kan det ikke have været en Suzuki, en Ford Mondeo eller en........Mazda
> 6....!

Bilen var en Ford Escort og den fik lavet rust efter 2½ år. Derfor køber
jeg aldrig mere bil uden at den behandles fra start.

Fra : Nicolai

Dato : 20-06-07 10:58

> [...]
> fordi "fabrikkens behandling var nok de første 4-6 år". Så nu er jeg
> ligeglad. Ingen biler til mig uden, at de får en behandling før de

Det har jeg så lige gjort for 3 uger siden - skal jeg smide den for til en
gang pava?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-06-07 16:35

Hej

Nicolai skrev:
> Det har jeg så lige gjort for 3 uger siden - skal jeg smide den for til en
> gang pava?

Det ville jeg gøre. Specielt når forhandleren påstår "..det er slet ikke
nødvendigt".

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 21:03

> [...]
> at
> give den en ordentlig omgang Pava? Skal vi vente lidt? Idet bilen er ny,

På en ny bil er der oftest 6 års rustgaranti... Vil ikke have en bil i mere
end 6 år..

Har en 10 år gammel Honda civic, den fik pava i 2004... Har overvejet at
give den en tur.. men ordentlig vedligeholdelse koster en god tusse pr år.
og hvis jeg har bilen i 4 år, tror jeg ikke på at den er 4.000 mere værd til
den tid, fordi jeg har ofret sovs til bunden..... Tror heller ikke den
ruster væk inden da.... Hvis ejg endelig skulle noget skulle jeg selv give
den hvor den trænger.... det vil ikke koste ret meget.. Eller få det gjort
"umoralsk" "orange"... =)

/SWP

Fra : Henrik

Dato : 20-06-07 17:12

On 2007-06-19 22:03:11 +0200, "Søren W" <me [et a] cacba [Plet] dk> said:

> [...]
> den hvor den trænger.... det vil ikke koste ret meget.. Eller få det gjort

Du bør nok læse betingelserne for rustgarantien igennem, normalt kråver
det at man straks udbedre f.eks. stenslag etc. som kan give grobund for
rust, så det er kun indefrakommende rust de reelt dækker. Så alt efter
bilmærke forhandler og sag, så kan det til tider godt være et problem
at få dem til at dække.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-07 22:38

> [...]
> rust, så det er kun indefrakommende rust de reelt dækker. Så alt efter
> bilmærke forhandler og sag, så kan det til tider godt være et problem at

Tjaa.. Vel også de færreste biler der ruster af betydning, efter 6 år? ....
Men som sagt, så har jeg en 10 år gammel bil nu, så ingen garanti...

/SWP

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-07 07:20

"Søren W" <me [et a] cacba [Plet] dk> skrev i en meddelelse

> Tjaa.. Vel også de færreste biler der ruster af betydning, efter 6 år?
> .... Men som sagt, så har jeg en 10 år gammel bil nu, så ingen garanti...

Man kan da nævne bl.a. Suzuki, Kia, Huyndai m.fl....

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : KASO

Dato : 20-06-07 07:26

"CR" <cr@notreal.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har lige købt ny bil. En Renault Megane II st. car. Kan det betale sig
> at give den en ordentlig omgang Pava? Skal vi vente lidt? Idet bilen er
> ny, giver Pava en livstids rustgaranti.

Nu svarer de fleste her "i blinde" udfra generelle holdninger. En ny Mazda
eller koreaner skal have rustbeskyttelse hurtigst muligt, men lige præcis en
MeganeII er en af de bedst beskyttede biler fra fabrikken. Du kan derfor
roligt vente et par år uden risiko.

Af egen erfaring må jeg desværre sige, at risikoen for rust omkring borede
huller til rustbeskyttelse vil være større end for rust i de første år på en
fabriksny Renault. Netop de nye generationer Renault får faktisk
maksimumpoint (5) hos det svenske www.vibilagare.se - til sammenligning får
nyere Volvoer, Saab, Audi og VW 4 (tidligere generation Audi/VW fik også 5).