/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Klassisk lak forsegling eller nano
Fra : nose


Dato : 18-06-07 16:51

Jeg er i forbindelse med mit køb af ny bil blevet stillet overfor
spørgsmålet hvilken lakforsegling jeg ville have.

Den almindelige (jeg ved ikke hvilket mærke) eller om den skal forsegles
med nanoteknologi (på eksternt værkted) mod en merpris på ca 1800,-
Jeg forventer ikke at køre bilen i vaskehal men blot selv vaske bilen i
carporten, når den trænger, og det bliver sikkert ofte.

Er der nogen der har nogle erfaringer som de gerne vil dele ud af?
slidstyrke, glans, holdbarhed, osv...

Så jeg kan få besluttet mig for, hvad jeg skal vælge.


Bilmodel Citroen C3 i sort (ikke metallak)
i det nordjyske


Pete

 
 
Bruno (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 19-06-07 12:15

nose wrote:
> Er der nogen der har nogle erfaringer som de gerne vil dele ud af?
> slidstyrke, glans, holdbarhed, osv...
>

Jeg har ikke personlige erfaringer med nano, men har hørt både historier
der siger det er godt og andre der siger det ikke er bedre end
ikke-nano. Der er dog en helt anden grund til jeg ikke har prøvet selv
for der er nogle uafklarede miljømæssige spørgsmål, i hvertfald er jeg
ikke overbevist om at nano-partikler er sunde at anvende.

Læs f.eks. her: http://www.ab.ust.hk/sepo/sftywise/200602/page4.htm

Og bemærk anbefalingen:

------------
The UK Royal Society and Royal Academy of Engineering published a report
titled "Nanoscience and nanotechnologies: opportunities and
uncertainties" in July 2004. They proposed the following general guidelines:

* Treat nanomaterials as if they are hazardous
* Seek to remove them from waste stream
* Don't apply free nanomaterials to environment unless benefit
clearly outweigh risk
* Assess potential impact throughout lifecycle of nanomaterial
(This report can be accessed at http://www.nanotec.org.uk/finalReport.htm)
-------------
Mvh
Bruno

Henrik (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 19-06-07 22:26


"Bruno" skrev i en meddelelse
>
> Der er dog en helt anden grund til jeg ikke har prøvet selv for der er
> nogle uafklarede miljømæssige spørgsmål, i hvertfald er jeg ikke
> overbevist om at nano-partikler er sunde at anvende.

Du siger dermed at ikke nano-baserede polermidler er sunde at anvende?

Gå fra at alle kemikalier er skadelige, brug passende værnermidler og tænk
dig om - rapporter er som statistik, de kan læses på mange forskellige
måder.

http://www.mst.dk/Kemikalier/Fokus+paa+ny+viden/Kortlægning+af+forbrugerprodukter/Rapporter/02058013.htm


> ------------
> The UK Royal Society and Royal Academy of Engineering published a report
> titled "Nanoscience and nanotechnologies: opportunities and uncertainties"
> in July 2004. They proposed the following general guidelines:

Uden at have læst rapporten igennem, så går jeg ud fra at den omhandler
nano-produkter generelt og ikke kun bil-lakpleje midler?
"Styregruppen for Teknologisk fremsyn om nanoteknologi" har vist også
udgivet en rapport her i DK, men den omtaler også kun nano-partikler i
generelle vendinger.

> * Treat nanomaterials as if they are hazardous
> * Seek to remove them from waste stream
> * Assess potential impact throughout lifecycle of nanomaterial

Det samme gælder vel for alle kemikalier?

> * Don't apply free nanomaterials to environment unless benefit clearly
> outweigh risk

Nu kender jeg kun til et nano-lakplejemiddel og der er nano-partiklerne
"indlejret" i "voksen" og altså ikke et frit materiale.

Henrik



Martin Johansen [600~ (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-06-07 13:32


>Så jeg kan få besluttet mig for, hvad jeg skal vælge.

Vælg den almindelige. 1800 ekstra lyder lidt som om de lige skal tjene
ekstra på noget de ikke selv giver ekstra for.

>Bilmodel Citroen C3 i sort (ikke metallak)

Det bedste du kan gøre er, at skynde dig, at annullere den farve og
vælge en med metallak.

De er 20 gange lettere, at holde.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

nose (19-06-2007)
Kommentar
Fra : nose


Dato : 19-06-07 14:21

"Martin Johansen [6000]" wrote

>
>>Så jeg kan få besluttet mig for, hvad jeg skal vælge.
>
> Vælg den almindelige. 1800 ekstra lyder lidt som om de lige skal tjene
> ekstra på noget de ikke selv giver ekstra for.
>
>>Bilmodel Citroen C3 i sort (ikke metallak)
>
> Det bedste du kan gøre er, at skynde dig, at annullere den farve og
> vælge en med metallak.
>
> De er 20 gange lettere, at holde.
>

Desværre fåes den ikke i sort metallak,
og konen insistere på, at den skal være sort.
Jeg har idag fået rettet prisen ned til 900,-
men jeg er stadig i tvivl mht. glans, holdbarhed og slidstyrke.

er der nogen der har praktiske erfaringer?

Pete

Martin Johansen [600~ (19-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-06-07 16:40


>Desværre fåes den ikke i sort metallak,
>og konen insistere på, at den skal være sort.

Nåh okay.

Jeg sagde nej til en sort bil da jeg ikke gad/gider polere hele tiden
og da konen så foreslog en anden farve antog jeg, at hun heller ikke
gad

>Jeg har idag fået rettet prisen ned til 900,-
>men jeg er stadig i tvivl mht. glans, holdbarhed og slidstyrke.

Stadig for meget dyrere synes jeg. Det burde være få hundrede der
skiller..

Jeg ville personligt vælge en alm. lakforsegling. Ikke fordi jeg ikke
tror på nano effekten, men fordi det ikke skal være så meget dyrere
som du har fået pris på.

Alternativet er jo, at du evt. selv kan gøre det?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste